Pagina 1 van 1
Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 13:09
door HansD
Heerlijk die hand- en zadelverwarming op mijn

bij deze omstandigheden, maar nu was donderdagmiddag wel mooi mijn accu leeg!
Misschien had ik de motor dan toch 's nachts aan de lader moeten zetten?
Vervelend dat er geen enkele waarschuwing is dat de accu niet voldoende bij laadt en de motor dus niet meer gestart kan worden.
(en dat met 7 computers en een canbus systeem aan boord! ;>(
Misschien dan toch maar een ouderwetse voltmeter en laadstroomlampje monteren?
Nog andere bikkels met dit probleem?
Hans
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 13:36
door Inspector Gadget
Bij een laadstroom-probleem zal je weldegelijk een melding op je dashboard krijgen, zie pagina 26 & 27 van de gebruikershandleiding.
Ik weet niet hoe lang je de accu al hebt cq. gebruikt, maar de (vries)kou doet de (start)capaciteit van elke accu teruglopen.
E.e.a. is ook afhankelijk hoe lang je vorige ritje was, want een accu (volledig) bijladen tijdens het rijden is toch al snel een ritje van minimaal 30 minuten met al je accessoires aan.
Ik heb een accu-tester als je in de buurt bent of anders afspraak plannen met Kenny, dan weet je het zeker wat de staat van je accu is. (lading én capaciteit).
Daarnaast kan ik met de TestMate Mini ook je laadstroom inzichtelijk maken.

Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 16:25
door HansD
dutchmidiman schreef:Bij een laadstroom-probleem zal je weldegelijk een melding op je dashboard krijgen, zie pagina 26 & 27 van de gebruikershandleiding.
Ik weet niet hoe lang je de accu al hebt cq. gebruikt, maar de (vries)kou doet de (start)capaciteit van elke accu teruglopen.
E.e.a. is ook afhankelijk hoe lang je vorige ritje was, want een accu (volledig) bijladen tijdens het rijden is toch al snel een ritje van minimaal 30 minuten met al je accessoires aan.
Ik heb een accu-tester als je in de buurt bent of anders afspraak plannen met Kenny, dan weet je het zeker wat de staat van je accu is. (lading én capaciteit).
Daarnaast kan ik met de TestMate Mini ook je laadstroom inzichtelijk maken.

Geen melding gezien, en mijn kortste dagelijkse rit is ongeveer 30 minuten. Eerst even de accu laden en dan langs de dealer (want leasefiets).
Rob, bedankt voor het aanbod. Handig zo'n Testmate mini, iets voor het zwarte gat.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 16:55
door Inspector Gadget
Ik denk dat je accu nog niet voldoende geladen was na een dergelijk korte rit.
Je kunt ook met een universeel meter in de spanning-stand (duh!) proberen iets te meten.
Liefst een analoge meter met een naald, die zijn traag genoeg om de laagste waarde kortstondig te tonen tijdens het starten dat jij dat nog net bijtijds kunt aflezen.
Een digitale meter neemt een lopende-gemiddelde meting, en zal waarschijnlijk te snel de spannig weer geven en samen met LCD en koude (geen goede combinatie) kan het soms heel lastig zijn om een goede meting te doen.
Maar, als je een lease-fiets hebt (een dergelijke baas wil ik ook! :)

