Pagina 1 van 1
stikstof
Geplaatst: 22 dec 2012, 10:57
door Hazeldonk
Pas een setje nieuwe banden voor de auto van mijn echtgenote aangeschaft, die werden gevuld met "stikstof". Is het zinvol om de lucht in de banden van de RT te laten vervangen door stikstof?
Ben
stikstof
Geplaatst: 22 dec 2012, 11:43
door wil51
80% van de lucht is al stikstof. Beetje nutteloos om dit apart in je banden te laten vullen. Kost je alleen maar extra geld.
Re: stikstof
Geplaatst: 22 dec 2012, 13:46
door Bert M
Ik had het op één van mijn auto's ook en heb er bewust voor gekozen om ook die banden gewoon weer met lucht te vullen, vanwege het feit dat je het voordeel van stikstof teniet doet op het moment dat je gaat mengen. Dat betekent dus in de praktijk dat je voor bijvullen altijd afhankelijk bent van een bandenboer en niet even zelf de voetpomp er op kunt zetten. Bij een auto maakt een klein beetje afwijking in luchtdruk t.o.v. voorgeschreven waarde in het rijden niet heel direct verschil (niet overdrijven natuurlijk), maar bij een motor wel. Ik controleer standaard de druk voordat ik bij huis wegrij en meestal moet ik iets bijpompen. En als vrouwlief meerijdt, zet ik er sowieso altijd een paar tienden bij. Maar dat wil dan weer niet met stikstof als je op zondagochtend spontaan besluit een duo-toertje te maken. Ik denk dat je jezelf erg beperkt cq het jezelf erg lastig maakt als je de motorbanden met stikstof vult.
Bert M
Re: stikstof
Geplaatst: 22 dec 2012, 14:33
door HenkvanR
Bert M schreef:En als vrouwlief meerijdt, zet ik er sowieso altijd een paar tienden bij.
Bert M
Zeker niet als ze het ziet ?? :lol: :lol: :lol:
Re: stikstof
Geplaatst: 22 dec 2012, 17:54
door Bert M
HenkvanR schreef:Bert M schreef:En als vrouwlief meerijdt, zet ik er sowieso altijd een paar tienden bij.
Bert M
Zeker niet als ze het ziet ?? :lol: :lol: :lol:
Sssssst, niet verder vertellen, hè!
Bert M
Re: stikstof
Geplaatst: 22 dec 2012, 18:29
door thooms
Stik stof is gebakken lucht heren laat je niet gek maken om hier voor te betalen de bandenboeren lachen zich rot dat klanten hier intrappen.....
Re: stikstof
Geplaatst: 13 mar 2013, 22:48
door Funbiker
Het voordeel van stikstof is dat de moleculen groter zijn dan lucht.
hierdoor zal deze minder snel uit de band ontsnappen want een band is echt niet 100% dicht.
dit is voor een auto of vrachtwagen nuttig.
omdat de druk in de motorband meer onderheven is aan het gewicht op de motor wordt deze vaker opgepomt

cq afgelaten
hierdoor wordt het efect van de stikstof eigenlijk al teniet gedaan, behalve als we met stikstof uit zo'n klein cilindertje bijvullen.
ik heb er gewoon lucht in want dat beetje luchtverlies pomp ik er als dit al nodig is wel even bij.
ik heb net nieuwe banden erop laten zetten bij Motorbandenservice Harderwijk en hij deed er ook gewoon lucht in.
ps. wisten jullie dat het demonteren en monteren van de wielen op de motor en het balanceren daar gratis is

