Het blauw van de uitlaat is voor mij juist een schoonheid om te zien Een teken dat er mee gereden wordt , en goed ook . Hoe blauwer , des te warmer de motor is tijden het rijden .Dit heeft niets met de arme afstelling van de voorgeprogammeerde electronica van de motor te maken . Laat hem maar 30 min op de standaard draaien en ze worden ook blauw ! Op mijn

zijn de bochten tot aan de balanspijp diep blauw , ik poets ze nooit maar en flink gas .
Wel is een arm mengsel hoger van temperatuur tijdens de verbranding , maar wie de mooie chrome kleur wil behouden moet niet gaan rijden .
Uitlaatspruitstukken worden soms roodgloeiend tijdens gebruik , een teken van zware belasting en juiste arbeid van een verbrandingsmotor . Bij velen wordt deze temperatuur nooit behaald . Regelmatig flink belasten verlengt levensduur van een motor , check maar eens de draadjes over gaten in zuigers . Dit ontstaat vaak door onbelaste boxers met een koollaag op de zuigerbodem flink te belasten op bv de Duitse autobahn . Deze blokken zijn dit niet gewend en dan ineens de thermische belasting met alle gevolgen van dien .
Ik zeg : blauw rijden die bochten , en waar het kan en mag flink laten trekken dat blok !
Grtn J.