Pagina 1 van 1

nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 05 jun 2013, 12:19
door Remeau
Hallo allemaal,

In een eerdere thread over de nokkenas tandwielen heb ik al het een en ander gelezen, maar toch heb ik nog vragen:
Ik heb van mijn R1100RS uit 93 (jan. 94) de lekkage verholpen van blok/cilinder en van cilinder/kop.
Bij het verwijderen van het nokkenas tandwiel (beide kanten) viel het me op dat de pijlen en de tand (zoals in wphb beschreven) niet PRECIES op het merkteken uitkomen. Ook de spie opening in de as en het tandwiel lagen toen al niet op 1 lijn..
Bij het samenstellen heb ik het weer exact zo gemonteerd en toch(of nog) liep de motor niet lekker.
Nu kan ik in het WPHB niet goed terugvinden hoe ik het tandwiel kan uitlijnen ten opzichte van de nokkenas, zodanig dat de nokkenas goed op tijd staat. Net zoals dat ik niet goed kan terugvinden of OT-S of OT-Z het bovenste dode punt is (volgens mij OT-S, maar wat is dan OT-Z)

Ik las in de oudere thread al iets over een beschadigde spie en zag een foto waarop te zien is dat de spie banen ook niet precies op 1 lijn liggen.

Wie kan me uitleggen wat de uitgangspunten zijn, en hoe ik die kan vaststellen (positie nokkenas bijvoorbeeld)
[groet]
Remeau

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 05 jun 2013, 18:36
door Baird
RTFM: Read The Fucking Manual. Klinkt erg bot _002 maar wat ik bedoel is dat je een goed boek bij de hand moet hebben, de manual hier op het Forum, het uitstekende boek van Haynes of het Duitstalige prima boek dat motorblok, koppeling en aandrijving behandeld. In al die boeken staan tekst en foto's om je van alles duidelijk te maken, nu ben je aan het gissen, en dat wordt missen!

Als de tandwielen niet goed zaten was het al fout, als je ze zo terug zet blijft het fout met kans op mechanische schade aan de aandrijving van de kleppen etc etc. Nogmaals RTFM! _004

...enne: sterkte!

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 00:35
door Dennisky
Remeau,

Baird z'n advies is goed advies. Ik denk dat wat Baird je wil zeggen is dat de materie dermate complex is dat je je even goed in moet lezen. Mooi stukje tekst, alszijnde een degelijke uitleg, met een mooi plaatje onder het motto 'een plaatje zegt vaak meer dan een praatje'.
Baird z'n technische achtergrond is, als ik me niet vergis, grotendeels opgedaan bij defensie. Daar is de term RTFM, oftewel read the Oia manual, vrij alledaags. Sowieso binnen meerdere bedrijfstakken zoals bijv. de luchtvaart. :lol:

In ieder geval succes en RTFM _004

Big RT Smile

Dennis

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 07:20
door Remeau
Bij de spoorwegen ook. Inmiddels heb ik het gevonden. Nokkenas staat 180 graden verkeerd...

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 08:03
door Baird
Remeau schreef:Bij de spoorwegen ook. Inmiddels heb ik het gevonden. Nokkenas staat 180 graden verkeerd...
Kijk, nou komen we ergens! Dan heb je mogelijk schade aan de kleppen omdat die de zuiger geraakt kunnen hebben. _002 . Volgorde: Krukas - tussenas - nokkenassen goed zetten.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 11:15
door Remeau
inderdaad,
Is het niet veiliger in deze volgorde Baird? _001
Kleppen in gesloten stand (zodat ze straks niet geraakt kunnen worden)
Kettingspanner los nemen
Nokkenas tandwiel los nemen
Krukas op OT-S zetten ( te beginnen met rechts)
nokkenas goed zetten
tandwiel uitlijnen en vastzetten volgens voorschrift
ketting spanner vast zetten
en herhalen voor de linker cilinder...

