Pagina 1 van 1

Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 22 aug 2012, 23:22
door JOS WRSM
Met de zümo 350LM zet Garmin een nieuw navigatiesysteem voor motorrijders neer, dat met een prijs van 499 euro precies tussen de eigen zumo's 660 (€599) en 220 (€399) inkomt. Deze 350LM zümo biedt voor dat geld een niet al te groot en licht waterdicht systeem met touchscreen en levenslange kaartupdates. Het gebruik is logisch en intuïtief, zodat ook wij (net als alle mannen) zonder het lezen van de handleiding direct kunnen wegrijden met de nieuwste zumo werkend op het stuur . . . . .

LEES VERDER IN TESTMOTOR >>
Afbeelding

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 23 aug 2012, 06:50
door Berrybeer
Was ik toch maar mooi zo'n twee uur op je voor Jos! :D Zie viewtopic.php?f=40&t=5554&start=30

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 23 aug 2012, 09:40
door japachap
Ik vraag me nog steeds af hoe een GPS toestel logisch en intuitief is als het op-sherm 'knopjes' zitten nog steeds op het rechterkant...?
Oh ja- 'mag niet bedienen terwijl rijden..." _001

Zou een motor GPS niet beter bedienbaar worden met het linkerhand...?

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 23 aug 2012, 11:32
door doov650
japachap schreef:Ik vraag me nog steeds af hoe een GPS toestel logisch en intuitief is als het op-sherm 'knopjes' zitten nog steeds op het rechterkant...?
Oh ja- 'mag niet bedienen terwijl rijden..." _001

Zou een motor GPS niet beter bedienbaar worden met het linkerhand...?
Dan monteer je hem toch op de linkerkant van het stuur?
Of heb jij héle kleine armpjes?

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 23 aug 2012, 21:49
door japachap
http://pic.blackberryseeker.com/bb/wall ... tory-3.jpg

Links van het stuur is natuurlijk niet zo goed leesbaar als in het midden, en je kun beter navigeeren als je het scherm niet (gedeeltelijk) met je bedienende hand blokkeerd...

Ik berijk het toetsenboard prima, maar tentacles heb ik niet! :D

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 24 aug 2012, 23:43
door Die Hard Helmond
Zelf ben ik ook in bezit van een Zumo 350. De eerste indruk is echt heel erg goed. Ik was absoluut een TT voorstander, maar heb dat nu echt wel losgelaten. Bediening, zicht (helderheid), enz... alles is echt wel oke. Verder kan ik (inmiddels) prima overweg met BaseCamp, misschien omdat ik niet eerder met MapSource heb gewerkt, maar met Tyre en het dus sowieso helemaal anders is. Ook dat gaat redelijk eenvoudig en intuitief. Al met al dus een erg tevreden gebruiker. Enige minpuntje is niet de Zumo zelf, maar de bevestiging op de R1200RT. Ik heb een keurige beugel (had ik al voor mn TT) zodat eea mooi midden voor zit, maar die is bevestigd op een relatief los deel van de cockpit...misschien iemand die daar al een oplossing voor heeft? Niet dat het storend is, maar op klinkers en zo is het net wat minder...

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 02 sep 2012, 18:17
door Hans Vaessen

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 29 sep 2012, 19:25
door Hazeldonk
Vandaag mijn 350LM door BMW-dealer laten aansluiten op de houder, bij thuiskomst is de Zumo niet opgeladen en het lijkt er op dat de houder geen stroom heeft. Ik heb de zekering nagekeken en hij lijkt in orde. Dat brengt mij ook op het volgende: WayPoint adviseert om de Zumo niet rechtstreeks op de accu aan te sluiten omdat dan de contacten van de houder constant onder stroom staan. De BMW dealer echter zegt: hij moet rechtstreeks op de accu staan omdat canbus de stroomvraag van de omvormer niet aan kan en dan na een half uur of zo is de accu van de RT leeg". Heb ik een slechte omvormer van een dag oud? Hoe hebben de bezitters van een Zumo 350 hun GPS aangesloten en wat zijn de ervaringen? Graag hoor ik jullie meningen hierover.

Ben

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 29 sep 2012, 19:58
door doov650
Ik heb hem op de canbus staan. Geen probleem.

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 30 sep 2012, 00:11
door Die Hard Helmond
ik heb hem op een extra 12V aansluiting staan. Deze is afgetakt van de originele 12V stopcontact. Nooit problemen, de 350 staat eigenlijk bijna altijd in de houder geklikt, en altijd perfect opgeladen.