) lekker zelf niet verder rommelen, je betaalt er genoeg geld voor dat iemand anders je probleem mag beoordelen en eventueel oplossen.
Ikzelf ben een sterk gelover dat het altijd verstandig is je motor onder lading te houden met zoveel elektronica en dergelijk korte ritjes.
En vooral met koud weer.
En het gebruik van de nodige warmte-accessoires.
Ben benieuwd, want je accu zal dan nog redelijk op orden moeten zijn.
Het zal meten-is-weten (en wordt de meeste tijd mee versleten) worden.
Wellicht anders 30 km verlengsnoer? (grapje!)
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 17:14
door Ton1959
Eigenlijk zit er op elke auto en motor een waarschuwing. Als je de motor gestart hebt en je geeft een beetje gas dan zie je dat je verlichting feller gaat branden. Als het dimlicht echt een behhorlijk stuk feller gaat branden als je gas geeft nadat je de motor net gestart hebt dan weet je dat de accu behoorlijk zwak is op dat moment.
Bij de auto merk ik het nu ook. Ik start de auto en de aanjager gaat een stuk sneller draaien als ik wat gas geef. En de conclusie is dat deze accu misschien nog net deze winter doorkomt maar dat deze accu het volgend jaar niet haalt. En als je dan de nieuwe accu hebt dan hoor je dat verschil en de startmotor lijkt opeens weer wat fitter te zijn.
Dit weer is de beste accutest en de meeste slechte accu's zijn al door de mand gevallen nu.
Ton
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 18:52
door Kees Jan
Ik dacht ook dat het BMW systeem bewaakt dat er pas stroom naar de verwarmingen gaat als de accu weer voldoende is (wordt?) bijgeladen. Door de omstandigheden was dat misschien net niet genoeg, of een versleten accu.
Groet,
Kees Jan
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 20:01
door HansD
Ik ga morgen mijn accu weer opladen op mijn werk (bmw canbus lader mee) en daarna langs de dealer. Voortaan dus beter op de verlichting letten, dank Ton voor de tip. En bij kouder weer dan toch maar altijd aan de lader, dank Rob.
@kees jan: het was net andersom, de verwarming deed het nog prima en heeft de accu helemaal leeg getrokken.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 06 feb 2012, 20:16
door Ton1959
Als je motor wat ouder is dan is het ook altijd nog wel wijs om even de afgeregelde spanning de controleren hoor. Dat doe ik af en toe ook. Ik heb een hekel aan onderweg stil komen te staan.
Ton

Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 07 feb 2012, 08:03
door HansD
Ton1959 schreef:Als je motor wat ouder is dan is het ook altijd nog wel wijs om even de afgeregelde spanning de controleren hoor. Dat doe ik af en toe ook. Ik heb een hekel aan onderweg stil komen te staan.
Ton

2 jaar oud, dus zou toch geen probleem moeten zijn.
Vanmorgen de motor op mijn werk aan de lader gezet.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 08 feb 2012, 14:30
door HansD
HansD schreef:Ton1959 schreef:Als je motor wat ouder is dan is het ook altijd nog wel wijs om even de afgeregelde spanning de controleren hoor. Dat doe ik af en toe ook. Ik heb een hekel aan onderweg stil komen te staan.
Ton

2 jaar oud, dus zou toch geen probleem moeten zijn.
Vanmorgen de motor op mijn werk aan de lader gezet.
's Middags met volle accu meteen starten. Ook na het ritje naar huis branden de dimlichten nog volop en veranderen niet bij beetje gasgeven vanaf stationair (de Ton-proef

).
Maar vannacht de motor toch maar weer aan de acculader gezet. Vanmorgen startte hij ook weer prima, dus de accu is niet defect.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 08 feb 2012, 14:42
door Ton1959
Een andere simpele test is gewoon te kijken wat het voiltage doet wanneer je de motor start . Bij een goed geladen accu mag het voltage dan niet onder de 9.5 tot10 Volt komen tijdens het starten.
De dynamo moet hard werken met dit weer om die accu vol te houden zeker als je handvat verwarming hebt en verlichting en dergelijke. Ik krijg toch steeds weer het idee om een leuk voltmetertje op de motor te zetten. Meten is weten hé.
Als de accu net opgeladen is zal het licht ook niet veel feller worden als je gas geeft omdat de accu weer volledig geladen is. Mijn auto accu is nu zwak maar na een lange rit op de snelweg kan je toch weer een paar goed starten. Een slechte accu loopt sneller leeg met deze kou. Dus na en weekje in de kou hebben ze weer veel geleden.
Ton
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 08 feb 2012, 14:58
door Inspector Gadget
Gelukkig!
Ik zou t.z.t. wel een keer je accu's capaciteit laten doormeten voor de zekerheid.
(geheel terzijde: Ikzelf heb besloten geen Odyssey accu te plaatsen want dat is "maar" een 17 Ah accu, terwijl BMW een 19Ah accu voorschrijft.
Ik vermoed dat je accu niet volledig en tijdig heeft kunnen bijladen met al die broodrooster-onderdelen aan.

