Pagina 1 van 1

Te rijk mengsel

Geplaatst: 16 mar 2009, 20:32
door Paul
Na de beurt die ik mijn RT zaterdag gegeven heb loopt hij net iets lekkerder. Slaat koud niet meer af en lijkt iets minder te trillen.
Maar wat mij zaterdag opviel toen ik de bougies eruit draaide dat deze best wel zwart waren.
Nu heb ik net weer de bougies er even uit gedraaid en nu zijn de nieuwe bougies ook al een beetje zwart.
Het verbruik van mijn RT is 1 0p 14 wat ik ook wel een beetje aan de hoge kant vind.

Het lijkt er volgens mij op dat mijn RT wel erg rijk staat.

Tijdens het rijden met konstant gas loopt hij heerlijk. Helaal geen KFR gevoel.
Maar wanneer ik een klein beetje gas bij geef houd hij iets in. Zodra ik de handle verder opendraai gaat hij er als een speer vandoor en is er niets aan de hand.
Iemand enig idee of de zelfde ervaring gehad?

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 18 mar 2009, 08:09
door Stoffel
Hoi Paul,

Ik rij zelf richting de 1:18 -1: 19, dat is een aardig verschil! Welke RT heb je? Als je de injectie hebt valt er weinig zelf te klooien aangezien de Motronic alles uitrekend. Er zou iets mis kunnen zijn met je Labda-sensor of je temp-sensor bij je luchtfilter. Dat zijn de een paar middelen waarmee de Motronic bepaalt hoeveel peut er in de cilinders moet.

Wat heb je gedaan tijdens de beurt en vooral hoe liep de motor voor de beurt?

Groetjes,
Stoffel

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 18 mar 2009, 18:38
door Beamietoo
Zwart glanzend of zwart poederig ?

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 18 mar 2009, 18:41
door RuudRT
Hoi Paul,

Starttechniek??????? :$

Groeten Ruud

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 19 mar 2009, 15:48
door Paul
ksimon schreef:Zwart glanzend of zwart poederig ?
Het is poederig.

RuudRT schreef:Hoi Paul,

Starttechniek??????? :$

Groeten Ruud

???? ikke nie begrijpe..... :roll:

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 19 mar 2009, 17:25
door RuudRT
Paul schreef:
ksimon schreef:Zwart glanzend of zwart poederig ?
Het is poederig.

Lijkt op starttechniek of op een verstopt(vuil) luchtfilter

Wel alle stekkers weer aangesloten?

Groeten Ruud

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 19 mar 2009, 19:22
door Beamietoo
Paul,

Met zwart poederige (roet) bugies moet je eerst naar je lucht inlet en filter kijken of die wel goed niet geblokeerd en schoon is.
Ook kijk of de correcte bougies (en goed aangedraaid) geinstalleerd zijn, met de juiste ruimte tuseen de electrode en haak, en dat de kabel goed op de bougies zitten.
Verder zorg dat de choke kleppen helemaal open zijn. Een oorzaak kan de kabel (stelling) zijn.
Als dat niet de oorzaak van de euvel is het kan zijn dat de vonk te zwaak is en dan denk ik dat je dat moet (laten) meten bij de spoelen.
Ik hoop je hiermee uitkomt en hoor ik het graag wat de bevindingen zijn. Succes.
Gr,
Kenny

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 19 mar 2009, 20:40
door Paul
Ok bedankt ik zal het eens nakijken allemaal.

Maar wat is nu starttechniek?

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 19 mar 2009, 21:00
door RuudRT
Paul schreef:Ok bedankt ik zal het eens nakijken allemaal.

Maar wat is nu starttechniek?
Wanneer je de choke knop gebruikt of gas geeft met starten maar eigenlijk niet nodig is.

m.a.w. je geeft meer waar die eigelijk niet om vraagt.

Groeten Ruud

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 07 apr 2009, 09:44
door Paul
Starten doe ik tegenwoordig helemaal zonder choke. OOk zonder gasgeven. Gewoon op de knop drukken en de boxer komt heerlijk tot leven.
Het luchtfilter heb ik nagekeken en zag er nog goed uit. Maar deze zal ik toch binnenkort voor de zekerheid vernieuwen. Al is het maar om het uit te sluiten en zo de mogelijke oorzaken verkleinen.
Verder is de bougie goed de afstand van de electrode is goed.


De BMW loopt verder heerlijk. Maar de bougie blijft zwart en bij iedere tankbeurt zit ik rond de 1 op 14.

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 07 apr 2009, 13:01
door Miky-Biky
Paul,

het is maar een idee :idea: , maar tank je 95 of 98 octaan, normaal moet je met de 98 iets zuiniger rijden. Trouwens de ene benzine is de andere niet, een vriend van mij heeft een oude Golf GTI, had een kapotte pigelsensor en reed enkel nog goed op 98 oct Exellium benzine. Nu denk ik als je bij de grote merken blijft dat je zo wie zo goed zit, bij de goedkope... :?:
Wanneer heb je je bougies gecontroleerd, na een lange rit, of heb je rond de kerktroren gereden? In het tweede geval ziet het zaakje er natuurlijk zwarter uit, enkel op bedrijfstemperatuur regelt de injectie minder benzine dan met een koude motor. Dus wie veel korte stukken rijdt heeft een hoger verbruik dan iemand die lange afstanden rijdt. Dat laatste is logisch maar hoe en waar je rijdt (in de stad of de autoweg), veel of weinig korte stukken zonder dat het blok kan opwarmen. Het maakt een behoorlijk verschil in verbruik en bougiekleur.

Grtzz.

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 07 apr 2009, 13:33
door Paul
Ik tank meestal BP Ultimate.
Tot nu toe rijd ik hoofdzakelijk woonwerk verkeer. 25 heen en weer 25 km terug.
De snelheid ligt vanwege de drukte nooit boven de 80km\h.

Nu weet ik dat woonwerk verkeer niet al te zuinig rijden is, maar mijn vorige motor een Pan European deed het met 1 op 17 toch aardig zuinig.

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 09 apr 2009, 09:15
door Paul
Gisteren even de Beemer lekker uitgelaten.
Op de snelweg even het gas goed open gehad. Enige tijd rond de 200 gereden. Goed opletten of er geen controle was natuurlijk. :D
Daarna de bougie eruit gedraaid en zie, mooi koffie bruin aan de binnenkant.
De buitenkant was nog wel zwart, maar het begint er goed uit te zien.
Ik heb ook het idee dat de Beemer toch weer net wat soepeler loopt na mijn illegale actie.

Misschien is het toch nog wel wat vuil wat eruit moet na een tijd stilgestaan te hebben.
Ik zal er nog maar eens een busje Forte inkiepen.

Re: Te rijk mengsel

Geplaatst: 09 apr 2009, 12:36
door dhr
Paul schreef:Gisteren even de Beemer lekker uitgelaten.
Op de snelweg even het gas goed open gehad. Enige tijd rond de 200 gereden. Goed opletten of er geen controle was natuurlijk. :D
Daarna de bougie eruit gedraaid en zie, mooi koffie bruin aan de binnenkant.
De buitenkant was nog wel zwart, maar het begint er goed uit te zien.
Ik heb ook het idee dat de Beemer toch weer net wat soepeler loopt na mijn illegale actie.

Misschien is het toch nog wel wat vuil wat eruit moet na een tijd stilgestaan te hebben.
Ik zal er nog maar eens een busje Forte inkiepen.
of gewoon elke week ff lekker blazen 8)_