Pagina 1 van 1
Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 12:07
door Arno Luierweert
Hallo ,BMW Vrienden
Ik heb een probleem met het los maken van een olie filter, eerst met een pijp geprobeert lukte niet, later zo`n mooie dop gehaald ook niet gelukt.
Dus dat oliefilter zit dus knetter vast, inmiddels is alleen nog een los filter over.
Geprobeerd met grof geweld lukt ook niet.
Uitboren ? of het onderdeksel onderweg halen ? warm maken met een fohn ?
Wie heeft nog meer raad voor mij, die wacht dat het iets warmer wordt.
Het is wel koud in het schuurtje.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 12:37
door japachap
Arno-
Eerste motor laten opwarmen als je van plan bent om de olie te wisselen (voorzichtig, natuurlijk met heet olie). Het olie vloeit makkelijker weg en de sluitring op de oliefilter zou waarschijnlijk wat makkelijker loskommen...
Probeer wat remreiniger rond de filter te spuiten.
Met de goede filter verwijderingskpje zou het goede kommen- maar let ook goed op omdat je draait van de ander kant (heb ik ook eens het vastgedraaid in plaats van los...)
Als het echte niet lukt en je wil een tweede paar ogen erbij stuur mij een PB- ik ben in de beurt...
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 12:48
door Inspector Gadget
Je moet ff de "profanities" weg-bleepen, maar ter illustratie, 1 methodiek is als volgt;
[media]L9t6cUCwXRg[/media]
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 13:28
door Baird
In ieder geval alles met beleid, als je het echt

moet het blok gedeeld worden en dan ben je verder van huis.
De rechtsom/linksom vanaf de onderkant is een bekende, het filmpje met de extra schroeven door het tool heen is ook een goede.
Ik vermoed dat jij al verder bent en dat de buitenkant van het filter er al af is en alleen nog de inhoud op het draadeind zit, klopt dat?
Kun je een foto op het forum zetten hoe de situatie er nu uit ziet zodat we wat makkelijker kunnen meedenken met een oplossing?
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 14:07
door Arno Luierweert
Hi Bert,
Heb ik al ook algeprobeert met nog zwaardere uitvoering, ik zat op moment 90nm ,maar nu heb ik dus inderdaad een open filter , denk zelf dat het uiboren word of de onderkap los schroeven , snap niet dat het filter zo vast zit in niet normaal.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 18:01
door Baird
Arno Luierweert schreef:Hi Bert,
Heb ik al ook algeprobeert met nog zwaardere uitvoering, ik zat op moment 90nm ,maar nu heb ik dus inderdaad een open filter , denk zelf dat het uiboren word of de onderkap los schroeven , snap niet dat het filter zo vast zit in niet normaal.
Groet Arno
Volgens mij is er geen onderkap, alleen twee zij-helften, even de manual van het Forum downloaden dan kun je de opbouw van het blok zien.
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 19:44
door japachap
Nee- geen onderkapje-
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=08102012
Dus de hele buitencasing van de filter is af, maar de binnenkant blijft vast?!!
Foto nodig!
Heb net een onderhoudsbeurt gedaan dus als mijn verkoudheid morgen weg is ga ik kijken hoe de oude filter in elkaar gezet is...
Je bent niet zo lang in bezit van de RT, he? Misschien was de filter niet vasgezet met een ingesmeerde sluitring, en/of heeft veel langer op de motor staan dan gewenst...?
In ieder geval- de sluitingsplaat van de filter met de schroefdraad heeft 6 gaatjes in- dus als het mogelijk is om de filterelementen af te breken kan je misschien de gaatjes gebruiken om het los te draiien...
KIJK-
[media]TJD6LZxopCY[/media]
goede comments- tool lijk mij makkelijk zelf te maken...
[media]22eHRAGoKj8[/media]
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 21:41
door Arno Luierweert
Jaap

