Een overstap? Overtuig me!
Moderator: RT_Patrick
Een overstap? Overtuig me!
Beste mensen,
Ik ben Hans de Vries en 58 jaar oud! Woon in Heiloo (voor niet kenners: tegen Alkmaar aan in Noord-Holland). Ik rij al vanaf m'n 20-ste voor de lol motor. Nog geen BMW RT, maar lees mijn verhaal.
Als Yamaha-rijder kijk ik nu serieus naar de BMW R850RT. Hoe zo? Momenteel rij ik op een Yamaha BT1100 Bulldog. Een zogenaamde naked bike. De Bulldog is heel betrouwbaar en rijdt superzuinig! Langzamerhand stel ik comfort toch meer en meer op prijs als ik met vrienden er een paar dagen op uit trek. Nu met een bagagerol + tanktas. Voordat ik op pad ga monteer ik een bagagerek en een hoger stuurschermp i.p.v. het kleine stuurschermpje.
Meer windbescherming en vaste koffers lijkt me wel wat en bakken vermogen hoeft van mij niet (meer).
Hiervoor reed ik een Diversion XJ900S, Fazer FZS600, XV920, 2 x XS750 en een paar Honda's en één Kawasaki (m'n eerste motor).
Ik heb bij mijn afweging naar een eventuele opvolger in het vizier:
• Yamaha Diversion XJ900S met koffers + eventueel aangepaste kuipruit
• BMW R850RT / R1100RT / R1150RT
Een nieuwe fiets is financieel geen optie, dus kijk ik uit naar een nette gebruikte fiets met niet teveel km's.
De XJ900S is de goedkoopste optie, een motor waarmee ik eerder positieve ervaringen heb. Een no-nonsense fiets, makkelijk en prijsvriendelijk in onderhoud. Met enige aanpassingen (o.a. progressieve voorvorkvering) een zeer prettige reisgenoot, die redelijk zuinig met de tegenwoordige prijzige brandstof omgaat. Met een kofferset en eventuele andere ruit blijft het wel een "aangeklede" fiets.
Dan de BMW R850RT! Compleet/een geheel, uitgebalanceerd, mooi (vind ik), modern (o.a. ABS), hoogwaardige materialen, zou soepel (weinig KFR) rijden en kan zuinig met in brandstof omgaan. Maar……. (twijfel)
In een ander "draadje" op dit forum ben ik op zoek naar wat feedback van jullie omdat ik toch enige twijfel heb en jullie e.e.a. voor mij kunnen nuanceren!
Ik heb een nette R850RT (2001) en R1150RT (2003) op het oog. Beiden van een particulier. Mensen komen mij netjes en betrouwbaar voor. Uiteraard overweeg ik bij twijfel een BMW-deskundige een oordeel te vragen.
Overigens ben ik een recreatieve rijder met ongeveer 4.500km p/jr.
Groet,
Hans
Ik ben Hans de Vries en 58 jaar oud! Woon in Heiloo (voor niet kenners: tegen Alkmaar aan in Noord-Holland). Ik rij al vanaf m'n 20-ste voor de lol motor. Nog geen BMW RT, maar lees mijn verhaal.
Als Yamaha-rijder kijk ik nu serieus naar de BMW R850RT. Hoe zo? Momenteel rij ik op een Yamaha BT1100 Bulldog. Een zogenaamde naked bike. De Bulldog is heel betrouwbaar en rijdt superzuinig! Langzamerhand stel ik comfort toch meer en meer op prijs als ik met vrienden er een paar dagen op uit trek. Nu met een bagagerol + tanktas. Voordat ik op pad ga monteer ik een bagagerek en een hoger stuurschermp i.p.v. het kleine stuurschermpje.
Meer windbescherming en vaste koffers lijkt me wel wat en bakken vermogen hoeft van mij niet (meer).
Hiervoor reed ik een Diversion XJ900S, Fazer FZS600, XV920, 2 x XS750 en een paar Honda's en één Kawasaki (m'n eerste motor).
Ik heb bij mijn afweging naar een eventuele opvolger in het vizier:
• Yamaha Diversion XJ900S met koffers + eventueel aangepaste kuipruit
• BMW R850RT / R1100RT / R1150RT
Een nieuwe fiets is financieel geen optie, dus kijk ik uit naar een nette gebruikte fiets met niet teveel km's.
