haakse ventielen in velg R850RT - passen wel of niet?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

haakse ventielen in velg R850RT - passen wel of niet?

Ongelezen bericht door Wullum »

Ik overweeg haakse ventielen op mijn -850-

http://www.wunderlich.de/shopart/552540 ... oxiert.htm

DealeRT attentdeerde mij er op dat dit mogelijk niet zou passen ivm de gietnaad in het midden van de velg, mogelijk zou deze naad een te grote ribbel vormen waardoor de rubber ring in het haakse veltiel niet goed zou afsluiten, met een leeglopende band ten gevolg.

Iemand ervaring mee? Past het wel of past het niet?

Moet toch de achterband nog vervangen, dus dat zou dan mooi in 1x meekunnen (al is een haaks ventiel vóór harder nodig...)
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Beamietoo

Re: haakse ventielen in velg R850RT - passen wel of niet?

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ligt aan twee factoren Wullum.

1 waar de gaat voor de ventiel geboord is in de velg. Ik merk dat het soms recht op de gietnaad zit en soms naast en 2 of de diameter van de voet v/h gebogen ventiel binnen de uitsparing voor de rubbere ventiel valt. Als het binnen dia gelijk of kleiner is dan moet het passen.
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik gebruik een haaks opzetstukje om de voorband van mijn R1150RT op te pompen en dat gaat prima. Deze heb ik altijd bij en is eenvoudig met de hand erop en eraf te draaien zodat het tijdens het rijden niet aan het rechte ventiel zit.

Cees
Wullum

@Kenny, Wunderlich zegt het zelf ook al: "Auch für Gussfelgen, wenn die Dichtung des Ventils nicht auf der Gussnaht aufliegt und eine plane Auflagefläche aufweist!"
Wel raar dat ze deze ventielen dan aanbieden als zijnde geschikt voor een R850RT/R1100RT....

@Cees, ik gebruik nu een flexibel verloopslangetje van 20cm wat ik er opschroef, maar dat is zo'n gefrut dat ik dat allang beu ben... Sowieso zwarte jatten van het remstof en meestal flink zweten in m'n motorjas... Maar misschien moet ik eindelijk de discipline krijgen om m'n bandenspanning te controleren vóórdat ik thuis wegrij...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Wullum, TIP: Ook mogelijk is wat langere rubber ventielen te kopen (verkrijgbaar bij Profiel enz.) en bij de volgende bandenwisseling te monteren. De extra lengte geeft meer flexibiliteit bij aanbrengen van de luchtslang tijdens oppompen.
Wullum

@Kenny, dat kan natuurlijk ook... Simpel en doeltreffend...
jeandulac

Ongelezen bericht door jeandulac »

Wullum schreef:Ik overweeg haakse ventielen op mijn -850-

http://www.wunderlich.de/shopart/552540 ... oxiert.htm

DealeRT attentdeerde mij er op dat dit mogelijk niet zou passen ivm de gietnaad in het midden van de velg, mogelijk zou deze naad een te grote ribbel vormen waardoor de rubber ring in het haakse veltiel niet goed zou afsluiten, met een leeglopende band ten gevolg.

Iemand ervaring mee? Past het wel of past het niet?

Moet toch de achterband nog vervangen, dus dat zou dan mooi in 1x meekunnen (al is een haaks ventiel vóór harder nodig...)
ik had haakse ventielen gekocht bij Optitune Waddinxveen, deze bleken niet te passen door idd de rand in het midden van de velg.
eigenlijk maar beter ook bleek later..
ik had n Michelin pump SX gekocht en die aansluiting/nippel is al in n haakse uitvoering.
met dit pompje blaas ik tot 0.1 bar nauwkeurig de bandjes thuis op spanning..

laterz Jan
Vorie
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Ongelezen bericht door Vorie »

aangezien ik thuis (nog) geen goede spanningsmeter heb, pomp ik m'n banden gewoon op bij de lokale garage om de hoek. de aansluiting die er daar op zit wordt zo vaak gewisseld, dat ik iedere keer wel een ander systeem moet gebruiken. toch heb ik nooit moeite met het oppompen van de banden. bij de voorband is het een kwestie van de slang schuin door de remschijf heen steken, dan past hij precies op het ventiel. bij de achterband kun je zowiezo altijd wel bij. gewoon even een beetje handigheid er in krijgen...
groeten, Coen

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”