Pagina 1 van 1
ASC instelling, niet ESA
Geplaatst: 07 mei 2012, 19:45
door 1-handed
Nu de motor er is komen ook de div. handleiding aan bod
1 ding begrijp ik niet dat is de ESA insteling , wanner is die aan wanneer uit, blijft de instelling ook staan ( net als vering ?)
Kom er ook met handleiding niet uit _003

Re: ESA instelling
Geplaatst: 07 mei 2012, 20:12
door Inspector Gadget
ESA is de (electronisch) instelbare vering, en wat je het laatst ingesteld hebt, wordt onthouden.
Dus je beladingstoestand (solo, passagier, bagage) en de modi comfortabel, sport en normaal.
ESA gaat dus niet "uit" in die zin, het is permanent aan, op bovenstaande geselecteerde modi.
Re: ESA instelling
Geplaatst: 07 mei 2012, 20:39
door 1-handed
Re: ASC instelling, niet ESA
Geplaatst: 07 mei 2012, 21:40
door Inspector Gadget
ASC schakel je "kortstondig uit" en zal weer ingeschakeld worden zodra je het contact uit en weer aan zet.
Het is een veiligheidsmaatregel, en net als bij ABS, is het geen permanente uitschakeling.
Gebruikershandleiding:
Als alternatief voor het bedienen van de ASC-toets kan ook het contact worden uit-en weer ingeschakeld.
Oftewel in plaats van de ASC toets te gebruiken om het in te schakelen, volstaat het uit en weer inschakelen van het contact ook.
Re: ASC instelling, niet ESA
Geplaatst: 07 mei 2012, 22:30
door 1-handed
Wat zal een reden zijn om het uit te zetten ??
Re: ASC instelling, niet ESA
Geplaatst: 07 mei 2012, 22:46
door Inspector Gadget
ASC is het voorkomen dat je achterwiel zou kunnen doorslippen (lees: het detecteren dat de draaisnelheid van je voor- en achterwiel te veel van elkander verschillen).
Als je sportief wilt rijden op sneeuw e.d. zou je ASC willen uitschakelen.
Of als je (legaal, dus op een afgesloten terrein) een wheelie wilt doen.
Met ASC is er geen kans op een wheelie.
ASC werkt via het motormanagement, waarbij de ontstekingstijd aangepast wordt, en indien nog meer ASC-actie nodig is, zelfs de brandstofinspuiting kan actief uitgezet worden voor een bepaalde (milliseconden) tijd.
ASC wordt wel eens gezien als de natuurlijke "tegenhanger" van ABS.
ABS regelt het remvermogen, ASC regelt het motorvermogen (op de aangedreven wielen, dus in ons geval, achterwiel)
Met ASC wordt voorkomen dat je achterwiel kan spinnen door te veel motorvermogen (in 1 keer) en/of te weinig grip tussen band en wegdek.
ASC kan razendsnel ingrijpen.
Kortom, geen echt goede redenen om ASC (of ABS) uit te schakelen. :lol: