Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de banden?
Moderator: RT_Patrick
- Gerard
- Type: R1100RT
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de banden?
Mijn RT staat op de zijstandaard in de schuur. Zo neemt deze zo min mogelijk plaats in. Kan het kwaad de motor gedurende de wintermaanden op de zijstandaard te laten staan?
Anders moet ik deze er toch maar even achterstevoren inrijden en op de middenbok zetten.
Iemand enig idee?
gr Gerard
Anders moet ik deze er toch maar even achterstevoren inrijden en op de middenbok zetten.
Iemand enig idee?
gr Gerard
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band
Banden lekker hard oppompen of : ik heb eens een houten blokje gemaakt en dat onder de jiffy gezet zodat hij bijna rechtop staat, valt niet om en neemt toch weinig ruimte in, succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Ik heb zo hier en daar (maar vooral hier op het forum) gelezen dat het beter is om hem op de middenbok te zetten, het gewicht op de banden is dan lager.
En was er niet ook iets met druk op een afdichting bij de cilinder die bij langdurig schuin staan kan gaan lekken?
Sent from my HTC One X aan alle forumleden
En was er niet ook iets met druk op een afdichting bij de cilinder die bij langdurig schuin staan kan gaan lekken?
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Volgens mij correct onthouden. Was, meen ik, dat er olie langs de zuiger de verbrandingskamer invloeit. Was in ieder geval niet aanbevelenswaardig.AGVerheij schreef:Ik heb zo hier en daar (maar vooral hier op het forum) gelezen dat het beter is om hem op de middenbok te zetten, het gewicht op de banden is dan lager.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Bert M, klopt. Als ik mijn oude R80RT ook maar een nachtje op de zijstandaard liet staan, rookte 'ie verschrikkelijk bij het starten. Zag er niet fijn uit en de geur was ook niet bepaald plezant (understatement... :lol: )
M'n 1200RT gaat dan ook altijd op de middenbok. (Neemt over het algemeen ook de minste stallingsruimte in beslag).
Egghead
M'n 1200RT gaat dan ook altijd op de middenbok. (Neemt over het algemeen ook de minste stallingsruimte in beslag).
Egghead
Door middenbok te gebruiken ontlast je het achterwiel door vervolgens een blok hout te plaatsen onder voorvork ontlast je de voorband.(wel beide zijde, inverband verdelen belasting voorvorkveren) Beide wielen hangen dan vrij van de grond. Banden kunnen dan niet vervormen. Bij motor op jiffy zou theoretisch vervorming van de band kunnen ontstaan als de luchtdruk in de band te laag is en de motor langdurig stilstaat. Maar bij goed op druk zijnde banden denk ik dat het geen probleem voor de band is. Olie weglopen in cilinders zou zeker mogelijk kunnen zijn. Heb daar geen ervaring mee. Mijn motor rijdt het gehele jaar en staat altijd op de middenbok.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
..... we hebben maar één voorvorkveer .........
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Als je een paar keer, in de maanden dat de motor stilstaat, het voorwiel even iets verdraaid dan kun je dat drukprobleem gedurende langere tijd op één plaats ook ondervangen.
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Banden die vervormen als de motor op de zijstandaard staat??? Nee toch?
Ze zijn niet van schuimrubber, wat gebeurd er allemaal onder het rijden?
Het materiaal van het karkas is vele malen doorontwikkeld ten opzichte van een jaar of dertig geleden.
Hans.

