Pagina 1 van 1
GEWEEST: 22-12-2012 - Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 16 nov 2012, 10:05
door JOS WRSM
Op 22 december 2012 was JJ Suspension bereid om voor het

een voorlichtingdag motorvering te organiseren.
De veringpresentatie is gemaakt om iedereen kennis te laten maken met de motorfiets en alle facetten van het 'balansvoortuig´.
Verschillende aspecten kwamen aan bod.
- presentatie mbv beamer en onderdelen
- (over)belading en invloed hiervan
- banden en de invloed hiervan
- slijtage van de banden icm vering
[media]2krbPFJJkv8[/media]
Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 17:13
door HansD
Net terug van een interessante dag bij JJ Suspension. Zeer deskundig verhaal en demo over vering en demping en goed toegespitst op ons BMW rijders. O.a geleerd dat er maar 1 goede manier is om je vooras te monteren, het belang van onderhoud aan je dempers, dat ook standaard dempers naar persoonlijke rijstijl gereviseerd en afgesteld kunnen worden, en waarom je beter kunt afstappen voordat je met ESA de veervoorspanning veranderd, en nog veel meer.
Was ook weer gezellig met alle (16) forumleden (Wel wat weinig motorfietsen deze keer _002 )
Jos bedankt voor het initiatief, en John en John bedankt voor de uitleg, demo, en gastvrije ontvangst.

Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 17:25
door Baird
Dat waren ook mijn leerpunten van vandaag, mijn motor heeft dan wel geen vooras zoals bedoelt en geen ESA maar toch weer een leuke dag gehad!
Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 18:40
door Garfield
Inderdaad een leuke en leerzame dag, het leuke in een motorrit ernaartoe en de onderlinge sfeer, en leerzaam door de uitleg. Ik heb dus wel zo'n vooras en ESA, en het was goed om nu eens te zien hoe de achterveer met die gemotoriseerde verstellingen er nu eigenlijk uitziet. En wat daar nu aan kapot kan gaan

En dat zij daar in Mill oplossingen voor weten
Tenslotte een binnendoor rit naar huis, in de regen dat dan weer wel _003 . Maar wij RT rijders zijn geen watjes, toch? :lol:
John en John, bedankt voor de uiteenzetting over wat er allemaal beweegt onder de beplating en Jos voor het initiatief ,
Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 19:16
door Beemer-Tycoons
Bedankt voor de leuke en leerzame dag met uitstekende uitleg.
verder was het gezellig om met verschillende forum leden allerlei onderwerpen te bespreken vooral banden en vering zijn erg persoons gebonden gevoelige items.
Hopenlijk komt er binnenkort nog eens een forum dag met informatie betreffende garmin navigatie zoals er afgelopen September is geweest waar ik helaas niet bij aanwezig kon zijn.
Al met al een zeer geslaagde dag.
Allen een prettige feestdagen gewenst en een goede jaarwisseling en vele veilige kilometers gewenst voor volgend jaar.
Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 19:18
door JanS
Ik kan de bovenstaande reacties voor vandaag alleen maar onderschrijven. Een leerzame en goed verzorgde dag.
Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 19:32
door Snellecees
Hele leerzame dag bedankt allemaal.
Terugweg was erg nat.............
Cees
Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 20:23
door Beamietoo
Veel belangstelling vond ik zelf voor 2 goede mensen met ervaring en expertise in hun specialiteit
Ik heb volop genoten van de dag

Re: Inschrijving voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 22 dec 2012, 20:27
door RT1
Baalde er van dat ik er niet bij kon zijn _003 en nu na het lezen van de reacties helemaal.
Hopelijk komt er nog een keer een herhaling.
Enige voordeel hier is dat je in het zonnetje kunt ontbijten en lekker lunchen aan t strand in je t shirt.
Rob
Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 23 dec 2012, 00:10
door JOS WRSM
Graag sluit ik me bij alle voorgaande reacties aan.
Ik vond het
Leerzaam, Onthullend en Gezellig
John & John bedankt voor de prima verzorgde presentatie EN de onthulling dat onze (ESA) schokdemping ook tegen een schappelijke prijs gereviseerd kan worden.
En Stijn bedankt voor de overheerlijke speculaaskoek die je gebakken hebt . . .
In aller ijl heb ik onderstaande beeldimpressie nog gemaakt . . . .
[media]2krbPFJJkv8[/media]
Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 23 dec 2012, 11:37
door Cowcatcher
Gister zoals meerderen reeds melden een bijzonder informatieve dag gehad!
John & John bedankt voor het delen van deze kennis!
Had geen idee dat er zoveel in een schokbreker past 8)
@Jos, leuk reportage filmpje, geeft goed de dag weer
Han
Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 23 dec 2012, 12:41
door JJ Suspension
Ook wij vonden het een hele prettige dag. De sfeer was erg ontspannen. Hopelijk hebben we een goed beeld kunnen geven wat er zoal beweegt in een schokbreker. We hebben ook laten zien dat er veel meer mogelijk is met een schokbreker dan alleen de veer vervangen.
Wanneer een schokbreker lek of verouderd is, wil dat niet direct zeggen dat hij de prullenbak in kan

