Rapport zichtbaarheid motorrijders
Moderator: RT_Patrick
Rapport zichtbaarheid motorrijders
Tja, een inhoud die eigenlijk niets toevoegt hetgeen wij al wisten natuurlijk.
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/zichtbaa ... onderzocht
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Rapport zichtbaarheid motorrijders
Ik heb even de management samenvatting van het rapport gelezen (in het Engels), en inderdaad veel bekende feiten, conclusies en aanbevelingen.Erikh schreef:Tja, een inhoud die eigenlijk niets toevoegt hetgeen wij al wisten natuurlijk.
Een opvallende vond ik nog wel:
Dit haakt aardig in op onze discussie over DagRijVerlichting.Uit literatuurstudie en onderzoek aan Nederlandse ongevallen data blijkt dat met name de zichtbaarheid aan de voorkant van motoren vaak een probleem is.
Het verbeteren van de zichtbaarheid door aanvullende verlichting aan de voorkant van motoren lijkt dan ook een nuttige maatregel. Echter, daar is nog weinig onderzoek naar gedaan. De gevonden onderzoeken geven in eerste instantie niet altijd de positieve resultaten die je zou verwachten. Verder onderzoek is dan ook nodig.
PS: Nog meer interessante leesvoer is te vinden op de navolgende link;
http://nmcu.org/rapporter-som-ang-r-motorsyklister-0
Zoals;
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html
http://nmcu.org/rapporter-som-ang-r-motorsyklister-0
Zoals;
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat al die studies en de daaruit voortvloeiende rapporten en conclusies tot dezelfde uitkomst leiden. "De motorrijder" moet er absoluut voor zorgen dat hij gezien kan worden en de overige verkeersdeelnemers moet geleerd worden dat ze niet alleen "zien" maar ook datgene wat ze zien vertalen in gedrag. Zelf heb ik de indruk dat er heel veel gekeken wordt maar niet "gezien". Bijna elke motorrijder die betrokken is geweest bij een aanrijding krijgt te horen "ik heb hem/haar niet gezien" en dat kan natuurlijk als de snelheid zo hoog was dat de reactietijd te kort is om te zien! Maar bij 99% van de gevallen is het omdat de tegenpartij "kijkt zonder te zien" of men neemt niet waar door allerlei zaken die buiten de verkeerszaken liggen. Bijvoorbeeld is men met zijn gedachten absoluut niet bij het rijden maar heel ergens anders, wat betekend dat men op de automatische piloot links of rechts afgaat of van rijstrook verandert en niet bewust gekeken heeft naar het overige verkeer. Wat weer betekend dat de motorrijder heel erg defensief moet rijden, maar dan nog is een aanrijding niet te vermijden bij, zonder enige aanwijzing, verandering in het (verkeers)- gedrag.
Mijn conclusie dan ook: "Wat je als motorrijder ook verzint om op te vallen er zullen altijd mensen zijn die kijken zonder te zien" en "hoe goed je ook geanticipeerd of defensief rijdt je kan altijd op elk moment verrast worden door de ander al is het maar omdat je zelf even met je gedachten niet bij de weg bent".
Ben
Mijn conclusie dan ook: "Wat je als motorrijder ook verzint om op te vallen er zullen altijd mensen zijn die kijken zonder te zien" en "hoe goed je ook geanticipeerd of defensief rijdt je kan altijd op elk moment verrast worden door de ander al is het maar omdat je zelf even met je gedachten niet bij de weg bent".
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Zo maak ik er ook een gewoonte van om even te kijken of de bestuurder van de auto wel of geen mobieltje bij zijn oor houd. Vaak kijken deze bestuurders wel maar zien ook niet omdat ze te druk bezig zijn met hun gesprek.
Ton
Ton