er is nog hoop, bedankt alvast met het mee denken.
Zal eens kijken hoe ik aan zo`n sleutel kom.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 23 feb 2013, 23:47
door Stally4
Hoi,
heb ooit hetzelfde meegemaakt op m'n vertrouwde R1100RT. Alhoewel ik de hiervoor geschikte BMW-filter(dop)sleutel gebruikte, draaide de blikken behuizing toch omheen de sluitplaat.
Probleem toen zo opgelost : Zoals hierboven reeds aangehaald door Japachap eerst en vooral de blikken filterbehuizing onderaan doorboren. (kan idd mbv een klokboor of kan ook mbv een plaatschaar)
Vervolgens voorzichtig zoveel als mogelijk (filter)materiaal weghalen/knippen (vies en tijdrovend werkje ...) tot je de sluitplaat kan zien. In deze sluitplaat zitten idd een aantal gaten.
Om bij de sluitplaat te komen, heb ik toen gebruik gemaakt van een bektang met extra lange benen (zie link).
http://garagetools.nl/products/17009:Fo ... te-bektang
De bekken in twee tegenover elkaar liggende gaten vd sluitplaat plaatsen/duwen en mbv een stevige buis (buis tss de benen van de tang om zo voldoende kracht te zetten) de plaat losgedraaid.
De sluitplaat kwam op die manier vrij makkelijk en zonder verdere schade los.
Succes,
Stally
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 11:29
door Arno Luierweert
Hi,
Ik denk dat ik zo`n 3 poot bestel of laat maken om niet te veel schade aan het blok te krijgen, anders heb ik een groot probleem erbij.
Ook heel bedankt voor het mee denken.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 12:57
door JDoubleOP
dutchmidiman schreef:Je moet ff de "profanities" weg-bleepen, maar ter illustratie, 1 methodiek is als volgt;
Dit is waarschijnlijk door een "één of ander niet wetende wat de gevolgen zijn als je een oliefilter lomp hard vastdraait" gemonteerd.
DMM ik ken dit filmpje en is inderdaad het slimste/snelste om een dusdanig vastzittend filter te demonteren.

