In- en uitvoegen op snelweg

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beamietoo

In- en uitvoegen op snelweg

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Wat is de correcte manier om dit te doen? Je bij een punt op de de snelweg net voor en afrit om af te gaan en ander verkeer willen de snelweg op.
Dus iedereen zit elkaar even in de weg.
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: In- en uitvoegen op snelweg

Ongelezen bericht door wil51 »

Volgens mij moet het invoegende verkeer voorrang geven aan het verkeer dat op de snelweg rijdt.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Inderdaad, invoegend verkeer moet voorrang verlenen aan verkeer dat al op de snelweg rijdt (ongeacht of dat verkeer daar blijft rijden, of wil uitvoegen). Vooral niet gaan afremmen o.i.d, daarmee creëer je juist een verwarrende situatie!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

wil51 schreef:Volgens mij moet het invoegende verkeer voorrang geven aan het verkeer dat op de snelweg rijdt.
Zo heb ik het althans ook geleerd. Valt me op dat invoegend verkeer het anders heeft geleerd. ;)
Door de wendbaarheid en de snelheid vind ik het op de motor prettiger in- en uitvoegen dan met de auto.

Een portie gezond verstand is ook nooit weg. Voorrang hebben en claimen is vaak niet de beste oplossing
Laatst gewijzigd door blackers op 08 okt 2012, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Beamietoo

Mijn dank voor de verhelderende reacties _004
Ik ben blij dat ik het nu voor 100% weet.
Ik had mijn rijbewijs lang geleden uit de VS overgezet naar een NL type en heb nooit de volle lessen hier gehad.
Het gaat al 26 jaar gelukkig goed zonder enkel incident maar heb ik vaak over dit punt mijn twijfels gehad (nu verledentijd) :D

gr,
Kenny
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Bij tegelijk in- en uitvoegend verkeer is het prettig om zover mogelijk voor het zgn. weefvlak de snelheid van de voertuigen zo veel mogelijk aan elkaar aan te passen. Komt feitelijk hier op neer: kies twee voertuigen waar je jezelf tussen wil "schroeven" en laat jouw snelheid zo goed mogelijk matchen met die van die twee anderen. Mocht een van de anderen in jouw baan willen invoegen is er niets aan de hand zolang er maar ruimte voor je en achter je is.

Als iedereen dit met evenveel discipline doet, is de voorrangsvraag minder relevant en hoeft niemand in de buurt van zijn/haar remmen te komen en stroomt het verkeer optimaal door. Helaas leert de praktijk dat er nog steeds voldoende egotrippers / suïcidalen / blinde vinken & zondagsrijders zijn, die dit principe keer op keer verknallen, met ongelukken en files tot gevolg. En dan komt het vraagstuk van voorrang aan de orde. En ik denk dat Wil gelijk heeft.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Waarom ga je niet een theoriecursus doen bij een rijschool, of een boekje kopen? Ook de regels in Nederland zijn de laatste jaren wat veranderd. Ik zie soms verkeersborden die ook voor mij nieuw zijn. :D Toen mijn zoon rijles nam ben ik ook maar eens proefexamens theorie gaan doen. Dat was erg confronterend, ik zakte steeds. Toen ben ik maar eens gaan studeren in zijn theorieboek. ;)
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Er is geen sprake van moeten in dit geval.
Er is door de jaren heen een gedragsregel ontstaan dat de invoegers de uitvoegers voor laten gaan.

Ronald
Beamietoo

@BertM
Zo heb ik dat ook met matching speed geleerd en en zo doe ik het. De assumptie is dat geven en nemen vanzelfsprekend is maar het is niet altijd zo. :O
Het lijkt soms dat het een uitdagend sport is bij sommige mensen om zo agressief mogelijk in- of uit te voegen. Beleefdheid en richtingaanwijzers spelen geen rol. Het is het recht van de sterkste ! Omdat ik geen zin heb over een strook van 10 meter de uitdaging aan te gaan neem ik dan een passieve rol in het spelletje. Ook met ritsen gaat het door iemand met een bestelbus of leasewagen soms stroef. Ze rijden heel snel expres dat gat wat eigenlijk open moeten zijn voor de ritsende auto snel dicht. De resultaat is ipv doorstroming een hele stoet auto's moeten aan de rem gaan. Maar ik heb geen probleem er mee, ik pas me aan. I wilde zeker weten hoe de regel staat.

