Pagina 1 van 1
Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 07 jul 2013, 21:35
door Mike Philippens
Tijdens mijn bezoek aan de Motorrad Days afgelopen weekend heeft mijn koppeling het begeven. We waren net begonnen aan een tourritje (zaterdag) toen ik dacht dat mijn koppelingskabel brak, of op zijn laatste draadje hing (bleek later een hele foute/domme analyse van mij). Helemaal ingeknepen had ik nog een beetje koppeling. Hinkepinkend ben ik naar een dorpje gereden waar een Moto City zat en de KTM monteur aldaar heeft eerst uitgelegd aan deze techneut dat het niet de kabel was. Hij heeft uiteraard geen BMW onderdelen dus hij wist al dat ie eigenlijk niets kon doen. Een kabel had ie nog wel kunnen McGuiveren, maar hij is toch gaan zoeken en hij kwam tot de conclusie dat de koppeling het nog doet, en het hendeltje ook, maar daartussen werkt 'iets' niet. Na veel vijfen en zessen heeft is met een soort gyneacologies ding (aan elkaar gezet gereedschap) aan de motorkant de boel strakker gezet zodat ik nog wat koppeling had. Wat ik begreep van zijn uitleg was dat er een lager aan gort was. Vandaar ook het jankend geluid als ik koppelde. Hij gaf me het advies zo min mogelijk te schakelen (2 tegelijk bij voorkeur) en hopen dat ik huis haal.
Nou is dat gelukt. Pas 100m van huis moest ik door een twijfelaar voor me een keer extra schakelen en toen was het gebeurt. Nu is ie denk ik echt aan gort. Wel gelukkig 800km reis overleefd... Hulde aan de McGuiver monteur die niet wilde opgeven en mij heeft geholpen. Ander had ik de KNMV moeten bellen om de motor op te halen enzo. Gedoe, zit je niet op te wachten.
Goed, nu dus de reparatie. Ik ga dat niet zelf doen (ik heb een vaste monteur), maar probeer me even voor te bereiden en te bedenken wat het beste is om te doen. Als ik zo kijk bij RealOEM, zou die man het druklager bedoeld kunnen hebben. Dat is het enige lager dat ik zie. Mooi, zou je zeggen, alleen lagertje vervangen en klaar. Maar mijn beemer heeft 170.000 op de klok staan, dus ik denk dat het verstandiger is om de hele koppeling te vervangen (diafragmaveer, koppelingsplaat en frictieplaat). Dit aangezien de hele handel toch open moet en de hoge km stand. Ik kan me niet voorstellen dat de hele handel nog in nieuwstaat is. Ik weet ook niet of dit de originele koppeling is. De vorige eigenaar heeft 'm niet vervangen, maar ik weet natuurlijk niet of de politie dat indertijd wel een keer gedaan heeft.
Als de handel dan toch helemaal uit elkaar ligt kunnen meteen de kardanlagers eens goed worden bekeken. Je bent er dan al bijna zou ik zeggen.
Waar kun je trouwens het voordeligst BMW onderdelen kopen? Zowel Knalpot als Hobbyist verkopen originele onderdelen. Is dat de moeite waard tov de prijzen van de BMW dealer. Daar betrekt mijn monteur nl de onderdelen van.
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 07 jul 2013, 21:49
door mhovens
Gezien het feit dat overgrote deel van de kosten in arbeidsloon zit zou ik inderdaad alles vervangen. Bij mijn 1100 was dat ongeveer 1000 euro de hele reparatie. 170000 is wel een mannelijke kilometerstand, zou je dat nog wel doen?
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 07 jul 2013, 23:24
door Ton1959
En dan tegelijk de ingaande as van de versnellingsbak en misschien nog het een en ander. Startmotor even reinigen en smeren en koolborstels. Kruiskoppeling zou ook zo maar kunnen. Het zou duur kunnen worden maar misschien valt het mee.
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 07:17
door Mike Philippens
mhovens schreef:170000 is wel een mannelijke kilometerstand, zou je dat nog wel doen?
Ik zou niet weten waarom niet. Hij loopt verder als de spreekwoordelijke tiet, gebruikt nauwelijk olie tussen de beurten door. Ik heb ze gezien met 450k erop, dus als ik lief voor 'm ben, kan ik er nog jaren plezier van hebben. En de koppeling, zeker met deze stand, is normale slijtage. Tot nu toe zijn alleen maar slijtagezaken stuk gegaan/vervangen. Geen problemen. Dus ik blijf mijn bankstel trouw zolang het nog zin heeft.
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 12:01
door Ton1959
Ik ben erg nieuwsgierig naar de toestand van de spiebanen op de ingaande as bij deze kilometerstand. Zijn de spiebanen ooit gesmeert ?
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 12:13
door Mike Philippens
Ton1959 schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar de toestand van de spiebanen op de ingaande as bij deze kilometerstand. Zijn de spiebanen ooit gesmeert ?
Geen idee, maar dat zijn inderdaad allemaal van die dingen die ik meteen wil laten controleren. Ik denk dat mijn 'mannetje' ook wel wat ideëen heeft over wat er gedaan/gecontroleerd moet worden. Ik geef liever nu even een paar tientjes meer uit om zekerheid te hebben over bepaalde zaken, dan dat ie over een jaar weer helemaal uit elkaar moet. Hij was wel weer toe aan een grote beurt, dus die krijgt ie nu

Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 15:30
door Ton1959
Als jou mannentje veel ervaring heeft met BMW problemen zal hij het wel weten. Als het toch los is is het natuurlijk het beste om het meteen goed te laten doen ja. Succes ermee
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 18:56
door Mike Philippens
Ton1959 schreef:Als jou mannentje veel ervaring heeft met BMW problemen zal hij het wel weten. Als het toch los is is het natuurlijk het beste om het meteen goed te laten doen ja. Succes ermee
Precies! Een uurtje meer of minder werk is dan ook niet zo erg meer. Ik ben benieuwd wat ie gaat aantreffen. Ik kan me niet voorstellen dat de koppeling (platen e.d.) er na 170k nog zodanig uit zien dat je zou zeggen 'laat ze nog maar een ton draaien'. Maar ja, ik ben geen monteur. Ik weet alleen van plaatjes hoe het eruit ziet en hoe het werkt, maar van slijtage heb ik geen verstand.
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 19:23
door Ton1959
Ik verwacht wel dat dit de tweede koppeling word. . Ik dacht dat rond de 80000 zo'n beetje normaal was voor een koppeling als ik het zo hier en daar lees. Maar ja het is natuurlijk net hoe ermee gereden is. Bij de politie zal de koppeling ook best een zwaar leven hebben gehad.
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 21:46
door Mike Philippens
Ton1959 schreef:Ik verwacht wel dat dit de tweede koppeling word. . Ik dacht dat rond de 80000 zo'n beetje normaal was voor een koppeling als ik het zo hier en daar lees. Maar ja het is natuurlijk net hoe ermee gereden is. Bij de politie zal de koppeling ook best een zwaar leven hebben gehad.
Tsja...ik weet het niet. Als ik naar het olieverbruik kijk (of het gebrek daaraan) is ie niet mishandeld. Ik heb nog steeds hetzelfde litertje olie staan die ik heb gekocht toen ik de motor net had. Ik moet tussen de beurten nauwelijks wat erbij gooien. Maar dat zegt misschien ook niet alles. De vorige eigenaar heeft het in ieder geval niet gedaan, want ik kan er geen bonnen van vinden.
Op het Hobbyist forum lees ik overigens van mensen die het pas bij 120, 150 en 170k hebben hoeven doen. De vorige eigenaar heeft 'm sinds 2005 (stand toen 82.000) en hij heeft 'm weer van iemand anders, want hij heeft 'm niet van de politie zelf gekocht. Het is een motor van Korps Alkmaar, dus die komt niet van de Domeinen. Kan een opkoper zijn geweest, want de politie zal ze niet al te jong weg doen. Maar een koppeling vervangen vlak voor ie eruit gaat doen ze denk ik niet. Of hij was kapot en is voor een prikkie aan een opkoper verkocht die 'm opknapt en doorverkoopt. Geen idee...
Maakt allemaal niet uit, het zal allemaal open moeten om te kijken hoe het erbij staat. Ik ga uit van een nieuwe koppeling (compleet)
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 21:59
door Baird
Maak meteen wat foto's als het spul open ligt, kunnen we de twijfelaars hier laten zien dat deze Teutoonse brommer meer kan dan één of twee ton!
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 22:27
door white
Mike Philippens schreef:Tijdens mijn bezoek aan de Motorrad Days afgelopen weekend heeft mijn koppeling het begeven..
Was er in Garmisch op het terrein geen mogelijkheid om de diagnose te laten stellen?
De keren dat ik er was, was er achterdoor voor de mensen met panne een mogelijkheid om te (laten) sleutelen.
Wel goed dat je thuis gekomen bent

.
Nu mar meteen alles nalopen, hij ligt toch open...
Re: Koppeling heeft het begeven
Geplaatst: 08 jul 2013, 22:39
door Mike Philippens
white schreef:Mike Philippens schreef:Tijdens mijn bezoek aan de Motorrad Days afgelopen weekend heeft mijn koppeling het begeven..
Was er in Garmisch op het terrein geen mogelijkheid om de diagnose te laten stellen?
De keren dat ik er was, was er achterdoor voor de mensen met panne een mogelijkheid om te (laten) sleutelen.
Nee, want we zijn vrijdag naar Garmisch geweest en voor zaterdag had ik een mooie tocht door Oostenrijk (Silvrettatpas) uitgezet van 300km... Na 60km gaf ie de geest en ben ik met 1/3 koppeling naar een motorzaak gereden. Een KTM dealer, maar de monteur heeft zijn stinkende best gedaan om me te helpen.
Op zich wel ironsisch dat zoiets bij een bezoek aan zo'n evenement moet gebeuren... Maar goed, ik wist wel hoe laat het was. Ik kon die lager ook wel horen gieren als ik de koppeling in kneep. Dus ik had geen zin in een tevergeeft bezoek aan Garmisch, want ze gaan daar geen koppeling voor me vervangen.
Wel goed dat je thuis gekomen bent

.
Nu maar meteen alles nalopen, hij ligt toch open...
Inderdaad heel fijn. Ik laat alles goed controleren. Mijn monteur kennende doet ie dat ook. Toen ie voor zijn eerste grote beurt moest, wist hij dat ik daarna naar Marokko zou gaan. Dus heeft ie allerlei dingen extra gecontroleerd. Ik ken 'm via een goede vriend van me; hij is daar kind aan huis. Vandaar dat ik best wel vertrouwen in 'm heb. Als hij iets niet kan omdat ie de spullen er niet voor heeft of nog nooit gedaan heeft (en het is ingewikkeld), zegt ie dat ook gewoon. Het komt best goed.
Ik zal wel vragen of ie me belt als de boel open ligt, dan kan ik foto's maken. Ik wil dat ook wel eens zien, hoewel het best een zielig gezicht is.