Pagina 1 van 1
aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 17:07
door Baetske
Hallo,
Heb me net een Zumo 350 gekocht. Voor de installatie zou ik deze op een geschakeld deel van het elektrische circuit willen aansluiten op mijn 1150RT.
Zo verbruikt de omvormer geen elektriciteit als het contact af staat.
Vraag is nu waar sluit je dit best aan?
Ik had zelf aan 2 plaatsen gedacht ofwel de bekabeling van de koplampen ofwel de 12V stekkers links onder het zadel.
Heeft er iemand ervaring mee en evt. foto's van hoe hij/zij dit gedaan heeft?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 17:12
door Wolfs RT
Gebruik de zoekfunctie eens. Er is redelijk veel over geschreven.
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 17:36
door MofkaP
Baetske schreef:Heeft er iemand ervaring mee
Ja, ik. Net twee maandjes terug op de

.
Moet je eerst wel het halve (bijna hele) dashboard slopen.
Ruit er af, spiegels er af, bovenpartij er af en dashboard (waar de luidsprekers zitten) losmaken.
De plus van de zumo 350 solderen op de plus van de schakelaar van de mistlichten.
(Als het goed is dan is dat de middelste draad, even controleren)
Krijgt de omvormer alleen stroom als de lichten aan staan.
Voor de min vind je altijd wel een plaatsje, kan ook op het frame.
Overgebleven bedrading en omvormer achter het dashboard met een kabelbinder vastzetten.
Zekering(houder) zo plaatsen dat je er altijd bij kunt, bijvoorbeeld net achter of onder de ruimte voor de linker luidspreker.
Draad van de zumo 350 tussen de tellers, boven de resetknop laten weglopen.
Zumo 350 plaatsen boven de tellers, netjes recht in het zicht.
Boel weer in elkaar zetten en stevig vastdraaien.
Hier de foto:
viewtopic.php?f=45&t=7317
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 18:31
door Baetske
MofkaP schreef:Baetske schreef:Heeft er iemand ervaring mee
Ja, ik. Net twee maandjes terug op de

.
Moet je eerst wel het halve (bijna hele) dashboard slopen.
Ruit er af, spiegels er af, bovenpartij er af en dashboard (waar de luidsprekers zitten) losmaken.
De plus van de zumo 350 solderen op de plus van de schakelaar van de mistlichten.
(Als het goed is dan is dat de middelste draad, even controleren)
Krijgt de omvormer alleen stroom als de lichten aan staan.
Voor de min vind je altijd wel een plaatsje, kan ook op het frame.
Overgebleven bedrading en omvormer achter het dashboard met een kabelbinder vastzetten.
Zekering(houder) zo plaatsen dat je er altijd bij kunt, bijvoorbeeld net achter of onder de ruimte voor de linker luidspreker.
Draad van de zumo 350 tussen de tellers, boven de resetknop laten weglopen.
Zumo 350 plaatsen boven de tellers, netjes recht in het zicht.
Boel weer in elkaar zetten en stevig vastdraaien.
Hier de foto:
viewtopic.php?f=45&t=7317
Bedankt.
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 19:28
door japachap
Als je geen radio op je RT heb dan is er wel en blauw 4-polig stekker op de subframe achter de radiodoos/opbergdoos links in de kuip. Dit is op dezelfde loop als de accessoire stekkers en volgens mij is NIET GESCHAKELD- ie, altijd aan. Ik heb dit opgelost met een relais bediend via een geschakeld draad doorgetrokken van de stadslicht van de koplamp...
In ieder geval de linkerkuipdeel moet eraf en afhankelijk van stuur of cockpit plaatsing van je gps ook de ruit en ruitkuip...
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 21:17
door PaPinkelman
Volgens mij kan je de voeding van de GPS ook direct op het stadslicht aansluiten. De voeding trekt niet echt veel stroom, dus een apart relais lijkt me wat overdreven. Bovendien is die dan gelijk h=gezekerd via het standaard zekeringkastje...
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 07 jul 2013, 21:22
door MofkaP
Stadslicht kan ook, heeft hetzelfde effect als mistlicht.
Alleen bij stadslicht moet je draadje knippen, bij mistlicht kun je op de schakelaar solderen.
Re: aansluiting GPS
Geplaatst: 08 jul 2013, 22:34
door mkoskamp
Heb je al eens met de multi-meter gekeken wat de nullast van die transformator is als de zumo uitstaat? Wellicht is die verwaarloosbaar en ben je net zo goed af met een gezekerde kabel op de accu of een kleine stekker in de 12v op het dashboard.