@Wil51
Het lijkt mij inderdaad een goed idee om een opfris cursus theorie en praktijk te doen.

gr, Kenny
Tuono

Ongelezen bericht door Tuono »

Hallo naamgenoot,

In artikel 54 van het RVV 1990 kun je terugvinden wat je zoekt, of eigenlijk niet.
Art 54 gaat over bijzondere manoeuvres,

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Maar ja op een in- / uitvoegstrook, zoals in jouw voorbeeld, doen beide partijen een bijzondere manoeuvre.
Dus wie geeft wie nu voorrang ??

De Wegenverkeerswet 1994 is zoals het al aangeeft 1994 ingevoerd. Hierbij zijn sommige zaken niet meer geregeld.
Maar heeft de wetgever een nieuwe term bedacht "geef je verstand voorrang". Oftewel dit is de geest van de wet.

In het geval jij aanhaalt Kenny is het dus niet wettelijk geregeld wie er nu wie voor moet laten gaan.
En zal de weggebruiker zijn gezond verstand moeten gebruiken en moeten handelen naar de geest van de wet "Geef je verstand voorrang"

Voor de handhavers ( politie ed ) is het dus niet mogelijk om verbaliserend op te treden betreffende het niet voorrang verlenen, maar zal dan moeten terugvallen op het kapstokartikel.
Art 5 van de WVW'94, wat spreekt over gevaar of hinder en alles wat er bij staat.
ALs er tenminste een gevaar of hindersetting is geweest.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord.
Maar voor elke motorrijder geldt natuurlijk, en dat weten de meeste wel, GEEF JE VERSTAND VOORRANG.............. _004

[groet]

Tuono. 8)_
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Beamietoo schreef:@BertM
door iemand met een leasewagen
gr, Kenny

Hoe herken je die?
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

doov650 schreef:Hoe herken je die?
Héél eenvoudig...
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

++++ topantwoord _004 Big RT Smile

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Wat een klets, Zal wel een grap zijn ? Soms snap ik ze niet. Zal wel aan mij liggen.
Beamietoo

@ Tuono,
Jouw antwoord is zo helder dat het vertroebeld de zaken Big RT Smile

@ moh-fan
Dat is een winnende antwoord !!!
De nieuwe modellen A6 of Insignia. Opdringerig linksrijdende bumperklever met een witte overhemd die de gaspedaal intrapt alsof de brandstof door de baas betaald wordt :roll:
peijsj

Was dus geen grap; wat een stigma en dat voor motorrijders. BMW nog wel...............
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

doov650 schreef:
Beamietoo schreef:@BertM
door iemand met een leasewagen
gr, Kenny

Hoe herken je die?
Die kunnen net zo hard achteruit als vooruit Big RT Smile
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
stefke
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

wil51 schreef:Waarom ga je niet een theoriecursus doen bij een rijschool, of een boekje kopen? Ook de regels in Nederland zijn de laatste jaren wat veranderd. Ik zie soms verkeersborden die ook voor mij nieuw zijn. :D Toen mijn zoon rijles nam ben ik ook maar eens proefexamens theorie gaan doen. Dat was erg confronterend, ik zakte steeds. Toen ben ik maar eens gaan studeren in zijn theorieboek. ;)
Voor smartphonehouders: de VW Rijbewijs en CBR Toets apps zijn ook leuk om te kijken of je kennis nog up-to-date is.
Groet, Steven
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

peijsj schreef:Was dus geen grap;
Klopt! Het was een inkopper! :lol:
peijsj schreef:wat een stigma en dat voor motorrijders. BMW nog wel...............
Over stigma's gesproken...
stefke schreef:Voor smartphonehouders: de VW Rijbewijs en CBR Toets apps zijn ook leuk om te kijken of je kennis nog up-to-date is.
Bedankt voor de tip! _004
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
peijsj

Van jou snap ik het; van Kenny had ik een meer overwogen standpunt verwacht.
HansH

Ongelezen bericht door HansH »

Wat op de hoofdrijbaan rijdt of hier vanaf komt heeft voorrang op het invoegend verkeer. De invoeger zal dus min of meer in een dankjewelhoek zitten over hoeveel ruimte hem of haar gegunt wordt.
En de brutalen hebben natuurlijk altijd voorrang, vanwege het gezonde verstand van de andre partij.