:lol:
Nog een weekje en dan is de meeste kou verdwenen heb ik begrepen.
Of anders een mentale notitie;
Als je dergelijke opties gebruikt hebt en het was een korte rit, na de rit de motor aan de druppellader hangen, voor de zekerheid.
En wat "volt-metertje" betreft;
http://www.clearwaterlights.com/infopg_cvs.html
of
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=47554
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 08 feb 2012, 16:51
door Ton1959
De echte test voor de accu in de garage was de accu belasten met drie maal het aperage van de accu zelf en dan mocht hij niet onder de 10 Volt komen. Dus in geval van een 17 Ah accu 3x17=51 Ampere. Hier hadden we dan een mooi apparaat voor. Bij een gewone accu verwacht ik toch wel een levensduur van rond de 5 jaar als je de accu goed bijhoud. En dan bedoel ik niveau van de vloeistof en op tijd aan de lader.
Deze voltmeter
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=47554
zag er wel aardig uit maar ik denk dat ze deze metertjes hier ook vast ergens hebben. Mij valt het wel vaak op hoe hoog dat verzendkosten zijn als iets uit Amerika moet komen.
En natuurijk het voordeel van de kuip bij de Rt's dat je zo'n soort meter overal kan inbouwen ofwel verstoppen. Dat is bij mijn motor weer wat moelijker helaas.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 08 feb 2012, 18:23
door Inspector Gadget
Klopt, vanuit de US is het vaak erg duur, naar de US toe is betaalbaar(der).
Raar maar waar.
Alternatieve leverancier;
http://www.cyclenutz.com/DIGITAL-VOLT-METER_p_639.html
En een "review";
http://www.webbikeworld.com/r4/motorcycle-volt-meter/
De fabrikant van deze oplossing;
http://www.bigbikeparts.com/Inventory/N ... atalogNo=1
En de dealers in Europa;
http://www.bigbikeparts.com/dealerLocator
Alternatief product;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=855240
Maar ik blijf er bij dat de TestMate Mini een prima oplossing is om de accu en laadstroom door te meten.
http://www.tecmate.com/u_battery_testers.php
Of het professionele apparaat wat Kenny heeft.

Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 08 feb 2012, 22:16
door HansD
Ik vind het apparaat van Clearwater mooi door zijn eenvoud.
Bij een voltmeter denk ik toch altijd aan een mooi analoog wijzertje.
Bijv.:
http://www.amazon.co.uk/Time-Instrument ... B002EIT1N8
De Testmate mini komt daar nog enigszins in de buurt en is heel betaalbaar.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 09 feb 2012, 00:20
door Inspector Gadget
De ClearWater CVS is inderdaad eenvoud aan de buitenkant en complex aan de binnenkant.
Ik ben nog aan het uitvogelen waar ik de led ga monteren zonder dat deze mij te veel in het zicht gaat zitten, want al dat geknipper lijkt mij behoorlijk irritant op een gegeven moment.
Nog handiger zou het zijn als ze een klein referentie-stickertje bijgeleverd hadden anders dan datgene wat al op het kastje zit. :roll:
En dan nog even dit;
Let wel op dat sommige aangehaalde spanningsmeters niet beneden de 11 volt kunnen meten cq. aangeven anders dan (soms) dat spanning beneden de 11.x volt is.
Alleen de TecMate Mini (en een dergelijke paneel-meter) kunnen wel dergelijke lage(re) spanning aangeven.
Of een dergelijke paneelmeter snel genoeg is om een spanning aan te geven (een analoge universeelmeter is dat vaak wel) weet ik niet.
Het is vaak bedoeld als indicatieve meting.
Vandaar dat de TecMate Mini ontwikkeld was.

Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 11 feb 2012, 10:43
door renebeamer
Met het risico het hele forum over me heen te krijgen
Vroeger (heel lang geleden) hadden motorfietsen nog een Amperemeter. Daar kon je nog echt op zien wat je laadinstallatie deed.
Direct na het starten ging er dan veel stroom naar de accu en dat werd naarmate de accu voller werd minder. Was de laadstroom tot minimaal gereduceerd dan wist je dat de accu vol was. Als je dan verbruikers bijschakelde (zoals in dit geval werwarming) dan zag je ook wat voor effect dit had en of de accu nog wel werd bijgeladen en hoeveel.
Waarschijnlijk zijn die dingen er af gegaan omdat men blijkbaar vaak problemen had met te begrijpen wat er gebeurde. Zelf vind ik het nog steeds jammer en voor toch wat meer technische motorrijders was het een geweldig apparaat!
En niet omdat vroeger alles beter was!!!
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 11 feb 2012, 12:52
door Inspector Gadget
Op zich zeker helemaal geen gekke gedachte!
Hoewel het vaak een metertje was met een kleine schaal en vaak alleen "+ amp" en "- amp" aangaf, was het een prima indicatie maar wel indicatief natuurlijk.
Ikzelf heb een Kisan ChargeGuard aangesloten;
https://www.kisantech.com/view_product. ... duct=CG-25
Die meet naast spanning, buitentemperatuur ook de stroom.
En is nog behoorlijk nauwkeurig ook.
(je kunt de unit zelf ook nog kalibreren)
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 11 feb 2012, 17:12
door renebeamer
Goed ding zo te zien dutchmidiman. Bevalt prima neem ik aan?
T'is een paar pegels maar dan heb je ook wat!
Gezien de minimalistische uitvoering van de instrumenten op mijn S-je past hij er niet zo op maar op een RT ligt dat heel anders. :)
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 11 feb 2012, 17:36
door Inspector Gadget
Ik heb nu zo'n 7 maanden in gebruik en bevalt goed.
Het is geen mini-display maar toch prima te plaatsen zonder dat het "in-your-face" is;
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 09:27
door HansD
Mooi ding, alleen behoorlijk duur die Chargeguard: $ 150 !
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 10:04
door Beamietoo
Wat ik vaker zie is dat een accu laad wel op naar volle voltage maar de capaciteit om de lading te houden en of leveren bij koud start (CCA) verminderd is.
Dus moet je vaker laden (accu moeheid) via dynamo of druppellader en dan is het tijd voor een nieuwe accu. Deze meet je helaas niet met een dashbord instrument.
gr,
Kenny
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 10:40
door renebeamer
Daar heb je helemaal gelijk in Kenny. Al heeft zelfs een nieuwe accu bij kou minder capaciteit, maar dat wist je volgens mij ook al.
Bij mijn fiets (met ABS) merk ik het dat de accu minder wordt doordat ik bij starten dan een ABS foutmelding krijg (komt door het zakken van de spanning tijdens starten). Sinds ik nu met een gelaccu rijdt nooit meer last gehad.
Ik blijf er natuurlijk wel lief voor door eens per maand tijdens stilstand in deze periode even bij te laden.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 11:40
door EL SCORPIO
Ik heb deze accutester.
Die meet ook de conditie van de accu.
Dan weet je volgens mij gelijk of die onder belasting nog kan presteren.
Die van mij is van een ander merk maar ziet er precies zo uit.
Hij komt nog uit de nalatenschap van mijn vader en is al een aantal jaren oud maar werkt nog best.
