R1150RT TwinSpark i.c.m. Z-Technik valbeugels

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

R1150RT TwinSpark i.c.m. Z-Technik valbeugels

Ongelezen bericht door Baird »

Ben gecharmeerd van de 'ZTechnik Engine Guards', op de amerkaanse site de opmerking ' Will not work on 2003-2004 models with Dual Spark motor', een mailtje gestuurd en als antwoord:

'Hello,
There have been some slight issues with contact on the twin-spark models, between the valve cover and the bars.
Thanks,

Op de site van MDI Valbeugel ZTechnik - BMW R1150RT - Stainless steel geen enkele opmerking.

Iemand hier praktijkervaring met de pasvorm van de combinatie van deze valbeugels en een R1150RT Twin Spark?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Re: R1150RT TwinSpark i.c.m. Z-Technik valbeugels

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Van een bevriende BMW dealeRT inderdaad ook die ervaring toentertijd vernomen, dat geeft montage-problemen.

Omdat de ZTechnik, in tegenstelling tot de meeste andere valbeugels, niet op het chassis gemonteerd wordt maar op enkele montage-punten van het motorblok zelf.
Ik persoonlijk vindt dat een grote no-no, aangezien je er bij een val er vanuit moet gaan (lees: vertrouwen) dat er delen van de ZTechnik valbeugel de eventuele klap zullen doorstaan, wellicht afbreken en geen verdere schade aan het blok zelf zal veroorzaken.
Dat is althans de filosofie van National Cycles, en ik kan mij daar niet zo in vinden, vergeleken met alle valbeugels die ik ondertussen gehad heb.

Al met al is de ZTechnik meer voor de mooiigheid en gemak van een extra montagepunt voor verlichting of voetsteunen dan dat het, in mijn optiek althans, echt bescherming geeft.

Maar, vraag anders de montage-handleiding bij hen op, dan kan je het zelf beoordelen. :idea:
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Bert, voor mij persoonlijk, ik vind het geen gezicht deze beugels, maar over smaak valt te twisten. Verder geen ervaring ermee en ik vind ze behoorlijk aan de prijs.

gr. Joop
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De echte valbeugels kunnen, of het nu wel of geen gezicht is, je een hoop schade voorkomen . . . .
Jos WRSM
Inspector Gadget

Absoluut!
En is 1 van de investeringen die je hopelijk nooit terugverdient, als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel. ;)

In mijn optiek is de ZTechnik's oplossing meer een "engine-bar" dan een "crash-bar".
Omdat het niet de gehele cilinderkop omvat, van voor tot achter, zoals de meeste valbeugels wel doen.
Verder wordt er geen montagepunt op het chassis zelf gebruikt, (alleen op het motorblok zelf), terwijl juist het chassis 1 van de meest stevige constructies van een motor is volgens mij. _001
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:Absoluut!
En is 1 van de investeringen die je hopelijk nooit terugverdient, als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel. ;)

In mijn optiek is de ZTechnik's oplossing meer een "engine-bar" dan een "crash-bar".
Omdat het niet de gehele cilinderkop omvat, van voor tot achter, zoals de meeste valbeugels wel doen.
Verder wordt er geen montagepunt op het chassis zelf gebruikt, (alleen op het motorblok zelf), terwijl juist het chassis 1 van de meest stevige constructies van een motor is volgens mij. _001
Punt is dat R11x0 en ook de R1200 geen chassis hebben, alleen een motorblok met aan de voorkant een subframe voor het voorwiel en aan de achterzijde een subframe voor het zadel en de vering. Kort geleden nog bij een Belgisch forumlid de politiebeugels verwijderd, die zaten uiteindelijk ook op het blok, dan toch benieuwd waar meneer Wünderlich ze op vast schroeft?

De initiële vraag gaat over de pasvorm van de Z-Technik ;)
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Semantiek. ;)

Van zowel Wunderlich alsook Touratech en de meeste andere merken kan je de montage-handleiding downloaden en zien dat er vrijwel altijd (ook) gebruik gemaakt wordt van een/het subframe voor de montage-punten. De montagehandleiding van ZTechnik's "uitvoering" zal je bij hen moeten aanvragen, doen ze nooit moeilijk over is mijn ervaring.
De overheidsbeugels zitten bij de 1100-serie aan een echt apart gemonteerde subframe, wat een b.tch is om achteraf te monteren weet ik van Kenny die dat ooit 1x gedaan heeft.

Het is mijn ervaring dat ZTechnik's informatie over het algemeen accuraat is en wel klopt.
Zo waarschuwde zij mij voor hun oplossing in combinatie met niet-OEM uitlaatbochten, wat een bevriende BMW dealeRT mij ook bevestigde.
(en de meeste niet-OEM valbeugels een issue mee zullen en/of kunnen hebben, is mijn ervaring).

Terug naar de initiële vraag;
MDI maakt er dan geen melding van, maar de meeste andere leveranciers wel, zoals:
http://www.motorcycleparts-hornig.com/B ... chnik.html

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”