Pagina 1 van 1

Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 05 mar 2013, 23:28
door HansH
Ik rij sinds een half jaar op een R1150rt 2004 met rembekrachtiger. Ik heb ooit eerder dezelfde motor gehad (2003) en was toen wel tevreden. Na 3 jaar GSA (2009) gereden te hebben ben ik zo langzamerhand wel klaar met dit servo systeem. Te pas en te onpas schiet je door als je wat stevig remmend over een hobbel of een stuk slecht wegdek rijdt. Ik was dit niet gewend op de GSA en kan me het niet herinneren dat het vroeger met de 2003 RT ook zo was. Ik heb het idee dat wanneer de druk van het achterwiel minder wordt en deze maar iets stuitert het wiel blokkeert en het ABS ingrijpt op beide wielen. Ik ga de achterveer eens wat losser zetten voor wat meer negatieve veerweg al ben ik bang dat dit weer ten koste gaat van de grondspeling. Niet stoer bedoeld hoor, maar hang je in een bocht en zit er maar iets een del in de weg dan heb je gelijk de bok op de grond.
Ik ben benieuwd of ik de enige ben met deze remkuur. :idea:
Was wel weer leker vanmiddag, 16 graden. Daar hoef ik gek genoeg helemaal niet aan te wennen. :-)

Groet,
Hans

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 05 mar 2013, 23:40
door JOS WRSM
Nee Hans, wat jij omschrijft herken ik niet. Ik heb een jaar een -1150- (2002) gehad en moest even wennen aan de servo maar kon er na een week heel goed mee overweg. Het in de ABS schieten gebeurde niet. Maar zoals je zelf al zegt dat het bij je vorige -1150- niet gebeurde is voor mij een indicatie om het remsysteem van je huidige eens goed na te laten kijken. :O
We horen verder . . . .

En ja, was was het lekker toerweer vandaag he? Heerlijk een ritje Apeldoorn gemaakt . . . _004

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 06 mar 2013, 12:05
door Baird
ook vanuit de auto was het mooi weer, _002

Ik herken je verhaal over het remmen volledig, ik heb dat ook. Vooral als je tijdens een remmanoeuvre een kuil/verzakking in de weg tegen komt: eerste je voorwiel in de ABS waardoor je doorschiet en L meter later (waarbij L gelijk is aan de wielbasis) het zelfde nog een keer met je achterwiel. Dit is zeer irritant en als het op onbekend gebied gebeurd dan schrik je behoorlijk. Overigens werkt volgens mij de ABS van voor en achter volledig gescheiden.

Wat je er aan kunt doen? Laten we eens wat roepen: wat jij met je vering/demping doet zal voor de ene kuil/bobbel wel goed werken en voor de andere juist averechts, ik denk meer aan de gevoeligheid van het ABS (automatisch)verstelbaar maken met als parameters o.a. snelheid/gewicht/vertraging etc. maar daar zullen wij gewone stervelingen waarschijnlijk niet bij kunnen. Andere optie is om een ander merk/type remblokken te gebruiken met een andere remkarakteristiek zodat je minder kracht hoeft uit te oefenen om een bepaalde vertraging te bereiken, dan zal de reactie van het ABS-systeem minder heftig over komen vermoed ik.

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 06 mar 2013, 18:55
door MAD
BeRT, is het niet zo dat het ABS ingrijpt op het moment dat de wielsensor nauwelijks een rotatie registreert (of dat de rotatiesnelheden van voor en achterwiel te veel verschillen). Remblokken met verschillende voeringmateriaal, maakt m.i. daarin geen verschil uit. Het enige wat je zou kunnen bereiken is meer of minder knijpkracht. Dat is meer merkbaar zonder elektrische bekrachtiging dan met.
Mijn GS zonder abs (en zonder integraal remsysteem), had merkbaar dezelfde vertraging met minder knijpkracht gerelateerd aan andere remblokken.