Tussenas is niet los geweest van de krukas, ik ben instrumentmaker en geen motor monteur, maar met de tussen as wordt volgens mij de as bedoeld die beide nokkenas kettingen aandrijft, toch? Ik heb de Oia manual niet bij me op dit moment.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 14:04
door Baird
Remeau schreef:inderdaad,
Is het niet veiliger in deze volgorde Baird? _001
Kleppen in gesloten stand (zodat ze straks niet geraakt kunnen worden)
Kettingspanner los nemen
Nokkenas tandwiel los nemen
Krukas op OT-S zetten ( te beginnen met rechts)
nokkenas goed zetten
tandwiel uitlijnen en vastzetten volgens voorschrift
ketting spanner vast zetten
en herhalen voor de linker cilinder...

Tussenas is niet los geweest van de krukas, ik ben instrumentmaker en geen motor monteur, maar met de tussen as wordt volgens mij de as bedoeld die beide nokkenas kettingen aandrijft, toch? Ik heb de Oia manual niet bij me op dit moment.
De tussenas zorgt voor de broodnodige vertraging naar de nokkenassen. Door de opbouw van onze boxers is er zo'n as nodig anders past het niet in het blok.
Ik ben er uiteraard van uit gegaan dat het spul los ligt. Als de ketting van de tussenas niet los geweest is en goed zit is het prima. De hele afstelling begint bij de krukas in het juiste dode punt te zetten, je zult dan het tandwiel op een van de beide nokkenassen zonder veel moeite kunnen monteren, nl degene die bovenin de compressieslag staat met de kleppen dicht. Als die er op zit kun je de krukas een hele omwenteling draaien waarna je dan aan de andere kant het nokkenastandwiel kunt monteren. Ik noem met opzet geen details want die haal ik normaliter ook het boek, heb ik open liggen bij dit soort klussen.
Controleren of je het goed gedaan hebt en de klepspeling checken/afstellen is verder belangrijk.

Dit gaat helemaal goed komen en ik hoop dat er inmiddels geen schade is ontstaan, straks goed luisteren naar de geluiden en eventueel compressie meten om een indicatie te krijgen of er kleppen krom zijn en dus lekken.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 16:29
door Remeau
TOP, mooi klusje voor het weekend! Ik hou je op de hoogte.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 17:31
door jaybmw
Bij 180 gr verkeerd raakt er niets de zuigers..... Bij meer of iets minder verdraaing van de distributie dan 180 gr is de kans op schade veel groter , en afhankelijk van de motorconstructie kan er niets raken ook tot de mogelijkheden horen .

Hoe kan trouwens de motor gelopen hebben met de timing 180 gr verkeerd ....... _001 ?


Groet en suc6 met klussen .

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 18:01
door Remeau
Nou... na het monteren het geheel eerst een paar keer heel voorzichtig rond gedraaid, vervolgens gestart. Liep niet lekker doorzoeken vacuüm afwijkend, rechts nauwelijks links -0,2bar timing gecontroleerd versteld, en met de hand weergedraaid. En toen.....startte hij niet meer. Motor komt niet rond door overdruk, duidelijk hoorbaar, geen metaal op metaal geluiden.. zo, nu weet je echt alles, als je dit in de tijd vóór de eerste post zou plaatsen...

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 19:01
door carlos010
Bij 180 gr verdraaid krijg je toch het tandwiel niet goed op de nokkenas? Het nokje op het tandwiel staat dan recht tegenover de uitsparing in de nokkenas. Of is het tandwiel uit de ketting geweest en dan de boel verdraaid in dat geval is de compressieslag verwisseld met de uitlaatslag. Voor je kleppen maakt dat niet uit, die zijn toch dicht als de zuiger boven komt alleen de timing klop niet meer. In het wphb staat de kleppen timing t.o.v. zuigerstanden. Succes.

Gr. carlos010

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 21:09
door jaybmw
Is er misschien met de nokkenassen gedraaid incl tandwielen ? Met de ketting eraf en het tandwiel vast op de as is dit ook mogenlijk .