De XJ900S is de goedkoopste optie, een motor waarmee ik eerder positieve ervaringen heb. Een no-nonsense fiets, makkelijk en prijsvriendelijk in onderhoud. Met enige aanpassingen (o.a. progressieve voorvorkvering) een zeer prettige reisgenoot, die redelijk zuinig met de tegenwoordige prijzige brandstof omgaat. Met een kofferset en eventuele andere ruit blijft het wel een "aangeklede" fiets.
Dan de BMW R850RT! Compleet/een geheel, uitgebalanceerd, mooi (vind ik), modern (o.a. ABS), hoogwaardige materialen, zou soepel (weinig KFR) rijden en kan zuinig met in brandstof omgaan. Maar……. (twijfel)
In een ander "draadje" op dit forum ben ik op zoek naar wat feedback van jullie omdat ik toch enige twijfel heb en jullie e.e.a. voor mij kunnen nuanceren!
Ik heb een nette R850RT (2001) en R1150RT (2003) op het oog. Beiden van een particulier. Mensen komen mij netjes en betrouwbaar voor. Uiteraard overweeg ik bij twijfel een BMW-deskundige een oordeel te vragen.
Overigens ben ik een recreatieve rijder met ongeveer 4.500km p/jr.
Groet,
Hans
Re: Een overstap? Overtuig me!
Dag Hans,
Een overstap? Overtuig me!
:lol: :lol: :lol: nee dat doen wij niet !!!!
:lol: :lol: :lol: dat doet de R11xxRT zelf wel !!!!
RhanRT
Een overstap? Overtuig me!
:lol: :lol: :lol: nee dat doen wij niet !!!!
:lol: :lol: :lol: dat doet de R11xxRT zelf wel !!!!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
RhanRT
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: Een overstap? Overtuig me!
Beste Hans,
Wat is je grootste twijfel in dit verhaal? Ik heb een jaar geleden mijn Yamaha Gts 1000 ingeruild voor een R 1100 RT. Compleet andere fiets met een geheel eigen motorkarakteristiek. Vooralhet rijden met een 2 cylinder boxermotor is heel anders dan een vloeiende 4-in-lijn. Maar ik heb er tot op heden geen spijt van gehad. M et name het sturen en het handelen van de motor is redelijk verslavend moet ik zeggen. Ook het comfort van een grote kuip met handvatverwarming is vooral in regen en wind ergfijn om te hebben. Let wel dat je grootste overstap is het rijden met een boxermotor. In niets te vergelijken met een yamaha. De keuze wordt er waarschijnlijker nietmakkelijker op maar ga maar eens proefrijden en ervaar de verschillen.
Veel succes
Remco
Wat is je grootste twijfel in dit verhaal? Ik heb een jaar geleden mijn Yamaha Gts 1000 ingeruild voor een R 1100 RT. Compleet andere fiets met een geheel eigen motorkarakteristiek. Vooralhet rijden met een 2 cylinder boxermotor is heel anders dan een vloeiende 4-in-lijn. Maar ik heb er tot op heden geen spijt van gehad. M et name het sturen en het handelen van de motor is redelijk verslavend moet ik zeggen. Ook het comfort van een grote kuip met handvatverwarming is vooral in regen en wind ergfijn om te hebben. Let wel dat je grootste overstap is het rijden met een boxermotor. In niets te vergelijken met een yamaha. De keuze wordt er waarschijnlijker nietmakkelijker op maar ga maar eens proefrijden en ervaar de verschillen.
Veel succes
Remco
- BertL
- 2024
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: Een overstap? Overtuig me!
Hans, welkom op dit forum. Als je het forum een beetje doorspit, hoeven wij eigenlijk geen reclame te maken voor de R-serie. Dit forum is één wandelende folder met als bijzonderheid dat er naast de vele plussen ook minnen besproken worden. En dat is eerlijk.
Als je het forum doorleest kom je zeker de naam Kenny van MSA tegen. Velen gaan naar hem met schijnbaar onoplosbare problemen. Laat nou die Kenny zijn eigen r1150rt te koop hebben staan. Ik geef het even als tip mee.
Als je het forum doorleest kom je zeker de naam Kenny van MSA tegen. Velen gaan naar hem met schijnbaar onoplosbare problemen. Laat nou die Kenny zijn eigen r1150rt te koop hebben staan. Ik geef het even als tip mee.
