Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de banden?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de banden?

Ongelezen bericht door Gerard »

Mijn RT staat op de zijstandaard in de schuur. Zo neemt deze zo min mogelijk plaats in. Kan het kwaad de motor gedurende de wintermaanden op de zijstandaard te laten staan?
Anders moet ik deze er toch maar even achterstevoren inrijden en op de middenbok zetten.

Iemand enig idee?
gr Gerard
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4366
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Baird »

Banden lekker hard oppompen of : ik heb eens een houten blokje gemaakt en dat onder de jiffy gezet zodat hij bijna rechtop staat, valt niet om en neemt toch weinig ruimte in, succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 866
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb zo hier en daar (maar vooral hier op het forum) gelezen dat het beter is om hem op de middenbok te zetten, het gewicht op de banden is dan lager.
En was er niet ook iets met druk op een afdichting bij de cilinder die bij langdurig schuin staan kan gaan lekken?

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Bert M »

AGVerheij schreef:Ik heb zo hier en daar (maar vooral hier op het forum) gelezen dat het beter is om hem op de middenbok te zetten, het gewicht op de banden is dan lager.
En was er niet ook iets met druk op een afdichting bij de cilinder die bij langdurig schuin staan kan gaan lekken?

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Volgens mij correct onthouden. Was, meen ik, dat er olie langs de zuiger de verbrandingskamer invloeit. Was in ieder geval niet aanbevelenswaardig.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Egghead

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Egghead »

Bert M, klopt. Als ik mijn oude R80RT ook maar een nachtje op de zijstandaard liet staan, rookte 'ie verschrikkelijk bij het starten. Zag er niet fijn uit en de geur was ook niet bepaald plezant (understatement... :lol: )
M'n 1200RT gaat dan ook altijd op de middenbok. (Neemt over het algemeen ook de minste stallingsruimte in beslag).

Egghead
Tuinbank

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Door middenbok te gebruiken ontlast je het achterwiel door vervolgens een blok hout te plaatsen onder voorvork ontlast je de voorband.(wel beide zijde, inverband verdelen belasting voorvorkveren) Beide wielen hangen dan vrij van de grond. Banden kunnen dan niet vervormen. Bij motor op jiffy zou theoretisch vervorming van de band kunnen ontstaan als de luchtdruk in de band te laag is en de motor langdurig stilstaat. Maar bij goed op druk zijnde banden denk ik dat het geen probleem voor de band is. Olie weglopen in cilinders zou zeker mogelijk kunnen zijn. Heb daar geen ervaring mee. Mijn motor rijdt het gehele jaar en staat altijd op de middenbok.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4366
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Baird »

..... we hebben maar één voorvorkveer .........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door scan »

Als je een paar keer, in de maanden dat de motor stilstaat, het voorwiel even iets verdraaid dan kun je dat drukprobleem gedurende langere tijd op één plaats ook ondervangen.
BRS07
Berichten: 182
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door BRS07 »

Banden die vervormen als de motor op de zijstandaard staat??? Nee toch? :(
Ze zijn niet van schuimrubber, wat gebeurd er allemaal onder het rijden?
Het materiaal van het karkas is vele malen doorontwikkeld ten opzichte van een jaar of dertig geleden.

[groet] Hans.
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door leo442 »

Het zijn banden, toch geen eieren! Als ze al wat vervormd zijn , krijgen ze de oorspronkelijke vorm wel weer terug als je ze even warm rijdt.

Gr. Leo.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Bert M »

BRS07 schreef:Banden die vervormen als de motor op de zijstandaard staat??? Nee toch? :(
Ze zijn niet van schuimrubber, wat gebeurd er allemaal onder het rijden?
Het materiaal van het karkas is vele malen doorontwikkeld ten opzichte van een jaar of dertig geleden.

[groet] Hans.
Ja, banden vervormen écht bij langdurige stilstand. Onder mijn hobbymatig bereden 4-wielige zitten Pirelli P-Zero Nero's en als ik na een week of drie mij weer in dat karretje wurm, dan gaan we de eerste kilometers van "flop-flop-flop" vanwege de platte kanten... Dat zal dus bij een motorfietsband zeker niet anders zijn.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Kees Jan

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Klopt, het stil staan heeft al na enkele weken effect. Hard oppompen en regelmatig een stukje verzetten, of beter, dmv een extra bok de wielen vrij laten hangen.

Groet,
Kees Jan
BRS07
Berichten: 182
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door BRS07 »

Jongens kom op nou!
Hoeveel? 300 kg verdeeld over drie steunpunten, en dan vervorming van banden?
Na een kleine 300.000 motorkilometers en ongeveer 50 setjes banden heb ik hier nog nooit wat van gemerkt.
Ook niet als hij door omstandigheden een paar maanden niet uit de stal is gekomen.

Jaren geleden speelde dit soort dingen bij ons in de autobedrijven als er een "winkeldochter" stond.
Maar inmiddels is er in bandenland wel wat verbeterd.
En ja, bij een oldtimer kan het met oudere types banden nog steeds spelen.

