Komt weer een lang antwoord;
Je zult naar de technische specificaties op de website van de fabrikant moeten kijken om de leessnelheid te achterhalen.
http://kb.sandisk.com/app/answers/detai ... %20ratings
Hoewel de aandacht is voor hoofdzakelijk schrijfsnelheden.
De schrijfsnelheid (die minder van belang is in deze specifieke toepassing) is het getal in het rondje, de Class. (dat zijn de MB's per seconden bij een lege kaart)
En een snelle(re) kaart maakt de host (Zumo 660 in dit geval) niet sneller als de host die hogere snelheid niet aan kan.
Oftewel het heeft geen zin en zonde-geld, als je een Class 10 kaart in een host plaatst die niet verder komt dan Class 4.
Maar, dat is nog altijd alleen bij het schrijven naar het geheugenkaartje.
Daar komt nog bij dat Flash geheugen na veelvuldig gebruik trager en trager wordt.
Maar dat is techniek en ik zal je niet nog verder vermoeien met dergelijke details.
Het 1e belangrijke punt is de grootte van de geheugenkaart;
Momenteel is de volledige navigatiekaart ongeveer 2,5 Gb, tel daarbij eventueel (!) een motorkaart op en wat andere grotere bestanden en je zit boven de 3 Gb.
In mijn optiek kan je dus beter voor een 8 Gb dan voor een 4 Gb geheugenkaartje kiezen.
Dan heb je ook meer ruimte voor de toekomst, als het er op aan komt.
Ik zou zelf voor een micro-SD van 8 Gb met een Class rating van 4 kiezen.
Dan nog ff wat over de traagheid;
Flashgeheugen, ook degene ingebouwd in apparaten wordt na verloop van tijd trager, dat is inherent aan de techniek daar achter.
Maar ook het überhaupt lezen en schrijven van flashgeheugen is niet echt heel snel te noemen.
Dat heeft te maken hoe dat geheugen uitgelezen moet worden en de data eruit komt of in gaat.
Ik zal niet nog dieper op de techniek in gaan anders dan een analogie;
De data gaat er gemultiplexed in en uit, als een soort lange trein met wagons, en in die wagons zit dan delen van je data.
Als er veel data is, zal die trein met wagons dus meerdere keren langs moeten rijden om die data op te halen (lezen) of te brengen (schrijven).
Want die trein met wagons heeft een vaste lengte, en als de trein vol is, zal de rest van de data ff moeten wachten op de volgende trein.
Kortom, de techniek is ook een beperkende factor.
Wat betekend dat in de praktijk;
Ja, de opbouw van de kaart zal iets trager zijn als de grote kaart op een extern geheugenkaartje staat.
Zeker als je alle details, POI's e.d. aan zet.
Maar in mijn optiek praat je dan over 0,5 seconden of minder, versus het interne geheugen.
Natuurlijk kan je dergelijke problemen heel gemakkelijk oplossen;
Plaats in je navigatie alleen de kaart die je daadwerkelijk gaat gebruiken.
Hoe kleiner de route-kaart, hoe sneller deze gelezen zal worden, ongeacht de locatie van die kaart.
Kortom, vraag je zelf dus af, ga ik daadwerkelijk met de motor heel Europa (en de rest) rijden, of is een Benelux selectie voldoende?
