Kofferdeksels spuiten

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Dave

Kofferdeksels spuiten

Ongelezen bericht door Dave »

Door mijn schade aan de rechterspiegel toen mijn motor was omgevallen had ik besloten alles maar eens te gaan spuiten. En nu is het moment daar! Als alles meezit is het voor het treffen klaar...

Zojuist heb ik de spiegel en alle koffers van de motor afgehaald en de deksels van de koffers verwijderd. Direct maar alle stickers en badges van de deksels afgepeld. Volgende stappen zijn schoonmaken, ontvetten en dan begin ik met schuren. Dat laatste zal morgen wel gaan gebeuren denk ik.

Zal bij gaan houden wat ik allemaal doe en dat hier op de site zetten. Zal daar ook de gebruikte materialen bij vermelden en als het efkes kan zet ik er foto's bij...

Opvallende zaken vandaag: bij het verwijderen van de zijdeksels zag ik hoe lang de popnagels zijn die door de bodem gaan. Die zal ik gaan vervangen door boutjes. Dan kan ik in de toekomst eventueel nog gebruik gaan maken van citydeksels (of de really big lids).

Verder bezig geweest met het verwijderen van de stickers (scotchlite reflectiemateriaal van Motorvizi). Wat een pokkespul is dat. Het plakt heel goed, maar is dus ook ellendig om er af te halen. Gelukkig doet WD40 wonderen, maar zorgt er ook voor dat de lijmlaag een behoorlijke smurrie wordt. WD40 er op gespoten en met een huishoudsponsje goed de smurrie in de spons geboend (in het groene deel). Nee, de krassen zijn niet erg: er wordt nog gespoten...

Daarna alles afgedaan met Dasty (Wibra) en ruim gespoeld met water. Te drogen gelegd voordat de volgende stap gezet wordt.
Laatst gewijzigd door Dave op 09 apr 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton1959

Re: Kofferdeksels spuiten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Leuk karweitje Dave ik ben nieuwsgierig naar het resultaat ik wil dat ook nog doen. Maar twijfel tussen een glanzend zwart of de kleur van de motor. Of misschien wel matzwart omdat die koffers toch blijven beschadigen. Succes met het spuiten.

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voordat ik mijn koffers en deksels verkocht, heb ik ook de Black ScotchLite eraf gehaald.

Het beste resultaat is met een haarföhn de sticker iets opwarmen dan haal je het met lijmlaag en al eraf.
Belangrijkste tip: trek niet te snel, de sticker is vrij dun maar toch stevig genoeg als je niet al te hard trekt.

Achtergebleven lijm haalde ik weg met een oude theedoek en gewoon veel wrijven.
Dave

Vandaag heb ik de gelegenheid te baat genomen om de laatste schuuracties te nemen, de koffers in de primer te zetten en vervolgens met spuitplamuur strak te maken. Blijkt dat ik nog een paar kleine deukjes gemist heb. Die gaan dus morgen in de plamuur en dan kan het geheel geschuurd worden om het daarna in de lak te zetten.

Zwarte koffers kennen jullie wel, dus daar heb ik geen foto's van. Maar hieronder een impressie van het geplamuurde spul:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn 'spuitcabine' is overigens een oud washok dat op de nominatie staat opgeknapt te worden binnenkort. Dus het is niet erg dat daar nu wat verf neerslaat :D .
Dave

Wat er gebeurd is:
- ontvetten met Motip ontvetter M600
- schuren met korrel P240
- schuren met korrel P320
- diepere krassen plamuren met Polyester plamuur van Alabastine
- opnieuw schuren met P240 en P320
- nog een keer plamuren
- nog een keer schuren, maar nu ook met P600 en P1000
- dan nog eens ontvetten.

En tussendoor regelmatig schoon- en droogblazen met de compressor...

Tijd om te spuiten!
- na het ontvetten alles afgedaan met een kleefdoekje
- nog eens ontvetten
- twee lagen spuiten met kunststof primer (doorzichtig)
1 een dun laagje om te beginnen
2 een tweede dun laagje om het af te sluiten

- 10 minuten wachten

- dan drie lagen spuiten met Alabastine spuitplamuur (grijs)
1 een dun laagje om te beginnen
2 een dun laagje om te hechten
3 een dikkere laag om straks uit te kunnen schuren
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Je pakt het zeer prof. aan hoor. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Suc6
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik vind ze nu al mooi! _004
Ton1959

Een hele goede start Dave. Ik heb nog maar enkele keren plaatwerk gespoten maar ik bleef altijd met een probleem zitten en dat was dat mijn aangebrachte laklaag sneller dof werd dan een door de spuiter aangebrachtte laklaag. En dat was dan met zwart. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat bij jou zal zijn. Ik moest de lak ook nog poetsen om de echte glans te krijgen maar misschien was mijn tank te warm tijdens het spuiten. Ik ga na de vakantie mijn koffers ook eens spuiten dus ik volg je vorderingen hier alvast.

Ton _004
Dave

Hmmmm

Haastige spoed is zelden goed...

In mijn ijver alles op tijd af te krijgen (en ik heb niet zoveel tijd in goed licht) heb ik het een beetje verprutst... Mijn leerpuntjes uit dit project tot nu toe:
- zorg voor genoeg licht, niet alleen bij het spuiten maar zeker ook bij het schuren!
- spuit in een geventileerde ruimte, bij mij was geen ventilatie dus alle spuitnevel is op de koffers neergeslagen
- zorg voor een duidelijke volgorde. Per ongeluk heb ik dezelfde koffer dubbel gespoten met een paar zakkers als gevolg.

Het is niets dat niet verholpen kan worden, commandant en geduld moeten me gaan helpen, maar het is beter iets in een keer goed te doen...

Wordt vervolgd!
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik voel erg met je mee, en is heel sneu voor je.
Inderdaad een leermoment, maar daarna mag je extra trots op je zelf zijn.

Groot is de man die zijn fouten toegeeft en er van leert.
Dave

Gelukkig zie ik mijn leven als een groot leertraject en kan ik van iedere ervaring alleen maar wijzer worden...

Of zoals Harrie Jekkers ooit zei: loop gerust tegen de lamp, maar neem wel een beetje licht mee!
Ton1959

Dave
Het zou ook kunnen dat je de weinig afstand had tussen spuitbus en koffers. Dan krijg je de nevel ook.

Ton
Dave

@Ton, tussen de 25 en 30 cm, zoals aangegeven door de leverancier van het spuitmateriaal. Maar ik kan in mijn enthousiasme natuurlijk daar iets korter op zijn gaan zitten... ik heb natuurlijk geen meetlat tussen werkstuk en spuitmond gehad.
Dave

En net nog aan het boenen geweest met Commandant. Biedt al wat soelaas. In ieder geval genoeg zodat ik komende zondag met koffers durf te komen :D .
Ton1959

Ik las ook achteraf dat je niet te vlug moet zijn met poetsmiddelen om er weer glans op te krijgen. De lak moet best lang uitharden. Ik was ook al eens eerder met de Commandant bezig ;)
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Hoi Dave

Ziet er profi uit, ik ben aanwezig bij een motor spuiter ( MotoPaints Assen ) en doe daar de website , jou werk ziet er erg goed uit
De voorbewerking kost het meeste tijd en is erg belangrijk

toppie _004 _004 _004
Dave

Ach, ik heb in ieder geval weer veel geleerd. En dat betekent volgens mij: nieuwe ronde, nieuwe kansen...
Ton1959

Ik was uiteindelijk verrast met het resultaat toen ik de tank van een van mijn vorige motoren opgeknapt had. Ik had een tank die te warm was toen ik hem overspoot en daar droogde de lak te snel op. Maar elke keer leer je wat bij.

Ton _004
Dave

En net de nieuwe bus verf ontvangen, dus dit project kan weer een vervolg krijgen... Ook een goede tip gehad van Kenny: wellicht had ik de blanke lak van te grote afstand gespoten. Dus daar gaan we eens op letten.