Laatst gewijzigd door BertL op 19 mei 2012, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
GrTz
BertL
BertL
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Een overstap? Overtuig me!
Hans, Heiloo is bekend want ik woon in haarlem.
Ik zal eerst even mijn historie aan fietsen geven.
Suzuki T350, Suzuki GS750,Yamaha XS1100, Honda CB900 F, Yamaha XT600, Kawasaki GPX600R, Kawasaki ZRX1100R, Kawasaki ZX9R, Honda VFR 800, Kawasaki ZX9R, Kawasaki ZRX1200S, BMW R1100RT, Yamaha FZ6, Suzuki DL1000 Vstrom, BMW F800ST, BMW R1200RT.
Mijn BMW R1100RT had KFR en de dealer kreeg dat er niet uit want anders was die nooit weggegaan.
Ik ben er nu achter dat een goede monteur ( voor mij dus Kenny) dit er wel uit kan halen door de fiets goed af te stellen.
Van al deze fietsen vond ik er paar prettig.
ZX9R, omdat dit een racemonster was maar niet echt die zit had, meer comfort.
Vstrom, ik werd wat ouder en wou een rechtere zit, super fiets, super koppel en snel, alleen teveel roest.
RT, superzit ontspannen, hele makkelijke fiets door het gewicht laag te leggen waardoor je niet snel het idee hebt om dus om te vallen. Je kan ook snel en makkelijk een bocht om, zuinig, betere kwaliteit zeker t.o.v. Een F800ST. Gemakkelijk een kmstand van 200.000 te halen zonder revisie, lukt niet met een japanner volgens mij. Vandaar dat je iets olieverbruik hebt tot ongeveer 20.000 km.
Ik ben nu 49 jaar en heb eindelijk mijn zalige fiets gevonden in de 1200 RT.
Die gaat voorlopig niet weg.
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen met je keuze anders moet je maar eens langs komen om te kijken wat ik heb.
Forumheer Jos heeft nu ook een R1150RT te koop.
Groeten, Richard
Ik zal eerst even mijn historie aan fietsen geven.
Suzuki T350, Suzuki GS750,Yamaha XS1100, Honda CB900 F, Yamaha XT600, Kawasaki GPX600R, Kawasaki ZRX1100R, Kawasaki ZX9R, Honda VFR 800, Kawasaki ZX9R, Kawasaki ZRX1200S, BMW R1100RT, Yamaha FZ6, Suzuki DL1000 Vstrom, BMW F800ST, BMW R1200RT.
Mijn BMW R1100RT had KFR en de dealer kreeg dat er niet uit want anders was die nooit weggegaan.
Ik ben er nu achter dat een goede monteur ( voor mij dus Kenny) dit er wel uit kan halen door de fiets goed af te stellen.
Van al deze fietsen vond ik er paar prettig.
ZX9R, omdat dit een racemonster was maar niet echt die zit had, meer comfort.
Vstrom, ik werd wat ouder en wou een rechtere zit, super fiets, super koppel en snel, alleen teveel roest.
RT, superzit ontspannen, hele makkelijke fiets door het gewicht laag te leggen waardoor je niet snel het idee hebt om dus om te vallen. Je kan ook snel en makkelijk een bocht om, zuinig, betere kwaliteit zeker t.o.v. Een F800ST. Gemakkelijk een kmstand van 200.000 te halen zonder revisie, lukt niet met een japanner volgens mij. Vandaar dat je iets olieverbruik hebt tot ongeveer 20.000 km.
Ik ben nu 49 jaar en heb eindelijk mijn zalige fiets gevonden in de 1200 RT.
Die gaat voorlopig niet weg.
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen met je keuze anders moet je maar eens langs komen om te kijken wat ik heb.
Forumheer Jos heeft nu ook een R1150RT te koop.
Groeten, Richard

- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Een overstap? Overtuig me!
Vooral NIET gaan proefrijden!
Re: Een overstap? Overtuig me!
Zou ik ook zeker niet doen, een proefrit.
Het leuke van dit soort trajecten is toch wel het verzamelen van informatie, het nadenken en het fantaseren over de te maken keus.
Bij een proefrit op een RT zal dit na 10 meter rijden ten einde zijn.
Toen ik ging proefrijden op een RT was mijn eerste snelle reactie "dit had ik 10 jaar eerder moeten doen".
