Afgelopen zaterdag de NGK irridium bougies vanuit Engeland binnen gekregen. Inclusief verzenkosten was dit €40,- goedkoper dan de reguliere prijs voor dezelfde dingen in NL. Dat heeft zicht dus geloond! Ook de levertijd viel mij reuze mee, na 6 dagen werden ze al bezorgd.
Dus gisteren vol enthousiasme begonnen aan het onderhoud van m'n RT.
Eigelijk zou de motor nog helemaal geen onderhoud nodig hebben want ik heb hem in januari pas gekocht en bij aflevering zou hij een beurt krijgen, dit staat ook vermeld op de aankoop nota. daarnaast heb ik er in de afgelopen periode niet zoveel mee gereden, deels door het slechte weer wat we gehad hebben en deels door het feit dat ik van mij werkgever tijdelijk een auto van de zaak tot beschikking heb gekregen. Normaal rijd ik zo'n 400km woon/werk in de week.
Al met al heb ik in de tijd dat ik de motor heb er maar een paar duizend km mee gereden.
dat ik besloten heb om toch maar onderhoud te gaan doen heeft als reden dat ik geen plezier meer had aan het rijden. M'n 1150 RT die ik ingeruild had reed véél beter dan de 1200 die ik er voor terug gekocht had...en ik kreeg een beetje het gevoel dat ik een vriendin aan de kant had gezet voor een ander en er na een half jaartje achter was dat ik het nog niet zo slecht had met die eerste. ik wou m'n 'lieve' 1150 terug!!!! beetje drama moet kunnen toch?!

maar goed, ik wou vertellen over het onderhoud:
wat me direct opviel was hoe makkelijk de tupperware te verwijderen is in vergelijk met de 1150. Om nog even het vergelijk met de vriendinnen te maken, de kleding was in no time uit!

.
vervolgens de motor olie eruit en het filter verwijderd, dit zag er goed uit en is waarschijnlijk het enige wat de dealer (geen BMW) heeft gedaan aan mijn motor. Het filter leek als nieuw en de olie was nog helemaal helder. bij het ophalen van de motor had ik wel gevraagd welke olie ze erop gedaan hadden waarop ze aangaven semie synthetische 10w/40 olie hadden gebruikt. Dit heb ik vervangen door Motorex 15w/50 vol synthetisch. Ook de versnellingsbak olie eruit laten lopen en deze was niet meer helder. Hier heb ik gekozen om dit te vervangen met Castrol MTX 75w/140.
Was het luchtfilter aan de beurt, toen ik de de luchtaanzuigbuis verwijderd had zag ik meteen dat het hard nodig was. M'n inmiddels naakte vriendin had de longen van een bejaarde ketting rookster. Het filter zat vol!! Gauw vervangen dus, luchtsnorkel terug geplaatst en door naar het kleppenstellen. Bougies eruit en meteen zichtbaar dat er iets niet goed was. De laatste rit die ik gedaan had was een veluwe tocht en daarbij 400km op een dag gereden inclusief een gedeelte snelweg. toch was er behoorlijke roet aanslag zichtbaar op de standaard NGK's.
de klepdeksels verwijderd, motor in BDP, en de voelers erbij gehaald. Zowel de inlaat en de uitlaat veeeeeel te strak. zo strak zelfs dat de inlaat voeler 0,15 met veel moeite aan de uitlaat zijde door te halen was. Dit was voor zowel de linker als de rechter cilinder het geval. Dus alles netjes afgesteld.
tja....en dan sta je daar met een machien die je voor het gevoel helemaal uit elkaar gehad hebt. Ik had geen boutjes over gehouden en kwam er ook geen tekort dus het moest goed gegaan zijn, maar toch voel je een lichte aarzeling om de startknop in te drukken......zou ie 't nog doen?
Starten en.....lopen als een naaimachiene! heel regelmatig...Tot slot nog even op toeren synchroon gesteld (geleerd van Baird tijdens Techdag 2011). En toen gauw de kleertjes weer aan....is toch mooier in het geval van een RT :lol: .
En dan wil je nog maar één ding! rijden! kijken wat het resutaat is van het werk. nou, euhm...dat resultaat is eigenlijk het verschil tussen een kettingrokende bejaarde, niet vooruit te branden, en een topsporter van een jaar of 20. Wat een power! Wat soepel en licht voetig. Een grijns van oor tot oor....de rest van de zondag

. Voor een halve dag sleutelen en iets meer dan €150,- aan materialen vond ik dat een geweldig resultaat. alleen wel jammer dat die dealer 't niet gedaan heeft. kennelijk is bij hem een afleverbeurt niet meer dan de motorolie verversen. Hoe dan ook, ik ben weer blij met m'n RT.
En de lering uit dit hele verhaal is eigenlijk heel simpel en iets wat ik al heel lang roep: als je wil dat iets goed gebeurd moet je het ZELF doen!!
en alleen als je met liefde en passie te werk gaat krijg je daar een wild beest voor terug wanneer je aan de knoppen zit.
Groet'n, Harm.