Het verbruik ligt een beetje aan hoe de vorige eigenaar met de motor omgegaan is, aantal kilometers, soort olie en hoe je zelf rijdt.
Ik rij blijkbaar als een oude l.l, want mijn BMW's verbruikte heel erg weinig olie.
Maar ja, met kilometerstanden beneden de 30.000 km is het dan ook nog als nieuw, bij wijze van spreken.
Een BMW motor hoort helemaal geen olie te lekken in mijn optiek en "ervaring".
Dus een druppel is wel iets om verder op te sporen naar de oorzaak.
Bekend euvel op de BMW's is het olie-inspectie glaasje dat ik weet, en soms begint door ouderdom sommige keerringen wat te zweten.
Ik weet niet of het goed advies is, maar ik zou met warm water en een sopje de onderkant van je motor wassen, en dan goed droog maken.
Daarmee was je eventuele knoeierij van een vorige beurt o.i.d. weg, zou dat de mogelijk oorzaak geweest zijn.
Daarna een ritje van een uur of wat maken, en bij thuiskomst de motor op een aantal kranten parkeren, rondom.
Na 15 minuten kijken of je wat ziet liggen op de kranten, en daarna met je hand (het motorblok zal dan redelijk afgekoeld moeten zijn, controleer dat goed!) terwijl je op je rug ligt de gehele onderkant van je motor "bevoelen", gebruik eventueel ook een zaklantaarn.
Kijk goed naar het oliepeilglas, de plek waar de schakelpedaal naar toe loopt, de gehele aandrijflijn en zo voort.