Pagina 1 van 1

lekkende R1100RS

Geplaatst: 20 apr 2012, 17:41
door Remeau
Hoi Allen,

Wie heeft wel eens de cylinderpakkingen vervangen?
Mijn R1100 lekt olie, en ik kan niet goed zien waarhet vandaan komt. of de koppakkingen lekken, of de pakking tussen cylinder en blok.
Als ik echter in de beschrijving kijk, kan ik niet goed ontdekken of daar wel een pakking tussen zit, of dat er alleen 3-bond 1209 tussen moet.

Wie herkent dit, en heeft het goed hersteld? (en hoe?)

Alvast bedankt!
Remeau Mac Mootry

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 20 apr 2012, 18:23
door BertL
Gebruik de zoekfunctie even.....Ik heb koppakking ingevuld en een draadje uit 2009 gevonden over het vervngen van de koppakking bij een r1100. Succes met de operatie !

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 21 apr 2012, 01:07
door Baird
Bij de 1150 zit er vloeibare pakking als cilindervoetpakking, ik verwacht dat het bij de 1100 ook zo is, even de repairmanual downloaden via ons forum en je kunt het vinden, ook de realOEM bmw kan het je vertellen.

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 17 jun 2012, 14:25
door Remeau
Inmiddels heb ik gezien dat er tussen de versnellingsbak en de koppeling, aan de rechterkant van het blok, wat olie lekt, wat vervoglens weer op de uitlaat terecht komt...

Het zal dus wel een krukas keerring zijn.
Kan ik de versnellingsbak en kardan in 1 geheel demonteren? _001
Of is dat alleen maar onhandiger... :oops:

Voordat ik m open trek zou ik dat toch graag zeker weten... 8)

ALvast bedankt!
Remeau

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 17 jun 2012, 15:49
door vioma
Remeau schreef:Inmiddels heb ik gezien dat er tussen de versnellingsbak en de koppeling, aan de rechterkant van het blok, wat olie lekt, wat vervoglens weer op de uitlaat terecht komt...

Het zal dus wel een krukas keerring zijn.
Kan ik de versnellingsbak en kardan in 1 geheel demonteren? _001
Of is dat alleen maar onhandiger... :oops:

Voordat ik m open trek zou ik dat toch graag zeker weten... 8)

ALvast bedankt!
Remeau
Ja dat kan , scheelt een hoop gesleutel _004
Voor de montage van de krukas keerringen (2 stuks) heb je wel speciaal gereedschap nodig !

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 17 jun 2012, 16:45
door Remeau
Mooi, Bedankt!
dan ga ik dat met het werkplaatshandboek erbij wel redden.

Speciaal geredschap, bedoel je het hulpstuk om de keerring er in te drukken? of om het vliegwiel te borgen (die moet er toch nog vanaf toch?)

Of zit ik ernaast?
Remeau

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 17 jun 2012, 17:15
door vioma
Ik bedoel om de keerringen erin te zetten, het zijn nogal vreemde dingen zonder veertje :O
Ik heb het ooit gedaan met de onderkant van een frisdrankblikje dat precies om de krukas past , maar makkelijk ging dat niet
de keerring beschadigd vrij snel op het gleufje wat in de krukas zit .
Vliegwiel blokkeren gaat ook wel met een schroevendraaier of bandenlepel .

Re: lekkende R1100RS

Geplaatst: 28 jun 2012, 14:13
door Remeau
Bedankt voor de tips. _004
Ik heb m vanmorgen geplaatst. toevallig past de oliefilter sleutel (die dop) percies op de keerring.
Met mijn vingers een beetje voorgevormd en daarna met kruipolie ingespoten en heeeeeel voorzichtig met een minischroevendraaiertje het "schort" naar binnen laten floepen.
Hij zit erin.

Hoe strak zitten de bouten van het vliegwiel? in de beschrijving staat 1e stap: 40 nm, 2e stap hoekverdraaiing 32graden... _001 moet ik dat lezen als na 40nm nog 32 graden doordraaien? :roll:

[groet]
Remeau