Gewoon alles in de juiste standen zetten , met de hand 2 x de krukas ronddraaien en nogmaals de timing controleren. Loopt de motor dan nog niet , dan zou ik de compressie eens testen of een lektest uitvoeren . In principe kunnen de tandwielen niet verkeerd op de assen gemonteerd worden .

Ik hoop dat er geen schade is aan je blok !! En loopttie , dan alles synchroniseren natuurlijk .

Groet .Jeroen .

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 21:15
door Baird
Volgens mij zijn er twee fouten gemaakt die elkaar compenseren maar wilde mijn vorige posting niet te ingewikkeld maken. Als dan de nokkenastandwielen niet lekker passen op de assen loopt hij misschien wel maar niet lekker.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 06 jun 2013, 22:13
door Remeau
In het werkplaats handboek van bmw(r1100rs) staat op pagina 11.9 (hoofdstuk 11 motor) bovenaan een schema getiteld "nokkenas" uit dit overzicht maak ik op dat de markering/spiebaan van de nokken as op de 4 moet staan (boven) en de opening van het tandwiel tussen de 1 en 7 (beneden). Heb ik dat goed? _001
Op mijn blok staan beide beneden als de cilinder op bdp staat.
Ik ben van plan om met de multimeter en de reactie van de hallgever te bepalen wat het bdp is in de ontstekingsslag. Dat kan alleen maar op het juiste moment. :idea: . correct me if im wrong (maar dat deden jullie al _004 )

Bedankt voor het meedenken en helpen. Erg waardevol en interessant !
Remeau

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 07 jun 2013, 00:03
door Baird
Ik heb jouw boek hier niet en zit zelf in de Engelse "BMW R1100S Repair Manual" te kijken, daar is blz 11.54 t/m 11.57 het geheel duidelijk te zien met tekst en tekeningen. Bestandje gemaakt, is een *.rar, uitpakken en je hebt een pdf, gaat lukken!

When installing, always begin with the right-hand cylinder!

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 07 jun 2013, 09:41
door Remeau
R1100RS11.9.jpg
Deze illustratie bedoel ik..

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 07 jun 2013, 10:32
door PaulRS
Hoi.

RTFM bladzijdes 11.93 en 11.94 beschrijft hoe eea. gemonteerd dient te worden.

Eerst rechts, dan links en goed op de spie en speibaan letten, spanners monteer je als laatste.
Om de boel te fixeren, zet je de krukas in tdc en blokkeer je hem met een 8 mm pen door het vliegwiel, daar zit een gat voor net boven de startmotor.

Groeten, Paul.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 07 jun 2013, 12:51
door Remeau
Hallo Paul,

De instructie op de pagina's :roll: is me duidelijk. waar het me om gaat is dat ik niet goed kan vinden hoe de spiebaan in de nokkenas en de spiebaan in het nokkenas tandwiel ten opzichte van elkaar moeten staan.

Ik weet WEL hoe het tandwiel moet staan t.o.v. het merkteken. In mijn motor zitten tandwielen met pijltjes i.p.v. R en L.
Het plaatje wat ik hierboven plaatste staat ook in de Oia manual. die heb ik echt wel gelezen, zo goed dat ik denk dat de stand van het nokkenas tandwiel t.o.v. de nokkenas verder nergens anders staat.

Daar heb ik dus jullie deskundige advies voor nodig, kan jij me vertellen waar staat beschreven hoe het tandwiel en de nokkenas ten opzichte van elkaar _001 moeten zijn uitgelijnd?

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 00:04
door PaulRS
Hoi.

Simpel.

Aan het tandwiel zit een spie, of beter gezegd, het materiaal is daar doorgedrukt en vormt zo de spie.
In de nokkenas zit de spiebaan, daar valt de spie van het tandwiel in.

Kan maar op 1 manier in elkaar.

De pijlen liggen dan min of meer horizontaal.

