Pagina 1 van 1
R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 22 nov 2012, 20:15
door bmwM-optic
De motor heeft ondertussen 87000 op de klok staan.
Na het onderhouden van Japanse motoren en het in elkaar knutselen van een Adler werd het tijd om me te wagen aan eens iets anders, zowel rijdend als sleutelend
Hij heeft nogal last van lekken aan de linker tiet. Waar de olie precies tussen uit komt is nog niet helemaal duidelijk. Op het moment staat er een 550 four op de brug waardoor de RT nog even geduld moet uitoefenen.
Het oliepeil is in de 3000km dat ik ermee rij gezakt tot 1/3de van het kijkglas. Vooral de stevige rit afgelopen weekend door de moezel heeft het oliepeil doen dalen, zijkant vd motor zag er ook wat vettig uit...
Het liefste vanal zou ik de volledige cilinderkoppen eraf nemen om nieuwe dichtingen te steken en klepsteeldichtingen, klepjes roderen etc... Alleen waar zou ik een volledige pakkingset kunnen kopen?
Ik heb een set gevonden op Ebay, maar dat is voor de GS en RS modellen, voor de RT zou een andere set nodig zijn.
http://www.ebay.de/itm/BMW-R-1100-RS-R1 ... 5014107%26
Dan heb ik ook nog een vraag over de motorolie wat er het beste gebruikt kan worden, daar je met een droge koppeling zit en een aparte versnellingsbak zou er geen specifieke motorfietsolie nodig zijn. Blokje rustig warmrijden ben ik heel streng op maar eenmaal warm wordt hij wel eens tot het uiterste gedreven, dus zou Castrol 10W60 aan te raden zijn?
De bedoeling van dit topic is om wat fotos en verslagjes neer te poten.
Groeten Jeroen uit Belgisch Limburg

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 22 nov 2012, 20:26
door BertL
de knalpot
de hobbyist
quispelmotoren
Drie zaken waar je terecht kunt voor onderdelen. Al dan niet in de webshop.
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 22 nov 2012, 21:34
door Remco63
Ik gebruik 20W50 in mijn RT. Bevalt prima en nauwelijks olieverbruik.
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 12:54
door bmwM-optic
Remco: welk merk en type olie?
Bert: merci voor de links. als ik tijd heb eens uitpluizen, want sommige webshops zitten wat ingewikkeld in elkaar...
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 13:48
door BertL
Ha die Jeroen,
Je kunt altijd even bellen met deze zaken. Je zult vast een eerlijk advies krijgen. Ze zijn allen gepecialiseerd in BMW's dus de juiste spullen zullen je zeker bereiken.
Succes !
Grz
BertL
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 23 dec 2012, 21:31
door bmwM-optic
Nu dat de Four bijna klaar is kan ik aan de BMW beginnen. Ook omdat ik een Zumo heb aangeschaft en deze netjes op de motor wil aansluiten, hierover later meer.
Ik zat dus met wat olielekjes aan de linker tiet... Ook rechts maar daar valt het mee. Het blijft een europeaan...
Vandaag de kuipen gedemonteerd en de brandstoftank om de batterij wat bij te vullen.
rechts:

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 23 dec 2012, 21:33
door bmwM-optic
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 23 dec 2012, 21:39
door bmwM-optic
volgende week eens naar de plaatselijke BMW dealer. Eerst eens een lijstje opstellen:
- 2 dichtingen voor de nokkenasafdekplaten
- Linker kleppendekselpakking
- Rechter kleppendekselpakking
- klepsteeldichtingen
. Koppakking links
. Voetpakking links
- Oliefilter
- Vulschroef dichtingen
nog niet zeker:
- 8 dichtingen voor bouten kleppendeksel
voor de rest nog eens rustig nadenken, we zien het wel bij demonteren wat vervangen gaat worden.
In ene weg de kleppen roderen (links) en de 8 kleppen stellen + synchronisatie vd gasklephuizen...
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 27 dec 2012, 20:17
door bmwM-optic
vandaag de linker kleppendeksel gedemonteerd en de luchtfilterkast gedemonteerd. Hiervoor de achterzijde omhoog gehangen...
Morgen verder doen en wat fotos maken. Proberen om het tandwiel op de nokkenas los te krijgen zonder iets kapot te maken.
wordt vervolgd