Gr Hans
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ietsje anders maar heeft er wel mee te maken: hebben jullie ook zo'n hekel aan mensen die van de rechterbaan met 100 of een klein beetje minder naar de linkerbaan schuiven om invoegers de ruimte te geven? Sterker nog: als je daar niet aan meedoet kun je boze blikken van de invoegers krijgen. Ergerlijk.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

bmwalter schreef:......... mensen die van de rechterbaan met 100 of een klein beetje minder naar de linkerbaan schuiven om invoegers de ruimte te geven.........
Naar Duits voorbeeld dus......nu nog leren stoppen voor een VOP als een voetganger wil oversteken......, of blijven we daar (ook) te veel haast voor houden?

Maar om terug te keren naar het topic: het uit- en invoegend verkeer op beide rijbanen wordt tegenwoordig gezien als gelijkwaardig, zo was dat tenminste 3 jaar geleden nog toen ik m'n A-rijbewijs haalde.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

siebke schreef:
bmwalter schreef:......... mensen die van de rechterbaan met 100 of een klein beetje minder naar de linkerbaan schuiven om invoegers de ruimte te geven.........
Maar om terug te keren naar het topic: het uit- en invoegend verkeer op beide rijbanen wordt tegenwoordig gezien als gelijkwaardig, zo was dat tenminste 3 jaar geleden nog toen ik m'n A-rijbewijs haalde.

Niet dus, toen niet en nu nog steeds niet!!
Het is een niet geregelde bijzondere manoeuvre, niets meer en niets minder.
Ga je in de fout dan ga je richting artikel 5 van de WVW.

Het is niet nieuw, velen van ons vertellen op verjaardagen dat wanneer zij nu een theorie danwel praktijkexamen zouden moeten doen zij waarschijnlijk zouden zakken.
En dat klopt.
Tijdens de RAI worden proeven gedaan met theorie-examens voor bezoekers, 85% zakt!!
En als je het in theorie al niet goed meer weet hoe is dan de praktijk-uitvoering? Precies, domweg slecht.
Echter de meeste van ons worden gered door de ander als eerste en in tweede plaats middels de ervaring van rijden, immers vrijwel een ieder houdt gedeeltelijk rekening met de ander om dat zij het ook niet precies weten, m.a.w. je speelt in op de situatie zoals die ontstaat zoals de ander het ook uiteindelijk doet en daarom gaat het vaak goed en soms mis uit pure domheid / haantjesgedrag of stomweg te laat reageren op de situatie enof het herkennen dat je de grens van het kunnen van het voertuig gepasseerd bent.
Kijk eens eerlijk en goed in de spiegel naar jezelf en erken dat je ook wel eens mazzel hebt gehad wat niet JOUW verdienste was in het verkeer.

Eigenlijk zou het noodzakelijk zijn om niet het rijbewijs te verlengen om de 10 jaar maar eerder om te bewijzen dat je dit waardig bent!
Het zou een eerste stap kunnen zijn.

groet,

RhanRT
Jos1200rt
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

De vraag wie er voorrang heeft wordt beantwoord in art 54 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990). Die bevat de volgende tekst.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren,
Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland | 35
zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg
oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van
de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van
de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en
van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer
voor laten gaan.

Volgens mij is het duidelijk dat je als invoeger voorrang verleent aan degene die op de hoofdrijbaan rijdt en blijft rijden. Als er zowel een invoeger en een uitvoeger elkaars ruimte "bestrijden" dient gezond verstand de situatie op te lossen. Dat laatste is natuurlijk moeilijk want vaak ben jezelf de enige die zijn gezond verstand heeft meegenomen toen je de weg opging. Maar een defensieve opstelling kan je leven redden. Via bijgevoegde Link is het mogelijk een brochure van de rijksoverheid aangaande verkeersregels te downloaden. Voor Kenny. Deze is ook in het Engels te Downloaden.
[groet] Jos1200rt
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Jos1200rt

Ik zie dat er een foutje in mijn Tekst zit :oops: voor de duidelijkheid is de tekst art 54 van het regelement:
Artikel 54
voor laten gaan.

[groet] Jos1200rt
Beamietoo

DIt is informatie die ik kan gebruiken.
Als ik het goed begrijp (is hoe ik ook geleerd had) degene die van baan of richting wijzigt moet voorrang verlenen.
M.a.w. verstand of geen verstand van doorrijdende snelweg gebruikers moet iemand die op de snelweg vanaf een oprit op de hoofdbaan wilt bijvoegen
is verplicht om op een opening te wachten.
Heb ik deze goed?
Jos1200rt schreef:De vraag wie er voorrang heeft wordt beantwoord in art 54 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990). Die bevat de volgende tekst.
voor laten gaan.