En de uitslag van een enquête onder motorrijders;
http://www.knmv.nl/uploads/files/Docume ... _hesje.pdf
http://www.knmv.nl/uploads/files/Docume ... _hesje.pdf
Ik zou me kunnen voorstellen dat en motor met verlichting aan rijdende naast een auto soms niet waargenomen word door iemand die in zijn spiegel kijkt. Zeker als de motor behoorlijk dicht langs de auto rijd zou men kunnen denken dat die verlichting bij de auto hoort.
Misschien zou het dus beter zijn als de motor naast het gewone dimlicht een paar lampen heeft die telkens aan en uit gaan. Dan zien bestuurders een duidelijk onderscheid tussen de auto en de motor. Alarmlichten worden ook sneller gezien door het uit en aan gaan toch. Die extra lampen hoeven nog niet eens zo fel te zijn maar zullen toch sneller opvallen denk ik.
Ton
Misschien zou het dus beter zijn als de motor naast het gewone dimlicht een paar lampen heeft die telkens aan en uit gaan. Dan zien bestuurders een duidelijk onderscheid tussen de auto en de motor. Alarmlichten worden ook sneller gezien door het uit en aan gaan toch. Die extra lampen hoeven nog niet eens zo fel te zijn maar zullen toch sneller opvallen denk ik.
Ton
Sowieso moet je nimmer te dicht bij het overige verkeer rijden, de zogenoemde veiligheidsruimte, denk ik zelf.
Hoewel dat natuurlijk niet altijd te voorkomen is door de situatie.
M.i. zijn er 2 belangrijke zaken die gedaan moeten worden;
- Het publiek actief/actiever informeren dat ze beter moeten zien/kijken en dan vooral waarnemen van motorrijders.
Ik mis daarin een proactieve houding van (bijv.) "Postbus 51", de grote borden langs de snelweg, matrix informatieborden langs/boven de weg, spotjes op TV, etc.
- Verder ontwikkelen (en evt. onderzoeken) naar effectievere zichtbaarheidsmiddelen (w.o. verlichting, reflectie, modulators, etc, etc) voor motorrijders.
Dan vooral het doen-deel in plaats van op EU niveau proberen consensus te verkrijgen.
Er kan m.i. nog zoveel gedaan worden.
W.o. door mijzelf, de motorrijder.
Hoewel dat natuurlijk niet altijd te voorkomen is door de situatie.
M.i. zijn er 2 belangrijke zaken die gedaan moeten worden;
- Het publiek actief/actiever informeren dat ze beter moeten zien/kijken en dan vooral waarnemen van motorrijders.
Ik mis daarin een proactieve houding van (bijv.) "Postbus 51", de grote borden langs de snelweg, matrix informatieborden langs/boven de weg, spotjes op TV, etc.
- Verder ontwikkelen (en evt. onderzoeken) naar effectievere zichtbaarheidsmiddelen (w.o. verlichting, reflectie, modulators, etc, etc) voor motorrijders.
Dan vooral het doen-deel in plaats van op EU niveau proberen consensus te verkrijgen.
Er kan m.i. nog zoveel gedaan worden.
W.o. door mijzelf, de motorrijder.