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 30 sep 2012, 08:11
door Hazeldonk
Heb de Zumo inmiddels aangesloten op de autosteun middels een 12V omvormer en daar reageert hij als mag worden verwacht, na het afkoppelen komt de vraag "doorgaan op batterijvoeding?" en hij is hier dus in orde. Als ik er van uitga dat de monteur de bedrading goed heeft aangelegd en waarom niet, ligt het dus aan de kabel van de Zumo die uitkomt in de motorsteun, mijn conclusie is "terug naar WayPoint en helaas moet ik dan tot dinsdag wachten en misschien moet ik wel helemaal naar Notter, dat is balen.

Ben

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 28 dec 2012, 19:36
door Buster
Hallo,

Ik zit er aan te denken om een Zumo 340LM te kopen.
Zijn er mensen die ondertussen meer ervaring met de 340 of 350 hebben opgedaan?
Nu ben ik nog Tomtom gebruiker, maar sinds een toertocht waarbij de route digitaal werd aangeboden ben ik toch om.
Op Garmin gaat het allemaal een stuk gemakkelijker.

[groet]
En alvast een heel goed en veilig 2013
Jan

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 28 dec 2012, 19:41
door Hazeldonk
Ik ben dik tevreden met mijn 350LM op een klein dingetje na zie: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=39479

Ben

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 28 dec 2012, 21:38
door Die Hard Helmond
Ook ben na al die maanden, waarbij hij minimaal 4 dagen per week in gebruik was, nog altijd super tevreden.

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 29 dec 2012, 11:34
door Buster
Bedankt voor de snelle reacties _004 . Hier kan ik wat mee. Big RT Smile

[groet]
Jan

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 04 jan 2013, 15:32
door Hans Vaessen
Buster schreef: Ik zit er aan te denken om een Zumo 340LM te kopen.
Misschien nog even de tip:
Kijk ook naar de 350. Vooral als je 'm ook in de auto wilt gebruiken.
Naast verschil in kaartdekking (die ook geldt voor de lifetime) zit er bij de 340 standaard nl geen autosteun.

Ben zelf op dit moment druk vergelijkend aan het testen met de 350 en 660 en moet zeggen dat ik de 350 inderdaad toch wel fijner vindt werken. Heeft met allerlei dingetjes te maken...

Maar hou in de gaten dat hij ook wat beperkter is qua mogelijkheden: geen import van tracks als routebasis, geen mp3/telefonie en (op de motor) geen tmc mogelijk.

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 06 jan 2013, 19:53
door mkoskamp
Mij lijkt de zumo 350 ook een aardig apparaat. Echter in een review las ik dat het scrollen en tekenen van de kaart niet zo soepel gaat. Zie https://www.youtube.com/watch?v=HY7WCGQAMLw vanaf 2:00.
Zou verwachten dat dit op een apparaat anno 2012/2013 soepeler kan. Delen jullie die ervaring over het scrollen?

Re: Test: Garmin zumo 350LM navigatiesysteem

Geplaatst: 06 jan 2013, 20:27
door Hans Vaessen
mkoskamp schreef:Delen jullie die ervaring over het scrollen?
Nee, ik deel die ervaring van scheurneus niet helemaal. Maar hij neemt zelf ook al een slag om de arm qua bediening.

Zeker: het zou sneller mogen. Als je je toestel wilt gebruiken als 'pc-scherm' om te zien hoe de route loopt heb ik het wel eens soepeler gezien, ondermeer de Montana is sneller (maar ook een stuk duurder).

Maar ik vind de 350 beter dan de 660 op dit punt. Het is echter ànders:
- het scherm is gevoeliger voor het aanraken; dat beslist een pluspunt; reageert directer
- echter: bij het schuiven moet ie als het ware eerst in de gaten hebben dat je wilt schuiven. Dat duurt een fractie van een seconde en daardoor lijkt lijkt het eerst langzamer.
- Ga je meteen door met schuiven dan gaat het wel sneller en merk je ook dat je met een snellere beweging sneller kunt schuiven (waar de 660 aan je vinger 'plakt' scrollt de 350 gewoon een stukje door als je een lange beweging maakt).

Wat mij betreft scoort de 350 hier weliswaar geen 10 maar zeer zeker geen onvoldoende, en beslist beter dan de 660.