Pagina 1 van 1

combinatie van remblokken

Geplaatst: 28 jul 2012, 09:37
door koolr
Ik heb onlangs (vorige week) in Engeland mijn linkervoorremblokken van mijn 2003 r1150rt moeten vervangen. De plaatselijke bmw-dealer heeft mij uiteraard bmw blokken verkocht met het partnr.34117660448. Ik mocht daar de hoofdprijs voor betalen (60 pond). Nu wil ik ze ook aan de rechterzijde vervangen maar nu voor een schappelijker prijs. Op internet gezocht en gevonden Brembo blokken met het onderdeelnr. 07bb26sa. Uiteraard veel goedkoper, maar kan ik deze probleemloos gebruiken naast mijn bmw exemplaren ? De Brembo blokken zijn van gesinterd materiaal maar hoe zit dat met de OEM-blokken ? Zijn deze ook gesinterd of organisch ? Ik kom er op internet niet achter.
Wie weet raad ?

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 29 jul 2012, 19:48
door Willem Rietveld
Hallo,

Ik zou ongeacht het merk/type/prijs aan beide zijden dezelfde remblokken monteren en deze mogelijkheden NIET door elkaar gebruiken.
Elk merken type remblok heeft zijn eigen specificaties en het is belangrijk dat de linker en rechterkant op dezelfde manier afremmen!!!

Dus als je in engeland de duurdere types hebt aangeschaft, neem dan voor de andere kant ook deze blokken.

[groet] , Willem.

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 03 aug 2012, 21:24
door thooms
Ik begrijp werkelijk niet dat er nog werkplaatsen bestaan die maar aan 1 kant de remmen vervangen .
Je moet absoluut de zelfde blokken links en rechts hebben zitten ook voor en achter .
Je vergeet dat de bmw achter ook mee remt en bij verschilende remkracht heeft dit zeer nadelinge effecten.


voorbeeld als de remblokken voor enorm goed grijpen hoeft je naar verhouding erg weinig je remtang in te knijpen , dus zal naar verhouding de achter rem minder bediend worden en een stuk minder remmen.

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 11 aug 2012, 18:10
door koolr
allereerst hartelijk dank voor uw reaktie, de één was overigens inhoudelijk van grotere waarde dan de ander.
Na enig mailen en zoeken ben ik er nu achter dat de BMW blokken dezelfde compound hebben als die van Brembo. Niet zo gek natuurlijk als BMW de OEM blokken daar laat maken. Ze zijn echter bij Brembo half zo duur als bij BMW. Ik ga dus de Brembo blokken van gesinterd materiaal aanschaffen voor de rechterschijf. Voor de critici onder u, ik heb me tevens laten voorlichten door een gerenommeerde BMW-expert. En wel geheel belangenloos omdat hij me de Brembo blokken niet eens kan leveren, wel die van Ferodo. Mijn dank aan deze BMW expert

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 11 aug 2012, 21:39
door Tuinbank
Heb je de specs van de remblokken vergeleken? Of ga je opwast de monteur zegt af? Volgens mij op het laatste. Zelf zou ik nooit verschillende remblokken gebruiken! Ik vindt persoonlijk dat met veiligheid niet valt te spotten! En zou alleen daarom altijd aan beide zijde gelijke remblokken plaatsen. Een weigering of scheeftrekken door verschillende remblokken en dan ...boem.. Kost al veel meer! Zelf zou ik dus nooit uit kostenbesparing gaan spelen met mijn leven. Maar goed iemand mag anders denken en doen! Succes!

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 11 aug 2012, 22:12
door Baird
Ik lees de nodige opmerkingen over het plaatsen van verschillende blokken, ik speel nu even advocaat van de duivel ......

Bij een auto speelt het volgens mij wel een rol: als ieder voorwiel een andere remkarakteristiek heeft remt het ene voorwiel beter dan de andere en zal de auto scheef wegtrekken bij het remmen.

Bij onze motoren zitten beide schijven op het zelfde wiel en is de totale remkracht een optelsom van de remkracht van beide schijven, dus eigenlijk niks mis mee als de een wat meer doet dan de ander. Ik heb zelf wel eens (met een truc) met één schijf geremd om uit te zoeken welke schijf krom was, het remt een stuk minder maar het kan.

Of je uiteindelijk een wenselijke situatie hebt in relatie tot het remmen van het achterwiel is niet duidelijk, maar als je aan de voorkant twee sets hebt met verschillende namen maar uit de zelfde fabriek met dezelfde specs hebt zou ik ze lekker laten zitten!

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 12 aug 2012, 19:28
door Ton1959
Ik zou zeggen altijd dezelfde remblokken voor monteren. Maar de uitleg is een iets langer verhaal en daar begin ik geen discussie over. Verder kies ik bij mij voor Brembo of origineel omdat deze er standaard op zitten. Bij niet originele schijven kies ik voor de remblokken die bij die schijven passen. Maar in ieder geval aan beide zijde dezelfde blokken.

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 29 aug 2012, 22:47
door thooms
Als iemand hier gaat zeggen dat het niets uit maakt kan hij of zijn beter zijn mond houden en zich beter verdiepen in de materie om zo zijn snel genomen antwoord weer bij gaan stellen.

Dat een ander denkt dat hij er zo mee kan rijden moet hij lekker zelf weten alles is mogelijk toch.....

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 29 aug 2012, 22:55
door Baird
thooms schreef:Als iemand hier gaat zeggen dat het niets uit maakt kan hij of zijn beter zijn mond houden en zich beter verdiepen in de materie om zo zijn snel genomen antwoord weer bij gaan stellen.

Dat een ander denkt dat hij er zo mee kan rijden moet hij lekker zelf weten alles is mogelijk toch.....
_001 Wie is 'iemand' en wie is 'een ander' in jouw visie? Het wordt zo een vaag verhaal _001

Re: combinatie van remblokken

Geplaatst: 24 sep 2012, 21:05
door koolr
Heb nu een tijdje gereden met het OEM BMW remblok links en rechts een Brembo remblok. Ik kan het verschil met de beide BMW blokken die er eerst origineel op zaten niet merken. Hij remt prima. Ik dank vooral Baird voor zijn reactie want deze leek mij het meest onderbouwd en logisch. Ik heb het aangedurfd om de twee verschillende merken te combineren omdat een tweetal gerenommeerde BMW specialisten aangaven dat zowel OEM BMW als Brembo dezelfde compound hadden.
Allen bedankt voor het meedenken.
groeten Rudy