- HansD
Ben,Hazeldonk schreef:Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat al die studies en de daaruit voortvloeiende rapporten en conclusies tot dezelfde uitkomst leiden. "De motorrijder" moet er absoluut voor zorgen dat hij gezien kan worden en de overige verkeersdeelnemers moet geleerd worden dat ze niet alleen "zien" maar ook datgene wat ze zien vertalen in gedrag. Zelf heb ik de indruk dat er heel veel gekeken wordt maar niet "gezien". Bijna elke motorrijder die betrokken is geweest bij een aanrijding krijgt te horen "ik heb hem/haar niet gezien" en dat kan natuurlijk als de snelheid zo hoog was dat de reactietijd te kort is om te zien! Maar bij 99% van de gevallen is het omdat de tegenpartij "kijkt zonder te zien" of men neemt niet waar door allerlei zaken die buiten de verkeerszaken liggen. Bijvoorbeeld is men met zijn gedachten absoluut niet bij het rijden maar heel ergens anders, wat betekend dat men op de automatische piloot links of rechts afgaat of van rijstrook verandert en niet bewust gekeken heeft naar het overige verkeer. Wat weer betekend dat de motorrijder heel erg defensief moet rijden, maar dan nog is een aanrijding niet te vermijden bij, zonder enige aanwijzing, verandering in het (verkeers)- gedrag.
Ben
Uit onderzoek is gebleken dat bij ongeveer 50% van de motorongelukken de oorzaak bij een andere verkeersdeelnemer lag, lees auto, en dat daarvan een groot deel aan gaf de motor niet gezien te hebben.
Extra zichtbaarheid heeft dus wel degelijk zin, nl. Voor de andere 50% van de gevallen.
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Mijn stelling is ook niet dat zichtbaarheid geen zin heeft, integendeel. Het heeft alleen geen effect als de ander niet kijkt of kijkt zonder te zien. Dan kun je je zelf als motorrijder behangen met van alles en nog wat, wat mij betreft met een zoeklicht of scheepshoorn maar dan nog helpt dat niet!
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Ach...ongeacht al die onderzoeken voel ik me gewoon prettiger & veiliger op mijn brommert mét mijn hesje aan..
Oké, misschien is het inderdaad maar schijnveiligheid...het prettige gevoel is er niet minder om.. 

En als je je prettiger voelt rijdt je beter en meer alert motor. Dus draagt het bij aan de veiligheid!
Maar dat betekent niet dat ik het ook ga doen...
Maar dat betekent niet dat ik het ook ga doen...
Ik denk dat zichtbaarheid wel zin heeft. Zet je verlichting maar eens uit overdag en je zal zien dat ze nog minder rekening met je gaan houden. Of verwissel je H4 of H7 lamp weer eens voor de oude gewone duplolamp en gebruik die 's avonds eens . Maar het wil niet zeggen dat je altijd gezien word met beter licht.
Ik denk dat iedereen wel eens iets over het hoofd ziet maar sommige mensen zien veel over het hoofd des te meer als ze door allerlei zaken afgeleid zijn. En dan is te hopen dat die andere niet tegelijkertijd zijn moment van afwezigheid heeft.
Ik denk dat iedereen wel eens iets over het hoofd ziet maar sommige mensen zien veel over het hoofd des te meer als ze door allerlei zaken afgeleid zijn. En dan is te hopen dat die andere niet tegelijkertijd zijn moment van afwezigheid heeft.
- Wildripper
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
En hier schuilt nu het gevaar, want je denkt ze zien me wel.Berrybeer schreef:Ach...ongeacht al die onderzoeken voel ik me gewoon prettiger & veiliger op mijn brommert mét mijn hesje aan..Oké, misschien is het inderdaad maar schijnveiligheid...het prettige gevoel is er niet minder om..

Dan loop je dus het risico dat je niet defensief genoeg rijdt.