Plaatje;

Afbeelding

Groeten, Paul.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 11:18
door Remeau
hoi Paul,

zo ziet het er bij bij ook ongeveer uit, met 1 heel "raar" verschil:
het tandwiel zit 180 graden gedraaid. het past idd maar op 1 manier en in bdp compressieslag wijst de pijl die tussen 2 tanden staat ( op jouw foto wijst ie naar RECHTS) naat het merkteken. het lijkt haast wel alsof ze links en rechts verwisseld hebben, of er achtestevoren op zitten.
ik probeerde een foto te plaatsen maar dat lukt niet vanaf mijn samsung galaxy s2..

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 11:55
door Remeau
Dit is wat ik zie in bdp ontsteking rechts... en dat is anders dan de foto van jou paul.
Kettingspanner is er uit trouwens
Excuses voor de kwaliteit, maar het kon even niet anders.
Remeau

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 16:41
door beamer1200rt
Zal wel aan mijn ogen liggen, maar waar zie jij een verschil? (Afgezien van de waardeloze foto-kwaliteit, die zeker met een S2 veel beter kan.)

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 20:07
door Beamietoo
RTFM _004
1. Draai eerst altijd de blok zonde bougies rond met de hand voor dat het echt gaat starten.
Oke dan...
2, Draai nog een paar seconden met de start motor en met ontkoppeld benzinetank connectors. Dwz elektrische en benzine leidingen los of tank eraf.
Wanneer alles loop vrij en alle markeringen van timing (vliegwiel en nokkenassen) zitten op de correcte plaats kan je verder gaan tot een echte start.
RTFM. :D

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 23:23
door Baird
Ik zie wel verschil: in het documentje dat ik in zond en op de foto van Paul zie je dat de pijlen op het nokkenastandwiel naar een tand wijzen, op de foto van Remeau zie je dat de pijl tussen 2 tanden in staat: Het lijken dus andere tandwielen te zijn dan er op horen. :$

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 08 jun 2013, 23:42
door Ton1959
Baird schreef:Ik zie wel verschil: in het documentje dat ik in zond en op de foto van Paul zie je dat de pijlen op het nokkenastandwiel naar een tand wijzen, op de foto van Remeau zie je dat de pijl tussen 2 tanden in staat: Het lijken dus andere tandwielen te zijn dan er op horen. :$
Misschien een ander bouwjaar en zijn ze daarom anders _001
Maar de spie staat ook anders tov de pijlen.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 06:29
door beamer1200rt
Het tandwiel lijkt wel gespiegeld? Links en rechts verwisseld?

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 09:26
door Baird
Ik heb op de tekeningen gekeken van mijn manual maar bij beide tandwielen wijzen de pijlen naar een tand en niet naar een gat.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 10:36
door Ton1959
Bert heb jij bij het juiste type gekeken in je manual. . Gaat toch over een R1100RS. Zie hieronder hetzelfde tandwiel.

http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... iming-Help!

En bij de GS zag ik op de foto dezelfde positie ook al

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=687325

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 13:30
door Baird
Ton1959 schreef:Bert heb jij bij het juiste type gekeken in je manual. . Gaat toch over een R1100RS. Zie hieronder hetzelfde tandwiel.

http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... iming-Help!

En bij de GS zag ik op de foto dezelfde positie ook al

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=687325
You know, when you're right, your right! _004 ik zit bij een R1100S te kijken, heb dus de verkeerde manual geopend, weer wat geleerd! _002

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 14:41
door PaulRS
Hoi.

Nog eens kijken dan maar.

1 pijl wijst naar een tand, de andere pijl wijst naar een gat tussen 2 tanden.
Al die tandwielen zijn gelijk, of je nu in de 1e serie 1100, of de laatste 1200 kijkt, allemaal die tandwieltjes.

Groeten, Paul.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 18:18
door Baird
PaulRS schreef:Hoi.

Nog eens kijken dan maar.

1 pijl wijst naar een tand, de andere pijl wijst naar een gat tussen 2 tanden.
Al die tandwielen zijn gelijk, of je nu in de 1e serie 1100, of de laatste 1200 kijkt, allemaal die tandwieltjes.

