Pagina 1 van 1
Kleppen stellen - Synchroniseren R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 00:38
door JDoubleOP
1. Kleppen stellen.
Om het bovenste dooie punt (OT) te vinden kun je in plaats van de poulie ook de motor in de 3e versnelling zetten en het achterwiel verdraaien. Let op!!! Ben je te ver gegaan, alleen wiel voorwaarts draaien, tot je het bovenste dooie punt weer bereikt hebt(stukje plastic buis/rietje als hulptool). Afstellen kleppen met alle 4 voelers tegelijk ertussen(2e filmpje = de enige juiste manier). De klepdekselpakking na 3x kleppen stellen vervangen. Let op dat de keerring in het midden van het kleppendeksel goed centreert en rondom goed aansluit. Vastzetten moeren/bouten let op dat je het juiste krachtenspel gebruikt, anders draai je het schroefdraad kapot met alle ellende van dien. Contraschroef van het kleppen stellen en de bouten van het kleppendeksel met 8 Nm vastzetten = met gevoel handvast zetten. Read this "handy / funny guideline" first, voordat je begint.
http://www.wuala.com/JosWRSM/Documenten ... mmies1.pdf
[media]B8jxG1CH8tc[/media]
Deze procedure volgen. De enige juiste manier.
[media]SR8W9tdH3kM[/media]
2. Cilinders synchroniseren
10 mtr slang binnendiameter 3 of 4 mm, middelpunt slang is onderkant kolommen(U vorm), waarbij kolomhoogtes +/-1.5 mtr zijn, vullen met 2 takt olie, ATF olie of iets dergelijks tot +/- 70 cm hoogte voor beide kolommen(dit gaat automatisch door de wet van Archimedes = de wet van de communicerende vaten), chokekabel(+/-½ mm) en kabel gashandvat(+/-1 mm speling) juist afstellen, tupperware linkerzijde demonteren, zwart kapje kuip rechtsonder demonteren, motor warmrijden(opletten dat je geen klemmetjes verliest waar je de schroefjes in vast draait), slangen aansluiten, bij +/- 2500 toeren gaskabel links afstellen, totdat er geen verschil in hoogte meer optreed(tussendoor telkens beetje gasgeven), daarna stelschroef borgen(let op mag NIET verstellen), nogmaals controleren. Stationair toerental afstellen mbv schroeven op de injectie(1050/1100 rpm). Cilinders synchroon. Nu weet je alleen nog niet of de CO uitstoot ok is. Tijdens afstellen opletten dat motor niet te warm wordt. Proefritje maken nogmaals checken en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een
[media]0nKaGEMLZjs[/media]
[media]nEE508WzNC8[/media]
En hier eentje met de bekende meters.
[media]40sJjXU62xU[/media]
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 00:46
door JOS WRSM
Interessant . . . . inovatief zou ik zeggen . . . maar ik ben geen expert en heb het aan Kenny (beamietoo) van Motor Service Amersfoort voorgelegd . . Es kijken wat hij er van vindt . . . .

Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 03:01
door Inspector Gadget
Ik heb er diverse varianten op gezien, het basisprincipe klopt wel.
Zoals ik het begrepen heb, maar ik ben wellicht niet volledig of geheel juist;
Wat je wilt inzichtelijk maken is het verschil in vacuüm (misschien is onderdruk een beter woord) tussen de verschillende cilinders.
Dat kan je doen met water (en eventueel daarin een kleurtje om het beter zichtbaar te maken), kwik (pas op, gevaarlijk goedje), alcohol (in een gesloten systeem) drukverschilmeter, gewichten (ja, echt waar) of de modernere varianten zoals de TwinMax.
Door de slangen (exact!) even lang te maken en dezelfde hoeveelheid vloeistof te gebruiken, kan je een redelijke meter bouwen.
Maar wel 2 hele belangrijke punten, waarvan 1 door de auteur van die opname al genoemd werd:
- Viscositeit van de meetvloeistof
Een vloeistof heeft soms eigenschappen waardoor de vloeistof zich gemakkelijk aan een ander medium (lucht, of in dit geval, de binnenkant van de slang) "hangt" in plaats van een complete vloeistof-massa te blijven.
Zou je water gebruiken in een dergelijke meting met een dergelijk kleine-doorsnee slang, zal de meting onnauwkeurig kunnen worden.
Je zult dan of een andere vloeistof moeten gebruiken of een grotere diameter slang of nog meer lengte slang.
- Lengte van de slang;
Voor een goede, nauwkeurige meting (immers, je wilt links en rechts zo nauwkeurig mogelijk met elkander vergelijken én je wilt een eventuele verstelling van de schroef de invloed direct kunnen zien) zal je letterlijk meters slang nodig hebben.
- Nauwkeurigheid vloeistof, slang e.d.
Als je een dergelijke meting op een dergelijke manier wilt doen, moet je meetvloeistof 100% zuiver zijn, anders gaan de "vervuilingen" aan de binnenkant van de slang zitten waardoor je meting weer onnauwkeurig wordt. Daarnaast moet de hoeveelheid vloeistof links én rechts exact gelijk zijn en nog heel nauwkeurig ook.
Gebruik je water of alcohol, dan zal dit verdampen, je zult dus het systeem dusdanig moeten afsluiten dat er geen verdamping plaats vindt maar ook geen invloed heeft in de vacuüm-meting zelf.
Vandaar de elektronische oplossingen, waarbij een druksensor via stuurelektronica op een metertje het verschil tussen links en rechts inzichtelijk maakt.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 11:01
door Beamietoo
Het bestaat zo lang als de bergen en werkt betrouwbaar, Wel groot, en lomp. Goede resultaat met vloeistof voor en auto versnellingsbak in de meet tube gebruikt.
Viscositeit schijnt het beste voor de demping dat het stabiel is om goed zonder trillingen af te lezen.
gr,
Kenny
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 12:09
door Kees Jan
Ik heb het jaren zo gedaan, werkt perfect. Wel belangrijk is dat je de slang in een U hangt, zoals op het voorbeeld, dan meet je het verschil in onderdruk.
Als je twee slangen in een emmer water hangt meet je de absolute onderdruk en heb je een kolom van meters nodig (1 bar is 10 meter waterkolom).
Groet,
Kees Jan
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 21:15
door Kees BMW
Goedenavond.
Ik doe dat al jaren met een kwikkolom,ik ken diverse motorzaken die zo de motor afstellen.
Gr-Kees.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 22 jul 2012, 22:12
door Kombee
Zo deed ik mijn 1150gs ook met een vijverslang 4 mm van een paar meter. Het gaat niet om absolute waarden maar om verschil tussen de cilinders. Staat ook veel over geschreven op het GS forum.
Ik had de slang ook gevuld met ATF olie. Goed te zien en wat trager dan water oid. Wel goed opletten want bij veel verschil verdwijnt de vloeistof in de cilinder met rook als gevolg

Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 24 jul 2012, 00:19
door JDoubleOP

doet me goed dat er zoveel leuke reacties op komen. Bedankt voor de handige tips die echt iets toevoegen om een betrouwbare afstelling te realiseren.
K'had ooit een engelse directeur die zei "Keep it simple". De handige techneuten onder ons zullen hier zeker wat mee doen.
Knutsel on and suc7

Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 25 jul 2012, 14:18
door JDoubleOP
dutchmidiman schreef:Ik heb er diverse varianten op gezien, het basisprincipe klopt wel.
Zoals ik het begrepen heb, maar ik ben wellicht niet volledig of geheel juist;
Wat je wilt inzichtelijk maken is het verschil in vacuüm (misschien is onderdruk een beter woord) tussen de verschillende cilinders.
Dat kan je doen met water (en eventueel daarin een kleurtje om het beter zichtbaar te maken), kwik (pas op, gevaarlijk goedje), alcohol (in een gesloten systeem) drukverschilmeter, gewichten (ja, echt waar) of de modernere varianten zoals de TwinMax.
Door de slangen (exact!) even lang te maken en dezelfde hoeveelheid vloeistof te gebruiken, kan je een redelijke meter bouwen.
Maar wel 2 hele belangrijke punten, waarvan 1 door de auteur van die opname al genoemd werd:
- Viscositeit van de meetvloeistof
Een vloeistof heeft soms eigenschappen waardoor de vloeistof zich gemakkelijk aan een ander medium (lucht, of in dit geval, de binnenkant van de slang) "hangt" in plaats van een complete vloeistof-massa te blijven.
Zou je water gebruiken in een dergelijke meting met een dergelijk kleine-doorsnee slang, zal de meting onnauwkeurig kunnen worden.
Je zult dan of een andere vloeistof moeten gebruiken of een grotere diameter slang of nog meer lengte slang.
- Lengte van de slang;
Voor een goede, nauwkeurige meting (immers, je wilt links en rechts zo nauwkeurig mogelijk met elkander vergelijken én je wilt een eventuele verstelling van de schroef de invloed direct kunnen zien) zal je letterlijk meters slang nodig hebben.
- Nauwkeurigheid vloeistof, slang e.d.
Als je een dergelijke meting op een dergelijke manier wilt doen, moet je meetvloeistof 100% zuiver zijn, anders gaan de "vervuilingen" aan de binnenkant van de slang zitten waardoor je meting weer onnauwkeurig wordt. Daarnaast moet de hoeveelheid vloeistof links én rechts exact gelijk zijn en nog heel nauwkeurig ook.
Gebruik je water of alcohol, dan zal dit verdampen, je zult dus het systeem dusdanig moeten afsluiten dat er geen verdamping plaats vindt maar ook geen invloed heeft in de vacuüm-meting zelf.
Vandaar de elektronische oplossingen, waarbij een druksensor via stuurelektronica op een metertje het verschil tussen links en rechts inzichtelijk maakt.
K'heb e.e.a. nog eens even bestudeerd. Het is 1 slang binnendiameter 5 mm 10 mtr lang, middelpunt slang is onderkant kolommen(U vorm), waarbij kolomhoogtes +/-1.5 mtr zijn, vullen met 2 takt olie of iets dergelijks tot +/- 70 cm hoogte voor beide kolommen(dit gaat automatisch door de wet van Archimedes :roll: ), chokekabel(+/-½ mm) en kabel gashandvat(+/-1 mm speling) juist afstellen, tupperware linkerkant :) demonteren, kapje rechtsonder demonteren, motor warmrijden, slangen aansluiten, bij +/- 2500 toeren kabel links afstellen, totdat er geen verschil in hoogte meer optreed(tussendoor telkens beetje gasgeven). Stationair toerental afstellen mbv schroeven op carborateurs(links en rechts in balans +/-1100rpm). Cilinders synchroon

Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 25 jul 2012, 22:28
door JDoubleOP
Vandaag zelf gemaakt, als beschreven alleen de slang heb ik van 3mm binnendiameter en ik heb iets meer 2-takt olie in de kolommen. Kosten 10 Euri's. Alles afgesteld en
1e bericht van dit lijntje updated met nog een filmpje stappenplan.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 27 jul 2012, 17:28
door JDoubleOP
Zo de eerste paar honderd km na het afstellen erop zitten

.

wat een verschil; vooral het smooth doseren van het gas is het grootste verschil. Motor pakt veel geleidelijker op en vibreert bijna niet meer. Kan met minder toeren in hogere versnelling blijven rijden en pakt gemakkelijk op rondt de 2000 toeren zonder de "irritante" vibraties. Binnenkort een grote beurt, kan er alleen nog maar beter op worden.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 27 jul 2012, 18:47
door robi
JDoubleOP schreef:Zo de eerste paar honderd km na het afstellen erop zitten

.

wat een verschil; vooral het smooth doseren van het gas is het grootste verschil. Motor pakt veel geleidelijker op en vibreert bijna niet meer. Kan met minder toeren in hogere versnelling blijven rijden en pakt gemakkelijk op rondt de 2000 toeren zonder de "irritante" vibraties. Binnenkort een grote beurt, kan er alleen nog maar beter op worden.
Durf het bijna niet te vragen, maar zou je mijn 1100 ook een keer zo willen afstellen. Ben zelf eerlijk gezegd niet zo handig. Kan zo een keer naar je toe rijden, ik woon aan de andere kant van de grens.
Gr. Rob
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 28 jul 2012, 01:51
door JDoubleOP
robi schreef:JDoubleOP schreef:Zo de eerste paar honderd km na het afstellen erop zitten