Zümo XT
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ondanks mijn fluo jas en straks ook fluo helm rij ik defensief en ga ervan uit dat ik niet gezien word.
Dus zorg ik er zoveel mogelijk voor om toch gezien te worden.
De kunst is in te schatten wie je wel ziet en wie niet.
Na dik 30 jaar op de motor krijg je wel enig inzicht maar zorg toch dat ik defensief rijd.
Ben dus in die 30 jaar nog nooit van de motor gereden maar wel momenten meegemaakt dat je niet gezien werd.
Ik rijd altijd in de spiegels zodat je me op een gegeven moment moet zien maar heb zelfs in mijn auto al meegemaakt dat de motorrijder soms niet zichtbaar was.
Dus rijd defensief en laat je zien. Fluo kleding of niet, zorg dat je gezien word maar houdt in je achterhoofd altijd dat ze je niet zien.
Dus zorg ik er zoveel mogelijk voor om toch gezien te worden.
De kunst is in te schatten wie je wel ziet en wie niet.
Na dik 30 jaar op de motor krijg je wel enig inzicht maar zorg toch dat ik defensief rijd.
Ben dus in die 30 jaar nog nooit van de motor gereden maar wel momenten meegemaakt dat je niet gezien werd.
Ik rijd altijd in de spiegels zodat je me op een gegeven moment moet zien maar heb zelfs in mijn auto al meegemaakt dat de motorrijder soms niet zichtbaar was.
Dus rijd defensief en laat je zien. Fluo kleding of niet, zorg dat je gezien word maar houdt in je achterhoofd altijd dat ze je niet zien.
Helemaal mee eens Richard.
Ik denk dat het geheim van overleven ook zit in defensief rijden. De juiste inschatting proberen te maken. Ik ben blij dat ik motor reed voordat ik mijn autorijbewijs had. Maar wel blij dat ik beide rijbewijzen heb omdat je daardoor je beter kan verplaatsen in het denken van de ander. Dus niet alleen autorijders zien soms niet maar hetzelfde overkomt motorrijders ook. Je kan er echter niet altijd op rekenen dat ze je niet gezien hebben omdat je anders helemaal niet meer kan rijden. Maar bij behoorlijke twijfel zoek ik toch wel naar mogelijkheden om de confrontatie met een auto te vermijden. Ik weet wie meestal daarbij aan het kortste eindje trekt.
Ik denk dat het geheim van overleven ook zit in defensief rijden. De juiste inschatting proberen te maken. Ik ben blij dat ik motor reed voordat ik mijn autorijbewijs had. Maar wel blij dat ik beide rijbewijzen heb omdat je daardoor je beter kan verplaatsen in het denken van de ander. Dus niet alleen autorijders zien soms niet maar hetzelfde overkomt motorrijders ook. Je kan er echter niet altijd op rekenen dat ze je niet gezien hebben omdat je anders helemaal niet meer kan rijden. Maar bij behoorlijke twijfel zoek ik toch wel naar mogelijkheden om de confrontatie met een auto te vermijden. Ik weet wie meestal daarbij aan het kortste eindje trekt.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 20 feb 2012, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Berrybeer
- 2023
....hahaha...als ik nóg defensiever ga rijden.....valt mijn brommert om....ze noemen me niet voor niets "Captain Slow"...Wildripper schreef:En hier schuilt nu het gevaar, want je denkt ze zien me wel.Berrybeer schreef:Ach...ongeacht al die onderzoeken voel ik me gewoon prettiger & veiliger op mijn brommert mét mijn hesje aan..Oké, misschien is het inderdaad maar schijnveiligheid...het prettige gevoel is er niet minder om..
![]()
Dan loop je dus het risico dat je niet defensief genoeg rijdt.

Ikzelf zie defensief als zijnde goede verlichting, goede (en wisselende) positie, goede (en dus ook opvallende) kleding etc, etc.
Maar zeker ook defensief rijden zijnde met vertrouwen, rechtop en borst vooruit (letterlijk).
Ik merk het ook in mijn publieke werkzaamheden, je moet vertrouwen uitstralen, niet twijfelen en kordaat zijn.
Zie je zelf eens als "king of the road" en ga niet als een zak aardappelen op de motor zitten.
Dwing respect af door je (nette) handelen, beheersing en door vertrouwen uit te stralen, door "mooi" te rijden zoals vloeiende lijnen, volgen van de verkeersregels, kordaat handelen, etc.
Het klinkt misschien raar, maar daarbij heb je ook de ruimte/mind-set om de fouten van anderen (of je zelf!) op te lossen.
Het probleem is niet belangrijk, de oplossing wel.
Het werkt in ieder geval voor mij.
Maar zeker ook defensief rijden zijnde met vertrouwen, rechtop en borst vooruit (letterlijk).
Ik merk het ook in mijn publieke werkzaamheden, je moet vertrouwen uitstralen, niet twijfelen en kordaat zijn.
Zie je zelf eens als "king of the road" en ga niet als een zak aardappelen op de motor zitten.
Dwing respect af door je (nette) handelen, beheersing en door vertrouwen uit te stralen, door "mooi" te rijden zoals vloeiende lijnen, volgen van de verkeersregels, kordaat handelen, etc.
Het klinkt misschien raar, maar daarbij heb je ook de ruimte/mind-set om de fouten van anderen (of je zelf!) op te lossen.

