Het moest er een keer van komen ...
Geplaatst: 28 feb 2012, 11:49
Het moest er een keer van komen ...
Mijn eerste motor, een Suzuki GSX750ES uit 1983, begaf het afgelopen zomer in Oostenrijk.
Prachtig getoerd: Schwarzwald, Hahntenjoch, Stelvio,Ofenpas, Timmelsjoch, Jaufenpas, Kleine Brenner, Gerlospas.
Dagen vol prachtige wegen, uitzichten en volop zon.
Ik had net de Großglocknerstraße achter mijn wielen en reed op de A10 snelweg richting Salzburg toen het ineens klonk alsof er een volle spaarpot in mijn blok was leeggegooid.
Direct koppeling in en rokend naar de kant. WTF was dát? Nog eens starten ... Twee keer rond en daarna was het afgelopen. Vastloper.
Waarschijnlijk was de oliepomp kapot gegaan. Zo'n oude brik is het niet meer waard om terug naar Nederland te laten brengen en er een nieuw blok onder te zetten, dus wat nu?
Daar sta je dan in Rennweg am Katschberg, afgezet door de Oostenrijkse Wegenwacht.
Ik reed alleen, maar overnachtte steeds in hotels met mijn vrouw die met de harmonie op concertreis in Oostenrijk was.
Een partner van een harmonielid heeft me met de auto opgepikt, en een dag later zijn we teruggereden om de Suzuki aan een plaatselijke garage over te dragen voor demontage.
Ikzelf kon met de harmonie in de bus mee terug naar Nederland: een geluk bij een ongeluk! Wel een lulling gevoel om met je helm, pak en motorkoffers in en uit een bus te moeten stappen.
Zo eindigde een prachtige zomertoer in mineur. On the bright side: nu moest er toch echt een nieuwe motor komen.
Twee dagen na thuiskomst de Diversion 900 van een vriend te leen gekregen waar ik de rest van het jaar op heb mogen rijden, dus zonder wielen heb ik niet gezeten.
Met het zakken van de temperatuur en het vallen van de bladeren brak een goede tijd aan om een nieuwe fiets te gaan kopen.
Ik dacht oorspronkelijk aan een V-Strom, Varadero of een Tiger, maar wilde wel graag een motor met ABS. En stiekem vond ik de boxers van BMW altijd al erg mooi.
Na een proefrit was ik snel overtuigd: het reed zo soepel, en een 1100 of 1150 van eind jaren '90 paste (bijna) in mijn budget.
Eind november kwam ik de goeie tegen bij De Jonge Motoren op Tholen, en sinds 7 december ben ik trotse en enthousiaste BMW R1100RT-rijder.
Leuke bijkomstigheid: nooit gedacht dat ik mijn vader (74) nog eens jaloers zou krijgen. Hij reed vroeger motor en motorscooter, maar is er met de komst van de kinderen mee gestopt.
Grappig genoeg ben ik ermee begonnen toen mijn vrouw in verwachting was van onze zoon.
In het dagelijks leven ben ik grafisch ontwerper. Ik woon en werk in Breda. De motor is mijn primaire vervoermiddel en ik kom er vlot mee bij mijn opdrachtgevers, die door heel Nederland zitten.
Een paar keer per jaar trek ik er een lang weekend op uit met andere motorrijders. Eifel, Sauerland, Belgische en Franse Ardennen, dat werk. En als het uitkomt een week de Alpen in!
Op mijn wensenlijst staan nog aardig wat bestemmingen: Dolomieten, Noordkaap, Schotland ... Nog genoeg ritten om van te dromen.
Naast het motorrijden houd ik erg van lekker koken en eten, speciale biertjes, muziek, roeien en van mijn vrouw en zoon.
Omdat ik een nieuwe BMW-rijder ben heb ik me aangesloten bij het forum: ik leer en hoor graag van jullie ervaringen.
En ik vind het leuk om de mijne met andere motorrijders te delen, vandaar deze uitgebreide introductie.