als je lid bent van het
nu nog wat betere temperaturen en geen pekel op de weg.
gaan we weer lekker gummen
Ed
Re: stikstof
Geplaatst: 13 mar 2013, 23:12
door RhanRT
GEEN STIKSTOF IN DE MOTORBANDEN DOEN !!!
Stikstof heeft het effect om de banden koeler te houden, juist dit wil je niet bij een motorband!
Immers de band moet op temperatuur komen voor optimale grip en met stikstof verstoor je dit proces.
Vergelijk de werking hiervan nooit tussen een autoband en een motorband voor het behoud van drukverlies.
Een motorband is heel anders opgebouwd dan een autoband, denk alleen maar aan het gebruik van 2 componenten: harder in het midden en zachter naar de zijkanten.
groet,
RhanRT
Re: stikstof
Geplaatst: 14 mar 2013, 19:24
door japachap
NEE...
Vooral omdat het zal je een tientje kosten en heeft helemaal geen gebruikelijk voordelen!
Google 'Snake Oil'...
Re: stikstof
Geplaatst: 15 mar 2013, 21:01
door HansH
De fabrikanten van banden geven een drukadvies 0p en gaan volgens mij uit van perslucht. (21% O2 en 79% N2)
De meest instabiele factor in lucht is de relatieve vochtigheid. De vochtigheidsgraad is afhankelijk van druk, volume en temperatuur.
Je kan je voorstellen wat er gebeurt als de bandentemperatuur, in de zomer, met 40 tot 50 graden gaat stijgen.
Ik denk dat de fabrikant rekening houdt met deze varibele en daarom adviseert de banden in koude toestand te meten en zo nodig aan te passen.
Stikstof is inderdaad een redelijk stabiel gas maar dit zou je ook kunnen benaderen met behandelde perslucht, denk aan beademingslucht met een vocht gehalte kleiner dan 67ppm.
Gewoon regelmatig controleren ,bij elke rit, en de boel eerst warmrijden.
Gr, Hans
Re: stikstof
Geplaatst: 15 mar 2013, 22:36
door Baird
gewoon je banden op druk brengen met lucht uit je duikfles, zit geen druppel vocht meer in!
Re: stikstof
Geplaatst: 17 mar 2013, 17:07
door Tuinbank
Baird schreef:gewoon je banden op druk brengen met lucht uit je duikfles, zit geen druppel vocht meer in!
Moet je de druk wel reduceren via een drukregelaar! Zo uit de fles 200 bar is iets te veel voor de band!

Re: stikstof
Geplaatst: 17 mar 2013, 19:32
door PaPinkelman
HansH schreef:De vochtigheidsgraad is afhankelijk van druk, volume en temperatuur.
Je kan je voorstellen wat er gebeurt als de bandentemperatuur, in de zomer, met 40 tot 50 graden gaat stijgen.I
De hoeveelheid water zal in een
afgesloten band (en daar mogen we toch wel van uitgaan, lijkt me...) zal met toenemen van de temperatuur niet veranderen. Lijkt me eerlijk gezegd een te verwaarlozen parameter. De druk van een constant gasmengsel in een afgesloten vat wordt bepaald door de temperatuur (wet van Boyle & Gay-Lussac).
Re: stikstof
Geplaatst: 17 mar 2013, 21:33
door HansH
PaPinkelman schreef:HansH schreef:De vochtigheidsgraad is afhankelijk van druk, volume en temperatuur.
Je kan je voorstellen wat er gebeurt als de bandentemperatuur, in de zomer, met 40 tot 50 graden gaat stijgen.I
De hoeveelheid water zal in een
afgesloten band (en daar mogen we toch wel van uitgaan, lijkt me...) zal met toenemen van de temperatuur niet veranderen. Lijkt me eerlijk gezegd een te verwaarlozen parameter. De druk van een constant gasmengsel in een afgesloten vat wordt bepaald door de temperatuur (wet van Boyle & Gay-Lussac).
De waterdamp is de veroorzaker van de drukverhoging bij een oplopende temperatuur. De stikstof waar men het over heeft bevat nauwlijks vocht en zorgt voor een constante druk bij oplopende temperatuur. Dit ga je ook berijken met de hierboven genoemde beademingslucht.
Gr, Hans