Pagina 1 van 1
Profieldiepte meten?
Geplaatst: 08 mei 2013, 21:01
door RoadXplorer
Stap voor stap probeer ik mijn technische kennis op te krikken...
Op welke plaats moet het profiel van een Michelin Pilot Road 3 voorband worden gemeten?
Is dat de aangegeven plaats (waar ik 2 mm meet) of moet dat gebeuren op de slijtage indicatoren?
Betekent slijtage tot op de indicator dat het wettelijke minimum van 1,6 mm is bereikt?

( met dank aan japachap voor de hint

)
En hoeveel kilometers zal deze voorband bij "normaal" recreatief gebruik naar schatting nog mee kunnen gaan voordat vervanging verstandig is?
Ik lees namelijk in de handleiding van BMW dat het geadviseerde minimale profiel voor een voorband 2 mm is.
Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 08 mei 2013, 22:14
door Ton1959
De slijtage indicator is de grens waarop de band zeker vervangen moet worden maar daar meet je dus niet. Ik rijd een band ook nooit zover op omdat het rijcomfort al veel eerder slecht is. Bij 7000km voel ik al bij de MPR3 dat hij al gevoelig word voor lengterichels in het wegdek. Merkte ik al eerder daarom verwacht ik nu ook dat voor mij rond de 15000km wel vervanging zal worden. Om nog maar niet te praten over de waterafvoer die ook veel slechter word bij 1,6 mm.
Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 08 mei 2013, 22:17
door JOS WRSM
Is de slijtage-indicator gelijk aan het loopvlak, dan is de minimale profieldiepte bereikt en is de band versleten. De meeste banden en/of motorfabrikanten adviseren uit veiligheidsoogpunt, voor de voorband mimimaal 1,5 mm profieldiepte en voor de achterband minimaal 2 mm profieldiepte.
Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 08 mei 2013, 22:17
door Baird
Als een band op enige plaats onder het wettelijk minimum is mag je er niet meer de openbare weg mee op, uitgezonderd de slijtage-indicator-plaatsen Zou handig zijn: aan de zijkant hou ik altijd nog wel voldoende over terwijl in het midden het canvas te zien is.
Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 08 mei 2013, 22:20
door beamer1200rt
Baird schreef:Als een band op enige plaats onder het wettelijk minimum is mag je er niet meer de openbare weg mee op. Zou handig zijn: aan de zijkant hou ik altijd nog wel voldoende over terwijl in het midden het canvas te zien is.
Misschien iets meer bochtenwerk in je routes bouwen?

Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 08 mei 2013, 23:17
door Ton1959
beamer1200rt schreef:Baird schreef:Als een band op enige plaats onder het wettelijk minimum is mag je er niet meer de openbare weg mee op. Zou handig zijn: aan de zijkant hou ik altijd nog wel voldoende over terwijl in het midden het canvas te zien is.
Misschien iets meer bochtenwerk in je routes bouwen?

Dan staat je bandenspanning in ieder geval niet te laag Bert.

Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 09 mei 2013, 09:29
door Baird
@all:
Als ik in de Alpen zou wonen zouden de gietdraadjes nog op het midden van de band zitten en aan de zijkanten het canvas zichtbaar

, maar in dit land met om 25 meter een drempel staat de fiets nu eenmaal veel rechtop en dat kost banden _002
2.5/2.9 alleen solo (niemand durft achterop

)
Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 09 mei 2013, 10:17
door scan
De wet schrijft dat er sprake moet zijn van een ononderbroken profiel dus over het gehele loopvlak!
De TWI (slijtageindicator) staat op 1,6 mm om precies te zijn.
Als je tot daar wacht ben je wel op de limiet aan het rijden zeker als het zoals nu flink regent.
Onderuit gaan levert meer kosten op dan een band tijdig vervangen!
Re: Profieldiepte meten?
Geplaatst: 09 mei 2013, 11:38
door RoadXplorer
scan schreef:
De TWI (slijtageindicator) staat op 1,6 mm om precies te zijn.
Dat is het antwoord waar ik naar op zoek was.
Ter hoogte van de slijtageindicator meet ik 1,5 mm.
Overigens was gisteren iemand zo vriendelijk voor mij het profiel te meten bij een nieuwe MPR3 voorband: 4,0 mm ter hoogte van de slijtageindicator.
Bedankt voor alle reacties,
JW