Pagina 1 van 1

uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 22 mar 2013, 18:31
door Freddy Kreuger
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een aardige -1200- in mijn garage staan en net als mijn gs-en vind ik de motor prachtig om te zien, maar na het wassen en poetsen blijven die bruine rvs uitlaatbochten en maar vreemd bij hangen. Ik heb ooit wel verchroomde gehad maar ook die worden blauw. Is er iemand die een oplossing heeft voor (tegen) bruine uitlaatbochten.

Ik hoor het graag van jullie.

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 22 mar 2013, 19:45
door Inspector Gadget
Verkleuring van de uitlaatbochten is wel tijdelijk op te lossen maar niet tegen te gaan.
De verkleuring ontstaat door de hoge(re) temperaturen van de uitlaatbochten, wat weer het gevolg is van de milieueisen.
Lees: het geknepen karakter van de RT.
Zo heb ik dat althans begrepen.

Als je de zoekfunctie gebruikt van het RT-forum gebruikt en zoekt op bijvoorbeeld "starglanz" (te koop bij de Blokker) of "uitlaatbochten" zijn er diverse reacties die je op weg kunnen helpen dit ook weer (al dan niet tijdelijk) mooi en toonbaar te maken.

We zien het resultaat in de vorm van een foto-reportage graag tegemoet. :lol:

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 22 mar 2013, 20:13
door moh_fan
Mijn RT is om mee te rijden.
Ik heb 'm niet om lekker te poetsen, wat in mijn garage een contradictio in terminis is...
Mijn uitlaatbochten zijn dus bruin, wat ik er dan weer in mijn huidige kleurstelling, mooi uit vind zien.
Allé, 't is ieders heug en/of meug in deze.

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 22 mar 2013, 21:16
door Sander M
Starglanz en dremel:

Afbeelding

Het is echter maar van tijdelijke aard, ik denk niet dat ik er nog eens aan begin.

Gr Sander

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 23 mar 2013, 18:54
door jaybmw
Het blauw van de uitlaat is voor mij juist een schoonheid om te zien Een teken dat er mee gereden wordt , en goed ook . Hoe blauwer , des te warmer de motor is tijden het rijden .Dit heeft niets met de arme afstelling van de voorgeprogammeerde electronica van de motor te maken . Laat hem maar 30 min op de standaard draaien en ze worden ook blauw ! Op mijn -1200- zijn de bochten tot aan de balanspijp diep blauw , ik poets ze nooit maar en flink gas .

Wel is een arm mengsel hoger van temperatuur tijdens de verbranding , maar wie de mooie chrome kleur wil behouden moet niet gaan rijden .
Uitlaatspruitstukken worden soms roodgloeiend tijdens gebruik , een teken van zware belasting en juiste arbeid van een verbrandingsmotor . Bij velen wordt deze temperatuur nooit behaald . Regelmatig flink belasten verlengt levensduur van een motor , check maar eens de draadjes over gaten in zuigers . Dit ontstaat vaak door onbelaste boxers met een koollaag op de zuigerbodem flink te belasten op bv de Duitse autobahn . Deze blokken zijn dit niet gewend en dan ineens de thermische belasting met alle gevolgen van dien .

Ik zeg : blauw rijden die bochten , en waar het kan en mag flink laten trekken dat blok !

Grtn J.

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 23 mar 2013, 19:21
door Ton1959
Volgens mij ging het draadje over bruine bochten bij RVS bochten en niet over blauwe bochten bij chromen uilaatbocht. De blauwe bochten vind ik overigens zelf ook mooi.


Ton _004

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 23 mar 2013, 19:59
door 1-handed

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 23 mar 2013, 20:54
door Freddy Kreuger
Beste mensen,

Fijne reacties allemaal maar waarom worden de bochten van een BMW boxer (de verchroomde) blauw en die van vele andere vaak japanse motoren niet. Is het de temperatuur die zoveel hoger ligt dan bij andere motoren.
Of het nou een vier of twee cilinder is, ik zie bij de japanse mtoren vaal nog mooie glimmende uitlaatbochten.