Volgens mij is het duidelijk dat je als invoeger voorrang verleent aan degene die op de hoofdrijbaan rijdt en blijft rijden. Als er zowel een invoeger en een uitvoeger elkaars ruimte "bestrijden" dient gezond verstand de situatie op te lossen. Dat laatste is natuurlijk moeilijk want vaak ben jezelf de enige die zijn gezond verstand heeft meegenomen toen je de weg opging. Maar een defensieve opstelling kan je leven redden. Via bijgevoegde Link is het mogelijk een brochure van de rijksoverheid aangaande verkeersregels te downloaden. Voor Kenny. Deze is ook in het Engels te Downloaden.
[groet] Jos1200rt
JDoubleOP
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

100 punten Kenny, maar dat wil niet wegnemen dat we volgens 'gentleman agreement' de 'invoeger' de ruimte geven. Dat is wat ik altijd doe nl. zonder daarbij de andere weggebruikers te 'ergeren'. Regel blijft de basis, maar door in consensus aan het verkeer deel te nemen is ons leven toch veel prettiger.
Beamietoo schreef:DIt is informatie die ik kan gebruiken.
Als ik het goed begrijp (is hoe ik ook geleerd had) degene die van baan of richting wijzigt moet voorrang verlenen.
M.a.w. verstand of geen verstand van doorrijdende snelweg gebruikers moet iemand die op de snelweg vanaf een oprit op de hoofdbaan wilt bijvoegen
is verplicht om op een opening te wachten.
Heb ik deze goed?
Jos1200rt schreef:De vraag wie er voorrang heeft wordt beantwoord in art 54 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990). Die bevat de volgende tekst.
voor laten gaan.

[groet] Jos1200rt
Jos1200rt

Kenny volgens mij is de regel eenvoudig terug te brengen met dit ezelsbruggetje. Little donkeybridge. degene die op dezelfde rijbaan blijft heeft voorrang.Ga je wisselen dan geef je de ander voorrang.

Voor wat betreft wat er geschreven was over het uitwijken bij een invoegstrook. Je ziet al steeds meer dat op de plaatsen waar een invoegstrook is er een doorgetrokken streep bijkomt tussen de twee rijbanen aan de rechterzijde van de onderbroken streep. Dit houdt in dat de weggebruiker op die plaats niet van de rechter naar de linker rijstrook mag wisselen. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen. Persoonlijk vind ik dat dit extra duidelijkheid geeft. De invoeger weet dat degene die op de hoofdbaan rijdt niet uitwijkt.

Tijdens mijn rijopleiding heb ik altijd geleerd dat je rijdend op de invoegstrook, maar daar waar hij nog niet paralel met de hoofdbaan loopt zo vroeg mogelijk de beslissing neemt tussen welke voertuigen op de hoofdrijbaan je invoegt. Zodra je deze beslissing hebt genomen pas je je snelheid aan.

En als motorrijder blijf ik bij mijn onderschrift. Drive carefully, Alleen een kat heeft zeven levens.
Beamietoo

Goed om helderheid te krijgen !! _004
Ik probeer altijd een heer in het verkeer te zijn een vind ik in het algemeen mijn medeweggebruikers ook.
Er zijn een paar afzonderlijke incidenten waarbij ik door de auto bestuurder min maar grootdeels meer geforceerd was om met een invoeg actie van de bestuurder een snelle uitwijk manoeuvre te gaan doen. Ik twijfelde of ik wat fout had gedaan of verkeerd opgesteld was op de hoofdrijbaan en daarom heb ik hier mijn vraag gesteld.
Nu weet ik 100% zeker dat ik wel weer tegen een ware wegmisbruiker kwam.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Jos1200rt schreef:Je ziet al steeds meer dat op de plaatsen waar een invoegstrook is er een doorgetrokken streep bijkomt tussen de twee rijbanen aan de rechterzijde van de onderbroken streep. Dit houdt in dat de weggebruiker op die plaats niet van de rechter naar de linker rijstrook mag wisselen.
Ik zie juist steeds meer (althans hier in ZO Brabant) de andere situatie: een doorgetrokken streep aan de linkerkant van de onderbroken streep. Hiermee wordt voorkomen dat verkeer op de linker rijstrook, ter hoogte van de invoegstrook terug naar de rechter rijstrook gaat.Dit is inderdaad een levensgevaarlijke situatie (invoegers kunnen verkeer op de linker rijstrook gemakkelijk over het hoofd zien....). Dit komt blijkbaar zo vaak voor (of men acht het gevaar zo groot) dat men deze maatregel ervoor bedacht heeft.