Het materiaal van het karkas is vele malen doorontwikkeld ten opzichte van een jaar of dertig geleden.
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Het zijn banden, toch geen eieren! Als ze al wat vervormd zijn , krijgen ze de oorspronkelijke vorm wel weer terug als je ze even warm rijdt.
Gr. Leo.
Gr. Leo.
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Ja, banden vervormen écht bij langdurige stilstand. Onder mijn hobbymatig bereden 4-wielige zitten Pirelli P-Zero Nero's en als ik na een week of drie mij weer in dat karretje wurm, dan gaan we de eerste kilometers van "flop-flop-flop" vanwege de platte kanten... Dat zal dus bij een motorfietsband zeker niet anders zijn.BRS07 schreef:Banden die vervormen als de motor op de zijstandaard staat??? Nee toch?![]()
Hans.
Bert M
Bert M
Bert M
Klopt, het stil staan heeft al na enkele weken effect. Hard oppompen en regelmatig een stukje verzetten, of beter, dmv een extra bok de wielen vrij laten hangen.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Jongens kom op nou!
Hoeveel? 300 kg verdeeld over drie steunpunten, en dan vervorming van banden?
Na een kleine 300.000 motorkilometers en ongeveer 50 setjes banden heb ik hier nog nooit wat van gemerkt.
Ook niet als hij door omstandigheden een paar maanden niet uit de stal is gekomen.
Jaren geleden speelde dit soort dingen bij ons in de autobedrijven als er een "winkeldochter" stond.
Maar inmiddels is er in bandenland wel wat verbeterd.
En ja, bij een oldtimer kan het met oudere types banden nog steeds spelen.
Als ik een onderhoudsbeurt van een motorfiets uitvoer, heb ik meestal de wielen eruit, en balanceer ik ze gelijk.
Wanneer een band dan een platte kant zou hebben, gaan bij mij alle alarmbellen aan.
De twijfel of de opspanning, op het balanceerapparaat goed is, is dan direct aanleiding om te kijken wat er aan de hand is.
Het bepaalt of ik doorga met het balanceren. En een "Ei" balanceren heeft weinig zin.
Hoeveel motorfietsen hebben niet eens een middenbok? Wat moet daar dan mee?
Maar goed we willen allemaal het beste voor onze motoren, en we zijn vrij om hem te vertroetelen, en er voor te zorgen dat alles veilig is.
We moeten hem alleen niet verwennen, en er een "watje" van maken
Hans.
Hoeveel? 300 kg verdeeld over drie steunpunten, en dan vervorming van banden?
Na een kleine 300.000 motorkilometers en ongeveer 50 setjes banden heb ik hier nog nooit wat van gemerkt.
Ook niet als hij door omstandigheden een paar maanden niet uit de stal is gekomen.
Jaren geleden speelde dit soort dingen bij ons in de autobedrijven als er een "winkeldochter" stond.
Maar inmiddels is er in bandenland wel wat verbeterd.
En ja, bij een oldtimer kan het met oudere types banden nog steeds spelen.
Als ik een onderhoudsbeurt van een motorfiets uitvoer, heb ik meestal de wielen eruit, en balanceer ik ze gelijk.
Wanneer een band dan een platte kant zou hebben, gaan bij mij alle alarmbellen aan.
De twijfel of de opspanning, op het balanceerapparaat goed is, is dan direct aanleiding om te kijken wat er aan de hand is.
Het bepaalt of ik doorga met het balanceren. En een "Ei" balanceren heeft weinig zin.
Hoeveel motorfietsen hebben niet eens een middenbok? Wat moet daar dan mee?
Maar goed we willen allemaal het beste voor onze motoren, en we zijn vrij om hem te vertroetelen, en er voor te zorgen dat alles veilig is.
We moeten hem alleen niet verwennen, en er een "watje" van maken

- scan
Het gaat hier om flatspotting. De band vervormt niet maar neemt de vorm aan, zeker als ze warm gereden zijn, van het vlak (garagevloer!) waarop ze staan.
Juist als je weer gaat rijden, banden worden weer warm, zal die platte plek zich doorgaans weer herstellen.
Heeft niets met kwaliteit te maken alleen maar met de gebruikte karkasmaterialen. Rayon bijvoorbeeld heeft er nauwelijks last van nylon daar tegenover des te meer.
En dat dat in combinatie met een plastisch materiaal als rubber gaat zo iets ontstaan dat het lijkt alsof je banden vierkant zijn.
Juist als je weer gaat rijden, banden worden weer warm, zal die platte plek zich doorgaans weer herstellen.
Heeft niets met kwaliteit te maken alleen maar met de gebruikte karkasmaterialen. Rayon bijvoorbeeld heeft er nauwelijks last van nylon daar tegenover des te meer.
En dat dat in combinatie met een plastisch materiaal als rubber gaat zo iets ontstaan dat het lijkt alsof je banden vierkant zijn.
- bmwrene
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Bladel
Heb hem toch maar met de bandjes omhoog weggezet 

Hoe heb je die in je eentje omgedraaid??? En dan vooral zonder schade?

Fijne jaarwisseling in ieder geval!