Berrybeer schreef:....hahaha...als ik nóg defensiever ga rijden.....valt mijn brommert om....ze noemen me niet voor niets "Captain Slow"...Wildripper schreef:En hier schuilt nu het gevaar, want je denkt ze zien me wel.Berrybeer schreef:Ach...ongeacht al die onderzoeken voel ik me gewoon prettiger & veiliger op mijn brommert mét mijn hesje aan..Oké, misschien is het inderdaad maar schijnveiligheid...het prettige gevoel is er niet minder om..
![]()
Dan loop je dus het risico dat je niet defensief genoeg rijdt.![]()
![]()

Van omvallen kan geen sprake meer van zijn!
- EL SCORPIO
Rob, you take the words out of my mouth.dutchmidiman schreef:Ikzelf zie defensief als zijnde goede verlichting, goede (en wisselende) positie, goede (en dus ook opvallende) kleding etc, etc.
Precies, rij defensief maar laat zien dat je er bent.
Doe het al jaren en dat schadevrij.
De enigste schades die ik had waren stommiteiten van mezelf, zoals je schijfremslot laten zitten als je wilt gaan rijden.
Of je voet neerzetten op grit terwijl je stopt voor een kruising in Luxemburg.
En dan val je zo mooi rustig op je zijkant.
En daar leer je alleen maar van.
Volgende keer let je dan 2x beter op.
Richard
- Berrybeer
- 2023
..
...Han..mét mijn nieuwe lampies en mét mijn gele hesje en mét zéér defensieve rijstijl..denk ik 't wel af te kunnen zónder die zijspannen..
Alhoewel...die zijspannen zijn natuurlijk wel errug handig om al die zichtbaarheidsonderzoeken in te kieperen.. :lol:

Alhoewel...die zijspannen zijn natuurlijk wel errug handig om al die zichtbaarheidsonderzoeken in te kieperen.. :lol:
- Berrybeer
- 2023
De hele discussie omtrent de zichtbaarheid én 't al dan niet verplicht stellen van de hesjes in kwestie doet mij een klein beetje denken aan de invoering van de gordelplicht in de auto.. 8) . Als ik het mij goed herinner waren er destijds ook bijna net zo veel vóór- al tegenstanders...en net zoveel vooronderzoeken.. 