Hartelijke motorgroet!
Maarten
Mijn eerste motor, een Suzuki GSX750ES uit 1983, begaf het afgelopen zomer in Oostenrijk.
Prachtig getoerd: Schwarzwald, Hahntenjoch, Stelvio,Ofenpas, Timmelsjoch, Jaufenpas, Kleine Brenner, Gerlospas.
Dagen vol prachtige wegen, uitzichten en volop zon.
Ik had net de Großglocknerstraße achter mijn wielen en reed op de A10 snelweg richting Salzburg toen het ineens klonk alsof er een volle spaarpot in mijn blok was leeggegooid.
Direct koppeling in en rokend naar de kant. WTF was dát? Nog eens starten ... Twee keer rond en daarna was het afgelopen. Vastloper.
Waarschijnlijk was de oliepomp kapot gegaan. Zo'n oude brik is het niet meer waard om terug naar Nederland te laten brengen en er een nieuw blok onder te zetten, dus wat nu?
Daar sta je dan in Rennweg am Katschberg, afgezet door de Oostenrijkse Wegenwacht.
Ik reed alleen, maar overnachtte steeds in hotels met mijn vrouw die met de harmonie op concertreis in Oostenrijk was.
Een partner van een harmonielid heeft me met de auto opgepikt, en een dag later zijn we teruggereden om de Suzuki aan een plaatselijke garage over te dragen voor demontage.
Ikzelf kon met de harmonie in de bus mee terug naar Nederland: een geluk bij een ongeluk! Wel een lulling gevoel om met je helm, pak en motorkoffers in en uit een bus te moeten stappen.
Zo eindigde een prachtige zomertoer in mineur. On the bright side: nu moest er toch echt een nieuwe motor komen.
Twee dagen na thuiskomst de Diversion 900 van een vriend te leen gekregen waar ik de rest van het jaar op heb mogen rijden, dus zonder wielen heb ik niet gezeten.
Met het zakken van de temperatuur en het vallen van de bladeren brak een goede tijd aan om een nieuwe fiets te gaan kopen.
Ik dacht oorspronkelijk aan een V-Strom, Varadero of een Tiger, maar wilde wel graag een motor met ABS. En stiekem vond ik de boxers van BMW altijd al erg mooi.
Na een proefrit was ik snel overtuigd: het reed zo soepel, en een 1100 of 1150 van eind jaren '90 paste (bijna) in mijn budget.
Eind november kwam ik de goeie tegen bij De Jonge Motoren op Tholen, en sinds 7 december ben ik trotse en enthousiaste BMW R1100RT-rijder.
Leuke bijkomstigheid: nooit gedacht dat ik mijn vader (74) nog eens jaloers zou krijgen. Hij reed vroeger motor en motorscooter, maar is er met de komst van de kinderen mee gestopt.
Grappig genoeg ben ik ermee begonnen toen mijn vrouw in verwachting was van onze zoon.
In het dagelijks leven ben ik grafisch ontwerper. Ik woon en werk in Breda. De motor is mijn primaire vervoermiddel en ik kom er vlot mee bij mijn opdrachtgevers, die door heel Nederland zitten.
Een paar keer per jaar trek ik er een lang weekend op uit met andere motorrijders. Eifel, Sauerland, Belgische en Franse Ardennen, dat werk. En als het uitkomt een week de Alpen in!
Op mijn wensenlijst staan nog aardig wat bestemmingen: Dolomieten, Noordkaap, Schotland ... Nog genoeg ritten om van te dromen.
Naast het motorrijden houd ik erg van lekker koken en eten, speciale biertjes, muziek, roeien en van mijn vrouw en zoon.
Omdat ik een nieuwe BMW-rijder ben heb ik me aangesloten bij het forum: ik leer en hoor graag van jullie ervaringen.
En ik vind het leuk om de mijne met andere motorrijders te delen, vandaar deze uitgebreide introductie.
Hartelijke motorgroet!
Maarten