Hoewel de download van Jos uitstekend werkt, houd ik niet zo van het testen van de HES met ingeschakeld contact. Vandaar dat ik zocht naar een alternatief om de HES te testen met losgetrokken stekker onder de tank. Nu kun je de BMW tester wel kopen maar die zal wel weer duurder zijn dan €. 200 !!
Ik zocht daarom naar een goedkoper alternatief, en dat heb ik ook gevonden.
Allereerst met dank aan Paul RS : De HES kun je snel testen dmv het luisteren naar de brandstofpomp. Met contact aan slaat deze aan in bdp.
Om niet alleen de HES te kunnen testen, maar ook de hallgeverplaat af te stellen, kun je via http://users.rcn.com/dehager inloggen op BMW Oilhead Timing Test box, waar je via een simpel schema zo'n testertje kunt maken. Ik heb bij Conrad de onderdeeltjes besteld voor een totaal bedrag van €. 16,27 !
Je moet alleen uitkijken dat je signaal LEDjes neemt die heel weinig stroom vragen - de maximale stroomsterkte van de HES unit is slechts 22 mA !! Een hogere stroomsterkte vernielt de HES, vandaar dat je geen gloeilampje kunt gebruiken. I.p.v. de in het schema aangeduide aparte voorschakelweerstanden heb ik 12 V LED's met ingebouwde voorschakelweerstand genomen.
Je zou ipv LED's ook een analoge voltmeter kunnen gebruiken, maar die LEDjes schakelen sneller, en dat is wel nodig.
groeten Dick
HES (Hall sensor) tester
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1183 Weergaves
-
Laatste bericht door FreekC
-
- 15 Reacties