Groeten, Paul.
Nou weet ik dat water moeilijk brandt maar ik zie het zo langzamerhand branden: In de manual die ik heb van BMW van R1100 staan tekeningen met R en L op de tandwielen, in de R1100S manual staan de pijlen weer anders dan jij zegt. Bij gelegenheid ga ik die plaatsje eens bij elkaar zetten en posten hier, (nu even niet : eten en GP van Canada _004 )

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 18:24
door Ton1959
Dus misschien tandwiel van links en rechts gewisselt?

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 20:49
door Remeau
Snappen jullie nou dat RTFM ineens heel anders overkomt _003 als niemand het begrijpt of goed leest wat er hier geschreven wordt.... :shock:
Ben even naar Harry Meijer geweest...
Alles afgelopen, ontsteking afgesteld, injectie gesynchroniseerd en...
Loopt als een naaimachien :-)

Maar bedankt voor jullie tips meedenken en bestanden als ondersteuning zeer welkom geweest!
Remeau Big RT Smile

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 09 jun 2013, 21:49
door Baird
Remeau schreef:.............................
Alles afgelopen, ontsteking afgesteld, injectie gesynchroniseerd en...Loopt als een naaimachien :-) ..................
Remeau Big RT Smile
En daar gaat het uiteindelijk om, iedereen weer wat geleerd en een naaimachientje op de lijst er bij _004

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 10 jun 2013, 09:52
door Remeau
Als afsluiting ben ik wel benieuwd of er iemand is die dit verhaal (van die pijlen en tanden) kan onderbouwen. Het heeft hier genoeg los gemaakt in ieder geval... Big RT Smile

[groet]
Remeau

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 10 jun 2013, 11:53
door Ton1959
Alhoewel de pijlen op een iets andere positie staan staat de spie op een iets andere hoek tov van de spie en komt het erop neer dat de timing wel precies hetzelfde staat met beide tandwielen. Maar dat is zoals ik het zie van de foto's.

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 10 jun 2013, 21:44
door Benji
Remeau schreef:Snappen jullie nou dat RTFM ineens heel anders overkomt _003 als niemand het begrijpt of goed leest wat er hier geschreven wordt.... :shock:
Ben even naar Harry Meijer geweest...
Alles afgelopen, ontsteking afgesteld, injectie gesynchroniseerd en...
Loopt als een naaimachien :-)

Maar bedankt voor jullie tips meedenken en bestanden als ondersteuning zeer welkom geweest!
Remeau Big RT Smile
Heb je de tandwielen of ketting nu moeten verstellen of beide of stond deze goed???

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 12 jun 2013, 21:17
door Remeau
Het tandwiel rechts heb ik na overleg met Harry Meijer, zo ingesteld dat de tand boven de pijl (die dus niet naar de tand maar naar het gat wijst) precies gelijk staat met het merkteken . De tand van het linker nokkenas tandwiel stond na eerdere correctie dus goed. Dwz pijl wijst naar de tand en die staat gelijk met het merkteken . Na instellen van de kabels en vacuüm liep tie erg lekker.
Proeftijd gemaakt en ontdekt dat ie wel erg rijk was ingesteld, dus vacuüm terug gebracht naar -0,22 bar. En nu bokt ie al minder met optrekken. Mogelijk nog iets beter afstellen, alleen regent het nu...
En nu(nok nok nok) totaal geen kfr ...
Remeau

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 13 jun 2013, 19:02
door jaybmw
@ remeau : Mooi dat het weer draait , maar hoe kom je erbij om in een eerder bericht te zeggen dat de timing 180 gr verkeerd stond ? Of was dit achteraf bekeken niet het geval ?? _001

Re: nokkenas tandwielen plaatsen

Geplaatst: 16 jun 2013, 21:51
door Remeau
Een redenatie omdat de startmotor niet door de compressie heen kwam met een nieuwe accu ..
Later zag ik met eigen ogen dat links het daniel 180 gr gedraaid zat op de nokkenas ..
Waarschijnlijk :oops: mijn eigen fout met monteren, dus zeer veel geluk gehad... :O
Zodoende
[groet]
Remeau