Pagina 1 van 1

Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Geplaatst: 29 apr 2013, 20:01
door JDoubleOP
Ik verwacht dat er nog velen onder ons zijn die niet precies weten waarom onze boxers zo fijn sturen. Aan de hand van onderstaande foto's is goed te zien; de opbouw van het frame, lokatie scharnierpunten, vering/demping, de lage plaatsing van het blok in het frame.
Gewoonweg geniaal bedacht.
R11xx
Afbeelding
R1200GS
Afbeelding
[groet] -1100-
Joop

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Geplaatst: 29 apr 2013, 20:44
door Inspector Gadget
Ik ben het helemaal met je eens, inderdaad geniaal.
Het is een zeer uitgekiende combinatie van vele jaren ervaring.

Vaak gekopieerd maar nooit geƫvenaard. ;)

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Geplaatst: 29 apr 2013, 21:04
door hybride
En niet te vergeten het voordeel dat de boxermotor goed in balans blijft doordat de 2 cylinders tegenover elkaar zitten.

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Geplaatst: 30 apr 2013, 13:37
door HansD
dutchmidiman schreef:Ik ben het helemaal met je eens, inderdaad geniaal.
Het is een zeer uitgekiende combinatie van vele jaren ervaring.

Vaak gekopieerd maar nooit geƫvenaard. ;)
Enige nuance is hier op zijn plek. De Telelever voorvork is niet door BMW uitgevonden maar door een brit genaamd Nigel Hill, die het op zijn race Triumph gebruikte. Hij noemde het oorspronkelijk Saxtrack (zijn team heette Saxon).
BMW heeft het wel netjes van hem in licentie genomen.
Groot voordeel van deze voorvork t.o.v. Een telescoopvork is dat de veer-, stuur-, en remkrachten ontkoppeld worden.
Hierdoor duikt de vork bijvoorbeeld minder bij het remmen en blijft er meer veerweg over. Voor de Saxon race triumph betekende dit snellere rondetijden, en voor ons BMW rijders meer comfort en betere wegligging.

Re: Heerlijk stuurgedrag, maar waarom

Geplaatst: 01 mei 2013, 10:14
door HansD
Hier een link met wat plaatjes van de Saxon Triumph. (helaas in het Italiaans)

http://l-twins.blogspot.nl/2011/05/saxon-triumph.html