Daar ben ik dan met m'n R1200RT
Geplaatst: 11 jul 2012, 22:10
In maart een R1200RT uit 2007 gekocht. Moest er heel erg aan wennen. Pas na een bergtraining, een paar weken geleden ben ik tevreden.
In het kort mijn motor geschiedenis. Ik ben nu 57 jaar oud, 10 jaar in het bezit van mijn rijbewijs, en heb al die jaren met dezelfde K75RT uit 1991 gereden. Er zijn sindsdien ongeveer 70k km onder mijn wielen doorgegaan. Erg veel plezier van deze motor gehad. Kon er ook mee lezen en schrijven, zeg maar.
Het werd echter tijd voor een andere. Ik had mijn zinnen op een K1200GT gezet, maar bij het proefrijden bleek die nou niet bepaald lekker te zitten. Dát vond ik, en mijn vriendin, heel erg belangrijk. Er stond ook een andere fiets, een R1150 RT klaar. Die hebben we ook gereden. Zat goed, maar ik vond dat ie veel trillingen had. Van die boxer natuurlijk. Daar kon ik niet mee leven. Terug gekomen zag ik ook, een beetje verstopt nog, de R1200RT staan. Daar hebben we mee gereden en ik was gelijk verkocht, de boxertrillingen waren behoorlijk minder, de balans was ook uitstekend en hij stuurde als het spreekwoordelijke scheermes.
Toen ie was afgeleverd, eind maart, reed ik naar huis, rustigjes achter mijn vriendin aan.
Wat ik graag van jullie zou willen weten. Wanneer je een nieuwe motor hebt gekocht, hoor je dan ook allemaal geluidjes waar je onrustig van wordt?
Ik namelijk wel. Voor het eerst een Boxer. Mét Topkoffer, met een breed raam en natuurlijk een stuk meer vermogen.
ik voelde de motor trillen, bij relatief lage snelheden, 100, 110 km/u. Toen ik dat de eerste keer voelde werd ik erg onzeker. Maar goed, rustigjes opbouwen maar weer. Ben een week later naar Duitsland gereden om wat meer, op hogere snelheden, te kunnen experimenteren met het raam en zonder de topkoffer. Daar bleek dat het allemaal wel wat meeviel. Je bent natuurlijk een speelbal van de elementen met zo'n machine en deze reageerde anders dan de K(die liep als op rails, in mijn beleving). Het waaide best hard die dag en wanneer je trajectstuk met bomen was omzoomd had je minder last. Heb er behoorlijk hoge snelheid kunnen halen. Stemde positief dus. Daarna heb ik 2 keer een weekend in het Sauerland gedaan. Het eerste met een heel gezelschap, als uitje waar we iedere dag gezellige ritjes maakten. Het tweede was een vaardigheids(berg)training, waar we niet alleen het bochten en lijnen rijden maar ook het 'korte' werk goed hebben getraind. Daar heb ik dan uiteindelijk deze motor helemaal goed leren kennen.
Ik ga hier nog lang van genieten....
In het kort mijn motor geschiedenis. Ik ben nu 57 jaar oud, 10 jaar in het bezit van mijn rijbewijs, en heb al die jaren met dezelfde K75RT uit 1991 gereden. Er zijn sindsdien ongeveer 70k km onder mijn wielen doorgegaan. Erg veel plezier van deze motor gehad. Kon er ook mee lezen en schrijven, zeg maar.
Het werd echter tijd voor een andere. Ik had mijn zinnen op een K1200GT gezet, maar bij het proefrijden bleek die nou niet bepaald lekker te zitten. Dát vond ik, en mijn vriendin, heel erg belangrijk. Er stond ook een andere fiets, een R1150 RT klaar. Die hebben we ook gereden. Zat goed, maar ik vond dat ie veel trillingen had. Van die boxer natuurlijk. Daar kon ik niet mee leven. Terug gekomen zag ik ook, een beetje verstopt nog, de R1200RT staan. Daar hebben we mee gereden en ik was gelijk verkocht, de boxertrillingen waren behoorlijk minder, de balans was ook uitstekend en hij stuurde als het spreekwoordelijke scheermes.
Toen ie was afgeleverd, eind maart, reed ik naar huis, rustigjes achter mijn vriendin aan.
Wat ik graag van jullie zou willen weten. Wanneer je een nieuwe motor hebt gekocht, hoor je dan ook allemaal geluidjes waar je onrustig van wordt?
Ik namelijk wel. Voor het eerst een Boxer. Mét Topkoffer, met een breed raam en natuurlijk een stuk meer vermogen.
ik voelde de motor trillen, bij relatief lage snelheden, 100, 110 km/u. Toen ik dat de eerste keer voelde werd ik erg onzeker. Maar goed, rustigjes opbouwen maar weer. Ben een week later naar Duitsland gereden om wat meer, op hogere snelheden, te kunnen experimenteren met het raam en zonder de topkoffer. Daar bleek dat het allemaal wel wat meeviel. Je bent natuurlijk een speelbal van de elementen met zo'n machine en deze reageerde anders dan de K(die liep als op rails, in mijn beleving). Het waaide best hard die dag en wanneer je trajectstuk met bomen was omzoomd had je minder last. Heb er behoorlijk hoge snelheid kunnen halen. Stemde positief dus. Daarna heb ik 2 keer een weekend in het Sauerland gedaan. Het eerste met een heel gezelschap, als uitje waar we iedere dag gezellige ritjes maakten. Het tweede was een vaardigheids(berg)training, waar we niet alleen het bochten en lijnen rijden maar ook het 'korte' werk goed hebben getraind. Daar heb ik dan uiteindelijk deze motor helemaal goed leren kennen.
Ik ga hier nog lang van genieten....