Pagina 1 van 1

BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 03 feb 2013, 21:34
door Eric r1200rt
Hoi,

Heb sinds gisteren een paar BMW touring 2 laarzen, prima pasvorm, zien er goed uit en met goretex. Zo'n 50 km mee gereden en moeite met (op)schakelen, moeilijk om de hoek te maken en er onder te komen. De laarzen zijn natuurlijk nog wat stug, maar vraag me of op schakelverlenger (en misschien ook remverlenger) een goede zet is. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Eric.

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 03 feb 2013, 22:05
door JOS WRSM
Mijn ervaring met nieuwe laarzen is dat je even geduld moet hebben. Je went er vanzelf aan en binnen no-time worden ze soepeler . . . .

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 00:36
door ciske
Ik sluit me aan bij de stelling dat nieuwe laarzen best wel vlot soepel(er) worden maar je zou kunnen overwegen om het schakelpookje een tandje hoger te zetten zodat de laars er wat beter onder past.

gr v Ciske

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 09:34
door Jos1200rt
Eigen ervaring met weliswaar een ander merk laarzen is om even geduld te hebben. Mocht het na een tijdje nog niet goed gaan dan kan je voor je allerlei dure oplossingen probeert doen wat Kenny mij destijds adviseerde. Hij zei dat je beter eerst de voorkant van het rubber gedeelte van je pedaal schuin kon afslijpen/snijden. Dit geeft meer ruimte om je voet onder je schakelpedaal te krijgen.
Zelf ben ik hier niet aan begonnen, omdat ik na een tijdje toch merkte dat gewenning en soepelheid van de laars ingrepen niet meer noodzakelijk maakten.
[groet] Jos

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 12:28
door Baird
Ik ken het probleem exact, heb mijn schakel pook dusdanig verbouwt dat ik mijn voet niet van de step hoef af te halen om beide kanten op te schakelen, als de bak nog wat japanser zou zijn was het helemaal goed, hier de foto:

Afbeelding

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 13:52
door petervenlo
Dit is wel toevallig, had precies hetzelfde tijdens mijn proefrit afgelopen zaterdag. Moest ook telkens met hoek onder de pook om dan te schakelen. Vervelend en zulke dikke laarzen heb ik ook niet (wel grote voeten: 46,5). Volgens dealer geen probleem om aan te passen. De ppok kan versteld worden en als het heel drastisch moet, kan er een stuk tussen gezet worden.
Bij mijn huidige VFR (en vorige Japanners) ziet hier veel ruimte tussen. De hoogte afstand tussen pook en step is meer en de afstand tot elkaar ook.
Vind het vreemd dat ik hier heel weinig over heb gelezen. Dus zal wel alleen probleem zijn voor sommige.

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 15:52
door HansD
ciske schreef:Ik sluit me aan bij de stelling dat nieuwe laarzen best wel vlot soepel(er) worden maar je zou kunnen overwegen om het schakelpookje een tandje hoger te zetten zodat de laars er wat beter onder past.

gr v Ciske
Mijn 2009 RT schakelpedaal is beperkt verstelbaar (tandje voor tandje). De verstelbare pook van de nieuwere RTs blijkt ook te passen en is traploos verstelbaar (ik moest wel meer dan Euro 100 neertellen).

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 16:06
door aantzeetje
Waarom geld neertellen? Schetsplaat rechts er af schroeven en schakelpedaal 1 of 2 tandjes hoger zetten. Probleem zo opgelost in 10 min. De mijne staat 2 tandjes hoger.

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 18:58
door Eric r1200rt
Hoi,

Dank allemaal voor de feedback. Even geduld hebben, helpt (merkte ik vandaag al), maar is nu eenmaal niet mijn sterkste eigenschap .... _002 . Toch denk ik dat het niet ideaal gaat worden, pook wat hoger zetten, lijkt me wel wat. Wist niet dat dat kon. Zal eens goed ernaar kijken (of kan dat alleen bij nieuwere exemplaren, de mijne is van 2006)?

Groet
Eric.

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:20
door Dave
Eric r1200rt schreef:...of kan dat alleen bij nieuwere exemplaren, de mijne is van 2006...
Kan zelfs al op de mijne (van 1998)!

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 05 feb 2013, 01:51
door ciske
No problem, ook bij de 1200RT uit 2006 uitvoering kan de schakelpook verzet worden. Je hebt wel een torx-dopje nodig!

gr v Ciske

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 07 feb 2013, 19:05
door Egbert van zalk
Bij mijn 1150 heb ik een pijp om de pook geschoven en hem toen, met beleid, een stukje naar voren gebogen.
Met maat 45 heb ik dan wat meer ruimte om er onder te komen. _004

Grtn,

EgbeRT

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 07 feb 2013, 22:20
door Eric r1200rt
Hoi,

Verstellen is gelukt vanavond, 1 "tandje" geeft al ong. 2 cm verschil. Nu nog fatsoenlijk weer om het uit te proberen.

Eric.

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 12 feb 2013, 20:03
door Lexrt
Eric r1200rt schreef:Hoi,

Heb sinds gisteren een paar BMW touring 2 laarzen, prima pasvorm, zien er goed uit en met goretex. Zo'n 50 km mee gereden en moeite met (op)schakelen, moeilijk om de hoek te maken en er onder te komen. De laarzen zijn natuurlijk nog wat stug, maar vraag me of op schakelverlenger (en misschien ook remverlenger) een goede zet is. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Eric.

Beste Eric ik heb beide en schakelverlenger en remverlenger, werkt prima. Ik denk overigens dat het even wennen is, nieuwe laarzen zijn in het begin altijd stug en moeten wennen. Ik heb jaren veel plezier gehad van de BMW touring laarzen, heb momenteel de Daytona zijn ook fijn, hebben nog een betere pasvorm. Maar zoals gezegd veel plezier gehad van de BMW laarzen en absoluut waterdicht.
Veel plezier ermee groeten Lexrt _004 -1200-

Re: BMW touring 2 laarzen en schakelen

Geplaatst: 12 feb 2013, 23:11
door Inspector Gadget
Formeel gezien kan je het schakelpedaal van de -1200- niet verstellen op die plek, je zult die pijl op de schakel-asje hebben zien staan.
Die behoort naar de inkeping van het pedaal zelf die over dat asje schuift, te wijzen.
Maar, ik weet dat BMW dealeRT's inderdaad een paar tandjes de boel verzetten en dat inderdaad al centimeters scheelt.

Officieel dient de verbindings-asje achterop dat asje qua lengte afgesteld te worden, maar is flink minder handiger bij te komen.

Ik onderschrijf overigens je ervaring met een andere/nieuwe laars, bij mij was de dikte van de laars-voet die mij partte speelde versus mijn andere laars.