Hmm ja maar wel met 1 groot verschil: gordels dragen gaven een fysiek aantoonbaar voordeel in bescherming en dus overlevingskansen, hesjes dragen t.a.v. de zichtbaarheid kent niet dit fysieke voordeel.Berrybeer schreef:De hele discussie omtrent de zichtbaarheid én 't al dan niet verplicht stellen van de hesjes in kwestie doet mij een klein beetje denken aan de invoering van de gordelplicht in de auto.. 8) . Als ik het mij goed herinner waren er destijds ook bijna net zo veel vóór- al tegenstanders...en net zoveel vooronderzoeken..
Toch verwacht ik binnen 2 tot 3 jaar kledingsvoorschriften vanuit Brussel voor motorrijders, waarin zichtbaarheid en fysieke bescherming als grondslag meegenomen zullen gaan worden.
Te denken valt aan: kleuren, protectie (schouders-enkelbogen-heupen en knieën).
In veel landen worden nu al eisen gesteld aan examenkandidaten categorie A ten aanzien van: goede kleding, handschoenen en schoeisel met een enkelbescherming ( lees laarzen of schoeisel waarin de enkels beschermd zijn ).
Eigenlijk zaken die wij al gewoon vinden.
groet,
RhanRT
- EL SCORPIO
Ik vind dat als je een motor kan kopen je dus ook goede kleding kan kopen.
Mij zal je niet in een korte broek en shirtje op de motor zien.
Ik heb een allweather jas en broek, een lederen jas en broek en een doorwaai zomer jas en broek.
Toen ik nog een jongetje was ben ik een keer in de zomer met de fiets op een gravelpad onderuit gegaan met mijn korte broek en shirt.
En de gravel zat goed vast in mijn huid. Dat heeft zoveel pijn gedaan dat toen ik later op de motor ging al meteen goede kleding droeg.
Zelfs in mijn motorcross tijd.
Ik vind zelfs dat als je met je korte broek en slippers op de motor rijd en je gaat onderuit dat je eigenlijk niet eens door hulpdiensten geholpen moet worden.
Vanwege zulke zaken moeten hulpverleners vel gaan schrapen van de weg. Buiten het feit dat de zorgverzekering ook nog eens duurder word en hoe zou dat nu komen????
Dus doe verstandig en draag kleding om je te beschermen. En inderdaad zal dit binnen een bepaalde tijd wel een wet worden.
Mij zal je niet in een korte broek en shirtje op de motor zien.
Ik heb een allweather jas en broek, een lederen jas en broek en een doorwaai zomer jas en broek.
Toen ik nog een jongetje was ben ik een keer in de zomer met de fiets op een gravelpad onderuit gegaan met mijn korte broek en shirt.
En de gravel zat goed vast in mijn huid. Dat heeft zoveel pijn gedaan dat toen ik later op de motor ging al meteen goede kleding droeg.
Zelfs in mijn motorcross tijd.
Ik vind zelfs dat als je met je korte broek en slippers op de motor rijd en je gaat onderuit dat je eigenlijk niet eens door hulpdiensten geholpen moet worden.
Vanwege zulke zaken moeten hulpverleners vel gaan schrapen van de weg. Buiten het feit dat de zorgverzekering ook nog eens duurder word en hoe zou dat nu komen????

Dus doe verstandig en draag kleding om je te beschermen. En inderdaad zal dit binnen een bepaalde tijd wel een wet worden.
Het is eigenlijk best raar dat er in Nederland nog geen eisen aan motorkleding zijn gesteld. Ik zou er ook nooit aan denken om met korte mouwen en korte broek op de motor te gaan zonder handschoenen maar elke zomer zie ik weer een aantal van die sukkels rijden zo. Ik zag zelfs nog Zwitsers die het leuk vonden om de Col de La Forclaz afkwamen met een snelheid van 120 tot 130 op sommige stukken en dan nog zonder helm op. Dan ben je toch echt levensmoe denk ik.
- HansD
In Belgie schijnt er nu wel wetgeving te zijn, ook al gaan de eisen niet erg ver.
viewtopic.php?f=47&t=4339&p=43894&hilit=belgie#p43835
viewtopic.php?f=47&t=4339&p=43894&hilit=belgie#p43835
- HenkvanR
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Nou ...... aan denken nog wel, vooral als het erg warm is en ik maar een klein stukje ga rijden, maar ja dan toch maar weer wat TV beeldenTon1959 schreef:Ik zou er ook nooit aan denken om met korte mouwen en korte broek op de motor te gaan zonder handschoenen .

Ik snap sommigen idd ook niet.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

En hier nog even de "highlights" van de conclusies uit dat onderzoek;
http://www.promotor.nl/2012/02/14/swov- ... torrijder/
En in een ander draadje is het in het verleden al eens aangehaald, het veranderen van de kleur van verlichting;
http://www.promotor.nl/2011/03/10/groen ... zichtbaar/
Helaas voorziet de wetgeving hier niet in, en het is mij onbekend hoever men in La France nu met dit project is, maar zo te lezen wel te koop?
http://translate.google.nl/translate?sl ... 2F&act=url
Du France;
http://www.moto-net.com/actualites-moto ... oters.html
http://www.rvr-safety.com/
Misschien wat voor Olivier van NedPlex om op te pakken?
(hint, hint) :lol:
Feit is wel dat ik mijn ClearWater led-verlichting lampen voorzien zullen zijn van oranje lenzen.
http://www.promotor.nl/2012/02/14/swov- ... torrijder/
En in een ander draadje is het in het verleden al eens aangehaald, het veranderen van de kleur van verlichting;
http://www.promotor.nl/2011/03/10/groen ... zichtbaar/
Helaas voorziet de wetgeving hier niet in, en het is mij onbekend hoever men in La France nu met dit project is, maar zo te lezen wel te koop?

http://translate.google.nl/translate?sl ... 2F&act=url
Du France;
http://www.moto-net.com/actualites-moto ... oters.html
http://www.rvr-safety.com/
Misschien wat voor Olivier van NedPlex om op te pakken?

