Nog 5 nachtjes slapen!
Geplaatst: 03 mar 2013, 12:08
Hallo RT rijders!
Vorige week zaterdag heb ik mijn Pan 1100 ingeruild. Op zoek naar de ideale toermotor kwam ik op internet namelijk steeds weer bij de BMW RT uit. Met name de rechte zitpositie en het stuurgedrag spreken mij aan.
Eerst heb ik op een 1150 uit 2001 gereden met 72.000 km op de teller. De motor zag er werkelijk perfect uit en staat te koop bij Simako in Apeldoorn. De banden waren vrijwel nieuw en de vraagprijs is 5990.
De proefrit was geheel zoals verwacht: Zeer strak sturend en zeer handelbaar, schakelend als een BMW met af en een een klik en een klak. Het beruchte surgen kon ik niet echt opmerken maar het blok liep vergeleken met de 2e proefrit wel wat onregelmatig (wellicht is dit dus het surgen).
Wat mij wel opviel was dat de olie in een uur toeren niet warmer werd dan 1 streepje. Vreemd vond ik maar de dealer schonk er weinig aandacht aan. En de handvatverwarming werkte niet maar dat was wellicht een zekering.
Vervolgens ben ik naar Jager motoren in Hogeveen gegaan. Zij hadden een zilvergrijze 1150 RT Twin Spark uit 2004 staan met eveneens 72.000 km op de teller. De uiterlijke staat was iets minder (hier en daar een klein krasje maar al met al zeer netjes). De achterband 70% en de voorband was op. Vraagprijs 5750.
Het rijden was echter een grote verassing! Het blok liep heel veel smeuïger en zeer regelmatig, schakelen ging als een Japanner en de olie was na enkele minuten al op temperatuur. Ook leek er geen noemenswaardige speling op de aandrijflijn te zitten; bij de motor uit 2001 iets meer, maar ook niet noemenswaardig.
Ook leken de bekrachtigde remmen veel beter te doseren dan bij de andere RT. Als met al een veeeeel fijnere motor.
Ik kreeg exact de zelfde inruil op mijn Honda ST1000 als bij simako in Apeldoorn (500 euro te weinig uiteraard) maar heb de motor toch gekocht! Voor 125 euro zetten ze een nieuwe voorband er op (BT23 GT). Alle vloeistoffen worden vervangen en ik krijg 6 maanden garantie.
Helaas kan ik hem niet eerder dan 8 maart ophalen _002 . Tot dan nog even de verhalen op het forum lezen.
Over het op temperatuur komen van de olie heb ik nog wel een vraagje: Ik sprak later iemand die zij dat bij hem 1 a 2 streepjes normaal zijn. Duidt het snel op 4 streepjes komen van het blok dan wellicht op een probleem? Het was ca. 0 graden en na een paar minuten stonden er 4 streepjes in het display.
Groeten, Frans
Vorige week zaterdag heb ik mijn Pan 1100 ingeruild. Op zoek naar de ideale toermotor kwam ik op internet namelijk steeds weer bij de BMW RT uit. Met name de rechte zitpositie en het stuurgedrag spreken mij aan.
Eerst heb ik op een 1150 uit 2001 gereden met 72.000 km op de teller. De motor zag er werkelijk perfect uit en staat te koop bij Simako in Apeldoorn. De banden waren vrijwel nieuw en de vraagprijs is 5990.
De proefrit was geheel zoals verwacht: Zeer strak sturend en zeer handelbaar, schakelend als een BMW met af en een een klik en een klak. Het beruchte surgen kon ik niet echt opmerken maar het blok liep vergeleken met de 2e proefrit wel wat onregelmatig (wellicht is dit dus het surgen).
Wat mij wel opviel was dat de olie in een uur toeren niet warmer werd dan 1 streepje. Vreemd vond ik maar de dealer schonk er weinig aandacht aan. En de handvatverwarming werkte niet maar dat was wellicht een zekering.
Vervolgens ben ik naar Jager motoren in Hogeveen gegaan. Zij hadden een zilvergrijze 1150 RT Twin Spark uit 2004 staan met eveneens 72.000 km op de teller. De uiterlijke staat was iets minder (hier en daar een klein krasje maar al met al zeer netjes). De achterband 70% en de voorband was op. Vraagprijs 5750.
Het rijden was echter een grote verassing! Het blok liep heel veel smeuïger en zeer regelmatig, schakelen ging als een Japanner en de olie was na enkele minuten al op temperatuur. Ook leek er geen noemenswaardige speling op de aandrijflijn te zitten; bij de motor uit 2001 iets meer, maar ook niet noemenswaardig.
Ook leken de bekrachtigde remmen veel beter te doseren dan bij de andere RT. Als met al een veeeeel fijnere motor.
Ik kreeg exact de zelfde inruil op mijn Honda ST1000 als bij simako in Apeldoorn (500 euro te weinig uiteraard) maar heb de motor toch gekocht! Voor 125 euro zetten ze een nieuwe voorband er op (BT23 GT). Alle vloeistoffen worden vervangen en ik krijg 6 maanden garantie.
Helaas kan ik hem niet eerder dan 8 maart ophalen _002 . Tot dan nog even de verhalen op het forum lezen.
Over het op temperatuur komen van de olie heb ik nog wel een vraagje: Ik sprak later iemand die zij dat bij hem 1 a 2 streepjes normaal zijn. Duidt het snel op 4 streepjes komen van het blok dan wellicht op een probleem? Het was ca. 0 graden en na een paar minuten stonden er 4 streepjes in het display.
Groeten, Frans