Wat Jos1200rt heeft geschreven, heb ik nog nooit gezien... (en lijkt me ook een tamelijk overbodige maatregel _001 )
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

bij Rotterdam, komend van af Den Haag richting Dordrecht/Gouda kom je zo'n streep tegen, ik vind het doodeng: het verkeer komt steeds dichter op elkaar te rijden, wil wisselen van rechts naar links maar mag nog niet. Persoonlijk gaat mijn eigen veiligheid boven de bepaling van zo'n streep van een paar mm dik: als het me dan ook echt te gek wordt ben ik weg naar het vrije asfalt.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Beamietoo

Baird schreef:bij Rotterdam, komend van af Den Haag richting Dordrecht/Gouda kom je zo'n streep tegen, ik vind het doodeng: het verkeer komt steeds dichter op elkaar te rijden, wil wisselen van rechts naar links maar mag nog niet. Persoonlijk gaat mijn eigen veiligheid boven de bepaling van zo'n streep van een paar mm dik: als het me dan ook echt te gek wordt ben ik weg naar het vrije asfalt.

_004 _004 _004

Klopt al een bus. Ook geleerd dat je zelfs de berm of vlucht strook onder bepaalde omstandigheden beter kan pakken dan in een nauwe gevaar zone te komen.
Beter een bon dan een rolstoel.
siebke

PaPinkelman schreef:
Jos1200rt schreef:Je ziet al steeds meer dat op de plaatsen waar een invoegstrook is er een doorgetrokken streep bijkomt tussen de twee rijbanen aan de rechterzijde van de onderbroken streep. Dit houdt in dat de weggebruiker op die plaats niet van de rechter naar de linker rijstrook mag wisselen.
Ik zie juist steeds meer (althans hier in ZO Brabant) de andere situatie: een doorgetrokken streep aan de linkerkant van de onderbroken streep. Hiermee wordt voorkomen dat verkeer op de linker rijstrook, ter hoogte van de invoegstrook terug naar de rechter rijstrook gaat.Dit is inderdaad een levensgevaarlijke situatie (invoegers kunnen verkeer op de linker rijstrook gemakkelijk over het hoofd zien....). Dit komt blijkbaar zo vaak voor (of men acht het gevaar zo groot) dat men deze maatregel ervoor bedacht heeft.

Wat Jos1200rt heeft geschreven, heb ik nog nooit gezien... (en lijkt me ook een tamelijk overbodige maatregel _001 )
En wat in ZO brabant te zien is kun je ook bekijken op bijv. de A2 in Limburg. En helemaal eens met PaP en het lijkt me ook het meest logisch; de bestuurders op de rechterrijbaan kunnen (met <100 km/h :lol: ) naar de linkerrijbaan uitwijken als een invoeger die rechterrijbaan dreigt te gaan bezetten. Wat wordt het toch duidelijk op de weg :$ .
Sander M

Ongelezen bericht door Sander M »

Bij afslag Galgenwaard in Utrecht staat (stond? kom 'r niet zo vaak meer) zo'n streep bij de uitvoegstrook. Je mag daar een eind voor de uitvoegstrook al niet meer van linkerbaan naar rechts. _001 http://goo.gl/maps/6ytj8
siebke

Sander M schreef:Bij afslag Galgenwaard in Utrecht staat (stond? kom 'r niet zo vaak meer) zo'n streep bij de uitvoegstrook. Je mag daar een eind voor de uitvoegstrook al niet meer van linkerbaan naar rechts. _001 http://goo.gl/maps/6ytj8
Foutje? Aan de andere rijrichting is een invoegstrook zonder doorgetrokken streep......
Sander M

Ongelezen bericht door Sander M »

siebke schreef:
Sander M schreef:Bij afslag Galgenwaard in Utrecht staat (stond? kom 'r niet zo vaak meer) zo'n streep bij de uitvoegstrook. Je mag daar een eind voor de uitvoegstrook al niet meer van linkerbaan naar rechts. _001 http://goo.gl/maps/6ytj8
Foutje? Aan de andere rijrichting is een invoegstrook zonder doorgetrokken streep......

Britse aannemer ingehuurd?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”