Pagina 1 van 1
Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 18 jun 2013, 21:28
door hybride
Een paar dagen geleden ging ik tanken bij een pomp waar enkel normale euro 95 benzine te verkrijgen was. Het viel me een paar dagen later pas op dat de motor (1150RT TS) minder lekker stationair liep. Een beetje hakkelend en net alsof hij wil stilvallen. Vanavond een stuk gereden en tijdens het rijden merk ik nu ook dat hij inhoudt, alsof de benzinekraan een beetje dicht staat. Nu is het momenteel ook erg warm en ik vroeg me af of dat een relatie kan hebben. Zijn er meer die dit herkennen of is er iets met mijn brommert aan de hand?
Re: Is het de benzine of de temperatuur...
Geplaatst: 18 jun 2013, 23:11
door Ton1959
Hoelang is het geleden dat de motor een beurt heeft gehad? Misschien gewoon synchroniseren al voldoende. Of nog eens kijken na een langere rit op de snelweg. Wanneer zijn de bougies het laatst vernieuwd?
Re: Is het de benzine of de temperatuur...
Geplaatst: 19 jun 2013, 09:11
door hybride
Het is vrij plotseling opgetreden. Ik vermoed dat het wel te maken heeft met mindere kwaliteit brandstof. Als ik weer ga tanken wordt het weer super plus. Dan zal het blijken of het probleem dan weer is opgelost.
Dat duurt even want ik rij niet dagelijks met de RT :-(
Ik meen dat bij hogere omgevingstemperatuur het gasmengsel armer wordt ingeregeld? Wellicht dat die 2 in combinatie het effect geven ? Er zitten Iridium bougies in en kleppen en synchroon is ok.
Hebben anderen ook deze ervaring nu met de hoge temperatuur of kan dat er niets mee te maken hebben. Wil ook de computer nog eens resetten. Weet iemand zo te zeggen welke zekering dit betreft?
Re: Is het de benzine of de temperatuur...
Geplaatst: 19 jun 2013, 21:08
door Baird
zekering 5 is degene die je zoekt, minimaal 30 seconden er uit en dan de TPS afstelling doen. Het is logisch dat het mengsel wat armer wordt bij warmer weer maar of je daar iets van merkt? Net weer terug uit Harz, was lekker warm maar of ik ben te lomp of er is geen verschil tussen hartje winter en hartje zomer. Er is altijd de Lambda die het weer naar '0' stuurt bij constant rijden.
Re: Is het de benzine of de temperatuur...
Geplaatst: 19 jun 2013, 21:39
door hybride
Baird schreef:zekering 5 is degene die je zoekt, minimaal 30 seconden er uit en dan de TPS afstelling doen. Het is logisch dat het mengsel wat armer wordt bij warmer weer maar of je daar iets van merkt? Net weer terug uit Harz, was lekker warm maar of ik ben te lomp of er is geen verschil tussen hartje winter en hartje zomer. Er is altijd de Lambda die het weer naar '0' stuurt bij constant rijden.
Bedankt,
Zal zekering 5 eens lichten.
Verder lees ik ook in andere threads dat de hall sensor of de CO meter defect kan zijn. Aangezien het vrij plotseling is opgetreden zoek ik het wel in mogelijk defect. Dan wordt het toch iets voor de specialist....
Re: Is het de benzine of de temperatuur...
Geplaatst: 19 jun 2013, 22:37
door hybride
Ohw, ohw, ohw, nu lees ik net op een ander forum dat iemand vergelijkbare problemen heeft gehad als ik ondervind nadat hij er teveel olie in had gedaan.
Ik bedenk mij nu dat dat bij mij ook het geval is. Ik vulde vorige week olie bij, maar teveel. Beetje onachtzaam handelen. Ik heb toen 80 km gereden en bij thuiskomst de weer olie afgetapt toen ik zag dat het kijkglaasje helemaal vol zat. De problemen zijn daarna begonnen eigenlijk nu ik terugdenk..
Heeft iemand een idee of en welke relatie er mogelijk is tussen een keer teveel olie laden en het blijvend slecht lopen naderhand?
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 00:44
door Baird
Begin dan maar eens met de aftapplug van het luchtfilterhuis open te draaien (links onder/achter het luchtfilterhuis), als daar meer dan een paar druppels uit komt het luchtfilter zelf maar eens inspecteren, als dat verstopt zit stikt de motor.
Daarna maar eens op dit forum zoeken hoe je nu eigenlijk het oliepeil moet meten, is genoeg over geschreven!