http://www.accuselekt.nl/accutester-voo ... ccu-s.html
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 12:20
door wil51
Met mijn Fronius lader kan ik ook de startcapaciteit meten.
Even tekst geknipt en geplakt uit de handleiding:
Lekker compact, lekker intelligent. De kleine, krachtige, elektronisch geregelde stekkerlader en tester.
Laden en testen in één. Een microprocessor regelt het laden en bewaakt alle functies van het apparaat.
Test bovendien de startcapaciteit van de accu, de laadtoestand van de accu en de werking van de dynamo
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 14:53
door Inspector Gadget
Beamietoo schreef:....Dus moet je vaker laden (accu moeheid) via dynamo of druppellader en dan is het tijd voor een nieuwe accu. Deze meet je helaas niet met een dashbord instrument.
Dit apparaat is bedoelt om de lader/laden van de accu danwel het verbruik te meten.
Het is geen accu-tester.
beemerrichard schreef:Ik heb ...deze accutester.
Die ken ik en kom je inderdaad vaker tegen, een echte belastingstester.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 12 feb 2012, 17:24
door Beamietoo
@ wil51, De Fronius lader ziet er goed uit en gemaakt voor zowel traktie en normale accu,s.
@ beemerrichard, zoals DMM zegt... en echte accu belasting tester aka 'de broodrooster'
gr,
Kenny
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 25 feb 2012, 16:49
door jaybmw
De enige goede en moderne accutester op dit moment is die van midtronics.Een apparaat uit usa (jammer) maar wel 100% betrouwbaar.Gebruik hem de laatste weken dagelijks in de garage omdat voor garantie gevallen met de daarbij behorende claims voorzien moeten zijn met een bijbehorende uitdraai v/d test!
@hans: gezien de opties op de r1200rt of gs moet de dynamo ook op korte ritten het zaakje kunnen bijhouden.Wat ik wel vind is dat de originele gel accu's van BMW niet zo goed zijn als een agm accu van bv odyssee.Misschien 2ah minder maar duidelijk meer start/uithoudingsvermogen dan de 19ah originele batterij!!
Dat is bewezen. 2 Ah minder vermogen mag geen verschil maken,wel moet je op letten dat als je accu slecht is de motor slechter loopt en de electronica zeer vreemd kan doen.Om maar niet te denken stilvallen en zelf omvallen en de daarbij behorende verkeersgevaren!
Ik zou een nieuwe accu laten zetten,en bij de lease een agm type aanvragen.Maar het zal wel gevalletje garantie worden denk ik??
Grtn J.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 25 feb 2012, 19:17
door HansD
De RT is weer bijna aan een beurt toe (50.000). Ik laat de accu dan extra doormeten en bij twijfel vervangen.
De lease duurt nog maar 10 maanden. Ik denk dat een betere agm accu daarom moeilijk wordt.
Ik laat weten wat er uit komt...
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 26 feb 2012, 10:25
door scan
'n nieuwe accu zal het toch wel 10 maanden uithouden, hoop ik?
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 26 feb 2012, 13:47
door HansD
scan schreef:'n nieuwe accu zal het toch wel 10 maanden uithouden, hoop ik?
Zeker, dat zal het probleem niet zijn. Alleen de lease maatschappij zal wel moeilijk doen als ik iets anders en duurders wil monteren...
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 26 feb 2012, 20:52
door Dave
Als je van plan bent de motor te houden zou je het verschil zelf kunnen bijleggen, anders is het niet interessant want er komt een andere motor...
Of is dat te kort door de bocht???
