Voorwiellagers naar de eeuwige jachtvelden (1200rt)
Geplaatst: 17 okt 2012, 15:00
Om maar eens een topic te starten met mijn eerste sleutelervaring aan een BMW. Ik ben tenslotten Guzzi gewend dus mijn tactiek mbt aanpak is niet heel erg anders.
Afgelopen zondag avond met mijn vriendin achterop vanuit overijssel terug naar Groningen stad. Op de N34 een keer een vreemde trilling in het stuur met een *pok* dus maar eens even gestopt voor inspectie, kon niets vinden geen vreemde geluiden dus ging ervanuit dat het gewoon wat straatvuil was.
Op de rotonde bij de N33/N34 stuur ik in en voelde m`n voorwiel wat wegdrijven onder de motor. In eerste instantie dacht ik dat het een lekke band was maar aangezien je op een rotonde ook weer de andere kant op moet sturen vertelde de motor mij dat er aardig wat meer mis was. Trillen in het stuur in de bochten weer een aantal keer *pok* en wat gepiep bij het voorwiel. Stoppen was nog niet mogelijk dus voorzicht nog wat verder rijden naar een parkeerplaats, rechtuit ging gelukkig nog wel. Daar bleek dat de lagers de geest gegeven hadden, het wiel draaide erg stroef.
Maar goed, miezerig weer en een ijskoude vriendin resulteerde erin dat ik toch eens op google maps keek hoe ver weg de volgende afslag was.... Daar vervolgens voorzichtig heengereden (Annen) en bij een restaurantje m`n vader maar eens gebeld of hij ons op kon halen met de aanhanger.
*fast forward*
Maandag begonnen met uitbouw, het plan was om dat te doen zoals het hoort. De as netjes uitbouwen voorwiel eruit alles controleren op schade en lagers vervangen. Het resulteerde in het volgende:

De as was met geen mogelijk te verwijderen dus dan maar het zware geschut toepassen, de as aan beide kanten doorzagen. Vervangende had ik voor ik begon met zagen al besteld. Dat ging godzijdank allemaal goed, alleen de het resterend stuk as uit de velg verwijderen was ook een ramp. Gepast geweld met een stuk hout, veel kruipolie, geduld en een hamer hebben eruiteindelijk voorgezorgd dat de as eruit was. De lagers bleven netjes op hun plek zitten, en aangezien ik de velg niet wilde beschadigen ben ik vandaag bij motorplaza in Groningen geweest ipv het zelf te doen, daar hebben ze de lagers verwijdert en de nieuwe weer ingebouwd. Gelukkig waren alleen de lagers kapot.
Het wiel zit er weer in, draait weer lekker soepel rond in een vers laagje vet. Achterwiel ook maar gecontroleerd, draait mooi rond zonder vreemde bijgeluiden en de weerstand die er zit is naar mijn idee gewoon de aandrijflijn aangezien er geen voelbare speling op het wiel zit. Wanneer het bandje vervangen moet worden gaan die lagers echter ook direct op voor vervanging.
Motortje met 2 ton op de klok, leuke fiets, maar heeft zoals verwacht toch aandacht nodig. Helaas beetje eerder dan verwacht :P. Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd.
Remschijven zijn ook bijna toe aanverving, de motor zelf moet deze week nog ff schoongemaakt worden. Maar nu eerst mijn originele vakantieplannen uitvoeren.... Leren leren en nog meer leren voor school
Afgelopen zondag avond met mijn vriendin achterop vanuit overijssel terug naar Groningen stad. Op de N34 een keer een vreemde trilling in het stuur met een *pok* dus maar eens even gestopt voor inspectie, kon niets vinden geen vreemde geluiden dus ging ervanuit dat het gewoon wat straatvuil was.
Op de rotonde bij de N33/N34 stuur ik in en voelde m`n voorwiel wat wegdrijven onder de motor. In eerste instantie dacht ik dat het een lekke band was maar aangezien je op een rotonde ook weer de andere kant op moet sturen vertelde de motor mij dat er aardig wat meer mis was. Trillen in het stuur in de bochten weer een aantal keer *pok* en wat gepiep bij het voorwiel. Stoppen was nog niet mogelijk dus voorzicht nog wat verder rijden naar een parkeerplaats, rechtuit ging gelukkig nog wel. Daar bleek dat de lagers de geest gegeven hadden, het wiel draaide erg stroef.
Maar goed, miezerig weer en een ijskoude vriendin resulteerde erin dat ik toch eens op google maps keek hoe ver weg de volgende afslag was.... Daar vervolgens voorzichtig heengereden (Annen) en bij een restaurantje m`n vader maar eens gebeld of hij ons op kon halen met de aanhanger.
*fast forward*
Maandag begonnen met uitbouw, het plan was om dat te doen zoals het hoort. De as netjes uitbouwen voorwiel eruit alles controleren op schade en lagers vervangen. Het resulteerde in het volgende:

De as was met geen mogelijk te verwijderen dus dan maar het zware geschut toepassen, de as aan beide kanten doorzagen. Vervangende had ik voor ik begon met zagen al besteld. Dat ging godzijdank allemaal goed, alleen de het resterend stuk as uit de velg verwijderen was ook een ramp. Gepast geweld met een stuk hout, veel kruipolie, geduld en een hamer hebben eruiteindelijk voorgezorgd dat de as eruit was. De lagers bleven netjes op hun plek zitten, en aangezien ik de velg niet wilde beschadigen ben ik vandaag bij motorplaza in Groningen geweest ipv het zelf te doen, daar hebben ze de lagers verwijdert en de nieuwe weer ingebouwd. Gelukkig waren alleen de lagers kapot.
Het wiel zit er weer in, draait weer lekker soepel rond in een vers laagje vet. Achterwiel ook maar gecontroleerd, draait mooi rond zonder vreemde bijgeluiden en de weerstand die er zit is naar mijn idee gewoon de aandrijflijn aangezien er geen voelbare speling op het wiel zit. Wanneer het bandje vervangen moet worden gaan die lagers echter ook direct op voor vervanging.
Motortje met 2 ton op de klok, leuke fiets, maar heeft zoals verwacht toch aandacht nodig. Helaas beetje eerder dan verwacht :P. Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd.
Remschijven zijn ook bijna toe aanverving, de motor zelf moet deze week nog ff schoongemaakt worden. Maar nu eerst mijn originele vakantieplannen uitvoeren.... Leren leren en nog meer leren voor school