Voor het achterlicht heb je m.i. een aantal keuzes, daarmee voorkom je ook ABS-problemen (zo is het ontwerp van de motor-elektronica nu eenmaal)
- WhiteLight oplossing, waarmee je de gehele achterlicht-unit compleet vervangt door een LED-unit, inclusief knipperlichten.
Niet goedkoop, en niet iedereen vindt het even zo fraai maar werkt wel.
Het aansluiten van bedrading kan soms wat lastig zijn, maar dat is gewoon ff een weetje hoe je het precies dient te doen.
- Zwaardere gloeilamp plaatsen. Is zeer kosten-effectief.
- Led-lampen van RoadRocketeer.
Zijn heel moeilijk aan te komen, maar geeft wel hele goede verlichting.
- Plaatsen van de BWM Deluxe LED rearlight.
Niet goedkoop, en is een "3e" remlicht voor wat betreft de montage.
Wat betreft de knipperlichten, ben ik na diverse experimenten gestopt, ik was ontevreden over het resultaat.
Daarnaast, als je LED gloeilamp-vervangers gaat gebruiken ga je ook problemen krijgen met het te snel knipperen van je knipperlichten (verplichte maatregel ter indicatie van lampen-defect), tenzij je belastingweerstanden monteert. (die dus weer warm worden, etc)
Naar verluid heeft WhiteLights daar ook oplossingen voor, maar heb ik alleen opnames van gezien en niet in het echie.
Resultaat viel mij een beetje tegen.
Maar nu heb ik geen

meer maar een

en dan kijk je toch anders naar bepaalde oplossingen die je niet kent en/of niet kan gebruiken op je eigen fiets.
Algemeen gesproken, LED gloeilamp vervangers werken niet tot slecht omdat er nu eenmaal vrijwel geen of helemaal geen reflectoren in de behuizing zitten waar normaal gesproken de gloeilamp zit.
Belangrijke tip: Kijk bij LED gloeilamp vervangers niet alleen 's avonds maar vooral overdag en dan vooral bij heel veel zonlicht.
En dat ik niet alleen sta in mijn conclusies en ervaringen:
http://www.webbikeworld.com/lights/
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle- ... icles/led/
http://www.webbikeworld.com/lights/led- ... torcycles/