Groet,
Kees Jan
Het leuke van dit soort trajecten is toch wel het verzamelen van informatie, het nadenken en het fantaseren over de te maken keus.
Bij een proefrit op een RT zal dit na 10 meter rijden ten einde zijn.
Toen ik ging proefrijden op een RT was mijn eerste snelle reactie "dit had ik 10 jaar eerder moeten doen".
Groet,
Kees Jan
Re: Een overstap? Overtuig me!
Elke motor heeft wel iets BMW heeft de boxer.En eigenlijk is het met die boxer net als een paar nieuwe schoenen. Je trekt ze aan en in het begin zitten ze niet en als ze ingelopen zijn dan wil je ze niet meer kwijt.
Nou ja er staan af en toe wel wat motoren op het verlanglijstje maar deze keer wel allemaal twins. Ik blijf ook verliefd op de R90S. Ik keek overigens ook naar de Yamaha XJ900 voordat ik zeze kocht. Ook die motor heeft wel wat al vond ik de oudere wel mooier. Ik hou van degelijk en eenvoudig.
Succes met de keus.
Nou ja er staan af en toe wel wat motoren op het verlanglijstje maar deze keer wel allemaal twins. Ik blijf ook verliefd op de R90S. Ik keek overigens ook naar de Yamaha XJ900 voordat ik zeze kocht. Ook die motor heeft wel wat al vond ik de oudere wel mooier. Ik hou van degelijk en eenvoudig.
Succes met de keus.
- Edwin1970
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
- Type: R1100RT
- Bijz: BOUWJAAR 2000
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Rotterdam
Re: Een overstap? Overtuig me!
Hallo Hans,
Kiezen blijft altijd moeilijk. Ik heb net mijn pan european de deur uit gedaan. Eigenlijk niet bewust, maar een vrachtauto vond het nodig om achteruit te rijden! Maar goed, ik kreeg een aardige dagwaarde terug dus kon ik eens kijken voor iets anders. Ik ben afgegaan op wat ik mooi vind: grote motor waarbij ie er zowel met als zonder kofferset mooi uit ziet. Dan kom ik al snel uit bij RT.
.
Heb 3 weken terug proefrit gemaakt op een
en gelijk gekocht. Een heerlijke hoge zit, met optie om zadel te verstellen. Achteraf gezien, is een Pan tov mijn
wel een beetje gedateerd qua uiterlijk.
De handvatverwarming en groot beweegbaar scherm zijn bijkomende voordelen.
Ben nog niet helemaal gewend aan het boxer idee,maar geloof dat dat wel goed komt.
Ook aan de handbediening van de knipperlichten, links voor links en rechts voor rechts, ga ik steeds meer wennen. Welke ingenieur van BMW dat verzonnen heeft..........
Het verbruik met deze
uit 2000 is wel wat hoger dan mijn Pan uit 1993 terwijl mijn rijstel niet is veranderd de afgelopen 3 weken, geloof ik.
Veel succes met wat de keuze het uiteindelijk wordt. We lezen het wel op dit forum neem ik aan.
Groet,
Edwin
Kiezen blijft altijd moeilijk. Ik heb net mijn pan european de deur uit gedaan. Eigenlijk niet bewust, maar een vrachtauto vond het nodig om achteruit te rijden! Maar goed, ik kreeg een aardige dagwaarde terug dus kon ik eens kijken voor iets anders. Ik ben afgegaan op wat ik mooi vind: grote motor waarbij ie er zowel met als zonder kofferset mooi uit ziet. Dan kom ik al snel uit bij RT.

Heb 3 weken terug proefrit gemaakt op een


De handvatverwarming en groot beweegbaar scherm zijn bijkomende voordelen.

Ben nog niet helemaal gewend aan het boxer idee,maar geloof dat dat wel goed komt.
Ook aan de handbediening van de knipperlichten, links voor links en rechts voor rechts, ga ik steeds meer wennen. Welke ingenieur van BMW dat verzonnen heeft..........
Het verbruik met deze

Veel succes met wat de keuze het uiteindelijk wordt. We lezen het wel op dit forum neem ik aan.
Groet,
Edwin
Re: Een overstap? Overtuig me!
1x op de BMW en daarna "There's no way back!"
Staat op de hele korte lijst van merken dat zo lekker zit en rijdt, zo lang mee gaat en per gereden km NIET duur.
