Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Moderator: RT_Patrick
Forumregels
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
- auke54
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mar 2012, 21:28
- Type: R1200RT
- Bijz: (mei 2007), ESA, CruiseControl, ABS, ASC, BC, RDC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Daar ben ik dan met m'n R1200RT
In maart een R1200RT uit 2007 gekocht. Moest er heel erg aan wennen. Pas na een bergtraining, een paar weken geleden ben ik tevreden.
In het kort mijn motor geschiedenis. Ik ben nu 57 jaar oud, 10 jaar in het bezit van mijn rijbewijs, en heb al die jaren met dezelfde K75RT uit 1991 gereden. Er zijn sindsdien ongeveer 70k km onder mijn wielen doorgegaan. Erg veel plezier van deze motor gehad. Kon er ook mee lezen en schrijven, zeg maar.
Het werd echter tijd voor een andere. Ik had mijn zinnen op een K1200GT gezet, maar bij het proefrijden bleek die nou niet bepaald lekker te zitten. Dát vond ik, en mijn vriendin, heel erg belangrijk. Er stond ook een andere fiets, een R1150 RT klaar. Die hebben we ook gereden. Zat goed, maar ik vond dat ie veel trillingen had. Van die boxer natuurlijk. Daar kon ik niet mee leven. Terug gekomen zag ik ook, een beetje verstopt nog, de R1200RT staan. Daar hebben we mee gereden en ik was gelijk verkocht, de boxertrillingen waren behoorlijk minder, de balans was ook uitstekend en hij stuurde als het spreekwoordelijke scheermes.
Toen ie was afgeleverd, eind maart, reed ik naar huis, rustigjes achter mijn vriendin aan.
Wat ik graag van jullie zou willen weten. Wanneer je een nieuwe motor hebt gekocht, hoor je dan ook allemaal geluidjes waar je onrustig van wordt?
Ik namelijk wel. Voor het eerst een Boxer. Mét Topkoffer, met een breed raam en natuurlijk een stuk meer vermogen.
ik voelde de motor trillen, bij relatief lage snelheden, 100, 110 km/u. Toen ik dat de eerste keer voelde werd ik erg onzeker. Maar goed, rustigjes opbouwen maar weer. Ben een week later naar Duitsland gereden om wat meer, op hogere snelheden, te kunnen experimenteren met het raam en zonder de topkoffer. Daar bleek dat het allemaal wel wat meeviel. Je bent natuurlijk een speelbal van de elementen met zo'n machine en deze reageerde anders dan de K(die liep als op rails, in mijn beleving). Het waaide best hard die dag en wanneer je trajectstuk met bomen was omzoomd had je minder last. Heb er behoorlijk hoge snelheid kunnen halen. Stemde positief dus. Daarna heb ik 2 keer een weekend in het Sauerland gedaan. Het eerste met een heel gezelschap, als uitje waar we iedere dag gezellige ritjes maakten. Het tweede was een vaardigheids(berg)training, waar we niet alleen het bochten en lijnen rijden maar ook het 'korte' werk goed hebben getraind. Daar heb ik dan uiteindelijk deze motor helemaal goed leren kennen.
Ik ga hier nog lang van genieten....
In het kort mijn motor geschiedenis. Ik ben nu 57 jaar oud, 10 jaar in het bezit van mijn rijbewijs, en heb al die jaren met dezelfde K75RT uit 1991 gereden. Er zijn sindsdien ongeveer 70k km onder mijn wielen doorgegaan. Erg veel plezier van deze motor gehad. Kon er ook mee lezen en schrijven, zeg maar.
Het werd echter tijd voor een andere. Ik had mijn zinnen op een K1200GT gezet, maar bij het proefrijden bleek die nou niet bepaald lekker te zitten. Dát vond ik, en mijn vriendin, heel erg belangrijk. Er stond ook een andere fiets, een R1150 RT klaar. Die hebben we ook gereden. Zat goed, maar ik vond dat ie veel trillingen had. Van die boxer natuurlijk. Daar kon ik niet mee leven. Terug gekomen zag ik ook, een beetje verstopt nog, de R1200RT staan. Daar hebben we mee gereden en ik was gelijk verkocht, de boxertrillingen waren behoorlijk minder, de balans was ook uitstekend en hij stuurde als het spreekwoordelijke scheermes.
Toen ie was afgeleverd, eind maart, reed ik naar huis, rustigjes achter mijn vriendin aan.
Wat ik graag van jullie zou willen weten. Wanneer je een nieuwe motor hebt gekocht, hoor je dan ook allemaal geluidjes waar je onrustig van wordt?
Ik namelijk wel. Voor het eerst een Boxer. Mét Topkoffer, met een breed raam en natuurlijk een stuk meer vermogen.
ik voelde de motor trillen, bij relatief lage snelheden, 100, 110 km/u. Toen ik dat de eerste keer voelde werd ik erg onzeker. Maar goed, rustigjes opbouwen maar weer. Ben een week later naar Duitsland gereden om wat meer, op hogere snelheden, te kunnen experimenteren met het raam en zonder de topkoffer. Daar bleek dat het allemaal wel wat meeviel. Je bent natuurlijk een speelbal van de elementen met zo'n machine en deze reageerde anders dan de K(die liep als op rails, in mijn beleving). Het waaide best hard die dag en wanneer je trajectstuk met bomen was omzoomd had je minder last. Heb er behoorlijk hoge snelheid kunnen halen. Stemde positief dus. Daarna heb ik 2 keer een weekend in het Sauerland gedaan. Het eerste met een heel gezelschap, als uitje waar we iedere dag gezellige ritjes maakten. Het tweede was een vaardigheids(berg)training, waar we niet alleen het bochten en lijnen rijden maar ook het 'korte' werk goed hebben getraind. Daar heb ik dan uiteindelijk deze motor helemaal goed leren kennen.
Ik ga hier nog lang van genieten....
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Veel plezier verder met de 1200RT.
Een boxer trilt iets meer, maar wel trilling van het prettige soort.
Na montage van Hyperpro veren is dit de meest stabiele fiets die ik ooit gereden heb. Hoge snelheden, harde zijwind, als ik cruisecontrol zou hebben kan ik het stuur in alle omstandigheden loslaten.
Groet,
Kees Jan
Een boxer trilt iets meer, maar wel trilling van het prettige soort.
Na montage van Hyperpro veren is dit de meest stabiele fiets die ik ooit gereden heb. Hoge snelheden, harde zijwind, als ik cruisecontrol zou hebben kan ik het stuur in alle omstandigheden loslaten.
Groet,
Kees Jan
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Veel plezier met de nieuwe aanwinst.
Je moet altijd even wennen aan een nieuwe/andere motor. Voor de R1200RT(nw) heb ik gereden met R1150RT(nw), een R100RT(occ) en K100LT(occ). En elke 1e keer dacht ik wel iets te horen.
Het verschil tussen de K100LT en de R100RT was wel erg groot. Ik ben zeer content met mijn R1200RT, hoewel ik ook wel met plezier terug denk aan de R100RT. Op de R1200RT gaat alles vanzelfsprekend, terwijl het op de R100RT leek of je er harder voor moest werken. De K100LT was een ramp, maar dat bleek een afgeragde Engelse politiemotor te zijn geweest........................waar de (toen nog) BMW dealert zogenaamd niets van heeft geweten _003