Re: Is het de benzine of de temperatuur...
Geplaatst: 20 jun 2013, 07:57
door leo442
Baird schreef:zekering 5 is degene die je zoekt, minimaal 30 seconden er uit en dan de TPS afstelling doen. Het is logisch dat het mengsel wat armer wordt bij warmer weer maar of je daar iets van merkt? Net weer terug uit Harz, was lekker warm maar of ik ben te lomp of er is geen verschil tussen hartje winter en hartje zomer. Er is altijd de Lambda die het weer naar '0' stuurt bij constant rijden.
Mengsel wordt inderdaad constant gehouden door de lambdasonde maar ook luchtinlaat temp. motorlie temp. en motorbelasting zijn parameters. Lambda stuurt niet naar'0', maar men spreekt dan van lambda 1. Dit is de ideale lucht-brandstof verhouding 1kg brandstof op 14,7 kg lucht.
Gr. Leo.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 10:18
door hybride
Motronic resetten brengt geen oplossing. _002
Uit de plug onder aan het luchtfilter kwam slechts een paar druppels olie. Luchtfilter is schoon en droog. Op de bodem onder het luchtfilter zie ik wel wat vettigheid van olie. Dat lijkt mij een normale toestand voor zover ik de functie van die bak begrijp.
Leo, wat mij opvalt is dat op constant toerental de motor wel goed loopt. Bij accelereren voel je de 'ademnood'. Soms houdt hij zelfs een kortstondig moment even helemaal in, dan verdwijnt de trekkracht. Is het een logische analyse dat de Lambda sonde goed lijkt te functioneren omdat op constant toerental het inhouden niet (merkbaar) plaatsvindt?
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 11:11
door JeHo
Hallo,
Luchtmassameter defect?
m.v.g. JeHo
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 15:43
door leo442
hybride schreef:Motronic resetten brengt geen oplossing. _002
Uit de plug onder aan het luchtfilter kwam slechts een paar druppels olie. Luchtfilter is schoon en droog. Op de bodem onder het luchtfilter zie ik wel wat vettigheid van olie. Dat lijkt mij een normale toestand voor zover ik de functie van die bak begrijp.
Leo, wat mij opvalt is dat op constant toerental de motor wel goed loopt. Bij accelereren voel je de 'ademnood'. Soms houdt hij zelfs een kortstondig moment even helemaal in, dan verdwijnt de trekkracht. Is het een logische analyse dat de Lambda sonde goed lijkt te functioneren omdat op constant toerental het inhouden niet (merkbaar) plaatsvindt?
Kan ook een probleem zijn met de tps (trothle position sensor) Eea eerst even uitlezen en afstellen (synchroniseren) evt. lambdasensoren controleren met een analoge V-meter, waarde schommelt dan tussen 0,1 en 0,9 Volt. Met een beetje motormanagement kennis en meetwaarden moet je dan toch een heel eind kunnen komen! (vergeet niet de benzineDRUK te controleren, word dikwijls onderschat!)
Succes Leo.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 15:47
door leo442
JeHo schreef:Hallo,
Luchtmassameter defect?
m.v.g. JeHo
Zit volgens mij niet op de motorfiets, men gebruikt hiervoor de Tps sensor etc.
Gr. Leo.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 16:53
door hybride
leo442 schreef:
Kan ook een probleem zijn met de tps (trothle position sensor) Eea eerst even uitlezen en afstellen (synchroniseren) evt. lambdasensoren controleren met een analoge V-meter, waarde schommelt dan tussen 0,1 en 0,9 Volt. Met een beetje motormanagement kennis en meetwaarden moet je dan toch een heel eind kunnen komen! (vergeet niet de benzineDRUK te controleren, word dikwijls onderschat!)
Succes Leo.
Kun je dit soort dingen uitlezen via de diagnosestekker dat je weet? Ik vind dit niet in de reparatiehandleiding.
Net even langs geweest bij JC motors. De monteur heeft een klein stukje gereden en dacht het eerst aan een slechte bobine. Volgende week krijg ik de kans om een andere te proberen. Kosten toch 100 euri per stuk. Dan is het wel handig dit eerst zeker vast te stellen :roll:
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 20 jun 2013, 23:15
door japachap
hybride schreef:leo442 schreef:
Kan ook een probleem zijn met de tps (trothle position sensor) Eea eerst even uitlezen en afstellen (synchroniseren) evt. lambdasensoren controleren met een analoge V-meter, waarde schommelt dan tussen 0,1 en 0,9 Volt. Met een beetje motormanagement kennis en meetwaarden moet je dan toch een heel eind kunnen komen! (vergeet niet de benzineDRUK te controleren, word dikwijls onderschat!)