En ook niet onbelangrijk... je komt in een gezelschap met de meest aardige motorrijders en op het beste

Staat op de hele korte lijst van merken dat zo lekker zit en rijdt, zo lang mee gaat en per gereden km NIET duur.

En ook niet onbelangrijk... je komt in een gezelschap met de meest aardige motorrijders en op het beste


Laatst gewijzigd door Beamietoo op 19 mei 2012, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Een overstap? Overtuig me!
Voor mij is het: Beemer My Way. 

- Vorie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
Re: Een overstap? Overtuig me!
Helemaal mee eens! Ben net terug van 3 dagen toeren in de Eifel mèt passagier. Wat een ontzettende fijne motor blijft het toch. Heerlijk zitten, altijd meer dan voldoende grip en vermogen en wat een wegligging! voor mij nooit meer anders!!!
groeten, Coen
- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Een overstap? Overtuig me!
Mijn ervaring is en blijft; hoe goed iedereen zijn/haar ervaringen met je deelt, je moet toch zelf ervaren hoe het in werkelijkheid is.
Overtuigen kunnen wij je niet, ervaringen uitwisselen wel. Een boxer is nu eenmaal geen 4 cylinder in lijn en dit is iets waar je écht rekening mee moet houden, evenals het remmen en het sturen van een BMW. Ben je er eenmaal aan gewent wil je niet anders meer!
Ik heb zelf nu (eindelijk) een R1200RT en ik ben verkocht aan de rij-eigenschappen, iets wat mijn vorige BMW R850RT ook had alleen was deze net even wat zwaarder.
Motorisch is dit in mijn ogen ook de mooist lopende RT! Deze 1200 is mijn tweede boxer inmiddels en vermoedelijk niet de laatste!
Even voor de beeldvorming hoe iets kan veranderen door de jaren heen:
Jaren terug heb ik ooit eens proefgereden op een R1100RT en ik moet zeggen dat ik na deze proefrit BMW-boxer-genezen was!
Wat reed die fiets slecht en dan bedoel ik het motorische gedeelte. Hakken/puffen maar vooral bokken tijdens de hele rit, nee dit was zeker geen fijn lopende 1100!
Heeft natuurlijk ook allemaal te maken met de afstelling van zo'n fiets en welk type je wilt rijden want er zit duidelijk verschil in RT's; een 850 rijdt motorisch anders dan een 1100RT die weer anders rijdt dan een 1150RT en dan heb je ook nog de twinspark R1150 en natuurlijk de R1200's welke ook weer anders rijden.....kortom zovele smaken dat er ongetwijfeld iets voor je bij zal zitten.
Maar zoals gezegd ervaar het eerst zelf door een goede en lange proefrit te maken met die fietsen welke je op het oog hebt dan is het snel duidelijk of het al dan niet iets voor je is.
Heb zelf ook ruime ervaringen met diverse Japanners en BMW's zijn allemaal prachtfietsen en ja ik moet zeggen dat kwalitatief gezien naar mijn idee BMW écht kwaliteit is!
Je moet er misschien van (leren) houden! Doe je dat eenmaal wil je niet anders meer, lijkt het je niets moet je er niet aan beginnen, dat is mijn ervaring.
Succes met je zoektocht.
Gr.
Peter
Overtuigen kunnen wij je niet, ervaringen uitwisselen wel. Een boxer is nu eenmaal geen 4 cylinder in lijn en dit is iets waar je écht rekening mee moet houden, evenals het remmen en het sturen van een BMW. Ben je er eenmaal aan gewent wil je niet anders meer!
Ik heb zelf nu (eindelijk) een R1200RT en ik ben verkocht aan de rij-eigenschappen, iets wat mijn vorige BMW R850RT ook had alleen was deze net even wat zwaarder.
Motorisch is dit in mijn ogen ook de mooist lopende RT! Deze 1200 is mijn tweede boxer inmiddels en vermoedelijk niet de laatste!
Even voor de beeldvorming hoe iets kan veranderen door de jaren heen:
Jaren terug heb ik ooit eens proefgereden op een R1100RT en ik moet zeggen dat ik na deze proefrit BMW-boxer-genezen was!
Wat reed die fiets slecht en dan bedoel ik het motorische gedeelte. Hakken/puffen maar vooral bokken tijdens de hele rit, nee dit was zeker geen fijn lopende 1100!