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 06 mar 2013, 19:08
door Berrybeer
Hans, ik heb eveneens een R1150RT uit 2004 en ik herken het door jou geschetste 'doorschieten' ook niet. Ik heb 'm nu zo'n 4 jaar en maak standaard elk seizoen wel een paar keer een geforceerde noodstop; mét en zónder duopassagier, op goed en op slecht wegdek. Wellicht de gehele remmerij een keer goed na (laten) kijken?

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 06 mar 2013, 19:36
door HansH
Weer mooi weer vandaag, op tijd thuis, dus pak aan, schroevendraaier in de bak en op naar een spoorwegovergang hier in de buurt. De motor even lekker warm gereden en geremd, om vervolgens de overgang een aantal keren remmend te nemen. Na twee proeven met een waardeloos gevoel de motor neer gezet en de achtervering eens wat op en neer bewogen. Deze kwam wel zeer traag om hoog, veel te veel uitgaande demping. Opnieuw afgesteld, losser gezet, en gaan. Na de eertse proef al helder dat dit het probleem was. Nog een aantal keren gedraaid aan demping en uiteidelijk heb ik het voor elkaar. Op normale snelheid niks meer aan de hand, met te hoge snelheid hou ik het doorschiet gedrag alleen minder heftig dan voorheen.
Veerinstelling heb ik ook nog een aantal keren veranderd maar dit heeft nauwlijks effect. Het is dus puur een demping verhaal wat ook wel logisch is.Demping zorgt er uiteindelijk voor om het wiel zo optimaal mogelijk aan de grond te houden.

Ik denk dat je met verschillende remblokken ook dit probleem kan sturen. Het ene merk heeft een ander bite dan de ander. Ik rij altijd met het orginele spul omdat het ABS daar op afgeregeld is.

Blijkt maar weer hoe belangrijk de vering is.

Groet,
Hans

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 06 mar 2013, 22:50
door FransA
Hoi Hans,

Het zou ook nog wel eens aan je remblokken kunnen liggen, denk ik. Als de blokken voor verglaasd of vet zijn verplaatst de rembalans zich naar achteren. Het systeem gaat immers uit van gelijke wrijvingscoëfficiënt voor alle blokken. Tot de ABS ingrijpt heeft het remsysteem geen flauw benul dat de rembalans verkeerd is. 'Gewicht' gaat naar voren tijdens het remmen en dat is dus geen goede combinatie.

Groet, Frans

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 08 mar 2013, 00:24
door HansH
FransA schreef:Hoi Hans,

Het zou ook nog wel eens aan je remblokken kunnen liggen, denk ik. Als de blokken voor verglaasd of vet zijn verplaatst de rembalans zich naar achteren. Het systeem gaat immers uit van gelijke wrijvingscoëfficiënt voor alle blokken. Tot de ABS ingrijpt heeft het remsysteem geen flauw benul dat de rembalans verkeerd is. 'Gewicht' gaat naar voren tijdens het remmen en dat is dus geen goede combinatie.

Groet, Frans
Hallo Frans,
Had ook een oorzaak kunnen zijn. Wordt inderdaad een warboel voor het ABS als ieder schijf een andere wrijving genereert. Mijn motor heeft 2000km geleden nieuwe remblokken gekregen en op een vlak wegdek wordt je door je eigen koplamp veblind, zo remt dat gekke ding. Ik heb de boel weer keurig op de rit. Ik ben inmiddels wel van mening dat het goed is regelmatig even kritisch naar je vering/demping instellingen te kijken, zeer nuttig is. Buitentemperatuur zal z'n uitwerking ook niet missen.

Gr, Hans

Re: Rembekrachtiger ?????????

Geplaatst: 08 mar 2013, 14:06
door japachap
Mischien gaat het minder met nieuw olie in de remsysteem- de ABS-controlleur/servo is wat gevoelig met oude olie erin...

Kontrolleer ook de ABS sensor rings op de welen voor schade en juiste afstand van de ABS-melders (0.5mm?)

Remklauw laten schoonmaken...