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 17:41
door bmwM-optic
Het tandwiel van de linker tiet zat onnoemelijk vast, veel vaster als de rechter kant. Hierdoor is de distributiekettinggeleider bovenaan links kapot gegaan. Hierdoor gaat het project een grotere omvang krijgen dan eerst gehoopt... Ik vrees ervoor dat het blok gedeeld zal moeten worden. Het voordeel is wel dat alles vd distributie vernieuwd wordt, een pijnpunt tijdens de lange duurtesten volgens mijn pa en de ouderdom heeft ook geen positieve invloed op de harde plastiek...
Ook de tapeinden vd uitlaat gaan vervangen worden, 3 tapeinden zijn over gebroken.
de fotos van hoe alles er vandaag bij ligt. Na nieuwjaar het vervolg.
Nu heb ik nog een vraag over de dichtingssetten die verkocht worden op internet. Ik vind setten voor GS en RS, past dit ook op RT? Volgens REALOEM zijn de cilinderkoppakking, kleppendekselpakking, klepsteeldichtingen, voetpakking etc met hetzelfde onderdeelnummer voor de RT als RS als GS... Heeft hier iemand een verklaring voor?

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 17:42
door bmwM-optic
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 17:44
door bmwM-optic
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 17:58
door PaPinkelman
bmwM-optic schreef:Volgens REALOEM zijn de cilinderkoppakking, kleppendekselpakking, klepsteeldichtingen, voetpakking etc met hetzelfde onderdeelnummer voor de RT als RS als GS... Heeft hier iemand een verklaring voor?
Hetzelfde onderdeelnummer duidt er in het algemeen op dat de betreffende onderdelen ook dezelfde zijn

. Is niet zo gek, aangezien de RT, RS en GS versies binnen dezelfde R11xx serie volgens mij ook hetzelfde motorblok hebben ...
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 18:37
door bmwM-optic
Die mening deel ik ook, maar ik heb de leveranciers gemaild en die durven niet bevestigen dat de pakkingset van de RT hetzelfde is als de GS, RS... er zijn hier leden die dergelijke werkzaamheden wekelijks uitvoeren, misschien dat zij een antwoord weten?
Dan hoef ik niet alles te bestellen bij de officiele dealer...
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 20:13
door PaulRS
Hoi.
Elke 1100 is hetzelfde, behalve (en daar istie weer) de 1100S
Ga naar deze site;
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/PartsFiche.aspx
Klop onderin de laatste 7 van je framenr en je kunt zo alle nummers boven halen.
Wat verschillen die je vind over de bouwjaren, zijn;
Koppakkingen.
O-ringen cylindervoet, waar de koelolie de cylinder ingaat.
Achterste krukaskeerring, die is later dubbel uitgevoerd.
Maar in het kort kun je stellen dat als jouw brommert van bv. '98 is, alle pakkingen ed. van de andere modellen '98 ook gelijk zijn. (behalve de S)
Groeten, Paul.
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 dec 2012, 21:21
door bmwM-optic
PaulRS schreef:Hoi.
Elke 1100 is hetzelfde, behalve (en daar istie weer) de 1100S
Ga naar deze site;
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/PartsFiche.aspx
Klop onderin de laatste 7 van je framenr en je kunt zo alle nummers boven halen.
Wat verschillen die je vind over de bouwjaren, zijn;
Koppakkingen.
O-ringen cylindervoet, waar de koelolie de cylinder ingaat.
Achterste krukaskeerring, die is later dubbel uitgevoerd.
Maar in het kort kun je stellen dat als jouw brommert van bv. '98 is, alle pakkingen ed. van de andere modellen '98 ook gelijk zijn. (behalve de S)
Groeten, Paul.
zalig, dit is nog eens nuttige info, net wat ik zocht.
Morgen ofzo als ik tijd heb eens onderzoeken en nog een link posten met de pakkingset die ik op het oog had.
Bedankt.

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 29 dec 2012, 18:43
door bmwM-optic
vandaag bij de dealer geweest en het eea besteld. Prijs vd onderdelen viel goed mee.

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 29 dec 2012, 21:46
door EileRT
Hoi Jeroen,
Je pakt het project grondig aan! Je beschikt in ieder geval over een behoorlijke dosis technische kennis. Helaas heb ik deze niet, maar wens je alle succes om weer

de weg op te gaan met je RT!
Groet, Eilert
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 07 jan 2013, 19:16
door bmwM-optic
we zitten op de helft.
Motorblok is open en gedemonteerd.
cilinderkoppen zijn binnen gebracht om de uitlaatbouten die over zijn gegaan uit te frezen en opnieuw te tappen.
Onderdelen zijn besteld, er zal zeker nog iets zijn wat ik over het hoofd heb gezien...
nu weer een paar dagen rust totdat de onderdelen er zijn en de cilinderkoppen gereed zijn.