Heeft natuurlijk ook allemaal te maken met de afstelling van zo'n fiets en welk type je wilt rijden want er zit duidelijk verschil in RT's; een 850 rijdt motorisch anders dan een 1100RT die weer anders rijdt dan een 1150RT en dan heb je ook nog de twinspark R1150 en natuurlijk de R1200's welke ook weer anders rijden.....kortom zovele smaken dat er ongetwijfeld iets voor je bij zal zitten.
Maar zoals gezegd ervaar het eerst zelf door een goede en lange proefrit te maken met die fietsen welke je op het oog hebt dan is het snel duidelijk of het al dan niet iets voor je is.
Heb zelf ook ruime ervaringen met diverse Japanners en BMW's zijn allemaal prachtfietsen en ja ik moet zeggen dat kwalitatief gezien naar mijn idee BMW écht kwaliteit is!
Je moet er misschien van (leren) houden! Doe je dat eenmaal wil je niet anders meer, lijkt het je niets moet je er niet aan beginnen, dat is mijn ervaring.
Succes met je zoektocht.
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Re: Een overstap? Overtuig me!
Het is heel simpel;
een motor overtuigd jou, door zijn souplesse, stuurgedrag, etc.
Een boxermotor is een vrij unieke motor met bijzondere eigenschappen die andere motoren niet hebben.
Maar dat zal tijdens een proefrit de motor je nog uitgebreid vertellen en laten merken.
een motor overtuigd jou, door zijn souplesse, stuurgedrag, etc.
Een boxermotor is een vrij unieke motor met bijzondere eigenschappen die andere motoren niet hebben.
Maar dat zal tijdens een proefrit de motor je nog uitgebreid vertellen en laten merken.
Re: Een overstap? Overtuig me!
Leuke reacties!
Mijn huidige motor - een Bulldog - heeft ook een lekker soepel motorkarakter en deze 1100 V-twin biedt een bulk trekkracht onderin. En ja ik heb al op een wat oudere R1100RT gereden. KFR heb ik niet herkend, wel is het gasgegeven heel direct (aan/uit effect) in mijn beleving. Ja, de wat oudere inspuiting van de R1100RT t.o.v. carburateurs op de soepele Yamaha Bulldog.
Wat wegligging betreft: strak maar, (nog) niet flitsend. Ik moet natuurlijk ook aan de BMW wennen. Kan misschien aan de banden liggen en een Yamaha Bulldog is uiteraard ook een stukje lichter.... In feite reed ik zo op de BMW weg, effies wennen aan de bediening van de richtingaanwijzers. In mijn vriendenkring rijden een R1100RT (heb ik op gereden) en twee nieuwe R1200RT's.
Een R850RT van 2001 heeft zeker mijn warme belangstelling. Komt in de testen en vergelijk met andere toermachines goed uit de verf. Hoge topsnelheden en stoplichtsprints zijn niet mijn ding.
Hans
Mijn huidige motor - een Bulldog - heeft ook een lekker soepel motorkarakter en deze 1100 V-twin biedt een bulk trekkracht onderin. En ja ik heb al op een wat oudere R1100RT gereden. KFR heb ik niet herkend, wel is het gasgegeven heel direct (aan/uit effect) in mijn beleving. Ja, de wat oudere inspuiting van de R1100RT t.o.v. carburateurs op de soepele Yamaha Bulldog.
Wat wegligging betreft: strak maar, (nog) niet flitsend. Ik moet natuurlijk ook aan de BMW wennen. Kan misschien aan de banden liggen en een Yamaha Bulldog is uiteraard ook een stukje lichter.... In feite reed ik zo op de BMW weg, effies wennen aan de bediening van de richtingaanwijzers. In mijn vriendenkring rijden een R1100RT (heb ik op gereden) en twee nieuwe R1200RT's.
Een R850RT van 2001 heeft zeker mijn warme belangstelling. Komt in de testen en vergelijk met andere toermachines goed uit de verf. Hoge topsnelheden en stoplichtsprints zijn niet mijn ding.
Hans
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Een overstap? Overtuig me!