Je moet altijd even wennen aan een nieuwe/andere motor. Voor de R1200RT(nw) heb ik gereden met R1150RT(nw), een R100RT(occ) en K100LT(occ). En elke 1e keer dacht ik wel iets te horen.
Het verschil tussen de K100LT en de R100RT was wel erg groot. Ik ben zeer content met mijn R1200RT, hoewel ik ook wel met plezier terug denk aan de R100RT. Op de R1200RT gaat alles vanzelfsprekend, terwijl het op de R100RT leek of je er harder voor moest werken. De K100LT was een ramp, maar dat bleek een afgeragde Engelse politiemotor te zijn geweest........................waar de (toen nog) BMW dealert zogenaamd niets van heeft geweten _003
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- auke54
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mar 2012, 21:28
- Type: R1200RT
- Bijz: (mei 2007), ESA, CruiseControl, ABS, ASC, BC, RDC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Bedankt voor jullie reacties, het stelt me geruster.
@KeesJan. Ik heb op deze fiets van alles en nog wat aan uitrusting aangetroffen. ESA, ASC, Cruise Control en meer van dat soort zaken. Met name die ESA, daar experimenteer ik ook iets mee. Ik moet er niet aan denken dat ik nog es HyperPro extra nodig zou hebben. Maar misschien kun je er nog iets meer over vertellen.
@KeesJan. Ik heb op deze fiets van alles en nog wat aan uitrusting aangetroffen. ESA, ASC, Cruise Control en meer van dat soort zaken. Met name die ESA, daar experimenteer ik ook iets mee. Ik moet er niet aan denken dat ik nog es HyperPro extra nodig zou hebben. Maar misschien kun je er nog iets meer over vertellen.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Hoi Auke,
welkom op het
.
Die
gaat je zeker bevallen. Ik heb veel ervaring met BMW boxers inmiddels maar de
is voor mij het absolute einde. Je gaat het echt beleven.
Maar voor vragen over de Hyperpro eens geberuik van de zoekfunctie op het forum. Er is al veel over geschreven.
Veel plezier van je
en het
Jos
welkom op het