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 22 jan 2013, 18:58
door bmwM-optic
Het heeft veel te lang geduurd, de dealer krijgt meerdere onderdelen niet tot bij hem, dichting in de dynamodeksel zou ik nog minstens 2 weken op moeten wachten. ik ben het beu en ben naar de groothandel gereden vandaag om daar dichtingen te kopen zonder BMW stempel op... 4 keer goedkoper en direct mee te nemen, wat een zaligheid!
Ondertussen zit het blok zo goed als in elkaar. enkel nog de krukasafdichting bij de koppeling erop en de kleppendeksels (ook aan het wachten op kleppendekseldichting...), dynamoplaat kan ook op de voorkant van de motor met vers dichtingske.
wel bijna geen fotos gemaakt, als alles klaar is eens kijken of ik er een verslagje van kan schrijven...
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 28 jan 2013, 20:24
door bmwM-optic
Vandaag voor de eerste keer nog eens kunnen rijden, alles voelt heel goed aan en de olielekjes zijn weg
Het hele weekend door gewerkt, gisteren avond voor de eerste keer gestart.
Vandaag de GPS houder aangesloten op de Waypoint houder en alle bouten gecontroleerd.
Na de rit de Carbtune eraan gehangen en afgesteld, stationair staat hij perfect, op toeren is de afwijking minimaal. Na 1000km inrijperiode de kleppen nog eens stellen en de kopbouten aantrekken, dan nog eens synchroniseren dan kunnen we zorgeloos de zomer in
Groeten Jeroen
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 29 jan 2013, 01:58
door JDoubleOP
bmwM-optic schreef:Vandaag voor de eerste keer nog eens kunnen rijden, alles voelt heel goed aan en de olielekjes zijn weg
Het hele weekend door gewerkt, gisteren avond voor de eerste keer gestart.
Vandaag de GPS houder aangesloten op de Waypoint houder en alle bouten gecontroleerd.
Na de rit de Carbtune eraan gehangen en afgesteld, stationair staat hij perfect, op toeren is de afwijking minimaal. Na 1000km inrijperiode de kleppen nog eens stellen en de kopbouten aantrekken, dan nog eens synchroniseren dan kunnen we zorgeloos de zomer in
Groeten Jeroen
Daar word je toch blij van.......Goed bezig Jeroen.
gr. Joop
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 29 jan 2013, 14:54
door berre
Knap werk!
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 29 jan 2013, 15:37
door AGVerheij
Nu ik die foto's zie kan ik alleen maar denken: Ik wil ook zo'n garage !
Zelfs al zou ik dergelijk groot onderhoud durven/kunnen te doen, het is geen klusje om buiten op straat uit te voeren........
Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 05 feb 2013, 16:03
door bmwM-optic
Bedankt allemaal. Het voelt goed terug een werkpaard te hebben.
Gisteren de eerste korte rit met duo gereden, de vriendin genoot er ook van.
Ook de schakelaar vd zijpoot werkt zoals het hoort, de vorige was kapot.
carterhelft.
blok bijna terug volledig

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 05 feb 2013, 16:06
door bmwM-optic
nieuwe klepsteeldichtingen
klaar om er terug onderin te schuiven...

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 05 feb 2013, 16:09
door bmwM-optic
even later...
nog even later...
een foto volledig klaar heb ik niet gemaakt
wel gesynchroniseerd:
stationair:
op 2500tr:

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 05 feb 2013, 16:19
door bmwM-optic
Garmin:
zelfgemaakte tools voor de oliefilter los te krijgen, deze zat muurvast... en de bus in de middenbok zat ook vastgeroest dus deze eruit moeten kloppen met de trekker...
fini

Re: R1100RT ditjes en datjes
Geplaatst: 05 feb 2013, 16:33
door Baird
Lekker sleutelen is het aan deze BMW's: het is net een grote Meccano-doos: Hou bij alles de juiste volgorde aan, rechtsom is vast en linksom is los, als je dat in het oog houdt rijdt hij even later weer!

Goed gedaan
