Met CAN-bus kan het niet altijd "zomaar".
1 Onderdeel van dat CAN-bus is de lampen-defect controle.
Als er een lamp defect raakt, neemt een andere lamp die functie over.
Nadeel: Als je extra verlichting gaat aansluiten (bij. parallel) detecteert CAN-bus dit en geeft een lampen-defect (met richtingspijl) op je dashboard.
Bijvoorbeeld als je elke keer remt.
Een andere ontwerp-keuze op de

is dat er wel twee gloeilampen in je achterlicht zitten, maar beide rem- en dimlicht zijn (dus gelijktijdig, en niet per lamp!), en zelfs elk ook maar 1 gloeidraad (en contact) hebben.
Dimlicht wordt gesimuleerd door een lage(re) spanning op beide gloeilampen die ook nog eens heel snel aan-en-uit gezet wordt (gemoduleerd), en de volledige 12 volt voor als je de remmen bedient.
Er is dus maar 1 signaal die naar je rem/dimlicht-lampen gaat!
In de praktijk kan je dit wel oplossen met een niet-OEM 3e remlicht;
Het signaal voor het dimlicht moet je dan halen uit de accessoires-aansluiting die achterin de bips (links én rechts) van de

ligt.
(die schijnt er van fabriekswegen altijd al te liggen maar niet aangesloten aangezien de accessoiresaansluiting achter een optie is).
Het signaal van het remlicht kan je dus eenvoudig van het signaal naar de achterlichten gebruiken.
Ik adviseer Posi-Taps te gebruiken, dan "rommel" je het minst aan de bekabeling, met de minste kansen op (ver)storingen.
Ikzelf heb voor BMW's (USA) eigen oplossing gekozen, waarbij zij een 3e remlicht ontworpen hebben voor diverse BMW's (w.o. de

en de

) met verloopkabels en hun "speciale" stekkers.