Die


Maar voor vragen over de Hyperpro eens geberuik van de zoekfunctie op het forum. Er is al veel over geschreven.
Veel plezier van je


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Auke, als jouw fiets ESA heeft moet hij in de sport stand goed stabiel zijn. Wil je verder verbeteren dan kan je de veren van Hyperpro op de bestaande dempers laten zetten (ca €400).
Dit zijn progressieve veren, dwz onbelast zijn ze zacht en naarmate ze verder worden ingedrukt worden ze steeds harder. Dit heeft een zeer gunstige invloed op het comfort en de wegligging.
Groet,
Kees Jan
Dit zijn progressieve veren, dwz onbelast zijn ze zacht en naarmate ze verder worden ingedrukt worden ze steeds harder. Dit heeft een zeer gunstige invloed op het comfort en de wegligging.
Groet,
Kees Jan
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Auke, welkom op het forum.
Ik heb ook een R1200RT van 2007 (70.000km) en heb er vorig jaar Hyperpro veren onder laten zetten door Kenny.
Een wereld van verschil.
Minder last van zijwind en de motor ligt strakker op de weg.
Over klinkerwegen heb ik dat de vering het nu beter opvangt en minder trilt.
Het is het geld zeker waard.
Je krijgt een motor die nog beter word.
Mocht ik een volgende motor nemen dan neem ik zeker daar ook hyperpro's op.
Super.
Groeten,
Richard
Ik heb ook een R1200RT van 2007 (70.000km) en heb er vorig jaar Hyperpro veren onder laten zetten door Kenny.
Een wereld van verschil.
Minder last van zijwind en de motor ligt strakker op de weg.
Over klinkerwegen heb ik dat de vering het nu beter opvangt en minder trilt.
Het is het geld zeker waard.
Je krijgt een motor die nog beter word.
Mocht ik een volgende motor nemen dan neem ik zeker daar ook hyperpro's op.
Super.
Groeten,
Richard
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Hoi Auke.
Van harte welkom op ons mooie, informatieve, sociale en vooral gezellige
Ik sluit mij direkt bij de reactie van Beemerrichard aan. Ik heb de investering in Hyperpro veren ook gedaan (weliswaar met een 1100RT): nooit meer zonder
Bert M
Van harte welkom op ons mooie, informatieve, sociale en vooral gezellige

Ik sluit mij direkt bij de reactie van Beemerrichard aan. Ik heb de investering in Hyperpro veren ook gedaan (weliswaar met een 1100RT): nooit meer zonder

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- auke54
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mar 2012, 21:28
- Type: R1200RT
- Bijz: (mei 2007), ESA, CruiseControl, ABS, ASC, BC, RDC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Hallo mannen,
De Hyperpro is dus de moeite waard om eens nader te bekijken, ook op het topic op dit forum.
Bedankt voor jullie spontane reacties.
Groetjes,
Auke
De Hyperpro is dus de moeite waard om eens nader te bekijken, ook op het topic op dit forum.
Bedankt voor jullie spontane reacties.
Groetjes,
Auke
- BertL
- 2024
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Auke, welkom op dit forum. Veel plezier met en van je RT !
GrTz
BertL
BertL
Re: Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Ook voor mijn staan de HyperPro veren hoog op het verlanglijstje
Alles wat ik erover gelezen heb heeft mij wel overtuigd. Ben nog geen enkele negatieve reactie tegen gekomen.
In ieder geval heel veelplezier op het forum en met je nieuwe RT !!
Luc



Alles wat ik erover gelezen heb heeft mij wel overtuigd. Ben nog geen enkele negatieve reactie tegen gekomen.
In ieder geval heel veelplezier op het forum en met je nieuwe RT !!
Luc
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!