Fijne jaarwisseling in ieder geval!
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Ooit kocht ik een nieuwe maar overjarige BMW die zeker een maand of 10 in de showroom op de zijstandaard had gestaan.
Met de gemonteerde Michelins was echt niet meer te rijden. Vooral op de egale parkeergaragevloer en op de snelweg was duidelijke voelbaar dat
er behoorlijke platte kanten in de banden zaten.
De banden waren onherstelbaar beschadigd, de dealer deed daar ook niet moeilijk over en werden gewoon direct vervangen.
Ronald
Met de gemonteerde Michelins was echt niet meer te rijden. Vooral op de egale parkeergaragevloer en op de snelweg was duidelijke voelbaar dat
er behoorlijke platte kanten in de banden zaten.
De banden waren onherstelbaar beschadigd, de dealer deed daar ook niet moeilijk over en werden gewoon direct vervangen.
Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 02 jan 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gerard
- Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb mijn RT toch maar even op de middenbok gezet. Laat ik het zekere maar voor het onzekere nemen.
groet
Gerard
Ik heb mijn RT toch maar even op de middenbok gezet. Laat ik het zekere maar voor het onzekere nemen.
groet
Gerard
Banden kunnen zeker vervormen. Dat is ook de reden waarom men bijvoorbeeld autobanden altijd plat op elkaar staptelt (zeker mét velg) dan rechtop. En zo'n autoband met velg komt niet eens in de buurt van 300 kg. Bij een motorband zal dit niet veel anders zijn, denk ik.
Maar nog een belangrijkere reden om de motor op zijn middenbok te zetten is inderdaad vanwege de olieverdeling.
Bij mijn thuis staat hij op een vlakke ondergrond op de middenbok. Op het werk staat hij op een licht aflopende stoep, waarbij ik voor stabiliteit verkies: de zijpoot. In een parkeergarage zou ik ook de middenbok gebruiken.
Maar nog een belangrijkere reden om de motor op zijn middenbok te zetten is inderdaad vanwege de olieverdeling.
Bij mijn thuis staat hij op een vlakke ondergrond op de middenbok. Op het werk staat hij op een licht aflopende stoep, waarbij ik voor stabiliteit verkies: de zijpoot. In een parkeergarage zou ik ook de middenbok gebruiken.
- Kees
- Bijz: Origineel
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
De angst voor vervorming van banden stamt nog uit de tijd dat met een hoog percentage natuurrubber werd gewerkt.
Door het gebruik van "rubber" in de huidige samenstelling, andere materialen voor het karkas en de constructie hiervan is dat nu uitgesloten.
Zeker in een relatief korte periode als een winterstop.
In het artikel waar de link naar verwijst wordt in een paar zinnen een nuchtere kijk op het probleem gegeven.
Neem gelijk de tip over benzine even mee.
http://promotor-winter.blogspot.nl/2013 ... maken.html
Groet,
Kees
Door het gebruik van "rubber" in de huidige samenstelling, andere materialen voor het karkas en de constructie hiervan is dat nu uitgesloten.
Zeker in een relatief korte periode als een winterstop.
In het artikel waar de link naar verwijst wordt in een paar zinnen een nuchtere kijk op het probleem gegeven.
Neem gelijk de tip over benzine even mee.
http://promotor-winter.blogspot.nl/2013 ... maken.html
Groet,
Kees
- scan
Sinds wanneer is er dan van natuurrubber op synthetisch rubber overgestapt?
..En het promotor verhaal is er een met mitsen en maren.
Ik citeer "Wil je toch het zekere voor het onzekere? Zorg ervoor dat je banden op spanning zijn en stal je motor op de middenbok. Op die manier ben je ervan verzekerd dat je rubbers na de winter nog mooi rond zijn."
Als je het goed leest staat hier wil je er van verzekerd zijn dan moet je aan een paar voorwaarden voldoen nl. banden op spanning brengen en op de middenbok.
Aangezien de bandenspanning gedurende een winterstalling terug loopt en de eigenaren dat pas merken als ze weer willen gaan rijden voldoen ze al niet meer aan het bovenstaande.
..En het promotor verhaal is er een met mitsen en maren.
Ik citeer "Wil je toch het zekere voor het onzekere? Zorg ervoor dat je banden op spanning zijn en stal je motor op de middenbok. Op die manier ben je ervan verzekerd dat je rubbers na de winter nog mooi rond zijn."
Als je het goed leest staat hier wil je er van verzekerd zijn dan moet je aan een paar voorwaarden voldoen nl. banden op spanning brengen en op de middenbok.
Aangezien de bandenspanning gedurende een winterstalling terug loopt en de eigenaren dat pas merken als ze weer willen gaan rijden voldoen ze al niet meer aan het bovenstaande.
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Het ligt grootendeels aan de compound van de band. Op mijn auto had ik de standaard af-fabriek gemonteerde banden. Pirelli Scorpion nog iets. Echt waardeloze banden. In de zomer na twee dagen stil staan voelde je al dat de banden niet meer rond waren. In de winter was dit pas na enkele dagen. Iedereen op het desbetreffende forum klaagde met steen en been. Sinds een jaar rij ik met Michelin's en o wat een verschil. Na weken stil staan nergens last van.
Mijn zwager reed met een Discovery ook met Scorpins maar weer een iets ander type en andere maat. Geen enkel probleem mee gehad!
Kortom, banden kunnen inderdaad vervormen en de ene band is daar gevoeliger voor dan de ander.
Mijn zwager reed met een Discovery ook met Scorpins maar weer een iets ander type en andere maat. Geen enkel probleem mee gehad!
Kortom, banden kunnen inderdaad vervormen en de ene band is daar gevoeliger voor dan de ander.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 4174 Weergaves
-
Laatste bericht door WernerB
-
- 1 Reacties
- 1296 Weergaves
-
Laatste bericht door Ed Spijker
-
-
Nieuw bericht De vraag.... RT uit 2005/2006 kopen of laten staan?
door RT1200RT-A » » in R....RT kopen ja of nee? - 12 Reacties
- 6912 Weergaves
-
Laatste bericht door WernerB
-
-
- 3 Reacties
- 3251 Weergaves
-
Laatste bericht door josr1100rs
-
- 6 Reacties