Pagina 1 van 1

2 bouten cilinderkop dol

Geplaatst: 18 jun 2012, 11:09
door Plein69
Vraagje,

Gister was na 3 jaar stilstand, uit elkaar halen en weer opbouwen mijn R 1100 RT klaar en ben ik een proef rondje gaan rijden.
Ik had na kleppen stellen de cilinderkoppen op 8 NM vast gezet.
Alleen na het rijden bemerkte ik dat hij op de rechter kop iets zweette.
Ik mijn moment sleutel gepakt en op 8 nm gezet.
Maar de bovenste bouten gingen met gemak over het moment heen en zijn niet goed vast te zetten.

Wil van de week van de kop de gaten waar het schroefdraad kapot is Helicoils er in zetten.

Maar Ik zit met de volgende vragen.
Hoeveel olie zit er in de kop? ( Als ik niet hoef af te tappen scheelt het weer werk)
En welke M maat hebben de bouten waar je je cilinderkop mee vast zet.

Richard

Re: 2 bouten cilinderkop dol

Geplaatst: 18 jun 2012, 13:56
door PaulRS
Hoi.

Er komt wel wat olie mee als je die deksels lostrekt, maar veel is dat niet, een paar cc.
Doekje, of bakje eronder en opvangen.

De maat is M6.

En neem voor die Helicoils niet de standaard lengte, maar 1,5 of 2x, als je die vind.

Groeten, Paul.

Re: 2 bouten cilinderkop dol

Geplaatst: 18 jun 2012, 16:18
door Beamietoo
PaulRS schreef:Hoi.

Er komt wel wat olie mee als je die deksels lostrekt, maar veel is dat niet, een paar cc.
Doekje, of bakje eronder en opvangen.

De maat is M6.

En neem voor die Helicoils niet de standaard lengte, maar 1,5 of 2x, als je die vind.

Groeten, Paul.
Kijk goed of de draad op de bouten zuiver is anders eerst opschonen of nieuwe met rubbers erin.

gr, Kenny

Re: 2 bouten cilinderkop dol

Geplaatst: 19 jun 2012, 20:55
door Plein69
Zo probleem opgelost.

Vandaag langs KMS motoren in Poeldijk gereden.
Mocht zijn brug / werkplaats gereedschap en Helicoils gebruiken.
Uiteindelijk een derde ook uit voorzorg vervangen.
Was een stuk goedkoper dan zelf een set kopen.

Moest alleen nog een keer terug. Was klaar reed weg en sta een kilometer verder te wachten en denk wat ruik ik .
Kwam dus olie uit de kop.
Terug gereden en ik had weer de mazzel dat 1 van helicoils die nooit losgaan toch was losgekomen. _003
Dus kop sloot niet goed af.

Na opnieuw tappen van de coil en schoonmaken / weghalen van alle olie moest er nog 450 cc olie in het blok en was alles goed.

Richard