Feit is wel dat ik mijn ClearWater led-verlichting lampen voorzien zullen zijn van oranje lenzen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met dank aan onze zuiderburen, ze weten altijd heel goed met de taal te spelen;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hallo, als opticien zou ik er nog graag iets aan willen toevoegen:
Hoe dit inmiddels in Nederland geregeld is weet ik niet, maar in Zwitserland moet iedereen voor elke uitbreiding van zijn/haar rijbewijs een ogentest doen. Hierdoor zie ik dus erg veel gezichtsscherptes van onze medeweggebruikers,....... _002 Dit word dan ook in het rijbewijs vermerkt.
Letterlijk om te huilen, vooral de vijftigtigers(veel BMW-Rijders) zijn heel hardnekkig in het ontkennen dat ze een bril nodig hebben,
motto: IK ZIE ALLES! Daar wij op de motor een relatief klein silhouette hebben worden we natuurlijk ook minder snel gezien, we verdwijnen haast achter de daksteunen van de auto. Uit andere statistieken heb ik ook alleens gelezen dat de meeste ongevallen gebeuren in het schemerlicht (meestal `s morgens en `s avonds) dus vooral dan lichten en gele jasjes aan.
Kortom, zoals al veel gezegd: defensief rijden, zachtjes vloeken?
Groeten Jos
Hoe dit inmiddels in Nederland geregeld is weet ik niet, maar in Zwitserland moet iedereen voor elke uitbreiding van zijn/haar rijbewijs een ogentest doen. Hierdoor zie ik dus erg veel gezichtsscherptes van onze medeweggebruikers,....... _002 Dit word dan ook in het rijbewijs vermerkt.
Letterlijk om te huilen, vooral de vijftigtigers(veel BMW-Rijders) zijn heel hardnekkig in het ontkennen dat ze een bril nodig hebben,
motto: IK ZIE ALLES! Daar wij op de motor een relatief klein silhouette hebben worden we natuurlijk ook minder snel gezien, we verdwijnen haast achter de daksteunen van de auto. Uit andere statistieken heb ik ook alleens gelezen dat de meeste ongevallen gebeuren in het schemerlicht (meestal `s morgens en `s avonds) dus vooral dan lichten en gele jasjes aan.
Kortom, zoals al veel gezegd: defensief rijden, zachtjes vloeken?
Groeten Jos

Tja volgens de ANWB is het niet zozeer het opvallende van de kleding maar het contrast van de motorrijder tegen de achtergrond. Dus we zouden het tegenovergestelde van een kameleon moeten kunnen zijn om zovvel mogelijk af te steken ten op zichte van de achtergrond.
- HansD
Of een jas met zwarte en fluoriserende delenTon1959 schreef:Tja volgens de ANWB is het niet zozeer het opvallende van de kleding maar het contrast van de motorrijder tegen de achtergrond. Dus we zouden het tegenovergestelde van een kameleon moeten kunnen zijn om zovvel mogelijk af te steken ten op zichte van de achtergrond.

- EL SCORPIO
Of een aparte rijbaan voor motorrijders?
Hebben we ook geen last van busjes.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Hebben we ook geen last van busjes.

- HansD
Naast het fietspad en de busbaan ook een motortrack voor de "vrije motor-jongens" - ik zie het verkeersbord al voor me: "Alleen voor motoren"beemerrichard schreef:Of een aparte rijbaan voor motorrijders?
Hebben we ook geen last van busjes.![]()

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3791 Weergaves
-
Laatste bericht door skull
-
- 0 Reacties