.

wat een verschil; vooral het smooth doseren van het gas is het grootste verschil. Motor pakt veel geleidelijker op en vibreert bijna niet meer. Kan met minder toeren in hogere versnelling blijven rijden en pakt gemakkelijk op rondt de 2000 toeren zonder de "irritante" vibraties. Binnenkort een grote beurt, kan er alleen nog maar beter op worden.
Durf het bijna niet te vragen, maar zou je mijn 1100 ook een keer zo willen afstellen. Ben zelf eerlijk gezegd niet zo handig. Kan zo een keer naar je toe rijden, ik woon aan de andere kant van de grens.
Gr. Rob
Je hebt een pb'tje.
gr. Joop
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 29 jul 2012, 07:52
door clemturbo
Is het niet een idee voor een mini meet in het oosten van het land.
De mijne moet ook eens gesynchroniseert worden.( tegen vergoeding natuurlijk)
Ti's maar een idee.....en met een paar man is he toch leuker.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 29 jul 2012, 11:32
door Ton1959
Ik had eerst ook de methode met de slang gevuld met olie. Werkte vrij goed alleen als het verschil tussen links en rechts te groot is kan je olie snel uit de slang verdwijnen dus een lange slang is wel fijn. en het vullen van de slang ging niet zo fijn dus ik kreeg lucht tussen de olie waardoor in rust de vloeistof al op verschillende niveau's kon staan. Dus toch maar de carbtune aangeschaft. Maar het kan zeer nauwkeurig werken dat wel.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 30 jul 2012, 21:01
door JDoubleOP
Ton1959 schreef:Ik had eerst ook de methode met de slang gevuld met olie. Werkte vrij goed alleen als het verschil tussen links en rechts te groot is kan je olie snel uit de slang verdwijnen dus een lange slang is wel fijn. en het vullen van de slang ging niet zo fijn dus ik kreeg lucht tussen de olie waardoor in rust de vloeistof al op verschillende niveau's kon staan. Dus toch maar de carbtune aangeschaft. Maar het kan zeer nauwkeurig werken dat wel.
Ha Ton, dit komt me bekend voor. Ik had het ook bij het vullen de 1e keer. Weer leeg laten lopen en in 1 keer goed doen is de truck. Ik had er zelfs een trap bij voor wat extra hoogte. Ik had een flesje van voormalig gevuld met 'fietsolie', gevuld met de 2-takt olie, omdat deze een hele kleine 'tuit' had. Was redelijk vlot klaar met het vullen.
De volgorde van werken in m'n 1e berichtje geupdated.
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 02 aug 2012, 21:23
door JDoubleOP
clemturbo schreef:Is het niet een idee voor een mini meet in het oosten van het land.
De mijne moet ook eens gesynchroniseert worden.( tegen vergoeding natuurlijk)
Ti's maar een idee.....en met een paar man is he toch leuker.
Je hebt een pb'tje...
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 08 aug 2012, 11:03
door gtidijk
Hallo ik ben een absolute leek op dit gebied maar als ik dit allemaal lees dan kan mijn r1100rt dit ook wel eens nodig hebben. is er een adres of iets dergelijks waar ik dit voor een redelijke prijs kan laten doen.
als vast bedankt
Re: Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 08 aug 2012, 12:07
door JDoubleOP
gtidijk schreef:Hallo ik ben een absolute leek op dit gebied maar als ik dit allemaal lees dan kan mijn r1100rt dit ook wel eens nodig hebben. is er een adres of iets dergelijks waar ik dit voor een redelijke prijs kan laten doen.
als vast bedankt
Hoi,
Dit soort zaken kun je zelf doen, maar als je niet zo handig bent ga dan eens naar
http://motorserviceamersfoort.com
Z'n naam is Kenny en is volledig gespecialiseerd in de BMW boxer motoren. Ik heb zelf geen ervaring met hem maar voor velen van het forum doet hij het onderhoud en dit gaat volgens de berichten naar totale tevredenheid.
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
Groetjes,
Joop
Re: Kleppen stellen - Synchroniseren cylinders R1100
Geplaatst: 06 sep 2012, 21:14
door JDoubleOP
Updated met kleppen stellen.