Welke stekker voor Optimate 4 Canbus?

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
petervenlo

Welke stekker voor Optimate 4 Canbus?

Ongelezen bericht door petervenlo »

Gisteren bij MotorCenter Venlo geweest om de motor van mijn vrouw op te halen na een onderhoudsbeurt (na zwangerschap en bevalling had motor te lang stilgestaan). Daar zag ik een mooie aanbieding voor een Optimate 4 Dual en heb deze direct aangeschaft. Helaas zit hier het "BMW" stekkertje niet bij om direct op de canbus aan te sluiten. Dus ik even wat uitzoeken en de MotorCenter weer gebeld en dit was een accessoire. Vreemd maar waar.
Maar dat is niet het probleem, ik heb nu gekeken op internet en kom uit op 2 mogelijke aansluitingen:

1) TM-72 voor 12,95 euro ( http://www.motorcorner.nl/toebehoren-pl ... 21027.html )
2) SAE-72 voor 14,95 euro ( http://www.motorcorner.nl/toebehoren-pl ... 39378.html )

Nou gaat het me niet om de 2 euro verschil, maar ik zou dus niet weten welke op mijn -1200- hoort? Dus voordat ik eventueel de verkeerde koop, weet iemand welke ik moet hebben?

Bedankt voor jullie hulp.

Peter
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Welke stekker voor Optimate 4 Canbus?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

denk dat het verschil hem enkel in het duurdere stekkertje zit van de 2de. Neem deze dus die je rechtstreeks kan aansluiten op je optimate zonder stekkers te moeten afknippen en andere aan te zetten.
Mello
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Volgens mij moet je de TM_72 hebben. Deze heb ik in elk geval wel voor de Optimate 4. Dit is een witte stekker verbinding , aan de optimate kant female, rond/vierkant.

[groet] Johan
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Mello schreef:Volgens mij moet je de TM_72 hebben. Deze heb ik in elk geval wel voor de Optimate 4. Dit is een witte stekker verbinding , aan de optimate kant female, rond/vierkant.

[groet] Johan
Klopt, vergeet dan niet om de Dual 4 om te schakelen naar canbus (+ en - pool tegen elkaar houden en de steker in het stopcontact steken)
Doe je dat niet dan schakelt de canbus na ± 15 minuten uit en wordt de accu niet opgeladen.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

[groet]
Harald
-1200-
petervenlo

Ik ben nav jullie reacties nog even iets verder in de materie gedoken en de TM-72 is correct voor de oude Optimate 4 Dual. De nieuwe Optimate 4 Dual Canbus version heeft een nieuwe aansluiting en die noemen ze SAE. Via Tecmate website ( http://www.tecmate-int.com/ENG/u_accessories_SAE.php ) moet het accessoire nr. 2 zijn.

Dan nog even terug op de reactie van Harald: ik moet de + en - pool tegen elkaar houden voordat ik hem in het stopcontact steek? Welke polen in dit geval, want ik heb maar 1 stekker als ik de canbus gebruik. Ik heb ergens gelezen dat ik eerst het contact moet aanzetten en dan de oplader erop (of zsm na uitschakeling) om te voorkomen dat hij niet meer laadt.
Bedankt voor je uitleg

Peter
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het staat ook op de achterkant van de Optimate 4 lader aangegeven, als je het ff vergeten bent, maar je moet de beide laad- (plus en min) polen van alleen (!) de Optimate 4 met elkaar verbinden en pas dan de 220 volt aansluiten, om de Optimate te laten omschakelen.

Je dient dus de krokodillenklemmen tijdelijk ff te gebruiken om de Optimate 4 in te stellen.

En staat ook beschreven in de handleiding:
http://www.tecmate-int.com/ENG/pdf/TM24 ... 524_LR.pdf

Wat betreft het laad-proces & CAN-bus;
Als het goed is kan je gewoon de Optimate 4 (in CAN-bus mode, kijk dus goed hoe de LED's knipperen als je de Optimate 4 op 220 volt aansluit) op je Accessoiresstekker aansluiten terwijl de motor uit staat, en zou de poort automatisch open gezet moeten worden en het laadproces moeten starten.
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Peter,

zoals op de site van tecmate te zien is, hoort er in de verpakking de kabel met de krokodillenklemmen PLÚS de BMW kabel voor in je contactdoos te zitten.
Dus niks extra betalen, het is al een complete set.
En inderdaad heeft de "nieuwe" optimate 4 nu de SAE-stekkerverbinding. De "oude" optimate 4 heeft nu de naam optimate 3+, maar is technisch identiek gebleven.

Wat het omschakelen betreft : het blijft wél handig dat er een gebruikshandleiding bijgeleverd zit, maar deze dient wél even gelezen te worden....

[groet] ,

Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Inspector Gadget

Dat is niet helemaal juist;
Optimate 4 CAN-bus komt standaard alleen met de BMW accessoires-plug.
De accupool-klemmen zaten er niet bij.
Bij de Optimate 4 Dual Mode zat standaard ook de BMW accessoires-plug en de ring-kabel met waterdichte aansluiting bij.

Bij de Optimate 6 zat de BMW accessoires-plug er weer niet bij.

Bij de Optimate Lithium zit de BMW accessoires-plug er ook niet bij.

Optimate kent regionale verschillen wat er zoal bij zit.
petervenlo

De versie die ik heb, is de Optimate 4 Dual en die is geschikt voor canbus, maar BMW stekker zit er niet standaard bij. Dus stekker is gehaald, Optimate omgezet naar canbus en alles werken. Staat inderdaad perfect aangegeven in beschrijving.
Gelijk mijn oude Optimate aan de VFR van mijn vrouw gehangen en wij zijn er weer klaar voor!
Als iemand nog effe kan regelen dat het 10 graden warmer wordt en stopt met regenen, dan kunnen we weer samen toeren!
VFR van mijn vrouw heeft namelijk kleiner scherm en geen handvat en zadelverwarming... :D
Inspector Gadget

Ter afsluiting cq informatie:
De Optimate 4 Dual "CAN-bus Edition" en de Optimate 4 Dual "Standard Edition" zijn exact dezelfde apparaten.
Het verschil is welke modi standaard ingeschakeld is vanaf de fabriek en welke kabels er bij zitten.

Bij de Optimate 4 Dual Standard Edition zijn de default programma's voor Save & Turbo ingeschakeld, uiteraard kan je die zelf ook altijd wijzigen.
De bijgeleverde kabels zijn degene met de krokodillenklemmen en de ring-oog kabel.

Bij de Optimate 4 Dual CAN-bus Edition is TURBO SAVE mode (= 22 volt om sulfatering van de accu tegen te gaan) uitgeschakeld om eventuele schade aan de motorelektronica (via de accessoiresstekker en dus direct op de CAN-Bus) te voorkomen.
De bijgeleverde kabels zijn degene met de krokodillenklemmen en de BMW stekker.
Hoewel er ook regionale verschillen zijn, waardoor er alleen de BMW stekker bijgeleverd wordt!

Gelukkig is de tegenwoordige verpakking dusdanig dat je vaak zelf e.e.a. kunt zien & controleren. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”