Pagina 1 van 1
Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 10 mar 2013, 19:26
door 1-handed
een leuke tip
[media]Mpjz0cDjnK4[/media]
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 11 mar 2013, 02:34
door Inspector Gadget
Is inderdaad prima zelf te doen, ik heb het al een paar keer gedaan voor iemand.
Voordeel is dat je geen nieuwe sensor-ID's hoeft te laten inleren, via de BMW dealeRT, de GS-911 Diagnose-tool en dergelijke.
(de RT heeft geheugen voor totaal 4 sensoren, 2 achter & 2 voor, overigens)
Heb wel een paar tips welke nog niet genoemd worden:
- Markeer de voorkant van de sensor zoals deze op de velg zit
- Het is raadzaam als het niet lukt met "alleen" een schroevendraaier om het epoxy weg te halen, wat warmte te gebruiken
- Het is weldegelijk mogelijk draadjes aan een CR2032 batterij te solderen met enig beleid. Ikzelf gebruik de wat dikkere wire-wrap draad.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 11 mar 2013, 10:58
door scan
Eeen uurtje knutselen bespaart je wel een uitgave van dik €150,=.
Wat bedoel je met een wat 'dikkere wire-wrap draad'?
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 11 mar 2013, 11:05
door Inspector Gadget
scan schreef:Eeen uurtje knutselen bespaart je wel een uitgave van dik €150,=.
Wat bedoel je met een wat 'dikkere wire-wrap draad'?
De auteur van het filmpje geeft aan dat hij de batterij er niet insoldeert (is inderdaad lastig en vergt enige handigheid) maar middels het lijmpistool en "handig vastdrukken" de oude contacten (die voorheen aan de oude batterij gepuntlast waren) op de nieuwe batterij vastmaakt.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 13 mar 2013, 02:19
door Inspector Gadget
En wire-wrap draad is wat men heel vroeger gebruikte om elektronische circuits op een soort van experimenteer-bordje te bouwen;
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap
De pennen die je ziet hebben hele scherpe (letterlijk!) hoeken, en met wire-wrap draad maak je koud! (dus zonder solderen e.d.) een verbinding om die pen heen door al dan niet handmatig of met een pistool de draad diverse malen om die pen heen te draaien. Hierdoor snijd de koperen pen door de buitenmantel van de draad heen.
Wordt tegenwoordig niet zo veel meer gedaan volgens mij, en ik heb nog meters draad liggen.
Het voordeel van dergelijke draad is dat het kwalitatief hoogwaardig materiaal is, die goed te solderen is, en qua buitenmantel niet te dik is, waardoor je op de onmogelijke plaatsen toch een draad(je) kunt monteren.
Waarbij "normaal" draad al snel te dik is, of gewoon geen ruimte voor.
Nadeel is wel dat je goed moet kunnen solderen (lees: snel wezen) want de buitenmantel is zo dun dat het al snel kan wegsmelten.
Een pincet gebruik ik vaak dan ook, niet alleen om de draad vast te houden (is echt heel dun) maar ook de warmte enigszins af te voeren zodat de buitenmantel minder snel kan wegsmelten.
Goed, weer genoeg "uit den oude doosch", terug naar de werkelijkheid. :lol:
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 13 mar 2013, 09:50
door scan
Interessant en weer wat geleerd. Dank voor je uitleg.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 13 mar 2013, 23:24
door Funbiker
Dat is interesant en scheelt een hoop geld, maar hoe lang gaan die sensors eigenlijk mee
heb net nieuwe banden erom laten leggen bij 22000 km de volgende keer wordt dan hoop ik weer ca 22000 km later
mits niet de batterij op is
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 01:35
door Inspector Gadget
De sensor gaat net zo lang mee als de motor, in principe.
Het binnenwerk, zijnde het ventiel, kan eenvoudig vervangen worden door een garagist.
Maar ik denk dat je doelt op hoe lang de batterij van de sensor mee gaat;
Dat is een Lithium batterij, de bekende CR2032, die je heel vaak in andere apparaten ook tegenkomt, zoals horloges, afstandsbedieningen etc.
