Pagina 1 van 1

Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Geplaatst: 15 mei 2013, 18:31
door RoadXplorer
Dankzij vooral de heldere recensie van DMM _004 over de Ctek MSX5.0 op dit forum, heb ik deze lader onlangs gekocht. Ondanks dat ik de nodige tijd heb gestoken in het doornemen van de verschillende postings, blijf ik toch nog zitten met een (nogal cruciale) vraag: Hoe sluit ik de lader aan op (de accu van) mijn 1150RT?

Kan ik dat doen met extra aan te schaffen accessoirestekker voor de 12V pluggen onder het zadel?
Afbeelding

Of is het beter het standaardsnoertje rechtstreeks op de accu aan te sluiten?
Afbeelding

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Geplaatst: 15 mei 2013, 18:55
door Inspector Gadget
Beide kan, het is maar wat voor jou handig(er) is.

Via de accessoiresstekker zit er vanuit Herrn BMW al een zekering tussen (in je zekeringskast).
Terwijl de Ctek sigarettenstekker ook een zekering heeft (van 8 ampère dacht ik, ff uit mijn wat kalig bloot hoofdje).

Terwijl de ring-aansluiting op jou afbeelding helemaal geen zekering heeft.

En op die basis zou ik er voor kiezen om de sigarettenstekker (en dus de accessoiresaansluiting) op de BMW te gebruiken.

Je kunt die ring-aansluiting ook gebruiken maar dan moet er in mijn optiek nog wel een zekering tussen. (!)

Tips van de dag:
Sluit altijd eerst de Ctek lader aan op je accu, pas daarna op de 220 volt.
En bij losnemen, eerst de 220 volt eraf en pas dan loskoppelen van de motor.

Als je de accessoiresstekkeraansluiting (dubbele woordwaarde bij Scrabble _004 ) gebruikt, draai dan (voorzichtig!) altijd de Ctek stekker in die accessoiresstekkeraansluiting een paar keer een klein stukje rond. Door vuiligheid & corrosie is dat contact daar niet altijd optimaal, en de Ctek lader kan daar soms wat last van hebben om de accu "te zien" en het automatische laden te beginnen.

Vergeet niet de "auto-accu" stand te selecteren qua laadstroom (ledje bij het automobiel-symbool), aangezien je accu een capaciteit heeft van meer dan 14Ah.
(staat ook in de Ctek handleiding, maar voor het geval dat....)

Kies de AGM stand alleen als je een dergelijke accu daadwerkelijk hebt, zoals de Oddysey, Westco en dergelijke.
De BMW OEM accu is een gel-accu, dus geen AGM accu.

Het kan geen kwaad je Ctek lader permanent aangesloten te laten als je de motor niet gebruikt, de Ctek lader regelt het allemaal vanzelf.
Sterker nog, je verlengt de levensduur van je accu daar mee. (voorkomen van risico op diepte-ontlading als je een keer vergeten bent na lange tijd de accu weer op te laden).

Heel veel succesvolle startmomenten toegewenst! _004

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Geplaatst: 15 mei 2013, 19:06
door RoadXplorer
DMM, da's echt heel snel _004 en helemaal duidelijk _004
Nogmaals dank voor je uitleg!
JW

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Geplaatst: 15 mei 2013, 19:08
door Baird
Gebruik al jaren de stekkers onder het zadel om de PC680 accu bij te houden, Optimate 4. _004

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Geplaatst: 15 mei 2013, 19:17
door JDoubleOP
Ik heb dezelfde lader en gebruik bij m'n 1100 de 'sigarettenaanstekeraansluiting' op het dashboard. Werkt naar volle tevredenheid.

groet'n uut Duutsland
Joop

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Geplaatst: 15 mei 2013, 21:25
door Baetske
Ik heb dezelfde motor en lader. Heb de kabel met oogjes gemonteerd op de batterij en ligt onder het zadel mooi weggestopt.
Als ik de lader er aan wil hangen, gewoon zadel even lichten en connector er tussenuit halen om aan te sluiten.

Is even een beetje werk om de kuip er af te halen, maar valt best wel mee.
Is mijn eerste motor en had het op een 30 à 45 min gepiept met de handleiding van de -1150- ernaast uiteraard.
Tip die ik meekreeg is om zeker je vijzen goed in volgorde van verwijderen leggen en zeker niet wisselen. Lengte is niet altijd dezelfde en kan anders het nodige gezoek geven.