Succes Leo.
Kun je dit soort dingen uitlezen via de diagnosestekker dat je weet? Ik vind dit niet in de reparatiehandleiding.
Net even langs geweest bij JC motors. De monteur heeft een klein stukje gereden en dacht het eerst aan een slechte bobine. Volgende week krijg ik de kans om een andere te proberen. Kosten toch 100 euri per stuk. Dan is het wel handig dit eerst zeker vast te stellen :roll:
Mijn eerste gedacht gaat ook naar kapot bobbine. Bij overhitting(?)- te warm- gaan ze kapot. Je het een twinspark toch? Lijkt mij een goede beginspunt- maar je kun het wel zelf testen om te kijken hoe groot en vonk je eraf kunt halen met een kleppendeksel schroef als de aardpunt. Minimaal 15mm goede vonk- liever 25-30mm!
Ondertussen- ga je bougies uithalen en zorg dat er geen aanslag van verdampt olie erop verbrand is. Het kan ook dat er wat olie op de vlinderklep in de throttlebehuizings is gekommen en dit zal ook de balans ietsjes slechter maken...
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 21 jun 2013, 07:29
door hybride
japachap schreef:
Mijn eerste gedacht gaat ook naar kapot bobbine. Bij overhitting(?)- te warm- gaan ze kapot. Je het een twinspark toch? Lijkt mij een goede beginspunt- maar je kun het wel zelf testen om te kijken hoe groot en vonk je eraf kunt halen met een kleppendeksel schroef als de aardpunt. Minimaal 15mm goede vonk- liever 25-30mm!
Ondertussen- ga je bougies uithalen en zorg dat er geen aanslag van verdampt olie erop verbrand is. Het kan ook dat er wat olie op de vlinderklep in de throttlebehuizings is gekommen en dit zal ook de balans ietsjes slechter maken...
Goede tips!
Dank je wel. Ik ga een en ander controleren. Wordt vervolgd.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 21 jun 2013, 09:29
door leo442
Bij een bobine die niet goed vonkt zal ook de lambda waarde niet goed zijn. Bij het voltage meten zal de v-meter een lage waarde aangeven (<0,4) waaraan men kan zien dat het mengsel te rijk is en men zodoende kan gaan storing zoeken. Maar een bobine die niet goed vonk is hoorbaar en simpel te lokaliseren.
Gr. Leo
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 22 jun 2013, 00:25
door Ton1959
Bobines testen is niet altijd zo eenvoudig. Ik heb er een gehad waar ik precies 96km kon rijden dan dan gaf hij op. En na een stop van een paar minuten kon ik weer 40 km of zo zonder problemen rijden. Weerstandmeting van de bobine gaf ook niks aan.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 22 jun 2013, 11:10
door hybride
Waarom moet zo'n kapje met bobine nu weer zo duur zijn. Eigenlijk zou ik ze allebei willen vervangen, maar dat kost me 200 euro. Weet iemand een adres waar deze bobines mogelijk voordeliger te verkrijgen zijn. Aangezien de meeste twinsparks hier een keer tegenaan lopen, moet dit toch een redelijk courant artikel zijn?
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 22 jun 2013, 12:55
door Inspector Gadget
Bij een slopeRT zoals Boonstra Parts staan ze 2e hands voor 30 euro.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 22 jun 2013, 17:08
door SietseBeemer
Ik heb bobines besteld bij Motorparts-online.com €15,00 goeie kwaliteit bijna als nieuw.
Re: Is het de benzine, de temperatuur... of...
Geplaatst: 22 jun 2013, 18:55
door hybride
Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en een oorzaak gevonden. De linker bobine is kaduk (als hij warm is)
Howto:
Eerst heb ik met een koude motor de bougies verwijderd en gekeken of de bougies vonkten. Dat deden ze allebei. Toen de motor warm gereden en stationair laten draaien. Toen om en om met een tang de bougiekop van de bougie getrokken. Bij de goede hoor je dan geknetter als je de kop iets terugtrekt en hoor je ook de motorloop iets veranderen. Bij de slechte hoorde ik niets en ook de motorloop veranderde niet. Even toen nog links en rechts gewisseld om zeker te weten of het de bobine zelf is. Dat was zo.
Het probleem lijkt hiermee opgelost. Ik ga nu maar snel een bobine bestellen bij Boonstra!
DANK allen!