Ik denk dat het bij mijn motor hoort die bruine bochten, maar als er een permanente oplossing is houd ik mij aanbevolen.
Ik reed er afgelopen week nog op met twee graden in de plus, handvat en zadel verwarming op eerste standje en ik heb toch wel genoten van de motor.

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 23 mar 2013, 21:07
door Ton1959
Volgens mij zijn bij sommige uitlaatsystemen de bochten dubbelwandig. En tevens de vorm heeft invloed. Een scherpe bocht zal daar ter plekke ook warmer worden. Bij de meeste motoren die ik gehad heb verkleurde de bochten wel iets. Ik vind het blauw in ieder geval zeker mooi.

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 24 mar 2013, 13:02
door EileRT
Sander M schreef:Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?
door Sander M » vr maart 22, 2013 9:16 pm

Starglanz en dremel:



Het is echter maar van tijdelijke aard, ik denk niet dat ik er nog eens aan begin.

Gr Sander
Hoi Sander,

Je gaat vast nog een keer poetsen: de RT blinkt nu alleen nog van de linkerbocht, de rechterbocht (zie foto) is nog bruin verkleurd.... ;)

Wel een super mooi resultaat overigens _004 !

Groet, Eilert

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 24 mar 2013, 13:58
door Sander M
Klopt, rechts moet nog. Bij gebrek aan een garage, moet ik dat buiten doen. En dan moet het wel een beetje lekker weer zijn. Als het ooit nog lekker weer wordt, zit ik natuurlijk liever op de RT, dan op m'n hurken er naast...

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 24 mar 2013, 16:26
door EileRT
Sander M schreef:Als het ooit nog lekker weer wordt, zit ik natuurlijk liever op de RT, dan op m'n hurken er naast...
Dat heeft ook mijn voorkeur! Big RT Smile

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 24 mar 2013, 18:14
door Inspector Gadget
Ik heb na vele uren noeste handwerk mijn vorige (1100RT) sport-uitlaatbochten terug gezien, het knapte er zeker van op. Bijna als nieuw.

Misschien als je het een beetje regelmatig doet de hoeveelheid werk om het (weer) toonbaar te houden, meevalt? _001
Ikzelf ben er nog niet aan begonnen want ik ben niet een zodanige poetser, meer een knutselaar. ;)

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 24 mar 2013, 18:35
door Tuinbank
Verkleuren uitlaatbochten is niet te voorkomen. Er zijn diverse middelen op de markt die na een uurtje poetsen je uitlaat weer prachtig laten glansen, blijft wel een geel/gouden verkleuring over. Echt RBS wordt het niet meer. Na een paar dagen rijden is de verkleuring weer terug als voor het poetsen!

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 24 mar 2013, 18:46
door Inspector Gadget
Duidelijk, ik ga er dan dus geen moeite voor doen, als ik het zo lees.
Iemand nog een voorraadje StarGlanz, Bike Brite Blue Buster, Blue Away Cleaner, Blue Job, Autosol Bluing Remover, en dergelijke, overnemen? ;)

PS: Naar verluid is er wel een langdurige(re) oplossing tegen het verblauwen, maar of het echt werkt? _001
Kreem Heat-Dispersing Pipe Interior Coating;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=76214

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 31 mar 2013, 23:11
door FreekC
Op het GS-forum loopt er ook een draadje over bochten poetsen.
Voor de geïnteresseerde kijk even hier.

-Freek

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 31 mar 2013, 23:51
door Ton1959
Wow die bochten zien er mooi uit Freek. Ziet er uit als chroom. Die bochten die ik hier zie van de 1200's zien er altijd meer RVS look uit. Maar ik ga het spul ook een keer testen hoor. Al heb ik al meer wondermiddelen voorbij zien komen die uiteindelijk ook weer niet zo'n wondermiddel waren.



Groet Ton _004

Re: uitlaat bochten poetsen of gewoon laten verkleuren?

Geplaatst: 01 apr 2013, 04:29
door Inspector Gadget
Chromen uitlaatbochten is een optie bij de 1200RT, een 116 euro extra als je de motor ging bestellen.
De chromen uitlaatdemper was wel standaard. ;)