Vervolgplannen:
- Opnieuw schuren (en waar nodig plamuren)
- Opnieuw schoonmaken
- Opnieuw spuiten op kleur en afwerken met blanke lak.

Alleen denk ik dat ik dit keer alles buiten doe, dus eerst maar eens wachten op wat rustiger weer (qua wind, drogen kan het eventueel ook onder het houthok).
Ton1959

Succes Dave _004
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Dave,

Ook van mijn kant succes gewenst. Ik volg dit met belangstelling omdat een dergelijke operatie bij mijn motor ook welkom zou zijn.
Bewonder overigens jouw moed om er aan te beginnen. Ik moet deze moed nog ontwikkelen.
Dave

Jan, gewoon doen. Wegbrengen is altijd nog een mogelijkheid als het echt niet lukt...

En anders ben je hier welkom voor koffie en ervaringsdeling. Zover wonen wij ook niet uit elkaar.
1-handed
Contacteer:

Ook mijn kofferdeksel is gespoten, ik heb het laten doen bij http://www.motopaints.nl

Tevens de houder voor het 3e remlicht in kleur waar later nog het remlicht in komt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door 1-handed op 02 mei 2012, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
1-handed
Contacteer:

Remlicht houder _004
Dave

Mooi! Nu nog monteren... Wanneer denk je te kunnen gaan rijden, Bert? Heb je de schuur klaar voor de motor er is?
1-handed
Contacteer:

Dave schreef:Mooi! Nu nog monteren... Wanneer denk je te kunnen gaan rijden, Bert? Heb je de schuur klaar voor de motor er is?
Deur in de schuur gebeurd morgen, heb de verwachting dat de motor eind deze week klaar is _004 _004 _004
Dus alles is op tijd klaar en dan gaan we genieten ben erg benieuwd hoe die rijd , is mijn eerste boxer.
Volgende week vertrek ik ook al ( als die klaar is )naar de Rijn ,Moezel en Luxemburg ( jaarlijks uitje van de MMvG allemaar motorrijders met een beperking )
Dus nog even volhouden :D :D :D :D :D :D
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Nou Bert, als je de motor eind van deze week klaar hebt kun je mooi mee met onze HGH-rit :-)

groet,

Han
1-handed
Contacteer:

Koffer inmiddels weer gemonteerd
Dave

Superstrak!
Dave

En het is zover! Het spuitwerk is klaar, er hoeft enkel nog (flink) gepoetst te worden. Omdat ik nog wat andere kleine dingetjes moest doen (niet alleen aan de motor) heb ik het er nog even bij gelaten. Maar het moet nog gaan blinken als de welbekende snottebel in de maneschijn!

Gespoten zijn:
- alle koffers
- rechter spiegelhuis
- voorspatbord

Afbeelding
Let niet op de olievlek achter de motor, die is van de auto waar de oliedruksensor de geest had gegeven
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Dave schreef:En het is zover! Het spuitwerk is klaar, er hoeft enkel nog (flink) gepoetst te worden. Omdat ik nog wat andere kleine dingetjes moest doen (niet alleen aan de motor) heb ik het er nog even bij gelaten. Maar het moet nog gaan blinken als de welbekende snottebel in de maneschijn!

Gespoten zijn:
- alle koffers
- rechter spiegelhuis
- voorspatbord

Afbeelding
Let niet op de olievlek achter de motor, die is van de auto waar de oliedruksensor de geest had gegeven

Hai Dave,
Dat alleen de motor al schoon is, ziet er al puik uit, laatstaan met de gespoten delen.
Top hoor, erg mooi! _004

Ga zo door!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Dave schreef:En het is zover! Het spuitwerk is klaar, er hoeft enkel nog (flink) gepoetst te worden. Omdat ik nog wat andere kleine dingetjes moest doen (niet alleen aan de motor) heb ik het er nog even bij gelaten. Maar het moet nog gaan blinken als de welbekende snottebel in de maneschijn!
Prachtig Dave _004
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Dave... zo te zien is het je goed gelukt. Heel mooi man _004

gr, Kenny
Ton1959

Hoe heb je ze nu al zo glanzend gekregen Dave wij willen nou weten wat het geheim is hé?

