Pagina 1 van 1

Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 16:30
door MAD
Goedendag mede RT'ers,
Ik wil mijn enkele claxon (single spark) vervangen door een dubbele (1 x hoge en 1 x lage toon) claxon combi.
Even wat in de diverse werkplaatshandboeken gesnuffeld en in het zekeringskastje en het blijkt dat het "ontlastrelais" en het "claxonrelais" hetzelfde onderdeel no hebben (wat op de relais staat).
De twee (nieuwe) claxons trekken elk 3amp, worden parallel geschakeld, dus de belasting van het claxonrelais wordt 6 amp.
De claxonzekering is 7.5amp (maar die kan vervangen worden door eentje van 10amp).
Vraag:
Kan het standaard claxonrelais (zelfde als het ontlastrelais), probleemloos een stroom van 6 amp aan??

Alvast dank voor jullie hulp!!!

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 18:46
door Inspector Gadget
Als je twee claxons parallel schakelt zal de stroom wel iets hoger worden dan de som van de opgegeven stromen.
Heeft te maken met gelijkstroom, parallel schakelen van weerstanden en het feit dat dergelijke claxons via mechanische trilling van het (metalen) membraam met een "vaste" frequentie de stroom verbreken en weer maken. Dan krijg je deels weer te maken met impedantie (wisselstroomweerstand).
Tenzij je een Stebel o.i.d. gebruikt dat is weer een luchthoorn (met gelijkstroommotor). Maar daar heb je weer aan 1 genoeg qua lawaai. ;)
Pas dus goed op, je kunt niet altijd "zomaar" klakkeloos dingen parallel schakelen!

Dan wat betreft het relais;
Ik zie inderdaad in de 1150RT onderhoudshandleiding dat de zekering voor de toeteRT 7,5 ampère is.
Dat betekend dat het relais dat ten minste dat ook aan kan en vaak nog wel wat zwaarder uitgevoerd is.
Dus wel wat meer dan 7,5 ampère.

Ik heb mijn 1100/1150 boeken vrijwel allemaal verkocht onderhand dus ik kan niet meer nazien wat er in de boeken eventueel zou kunnen staan over de specificaties van dat relais.
Staat er ook niets aangegeven op het relais zelf? Als er een onderdeelnummer is, zou je daar wellicht iets mee vinden.

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 20:18
door MAD
Bedankt voor je snelle reactie en jouw uitleg over parallelschakelingen was mij bekend en volgens mij heb je ook te maken met een start cq inschakelstroom die over het algemeen in eerste instantie, even wat hoger ligt dan het opgenomen vermogen.
Gezien het feit dat een claxon maar (relatief) kort gebruikt wordt, zal het met de warmteontwikkeling wel meevallen.
Goede tip om via het internet de nummers van het relais op te zoeken.
Als ik iets waardevols heb ontdekt zal ik dit hier posten
Fijne avond!

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 20:36
door J vd B te V
ik zou als het ff kan ALTIJD een relais er tussen zetten om inbranden van de contacten van de drukschakelaar te voorkomen.
Wat mij betreft (als een beetje elektotechneut zijnde ) GEEN DISCUSSIE MOGELIJK!!!!!!

Ik ben de hele dag op pad geweest en ben bek af.
Maar heb een Stebel liggen (komt van mijn ouwe 1100R af en moet nog op de "nieuwe"1150RT gezet worden) en zal de specs op zoeken en eventueel een proefschakeling maken en met Amperetang meten wat er gebeurt.
Maar dat duurt even een paar dagen.... Sorry..........
Groeten van Jan (ik werk bij Essent (niet op kantoor!!!!........en was ook ScheepsWTK)

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 20:56
door Wolfs RT
Ik zou ook absoluut het relais er tussen zetten!

Op mijn vorige motor had ik een Stebel Nautilus compact gemonteerd. Man, wat een bak geluid kwam daar uit zeg. Hier wordt standaard een relais bijgeleverd. Het is dat de toetert op m'n 1200RT genoeg lawaai maakt anders had ik zeker weer de Stebel gemonteerd.

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 21:00
door J vd B te V
Mijn idee ook. Die Nautilus doet echt PIJN aan je oren!!!!!! Een suffende vierwieler kan nooit zeggen dat-ie je niet heeft gehoord........

Groeten van Jan via Tapatalk

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 15 apr 2013, 21:26
door MAD
Mensen, de claxon van de 1150RT (single en twin spark) wordt van fabriekswege al voorzien van een claxon relais, de vraag was of het standaard relais, twee claxons kan bedienen. Kijk maar op het zekering / relais overzicht.
Fijne avond

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 16 apr 2013, 00:23
door Inspector Gadget
Ik heb ook nergens gelezen noch begrepen dat de auteur voornemens was geen relais te gebruiken! _001
Dat is ook het punt helemaal niet, noch de discussie. ;)

De vraag is of de standard claxon-relais van de 1150RT voldoende zwaar genoeg is om 2 "verkouden-eend" (membraam) claxons aan te sturen.
Ik verwacht van wel.

En om gelijk maar een aankomende vraag te beantwoorden cq. voor de volledigheid;
Als je een Stebel Nautilus (luchthoorn) toeteRT gaat gebruiken, heb je daar absoluut een ander relais bij nodig, die trekt richting de 20 ampère en dat kan de standaard claxon relais van elke RT niet aan.
In een dergelijke situatie krijg je wel 2 relais "in serie", 1 van de OEM toeteRT en 1 zware ten behoeve van de Stebel, waardoor er een kleine (circa) 0,5 seconden vertraging ontstaat tussen het indrukken van de toeteRT knop en het "lawaai".
Niet echt hinderlijk, wel merkbaar.

Re: Claxonrelais

Geplaatst: 16 apr 2013, 07:00
door MAD
Ik ben er uit,
Na wat gezoek op het internet, eindelijk de specificaties gevonden:

Nummers: BMW 613613...BOSCH0986332061 SIEMENSV23073...SIEMENSV23073...
Descripition Rated Current: [A]20
Rated Voltage [V]12

Dus ik hoef mij nergens zorgen over te maken, het relais kan tot 20 amp schakelen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en ik kan aan de slag.