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 28 feb 2012, 10:32
door scan
HansD schreef:scan schreef:'n nieuwe accu zal het toch wel 10 maanden uithouden, hoop ik?
Zeker, dat zal het probleem niet zijn. Alleen de lease maatschappij zal wel moeilijk doen als ik iets anders en duurders wil monteren...
Maar waarom zou je? De lease maatschappijen zijn niet meer zo gek als jaren geleden. Als je toen met de auto of motor de garage in kwam, kreeg de dealer al een hele grote grijns op z'n bakkes. En dat was niet voor niets (letterlijk en figuurlijk).
Na deze weer een frisse en de nieuwe eigenaar kan nog jaren verder met die accu van 10 maanden oud.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 28 feb 2012, 11:59
door HansD
Dave schreef:Als je van plan bent de motor te houden zou je het verschil zelf kunnen bijleggen, anders is het niet interessant want er komt een andere motor...
Of is dat te kort door de bocht???
Ik ga nog proberen de lease te verlengen, want ik wil nog lang niet van deze motor af. Maar ik geef mezelf weinig kans.
Motor overnemen is geen optie met de huidige kilometervergoedingen. dan wordt het weer een nieuwe lease-motor uitzoeken.
Dan zal ik toch echt proef moeten gaan rijden op een K1600GT, R1200RT, Kawa 1400GTR, Honda VRF1200, Yamaha YZR1300 en noem ze maar op.
Ik zie er nu al huizenhoog tegen op
Hans
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 28 feb 2012, 12:17
door Berrybeer
HansD schreef:......Dan zal ik toch echt proef moeten gaan rijden op een K1600GT, R1200RT, Kawa 1400GTR, Honda VRF1200, Yamaha YZR1300 en noem ze maar op.....
..zo zie je maar...die kloXX crisis gaat aan niemand voorbij.... :lol:
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 28 feb 2012, 16:48
door sanderh
Laat ook even checken of er geen stroomverbruikers actief blijven die bijvoorbeeld de accu snel leegtrekken. Zie ook dit draadje in het GS forum. Enerzijds is natuurlijk laden van de accu een item, maar leegtrekken kan ook een probleem zijn. Misschien dat je dat nooit gemerkt hebt omdat je dagelijks rijd
Laat de dealer het aantal mA die de motor trekt in rust meten.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=24823
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 29 feb 2012, 11:47
door scan
Proef rijden op een K1600GT zou ik niet huizenhoog tegen op zien.!
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 29 feb 2012, 12:39
door HansD
sanderh schreef:Laat ook even checken of er geen stroomverbruikers actief blijven die bijvoorbeeld de accu snel leegtrekken. Zie ook dit draadje in het GS forum. Enerzijds is natuurlijk laden van de accu een item, maar leegtrekken kan ook een probleem zijn. Misschien dat je dat nooit gemerkt hebt omdat je dagelijks rijd
Laat de dealer het aantal mA die de motor trekt in rust meten.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=24823
Goeie tip en verontrustend verhaal. Bedankt.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 09 mar 2012, 20:04
door jaybmw
@hans : Laat ff weten als je op de gtr1400 hebt gereden aub. Ben als oud-kawa bezitter nog steeds fan van het merk maar heb gekozen voor het minder bijterige van de boxer.Heb 3 jaar geleden wel getwijfeld.... maar een 4 cyl met zo'n dikke 150 pk rijdt anders lijkt me.Of ik ooit ga proefrijden weet ik niet,de boxer bevalt prima hoor maar het soepele van een 4 cyl mis ik soms! Wat me wel gerust stelt is dat je niet op een gold-wing wil proefrijden!