Een dergelijke batterij gaat gemiddeld genomen circa 3 tot 5 jaar bij regelmatig gebruik.
Bij de bandendruksensor zal een dergelijke batterij nog langer mee gaan, omdat de sensor in een slaapmode gaat als deze gedurende een bepaalde tijd geen beweging detecteert. De stroomopname is dan micro-ampères, en zal de batterij de 5 jaar "frisheid" gemakkelijk halen, vaak nog wel langer.
Een en ander is wel afhankelijk van de kwaliteit en versheid van de batterij.
Ik adviseer dergelijke batterijen bij de juwelier te kopen.
Ja, je betaald er meer geld voor, maar de doorloopsnelheid is dusdanig dat de batterij behoorlijk "vers" is.
Er staat een "houdbaarheidsdatum" op de verpakking van dergelijke batterijen, overigens.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 10:12
door scan
Een CR2032 bij een juwelier?
Ik zou hem eerder bij een fotozaak halen want dat ding lijkt me wel erg groot voor een horloge..of zie ik dat verkeerd!
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 11:33
door Inspector Gadget
In onze wijde omgeving zijn er geen fotozaken meer, maar wel diverse juweliers, en dergelijke batterijen zijn bij hen wel verkrijgbaar.
Van mijn oude fetisj, het verzamelen van horloges, heb ik even gekeken, en ik heb horloges die een CR2032 gebruiken. En kom ik ook het gebruik tegen van de CR2016 en CR2024.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 19:34
door japachap
Ongeloofelijk aangezien de ontwerp van de behuizing dat er geen waterdicht deksel met een sterke veer voor het accuverbinding gebruikt was 8)
Serieuze geval van onnodig overtolligheid op het behalft van BMW!
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 19:51
door Inspector Gadget
Nee, het is productaansprakelijkheid;
Zelden zie je bandendruk-sensoren bedoelt voor inbouw (= binnenzijde van de velg) met een verwisselbare batterij.
Wel zie je bandendruksensoren die je op de ventiel moet plaatsen welke vaak weer wel verwisselbare batterijen hebben.
Maar zeker ook niet altijd.
Kortom, BMW valt hierin weinig te verwijten, is mijn bescheiden mening.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 19:53
door Funbiker
Nee ik bedoele de sensor, omdat de battery volgens BMW niet vervangen zou kunnen worden.
gelukkig weten we nu beter :lol:
maar je hebt gelijk het gaat om de levensduur van de battery.
5 jaar, ik hoop maar dat mijn banden sneller versleten zijn dan de battery leeg is, want ik heb gisteren de banden vervangen.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 14 mar 2013, 22:47
door RsTijn
[quote="dutchmidiman"]Is inderdaad prima zelf te doen, ik heb het al een paar keer gedaan voor iemand.
quote]
Leuk en zeer interessant topic, lijkt me toch niet echt simpel.
Maar als de tijd van mijn batterijen rijp is wil ik wel even met gedemonteerde sensor(en) passeren
groet,
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 08 apr 2013, 20:03
door R1200RT-LE
Ahhh ... vandaar dat de DealeRT raar op keek toen ik vroeg van kunnen jullie ook de batterij wisselen als jullie de band vernieuwen, je kan dus niet eens een batterijtje vervangen zonder te wrikken.
Re: Bandenspanningsmeter
Geplaatst: 08 apr 2013, 20:13
door Inspector Gadget
Wel goed dat je het vraagt!
Dat is net als bij nieuwe banden m.i. ook nieuwe ventielen horen, eigenlijk.
Ja, het is echt een gesealde unit, gemaakt om niet meer opengemaakt te worden.
Maar de gemiddelde motorrijder houdt wel van een uitdaging, dus ook dit lukt vaak weer wel.
Als je maar voorzichtig bent en weet hoe je het moet doen.
Waar een wil is, is een weg en anders gebruik ik mijn GPS.
Fout grapje, I know
