Pagina 1 van 1
uitschakelen motor
Geplaatst: 08 mar 2013, 19:09
door KRUIPER52
wie o wie kan mij vertellen waar ik het afslaan van de motor kan uitschakelen bij het uitzetten van de zij jiffie
vind het erg irritand dat de motor dan gelijk afslaat.
zal wel als veiligheid bedoeld zijn, maar ik vind het niks
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 08 mar 2013, 19:36
door Ton1959
Bij veel motoren kan je gewoon een omleiding maken op de zijstandaard schakelaar. Dat deden veel mensen ook bij de BMW f650. Het is natuurlijk voor je eigen veiligheid dat het systeem erop zit. En ik denk ook dat het minder goed voor de smering van de motor is om een motor te lang op de zijstandaard te laten draaien. Maar ja is jou keus natuurlijk.
Ton
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 08 mar 2013, 19:44
door JDoubleOP
Hallo Kruiper52,
Het is niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je medeweggebruikers, want als jij je 'jiffyafslagschakelaar' gaat omzeilen en je jiffy vergeet in te klappen, daarna vrolijk wegrijdt en bij de eerste de beste bocht naar links, gelanceerd wordt richting andere weggebruikers kan dit wel eens heel vervelend aflopen toch???
Ik zou er nog eens goed over nadenken. M'n broer zit al 28 jaar in het motorvak en ik heb de nodige verhalen van hem gehoord.......
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
en safety first.....
Joop
KRUIPER52 schreef:wie o wie kan mij vertellen waar ik het afslaan van de motor kan uitschakelen bij het uitzetten van de zij jiffie
vind het erg irritand dat de motor dan gelijk afslaat.
zal wel als veiligheid bedoeld zijn, maar ik vind het niks
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 08 mar 2013, 20:15
door PaulRS
Hoi.
Is gewoon te koop bij de dealer.
Een schakeling voor de overheidsfietsen.
Dan kan je normaal starten en de motor laten draaien op de zijpoot, de beveiliging is dan dat de motor afslaat zodra je de koppeling knijpt, of de bak in zijn werk zet.
Groeten, Paul.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 08 mar 2013, 20:49
door JDoubleOP
Inderdaad een perfecte en veilige oplossing.
PaulRS schreef:Hoi.
Is gewoon te koop bij de dealer.
Een schakeling voor de overheidsfietsen.
Dan kan je normaal starten en de motor laten draaien op de zijpoot, de beveiliging is dan dat de motor afslaat zodra je de koppeling knijpt, of de bak in zijn werk zet.
Groeten, Paul.
uitschakelen motor
Geplaatst: 08 mar 2013, 22:06
door Ares
Bij welke types RT gebeurt dit? De mijne slaat af als je de jiffy hebt uitstaan en je een versnelling inschakelt. Kan dus gewoon stationair draaien op de jiffy.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 09 mar 2013, 00:22
door Inspector Gadget
Ares schreef:Bij welke types RT gebeurt dit? De mijne slaat af als je de jiffy hebt uitstaan en je een versnelling inschakelt. Kan dus gewoon stationair draaien op de jiffy.
Bij de modellen

en daar voor.
(smillies zijn tegenwoordig beperkt tot maximaal 4 op het

, dus ik heb er nu nog 2 over

, oeps nu nog 1 _002 , en nu niets meer ...
De officiële BMW modificatie bevatte een kabel met een aantal connectoren naast een extra relais.
En zodra je dan de motor in de versnelling plaatste, sloeg de motor af met de zijstandaard uit.
Via G00gle en wellicht ook via de zoekfunctie van het RT forum (tja, smillies zijn op, snik) kan je die modificatie wel vinden.
Zoals aangegeven is het niet alleen de gevaarsetting dat je dan per ongeluk zou kunnen wegrijden met je zijstandaard uit, maar ook het redelijk aanwezig risico dat je tupperware gaat smelten als je langdurig de motor laat lopen op de zijstandaard.
Ook heb ik gezien hoe de uitlaatbochten roodgloeiend kunnen worden.
En er zijn verhalen bekend op dit forum dat de motor door onvoldoende (lucht)koeling oververhit raakt en uitvalt.
En niet ondenkbaar daardoor brandgevaar.
Ik heb het gehad maar weer eraf gehaald, ik raad je aan het te heroverwegen toch niet te doen.
Of je moet jezelf heel goed aanleren dat het echt maar heel kortstondig gebruikt gaat worden, maar dan moet je eerlijk zijn naar jezelf of je dit niet eens een keer vergeten gaat of niet.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 09 mar 2013, 07:52
door PaulRS
Hoi.
dutchmidiman schreef: maar ook het redelijk aanwezig risico dat je tupperware gaat smelten als je langdurig de motor laat lopen op de zijstandaard.
Ook heb ik gezien hoe de uitlaatbochten roodgloeiend kunnen worden.
En er zijn verhalen bekend op dit forum dat de motor door onvoldoende (lucht)koeling oververhit raakt en uitvalt.
En niet ondenkbaar daardoor brandgevaar.
Moet je mij toch eens uitleggen wat het verschil is tussen laten draaien op de zijpoot of op de bok?
Misschien ontgaat me wat?
Ik vind het alleen maar makkelijk als je even moet afstappen om bv. de poort open te doen, andermans rotzooi opzij zetten, of zoiets, en dan weer verder.
Staat dan hoogstens een paar tellen stil.
Groeten, Paul.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 09 mar 2013, 09:43
door Baird
dutchmidiman schreef:
Zoals aangegeven is het niet alleen de gevaarsetting dat je dan per ongeluk zou kunnen wegrijden met je zijstandaard uit, maar ook het redelijk aanwezig risico dat je tupperware gaat smelten als je langdurig de motor laat lopen op de zijstandaard.
Ook heb ik gezien hoe de uitlaatbochten roodgloeiend kunnen worden.
En er zijn verhalen bekend op dit forum dat de motor door onvoldoende (lucht)koeling oververhit raakt en uitvalt.
En niet ondenkbaar daardoor brandgevaar.
Ik heb het gehad maar weer eraf gehaald, ik raad je aan het te heroverwegen toch niet te doen.
Of je moet jezelf heel goed aanleren dat het echt maar heel kortstondig gebruikt gaat worden, maar dan moet je eerlijk zijn naar jezelf of je dit niet eens een keer vergeten gaat of niet.
Volgens mij heeft alleen de R1100RT(850?) de schakeling dat hij uitvalt met de jiffy uit, mijn beide R1150RT's hadden/ hebben al dat hij niet afslaat: Waarom dan voor die laatste der Mohikanen die willen modificeren met een origineel BMW-modificatiepakket wijzen op het gevaar van smelten en brandgevaar en te adviseren het niet te doen, dat gaat toch helemaal nergens over?

Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 09 mar 2013, 10:37
door doov650
Om die reden zijn er mensen die ook rechts een jiffie hebben laten monteren. Kunnen ze van kant wisselen als ze de motor een uurtje of wat willen laten draaien.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 09 mar 2013, 12:00
door Inspector Gadget
Ieder zijn mening.
En de punten die ik heb aangehaald staan ook als waarschuwing in BMW's officiële documentatie van deze modificatie.
Daarnaast heb ik ook wel eens gezien dat de veer van de zijstandaard niet meer goed werkte of om andere redenen de zijstandaard bekant bijna over straat sleepte. (ik overdrijf, voordat ik daar ook commentaar op krijg)
Dat dit fabrieks-af al aangepast was op de

wist ik niet.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 09 mar 2013, 14:56
door Tuinbank
Veel verhalen met waarschuwingen voor als wat er allemaal zou kunnen gebeuren als gevolg van! Laten we elkaar niet gek maken want zijn wij dat al niet? We stappen toch allemaal op de motor ondanks dat er veel zou kunnen gebeuren! Verstandig omgaan met de motor, verstandig gebruik van jiffy al of niet gekoppeld aan een schakelaar die de motor doet afslaan bij uitzetten of bij inschakelen versnelling. Gewoon simpel verstand bij motorrijden houden en zorgen dat motor in goede veilige conditie is, op de rest kan je alleen maar zo goed mogelijk anticiperen als het zich voordoet! Veel motorplezier deze zomer!
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 01 apr 2013, 19:58
door KRUIPER52
ja hij slaat af zodra ik de zijjiffie uit zet b.v. om de garage deur te openen en nu ben ik bang dat er ergens een sluiting zit want als ik er daarna na b.v. 25 sec en de zijjiffie in klap dat de motoe niet wil starten net of de uit knop blijft hangen erg irritand, dus wie kan mij aangeven hoe ik dat zo snel mogelijk uit zet.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 01 apr 2013, 23:46
door Baird
Dit is niet goed zoals je het beschrijft. Mijn R1100RT sloeg af als ik met draaiende motor de jiffy uit zette, mijn R1150RT's blijven gewoon aan, dus wat jij meldt lijkt op de schakeling van de R1100RT, behalve dan dat deel van de 25 seconden. Ik zou zeggen de manual downloaden/ boek van Haynes kopen en dan het elektrische schema er eens bij pakken en kijken hoe het nou eigenlijk bedoelt is. Eerst feiten verzamelen en dan pas zaken gaan aannemen hoe iets mogelijk werkt!
Hou ons op de hoogte!
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 02 apr 2013, 10:46
door scan
De 1200 kan op de jiffy stationair draaien. Zodra je de koppeling intrek en de jiffy staat nog uit slaat de motor af.
Dat vind ik zelf prettiger dan dat er een schakelaar op de jiffy zit.
De oudere K (1100) modellen hadden ook zo'n schakeling op de jiffy, vreselijk irritant vond ik dat destijds.
Ben toen ook stout geweest en heb het omzeild en leef nog...
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 02 apr 2013, 13:16
door Baird
scan schreef:De 1200 kan op de jiffy stationair draaien. Zodra je de koppeling intrek en de jiffy staat nog uit slaat de motor af.
Dat vind ik zelf prettiger dan dat er een schakelaar op de jiffy zit.
De oudere K (1100) modellen hadden ook zo'n schakeling op de jiffy, vreselijk irritant vond ik dat destijds.
Ben toen ook stout geweest en heb het omzeild en leef nog...
Jij hebt óók een schakelaar op de jiffy alleen werkt die anders dan bij de R1100RT: hoe weet die anders dat hij moet afslaan als je de koppeling intrekt èn de jiffy staat nog uit

(R1150RT is wat dat aangaat identiek aan de R1200RT blijkbaar)
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 03 apr 2013, 10:02
door scan
Ja, dat er een schakelaar op zit is mij wel bekend alleen werkt het systeem anders en dat vind ik prettiger.
Re: uitschakelen motor
Geplaatst: 04 apr 2013, 20:05
door Snipes
Weet van één voorbeeld waar de schakelaar van de jiffy onder het rijden in de storing slaat en denkt dat je jiffy uit staat. Hierdoor "zegt" je RT vervolgens tegen je:"Hey ! succes he !"
Heeeel raar gevoel in een bocht kan ik je vertellen en geluk dat het in de stad was