vaak kunnen we de schokbrekers een 2e leven geven waardoor je je eigen vertrouwde gereviseerde onderdelen kunt behouden. Hopelijk tot snel in Mill! De koffie is er altijd vers.
Stijn, hartelijk dank voor de overheerlijke cake!
Groetjes JJ Suspension
Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 23 dec 2012, 21:16
door No-Harm
Ook ik vind het jammer dat ik er niet bij kon zijn vandaag. Zeker na jullie reacties en het zien van de impressie.
Maar ik ben nu erg benieuwd geworden naar de enige goede manier om je vooras te monteren. is het misschien een idee om er een draadje aan te wijden? Dan kunnen de sleutelaars onder ons, inclusief ondergetekende, er hun voordeel mee doen als de as eens opnieuw gemonteerd moet worden.
Ik ben benieuwd.
Ik wens jullie allemaal hele fijne kerstdagen!
Harm.
Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 23 dec 2012, 22:30
door RsTijn
Het was idd zeer leerrijk én gezellig !
Ik was blij dat de temperaturen een eind boven het vriespunt zaten, maar iets minder blij met de vochtigheidsgraad bij het naar huis rijden.
Gezellige boel, blijkbaar vakmannen bij JJ. Tegen de tijd dat mijn teller 50000 aangeeft, weet ik waar naartoe.
En ook hier werd vroeger de voorband fout terug gemonteerd. (doe mijn bandenwissels zelf)
Jos, John², die speculoos was graag gedaan ! Tot een volgende

Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 24 dec 2012, 09:00
door HansD
No-Harm schreef:Ook ik vind het jammer dat ik er niet bij kon zijn vandaag. Zeker na jullie reacties en het zien van de impressie.
Maar ik ben nu erg benieuwd geworden naar de enige goede manier om je vooras te monteren. is het misschien een idee om er een draadje aan te wijden? Dan kunnen de sleutelaars onder ons, inclusief ondergetekende, er hun voordeel mee doen als de as eens opnieuw gemonteerd moet worden.
Ik ben benieuwd.
Ik wens jullie allemaal hele fijne kerstdagen!
Harm.
Harm,
In het kort komt het erop neer dat je de voorste wielas losjes moet kunnen monteren, in geen geval geweld gebruik en altijd een beetje vet aan de as doen, en voor het vastzetten van de boutjes de voorvork (in ons geval glijpoten) een paar keer laat in- en uitveren zodat de vork en de as zich kunnen zetten. Bij ons telelever systeem kan dat het makkelijkst door op de tank te duwen. Daarna pas boutjes op moment vastzetten. Doe je dat niet dan kan een van de poten scheef staan en de vork bij het inveren gaan klemmen. Dit kan oa. leiden tot vreemd weggedrag en slijtage van de voorband.
Goede vraag is dan of de bandenboer waar je je goedkope bandjes haalt dit ook zo doet? Bij twijfel kun je dit nu zelf smpel herstellen (boutjes lossen, vork een paar keer inveren, en boutjes weer vast).
Re: Voorlichtingsdag motorvering . . . .
Geplaatst: 25 dec 2012, 11:28
door Baird
Als ik onze manual van de R1150RT bekijk dan staat er voor het monteren van het voorwiel het volgende( tekst aangepast omdat ik geen plaatjes kan typen

):
Bouw het voorwiel in met de afdekking en de snelheidsmeteraandrijving.
• De steekas dun insmeren met bijvoorbeeld Optimoly TA en inbouwen.
• Draai de bevestigingsbout in linkerkant van de as vast.
Waarschuwing:
Integral ABS: Bij het uit-/inbouwen van de remklauwen de zuigers voorzichtig terugduwen, omdat het wielcircuitreservoir niet mag overstromen.
• Bouw de remklauwen in.
• Draai de klembout in de linkerpoot vast.
• Veer de voorvork meerdere malen krachtig in.
• Draai de klembout in de rechterpoot vast.
Aanhaalmoment:
Boutverbinding steekas................. 30 Nm
Klembout steekas ....................... 22 Nm
Remklauw aan buitenpoot.............. 30 Nm
Ik denk dat dit duidelijk genoeg is
