Pagina 1 van 1

Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 30 jan 2012, 16:54
door phummel
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om de koppeling van van BMW R1100RT te vervangen. Omdat de oliekeerring lek was is door mij de buitenste en binnenste krukas oliekeerring er uit gehaald. natuurlijk nieuwe gekocht. Bij mijn poging om de nieuwe te monteren is de oliekeerring beschadigd en moest ik wee een nieuwe kopen. De dealer waar ik geweest was begon mij al verwijten te maken.

De motor is opgebokt en kan niet verplaatst worden. Helaas

Wie kan mij helpen om deze twee oliekeerringen te monteren? Ik woon in de buurt van Heerlen en betaal uiteraard alle onkosten.

Bij voorbaat dank.

Pieter

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 30 jan 2012, 17:43
door Beamietoo
Je moet inderdaad special gereedschap hebben om dit zonder beschadiging te doen. Het zal niet aan de voorkant van de blok zonder inslag set lukken.. Bij de achterkant lukt soms wel en soms niet maar je kunt geen risico nemen aangezien alle werk je moet doen om bij te achterste weer bij te komen. Jouw dealer zou je hierover kunnen informeren over precies wat nodig is. Vraag me niet hoe ik dit weet _003

gr,
Kenny

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 30 jan 2012, 18:52
door Stoffel
Nou ik wil het wel weten, haha Big RT Smile

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 30 jan 2012, 19:17
door Benji
Ik denk dat het belangrijk is dat je de oliekeerring goed insmeert met olie en dan uitterraard je een inslag gebruikt wat +/- 1 mm kleiner is dan je oliekeerring. Deze inslag kun je zelf maken, kopen of lenen.

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 30 jan 2012, 22:26
door ciske
Wellicht slaat mijn opmerking nergens op (per slot van rekening ben ik nog vele R-zaken aan het ontdekken) maar bij de K-serie is het verboden om de te monteren krukaskeerring achter de koppeling met olie in te smeren. Deze moet droog zijn/blijven tijdens de montage. Voor zover ik het bekijken kan op tekeningen verschilt de keerring niet zo bijster veel.

gr v Ciske

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 31 jan 2012, 00:52
door PaulRS
Hoi.

Die keerringen zijn lastig om te vervangen, je moet de Teflon? afdichtingslip van de keerring naar binnen duwen en over de as heen.
Hier moet de voorste keerring ook nog over een gat in de krukas heen en dan beschadigt deze snel.
Ik gebruik hiervoor een dop van een spuitbus, even knippen en plakken en je hebt een passende geleider die over de krukas en in de keerring valt.
Herr BMW gebruikt hiervoor een dunne, stalen huls, als ik het goed heb.
Als hulpstuk om die keerring in te meppen gebruik ik een PVC sok van de bouwmarkt, bij de afdeling afvoerpijpen vandaan.

De achterste keerring ditto, de lip naar binnen plooien en dan de keerring zover naar binnen meppen dan de buitenkant gelijk ligt met het motorhuis.

Overigens is het maar de vraag of je die voorste keerring moet wisselen, die is altijd vet aan beide kanten.
Aan de binnenkant staat de carterdruk, logisch. 8)_ en aan de buitenkant is het kanaal van de carter ontluchting, die door dat gat in de krukas naar het luchtfilter loopt, daar komt altijd wel wat olie (nevel) mee.

De achterste keerring is duidelijk. Binnen is het ontluchtingskanaal, zie boven, en buiten is de buitenlucht, die keerring moet dus droog zijn.

Groeten, Paul.

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 31 jan 2012, 08:19
door phummel
Hallo allemaal,

Klinkt als een goede methode. Ik zal vanmiddag naar de bouwmarkt gaan en de passende PVC sok gaan kopen.
Uiteraard hou ik mij aanbevolen voor verdere tips. Alvast bedankt voor bovenstaande tips.
Ik hou jullie op de hoogte

Mvg

Pieter

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 31 jan 2012, 15:43
door Beamietoo
Benji schreef:Ik denk dat het belangrijk is dat je de oliekeerring goed insmeert met olie en dan uitterraard je een inslag gebruikt wat +/- 1 mm kleiner is dan je oliekeerring. Deze inslag kun je zelf maken, kopen of lenen.
Absoluut niet insmeren !

Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999

Geplaatst: 01 feb 2012, 19:38
door phummel
Hallo Allemaal,

De methode van PaulRS is gelukt. Bedankt voor jullie bijdrage

mvg

Pieter Hummel