Als ik een onderhoudsbeurt van een motorfiets uitvoer, heb ik meestal de wielen eruit, en balanceer ik ze gelijk.
Wanneer een band dan een platte kant zou hebben, gaan bij mij alle alarmbellen aan.
De twijfel of de opspanning, op het balanceerapparaat goed is, is dan direct aanleiding om te kijken wat er aan de hand is.
Het bepaalt of ik doorga met het balanceren. En een "Ei" balanceren heeft weinig zin.
Hoeveel motorfietsen hebben niet eens een middenbok? Wat moet daar dan mee?

Maar goed we willen allemaal het beste voor onze motoren, en we zijn vrij om hem te vertroetelen, en er voor te zorgen dat alles veilig is.

We moeten hem alleen niet verwennen, en er een "watje" van maken :D
[groet] Hans.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door scan »

Het gaat hier om flatspotting. De band vervormt niet maar neemt de vorm aan, zeker als ze warm gereden zijn, van het vlak (garagevloer!) waarop ze staan.
Juist als je weer gaat rijden, banden worden weer warm, zal die platte plek zich doorgaans weer herstellen.
Heeft niets met kwaliteit te maken alleen maar met de gebruikte karkasmaterialen. Rayon bijvoorbeeld heeft er nauwelijks last van nylon daar tegenover des te meer.
En dat dat in combinatie met een plastisch materiaal als rubber gaat zo iets ontstaan dat het lijkt alsof je banden vierkant zijn.
Gebruikersavatar
bmwrene
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:25
Type: R1200RT/LC
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Bladel
Locatie: Hapert

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door bmwrene »

Heb hem toch maar met de bandjes omhoog weggezet _004
Dave

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Dave »

Hoe heb je die in je eentje omgedraaid??? En dan vooral zonder schade?

Big RT Smile

Fijne jaarwisseling in ieder geval!
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ooit kocht ik een nieuwe maar overjarige BMW die zeker een maand of 10 in de showroom op de zijstandaard had gestaan.
Met de gemonteerde Michelins was echt niet meer te rijden. Vooral op de egale parkeergaragevloer en op de snelweg was duidelijke voelbaar dat
er behoorlijke platte kanten in de banden zaten.
De banden waren onherstelbaar beschadigd, de dealer deed daar ook niet moeilijk over en werden gewoon direct vervangen.

Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 02 jan 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Gerard »

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn RT toch maar even op de middenbok gezet. Laat ik het zekere maar voor het onzekere nemen.

groet
Gerard
Maarten1985

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Banden kunnen zeker vervormen. Dat is ook de reden waarom men bijvoorbeeld autobanden altijd plat op elkaar staptelt (zeker mét velg) dan rechtop. En zo'n autoband met velg komt niet eens in de buurt van 300 kg. Bij een motorband zal dit niet veel anders zijn, denk ik.

Maar nog een belangrijkere reden om de motor op zijn middenbok te zetten is inderdaad vanwege de olieverdeling.

Bij mijn thuis staat hij op een vlakke ondergrond op de middenbok. Op het werk staat hij op een licht aflopende stoep, waarbij ik voor stabiliteit verkies: de zijpoot. In een parkeergarage zou ik ook de middenbok gebruiken.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Kees »

De angst voor vervorming van banden stamt nog uit de tijd dat met een hoog percentage natuurrubber werd gewerkt.
Door het gebruik van "rubber" in de huidige samenstelling, andere materialen voor het karkas en de constructie hiervan is dat nu uitgesloten.
Zeker in een relatief korte periode als een winterstop.
In het artikel waar de link naar verwijst wordt in een paar zinnen een nuchtere kijk op het probleem gegeven.
Neem gelijk de tip over benzine even mee.
http://promotor-winter.blogspot.nl/2013 ... maken.html

Groet,

Kees
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door scan »

Sinds wanneer is er dan van natuurrubber op synthetisch rubber overgestapt?

..En het promotor verhaal is er een met mitsen en maren.
Ik citeer "Wil je toch het zekere voor het onzekere? Zorg ervoor dat je banden op spanning zijn en stal je motor op de middenbok. Op die manier ben je ervan verzekerd dat je rubbers na de winter nog mooi rond zijn."
Als je het goed leest staat hier wil je er van verzekerd zijn dan moet je aan een paar voorwaarden voldoen nl. banden op spanning brengen en op de middenbok.
Aangezien de bandenspanning gedurende een winterstalling terug loopt en de eigenaren dat pas merken als ze weer willen gaan rijden voldoen ze al niet meer aan het bovenstaande.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Langdurig staan op zijstandaard minder goed voor de band

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Het ligt grootendeels aan de compound van de band. Op mijn auto had ik de standaard af-fabriek gemonteerde banden. Pirelli Scorpion nog iets. Echt waardeloze banden. In de zomer na twee dagen stil staan voelde je al dat de banden niet meer rond waren. In de winter was dit pas na enkele dagen. Iedereen op het desbetreffende forum klaagde met steen en been. Sinds een jaar rij ik met Michelin's en o wat een verschil. Na weken stil staan nergens last van.

Mijn zwager reed met een Discovery ook met Scorpins maar weer een iets ander type en andere maat. Geen enkel probleem mee gehad!

Kortom, banden kunnen inderdaad vervormen en de ene band is daar gevoeliger voor dan de ander.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”