Ton _004
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hij ziet er weer supermooi uit Dave _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Dave

Ton1959 schreef:Hoe heb je ze nu al zo glanzend gekregen Dave wij willen nou weten wat het geheim is hé?

Ton _004
Rustig blijven (en dat valt niet altijd mee). Neem de tijd tussen de spuitbeurten, maar vooral ook tussen het spuiten en poetsen...
1-handed
Contacteer:

Like a Pro
_004 Mijn complimenten
Ton1959

Had je de glans dus al met poetsen voordat de blanke lak er op kwam?
Dave

NEEEEE, niet doen Ton!

Blanke lak heb ik gespoten nadat de kleur was opgebracht (zonder schuren na een half uurtje overspuiten). Drie lagen kleur, drie lagen blank. Ongeacht of het kleur of blank is:

- eerste laag, alles even raken, niet minder maar vooral niet meer
- tweede laag, alles dekkend, licht en donker mag nog doorschijnen maar wel al dekkend werken. Niet te dik!
- derde laag, alles volledig dekkend en dik genoeg om de verf te laten vloeien, dun genoeg om druipers te voorkomen (het oog van de meester).

Dan een week (!) laten drogen. Daarna heb ik voorzichtig wat geboend met commandant 3, afgespoeld met water en in de was gezet. Maar: ik moet nog een keer opnieuw boenen. Ik heb wel nog een beetje schrik, de vorige keer boende ik zo fanatiek dat ik de blanke laklaag had weggeboend.
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Dave,

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.amt.nl/Nieuws/Lak-polijsten- ... achine.htm

Keep up the good work _004
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Dave

Walter schreef:Dave,

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.amt.nl/Nieuws/Lak-polijsten- ... achine.htm

Keep up the good work _004
Thanks! Ga eens kijken of ik dit kan scoren, ziet er als principe wel goed uit...
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Gespoten zijn:
- alle koffers
- rechter spiegelhuis
- voorspatbord

Afbeelding
Respect !!!
Dit noem ik een partijtje vakwerk.

Luc
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Glans is nog niet helemaal je van het maar cleanen en dan komedie glans ook wel. Goed gedaan :D
RenevanHarskamp

Ongelezen bericht door RenevanHarskamp »

Dit ziet er echt fantastisch uit. Ik heb sinds een week een R1100RT met zwarte koffers, maar nu ik dit zie wil ik ze ook in de kleur gaan zetten. Heb je de kleur apart laten mengen of heb je spuitbussen laten aanmaken / gekocht?
Alvast bedankt voor de reactie.

René.
Dave

Gewoon de kleur 'aflezen' onder je buddy op het luchtfilterdeksel (een 3-cijferig nummer). Dat kun je als code meegeven in je bestelling bij de spuitbuswinkel.nl. Die mengen het voor je op kleur. Let er wel op dat je bij metallic lakken kruislings spuit en aflakt met een aantal lagen blanke lak!

@tuinbank: er moet inderdaad nog gepolijst worden... Maar ja, daar moet je ook even de tijd voor nemen...
RenevanHarskamp

Ongelezen bericht door RenevanHarskamp »

Bedankt voor de goede tip, wordt een leuk winter project.
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Dave, en anderen die de koffers zelf willen spuiten,

Uiteraard heb je hogere buitentemperaturen nodig dan momenteel voor het spuiten.
Deze tip wil ik jullie niet onthouden:
Naast het goed schudden van de spuitbus leg de spuitbus een aantal minuten in warm water, de verf komt dan op een iets hogere teperatuur en zal beter uitvloeien met het spuiten.

Succes,

Han
Dave

Klopt Han! Zelf heb ik een verwarmde schuur die ik had opgestookt tot zo'n graad of dertig...
1-handed
Contacteer:

Hou er wel rekening mee dat verf uit een puitbus NOOIT de kwaliteid heeft dan normaale verf
Heb je de mogelijkheid gebruik een verfspuit met normaale verf(spuitbare) deze kwaliteid is een stuk sterker en beter, zeker blanke lak

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”