Pagina 1 van 1

ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 12 feb 2013, 11:40
door Maarten de Vries
Pas heb ik mijn R1200RT zijn eerste 20K beurt gegeven bij de dealer. Had vooraf geen klachten dus dacht alleen aan beurt en nieuwe banden. Werd ik gebeld door de dealer dat mijn achter vering lekte en dat daar bij de ESA vering weinig anders aan te doen is dan de veer te vervangen. Kosten materiaal +/- € 1.900,-

Gelukkig vertelde ze er meteen mee dat dit gezien de kilometerstand 20K en net uit de garantie best wel snel was. En dat ze bij BMW een coulance regeling hadden aangevraagd. Resultaat, gratis nieuwe veer en arbeidsloon zelf betalen. Dit was rond de € 100,- dus dat viel mee.

Maar zijn er forum lezers die ervaring hebben met een lekke veer achter. Best wel duur grapje

Groet,

Maarten de Vries

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 12 feb 2013, 12:05
door scan
BMW kent alleen het credo oude vervangen voor nieuw. Repareren komt niet meer voor in het spoorboekje...
Ik zou in zo'n geval een veren specialist bijv. van Wilbers, WP of een andere raadplegen of dat op te lossen is.
Dat gaat meestal met een ander prijskaartje gepaard.
Iets meer moeite maar je loopt niet helemaal leeg.

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 12 feb 2013, 12:14
door doov650
scan schreef: Iets meer moeite maar je loopt niet helemaal leeg.
Die veer wel

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 12 feb 2013, 13:55
door HansD
Ik heb nog nooit een lekke veer gezien _001 . Ik neem aan dat de demper bedoeld wordt.
Mooi dat die voor coulance wordt vervangen. Anders was J&J Suspension misschien wat geweest om de demper te reviseren (ja ook voor ESA).

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 12 feb 2013, 19:52
door moh_fan
scan schreef:Dat gaat meestal met een ander prijskaartje gepaard.
Zal dan idd meer dan €100 gaan kosten...

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 13 feb 2013, 00:03
door ciske
Tenzij het oud spul betreft en de afdichtrubbers dus ook oud en verdroogd zijn is het bij lekkage bij nieuw(er) schokdemper materiaal meestal een beschadigde spindel die de oorzaak is. Een klein pitje door een steentje, een zandkorrel door de hoge druk reiniger op een verkeerde plek terecht gekomen kan ook prima in staat zijn lekkage te veroorzaken.
Moraal van het verhaal is dus dat 20k of 100k niet zoveel uitmaakt qua risico.
Wel een belachelijk verhaal van BMW dat de hele unit vervangen moet worden terwijl het om een onderdelen (spindel, keerring, olie en stikstof) van enkele euro's gaat. Wel daarnaast nog een uurtje werk, dat wel.
Overigens is het goed te weten dat -bij voorbeeld- Wilbers een onderhoudsinterval van 20k voorschrijft!

In ieder geval heb ik wel belangstelling voor een deal met de BMW dealers om kostenloos alle defecte dempers -met of zonders ESA- tegen oud ijzer prijs op te halen.

gr v Ciske

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 13 feb 2013, 08:45
door Maarten de Vries
Alle bedankt voor de feedback. Hoop en niet meer mee te maken te kringen, maar als het wel zo mocht zijn, ga ik zeker kijken naar de alternatieven.

Gr Maarten

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 13 feb 2013, 12:44
door HansD
ciske schreef:Wel een belachelijk verhaal van BMW dat de hele unit vervangen moet worden terwijl het om een onderdelen (spindel, keerring, olie en stikstof) van enkele euro's gaat.
Volgens J&J Suspension is een demper meestal prima te reviseren, behalve als de centrale demperstang stuk is. Ik neem aan dat je die bedoelt met "spindel"?
Hierop zit speciale chroomcoating die niet simpel of goedkoop te vervangen of te reviseren is. Dit is volgens hen dusdanig duur, dat zij een kapotte spindel als total loss van de demper beschouwen.

Re: ESA veer achter lek RT bj 2010

Geplaatst: 13 feb 2013, 23:53
door ciske
Met spindel bedoel ik inderdaad de hardverchroomde centrale demperstang.
Voor alle bekende merken dempers (en dan denk ik o.a.aan Wilbers, WP, Ohlins etc.) is dit onderdeel simpel te bestellen en valt de prijs mee omdat het om het fabriceren van redelijk grote aantallen gaat. Vooral crossers en endurorijders zijn vaste klanten voor deze onderdelen. Ook wegmotoren die veel op split rondrijden kennen dit euvel goed.
Zodra het echter gaat om een demper (niet zelden van onbekende herkomst/fabricant) die feitelijk niet gereviseerd kan worden omdat er geen onderdelen voorziening bestaat is het moeilijk om een nieuwe spindel te verkrijgen. En inderdaad, als je dan een beschadigde spindel eerst moet afslijpen, vervolgens moet hardverchromen en daarna weer op maat moet slijpen wordt het een (te) duur verhaal.

gr v Ciske