Heb bijna 30 jaar alleen maar Honda gehad
Ik wil niet weer terug , heb wel even moeten wennen (10 meter )
Nu een RT en heb mij nog nooit zo lekker op een motor gevoeld, uiteraard kan dit voor iedereen verschillend zijn
Op andere forums zullen ze weer anders vertellen _003 , het gaat er om waar je je zelf prettig bij voelt, en merk maakt dan niet uit ( zolang het maar een B.. is :) )
En niet onbelangrijk wat je budget is keuzes,keuzes, keuzes
Het kan zo gemakkelijk zijn

Ik wil niet weer terug , heb wel even moeten wennen (10 meter )
Nu een RT en heb mij nog nooit zo lekker op een motor gevoeld, uiteraard kan dit voor iedereen verschillend zijn
Op andere forums zullen ze weer anders vertellen _003 , het gaat er om waar je je zelf prettig bij voelt, en merk maakt dan niet uit ( zolang het maar een B.. is :) )
En niet onbelangrijk wat je budget is keuzes,keuzes, keuzes
Het kan zo gemakkelijk zijn

BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: Een overstap? Overtuig me!
Ulympos,
Als ik jou was zou ik maar op je Bulldog blijven rijden, want éénmaal op een boxer van BMW en je wordt ziek van de gedachte dat je die stap niet eerder had genomen!
Als ik jou was zou ik maar op je Bulldog blijven rijden, want éénmaal op een boxer van BMW en je wordt ziek van de gedachte dat je die stap niet eerder had genomen!
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: kampen
Re: Een overstap? Overtuig me!
Beste olympos
Vorige jaar Heb ik mijn fazer 600 en mijn vrouw haar rebel verkocht en een rt 1150 rt uit 2001 terug gekocht.
En dit is een prima keus geweest, heerlijk met tween op de motor naar de ardenne en de eifel .
Meer dan genoeg ruimte voor de bagage en voortreffelijke stuur eigenschappen en gemak waarmee we de heuvels opreden.
Nadeel is voor mij de hoge onderhoud kosten,ten opzichte van japanse motoren.
Rekening houdend met eventueel flinke reparatie kosten , toch een aanrader.
Gr hbtwin
Vorige jaar Heb ik mijn fazer 600 en mijn vrouw haar rebel verkocht en een rt 1150 rt uit 2001 terug gekocht.
En dit is een prima keus geweest, heerlijk met tween op de motor naar de ardenne en de eifel .
Meer dan genoeg ruimte voor de bagage en voortreffelijke stuur eigenschappen en gemak waarmee we de heuvels opreden.
Nadeel is voor mij de hoge onderhoud kosten,ten opzichte van japanse motoren.
Rekening houdend met eventueel flinke reparatie kosten , toch een aanrader.
Gr hbtwin
- WernerB
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Een overstap? Overtuig me!
Via Honda, Triumph, Moto Guzzi bij BMW terecht gekomen. Na een R69S, een R75/5, een K75, een 1100rt nu een 1200rt. Heerlijke machines die boxers! karaktervol en oer-betrouwbaar. De R69S ging weg bij 247.000 km!
Onderhoud kan aan de prijzige kant zijn, maar gelet op de vaak vele kilometers die je ermee maakt, zijn de bedragen per kilometer waarschijnlijk lager dan van menig andere motor.
"Eens een boxer/altijd een boxer" zou zomaar je slogan kunnen worden. Een proefrit raad ik echt af; je vraagt je direct af waarom je nooit eerder bent overgestapt op die boxers........
Sterkte!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Onderhoud kan aan de prijzige kant zijn, maar gelet op de vaak vele kilometers die je ermee maakt, zijn de bedragen per kilometer waarschijnlijk lager dan van menig andere motor.
"Eens een boxer/altijd een boxer" zou zomaar je slogan kunnen worden. Een proefrit raad ik echt af; je vraagt je direct af waarom je nooit eerder bent overgestapt op die boxers........
Sterkte!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

Re: Een overstap? Overtuig me!
Ik denk dat je op onderhoudskosten zelf een grote invloed hebt. De R850RT lijkt mij ook wel aardig. Als is een hoger koppel natuurlijk ook wel fijn.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 6190 Weergaves
-
Laatste bericht door bert111bel
-
- 2 Reacties
- 5048 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
- 3 Reacties
- 5105 Weergaves
-
Laatste bericht door Ruud Woudstra
-
- 26 Reacties
- 8340 Weergaves
-
Laatste bericht door Walter
-
- 3 Reacties
- 5407 Weergaves
-
Laatste bericht door MotorBurler