Kun je beter een cabrio gaan leasen.
Groet Jeroen.
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 09 mar 2012, 20:27
door EL SCORPIO
HansD schreef:sanderh schreef:Laat ook even checken of er geen stroomverbruikers actief blijven die bijvoorbeeld de accu snel leegtrekken. Zie ook dit draadje in het GS forum. Enerzijds is natuurlijk laden van de accu een item, maar leegtrekken kan ook een probleem zijn. Misschien dat je dat nooit gemerkt hebt omdat je dagelijks rijd
Laat de dealer het aantal mA die de motor trekt in rust meten.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=24823
Goeie tip en verontrustend verhaal. Bedankt.
Hans, las ik het verhaal nou goed dat het kwam door de accu laden in de motor via de 12v aansluiting?
Mijn accu haal ik er met de winterstalling altijd uit en zet hem in de schuur aan de Optimate.
Deze keer ook weer gedaan in November en laten laden tot en met 2 weken geleden.
Accu vol in de motor en starten en hij doet het gewoon.
Nu 4 dagen stil voor de deur en nog steeds gewoon stroom.
Richard
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 10 mar 2012, 08:25
door HansD
beemerrichard schreef:HansD schreef:sanderh schreef:Laat ook even checken of er geen stroomverbruikers actief blijven die bijvoorbeeld de accu snel leegtrekken. Zie ook dit draadje in het GS forum. Enerzijds is natuurlijk laden van de accu een item, maar leegtrekken kan ook een probleem zijn. Misschien dat je dat nooit gemerkt hebt omdat je dagelijks rijd
Laat de dealer het aantal mA die de motor trekt in rust meten.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=24823
Goeie tip en verontrustend verhaal. Bedankt.
Hans, las ik het verhaal nou goed dat het kwam door de accu laden in de motor via de 12v aansluiting?
Mijn accu haal ik er met de winterstalling altijd uit en zet hem in de schuur aan de Optimate.
Deze keer ook weer gedaan in November en laten laden tot en met 2 weken geleden.
Accu vol in de motor en starten en hij doet het gewoon.
Nu 4 dagen stil voor de deur en nog steeds gewoon stroom.
Richard
Richard, het kwam niet door het laden.
Ik rijd elke dag, ook in de winter, en dan is tussendoor laden niet nodig.
Hans
Re: Lekker warm, maar wel de accu leeg!
Geplaatst: 10 mar 2012, 13:32
door Inspector Gadget
Het defecte component is een zogenoemde solid state relais, oftewel een relais zonder bewegende delen, geheel uit halfgeleidermateriaal gemaakt.
Met als voordeel dat het klein qua afmetingen is (versus een reguliere relais), snel kan schakelen e.d.
Een nadeel van elk solid state relais, is dat het halfgeleidermateriaal is.
Oftewel slecht tegen (extreme) warmte, (extreme) kou, overspanning en te lage (werk)spanning, en te hoge belasting (stroom).
Dat is inherent aan halfgeleiders, dat is waarom elektronica defect raakt, een component is te warm geworden, te veel stroom doorheen gegaan (belasting), etc.
Als je kijkt naar het PDF document zie je daar een afbeelding staan van de opengewerkte ZFE, en zie je daar dus ook heel duidelijk dat er meerdere van dergelijk solid state relais opzitten (ik tel er 8 ).
Kijkende naar de datasheet van dit specifieke component (VN610SP), kan deze aardig wat hebben qua spanning en stroom.
En dan kijkende naar de symptomen die je zou moeten bemerken (op de 1200GS) dat dit defect bestaat (accu na 6 ~ 7 dagen leeg getrokken, accessoiresaansluiting werkt niet meer, parkeerlicht werkt niet, etc) kan je dit m.i. ook eenvoudig controleren op de

.
Moraal van dit alles zou moeten zijn, denk ik, pas op met je belasting(en) op de accessoiresaansluiting, gebruik accu/druppellader liefst direct aangesloten op de accu zelf en dergelijke.
Deze solid state relais zouden zichzelf moeten afschakelen (en beschermen) als er te veel belasting (stroom) gebruikt wordt, en enkele mede-forummers hebben dat inderdaad wel eens in het verleden melding van gemaakt. Maar nu blijkt op de 1200GS (en dus ook tot op zekere hoogte met de

, verwacht ik) dat je daar niet tot in het oneindige op moet rekenen.
En het gebruik van zekeringen op je accessoires aangesloten op de CAN-bus kan zeker geen kwaad. (mits je geen te zware zekering plaatst, anders heeft dat natuurlijk ook weinig zin.)