Indien gelukt, het nieuwe filter met het juiste beleid vastzetten.
Als het dus inderdaad dan nog niet lukt ben je uiteraard de oplossing die Japachap aanvoerd nodig.
gr. Joop
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 15:44
door flyer
Meet de diameter op van het oliefilter.
Koop een stuk PVC buis van diezelfde diameter en ongeveer 30 cm. lang
Maak het uiteinde goed warm en druk het om het oliefilter.
Even laten afkoelen en je hebt een oliefiltersleutel welke precies past.
Op het eind een gat in boren zodat je er evt. een stuk metaal doorheen kan drukken om meer houvast te hebben.
En klaar is .........
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 19:23
door Arno Luierweert
Flyer
Heb ik ook geprobeerd voor de 1ste keer toen voor de 2 de keer een dop, nu komt de 3de keer met een drie poot of een 6 poot
Laat me verrassen
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 21:09
door Kees BMW
Goedenavond Arno.
Nieuw filter met 10 NM vastzetten,en wat het belangrijkste is rubberen ring van filter met smeerolie insmeren.
Succes Kees.
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 21:39
door Arno Luierweert
Hallo Kees,
ik weet het 10 nm , maar kreeg het niet los met 90 nm toen ging de dop rond,
later de dop vast gezet met lange schroeven ,
toen is de het oliefilter vernield ,
Nu kom ik dus op de 3 poot uit.
Snap alleen niet waarom het filter zo vast zit.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 22:58
door Baird
met alle respect ................ weet je zeker dat je de juiste kant op draait??
Heb zelf ooit de bouten van de aandrijfas van mijn Simca 1000Special naar de galemieze gedraaid in de overtuiging dat ze erg vast zaten, ik draaide dus de verkeerde kant omdat ik op mijn rug vanaf de andere kant bovenhands met de boel aan sleutelen was, ik was nog een jonge god die tijd en ervan overtuigd dat ik het goed deed, totdat ik het breukvlak eens goed bekeek, twee kapot en de andere twee waren makkelijk los.......... _002 _002
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 23:15
door JDoubleOP
Baird schreef:met alle respect ................ weet je zeker dat je de juiste kant op draait??
Heb zelf ooit de bouten van de aandrijfas van mijn Simca 1000Special naar de galemieze gedraaid in de overtuiging dat ze erg vast zaten, ik draaide dus de verkeerde kant omdat ik op mijn rug vanaf de andere kant bovenhands met de boel aan sleutelen was, ik was nog een jonge god die tijd en ervan overtuigd dat ik het goed deed, totdat ik het breukvlak eens goed bekeek, twee kapot en de andere twee waren makkelijk los.......... _002 _002
Hahaha Baird, geweldig dit voelt voor mij als op een voetbalveld een kwartje verliezen en hem niet kunnen vinden, omdat je er bovenop staat, maar.............het zou kunnen.
Re: Olie filter
Geplaatst: 24 feb 2013, 23:19
door Ton1959
Ik denk als het binnenwerk uit het oliefilter is het karwei al eenvoudiger word. Maak een rond plaatje van 5 mm dik en las daar een m10 moer op. Dan zet je daar drie bouten in het plaatje vast . Voor de positie van de bouten kijk je naar het nieuwe filter. Misschien M8 anders M10. Ik weet niet hoe groot de gaten zijn . En dan gewoon een ratel met kort verlengstuk dopje op je opgelaste moer en de drie bouten in de gaten van het oude filter. Moet lukken dat filter is waarschijnlijk droog gemonteerd en tevens te vast gezet. En dan krijg je ze zeer moeilijk los. Zolang je linksom draaide was het goed.
Ton
Re: Olie filter
Geplaatst: 25 feb 2013, 13:28
door Arno Luierweert
Ton
Bedankt voor je informatie ga morgen mee aan de slag.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 25 feb 2013, 19:37
door Kees BMW
Baird schreef:met alle respect ................ weet je zeker dat je de juiste kant op draait??
Heb zelf ooit de bouten van de aandrijfas van mijn Simca 1000Special naar de galemieze gedraaid in de overtuiging dat ze erg vast zaten, ik draaide dus de verkeerde kant omdat ik op mijn rug vanaf de andere kant bovenhands met de boel aan sleutelen was, ik was nog een jonge god die tijd en ervan overtuigd dat ik het goed deed, totdat ik het breukvlak eens goed bekeek, twee kapot en de andere twee waren makkelijk los.......... _002 _002
Hallo Arno.
Rubberen ring is waarschijnlijk niet met olie ingesmeerd,en dan heb je een probleem.
Succes Kees.
Re: Olie filter
Geplaatst: 25 feb 2013, 23:15
door Ton1959
Arno Luierweert schreef:Ton
Bedankt voor je informatie ga morgen mee aan de slag.
Groet Arno
Succes Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 26 feb 2013, 23:26
door Ton1959
Ben benieuwd of je iets verder gekomen bent Arno...
Re: Olie filter
Geplaatst: 27 feb 2013, 01:24
door Arno Luierweert
Hallo BMW vrienden
Nog een paar uurtjes slapen dan ga ik het proberen met het nieuwe gereedschap.
Het gereedschap is mooi geworden.
Zal eens kijken of ik er foto`s op het forum krijg.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 27 feb 2013, 17:51
door Arno Luierweert
Hallo BMW vrienden,
Het is gelukt met het stukje gemaakte gereedschap.
Het gereedschap is door een andere gemaakt.
Op facebook staan de foto`s bolletje bolletjecxe of Arno Luierweert
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 27 feb 2013, 18:49
door Ton1959
Mooi zo goed te horen dat het gelukt is. Waar een wil is is een weg .
Ton

Re: Olie filter
Geplaatst: 07 mar 2013, 15:12
door Arno Luierweert
Hallo BMw Vrienden,
Als nog even een foto`s van het oliefilter.
Tevens gisteren kleine 200 km gereden lekker ging dat.
Wel weer wennen.
Groet Arno
Re: Olie filter
Geplaatst: 07 mar 2013, 18:24
door JDoubleOP
I love it when a plan comes together.....

Re: Olie filter
Geplaatst: 07 mar 2013, 19:02
door Inspector Gadget
Strak!
Ik roep

winkeltje

:lol:
Bij mijn eerdere 1100RT bleek het oliefilter ook enorm vastgerot te zitten, waar Kenny heel veel inspanning en bloed (letterlijk) mee gehad heeft.
Re: Olie filter
Geplaatst: 07 mar 2013, 19:23
door Ton1959
Altijd een heerlijke uitdaging geweest in de garage . Iets wat niemand los kreeg losdraaien. En we hebben wat oliefilters gehad die vast zaten. Maar zoiets moest gewoon werken. Het vervelende met iets dat is vast gedraait met een rubber ring ertussen dat het vast zit maar ook een beetje veert op de rubber dus losschrikken werkt niet echt.