3 schijven plus blokken vervangen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Heavy-NL
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

3 schijven plus blokken vervangen

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

De R1100RT ABS staat nog in de winterstalling maar ik weet vanuit het bovag testrapport wat Ad van Gils standaard bij een winterstalling uitvoert
dat alle schijven aan de dunne kant zijn. Dat betekend dus vervangen.

Om de hap uit mijn uienleren goudstukken buidel zo klein mogelijk te houden vraag ik jullie om advies.

Welke schijven en blokken adviseren jullie? (Merk en partnummer plus winkel graag als dat mogelijk is)

Ik lees qua blokken veel goeds op dit forum over Brembo en dat merk ken ik vanuit de autowereld als een goed merk dus dat vertrouw ik wel.
Maar qua schijven kom ik veel tegen. Van onbetaalbaar origineel BMW tot goedkope Imitatie met een vage merknaam.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Beamietoo

Re: 3 schijven plus blokken vervangen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Braking, TRW-Lucas, Ferrodo, en EBC zijn allemaal van goed naam een uitstekend kwaliteit.
Ze zijn gelijkwaardig aan Brembo en zijn voorzien van alle goedkeuringen incl TUV.
Er zijn wel anderen zoals Nissin, Carbon-Lorraine maar heb ik zelf geen ervaring mee.
Originele BMW schijven zijn door Brembo geleverd en de design van de 1100 schijf is in opdracht van BMW. Maw BMW koopt ze in een doet haar marge bovenop en daardoor zijn ze veel duurder.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Rij al jaren met blokken van Carbon-Lorraine, bevalt prima. Goede schijven gaan ongeveer 100k mee dus ga niet voor de goedkope rommel maar kijk bij de merken die Kenny hierboven noemt.

Tip voor als je een beetje kunt knutselen: de voorschijf waar de ABS-ring op zit is ook zelf te bouwen uit een nieuwe voorschijf waar die niet op zit, scheelt weer wat eurootjes want de schijf met ABS-ring is duurder maar de onderdelen heb je al van de oude.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Heb mijn remschijven bij www.hobbyist.nl gehaald, zijn van het merk Grimeca, remblokken hebben ze van Brembo of andere, is wat je zelf wil. Ben er tot nu toe heel tevreden van en de prijzen vallen ook wel mee.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Heavy-NL

Dit klinkt goed. Even snel gekeken bij de Hobbyist en dan kom ik op een hap van +/- € 530.-. Is een hoop geld maar kunnen remmen met de motor is ook wel prettig.

Bedankt voor de hulp / tips.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Heb de berekening eens gedaan op www.louis.de en dan wordt dat nog wat kostelijker, maarja, dat het vervangen van 3 stuks remschijven met remblokken en misschien de ringetjes van de zwevende remschijven ook nog een kostelijke zaak is, wist jezelf denk ik ook wel. Misschien kun je met een schuifmaat je remschijven zelf eens na meten en weet jezelf zeker of alles nu moet vervangen worden of dat je de kosten wat kunt spreiden.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Heavy-NL

De ringen zijn vorig jaar door de dealer waar ik de BMW heb gekocht vervangen, dat weet ik. Die rammelde namelijk.
Dus die kan ik nog wel gebruiken. En de achter schijf is nu 4,5 mm. De schijven voor zijn 4,1 mm volgens Ad.

De schijven moeten minimaal 4,5 zijn lees ik in de reparatie handleiding. Dus de achter schijf zou ik ook nog volgend
jaar kunnen doen. Al met al ga ik het eerst zelf nameten want ik begrijp dat nieuwe schijven 5 mm dik zijn.

En voor de 0,5 mm van de achterrem duurt het 100.000 km om er af te slijten als ik Baird goed begrijp. En op mijn
BMW staat nu bijna 90.000 op de teller dus dat kan qua achterrem schijf wel ongeveer kloppen maar niet voor de twee
schijven voor. Die 0,9 mm is dan ongeveer gelijk aan 180.000 km. Zou dan ongeveer 100.000 km meer zijn dan er op
de teller staat, hummmm, wat klopt er hier niet. Of de BMW heeft meer Km gereden dan er nu op de teller staat of de
vorige eigenaar heeft veel en hard geremd.

Zijn er manieren om te kijken of de Km stand een beetje klopt?
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Je laatste beredenering klopt niet.

De remschijven en blokken aan de voorzijde slijten een stuk sneller dan achter. Volgens mij is het 1 op 2 maar dat weet ik niet zeker. Twee keer je schijven voor vervangen tegen eenmaal achter.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Heavy-NL

Dan kan e.a. wel kloppen. Is een geruststellende gedachte. :)

Bedankt.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik weet nu dat Baird boven gemiddeld uit zijn rem onderdelen haalt. Wees heel voorzichtig want wat voor 1 rijder geldt zal meestal niet met een andere rijder overeenkomen. Heeft te maken met style van rijden, veel of weinig snelweg kms. hoe iemand zijn remmen bedient enz.
Op originele 1100RT BMW schijven is voor beide voor een achter bij 4,5mm hebben ze de min. dikte bereikt. TIP: Sommige vervangende schijven zijn gekeurd tot min. dikte van 4,25 en dat rechtvaardigt een beetje hoger aanschafprijs. Kijk ook wel eens naar de remleidingen. Rubber verteert en eerder van binnen dan buiten !!!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”