Pagina 1 van 1
Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 03 jan 2012, 09:57
door Ropdam
Hallo Mede rijders,
Ik ben nog nieuw in het motor rijden, maar hoelang en wanneer choke je.
Ik heb het gevoel dat met wat kouder weer je altijd moet choken (logisch) maar hoe zit dat met warmer weer ongeveer 10 graden en hoger?
Ik heb natuurlijk altijd gelest op een warme motor, en japanse dit zijn net naaimachines....
Groet,
Richard
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 03 jan 2012, 11:51
door PaPinkelman
Mijn ervaring: Altijd starten met de 'choke' aan (motor staat altijd in de garage). In de zomer kan die na een paar honderd meter rijden weer uit. Bij koud(er) weer iets langer aanstaan. Ligt er ook aan of je in de eerste kilometers veel stil moet staan vanwege verkeerslichten e.d.
Je eigen ervaring is trouwens daarin het beste: ga er een beetje mee spelen. Als de motor stationair niet 'lekker' loopt met choke eraf (schudden, te laag toerental) of zelfs afslaat, de choke iets langer gebruiken.
Overigens, ik meen dat de choke bij de RT's geen echte choke is. Eerder een verhoogde stationair loop.
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 03 jan 2012, 12:07
door DickL
Richard,
Met de originele Bosch bougies startte ik altijd met de choke, hoewel motor in verwarmde garage staat, en idd paar honderd meter. Sinds 1/2 jaar gebruik ik de Denso IK22 (Iridium) bougies, en choke ik nooit meer. Ook loopt motor koud beter rond. Dit zijn echter de enige voordelen van deze bougies die ikzelf heb kunnen ontdekken - van KFR heb ik in die 10 jaar dat ik 1100RT rijd, nooit last gehad.
groeten Dick
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 03 jan 2012, 15:05
door PaulRS
Hoi.
dutchmidiman schreef:
Wat ik altijd deed was de motor starten, en 1 minuutje te laten staan (met iets handgas), totdat je 1 streepje op de temperatuurmeter ziet staan.
Daarna opstappen en wegrijden.
En daar krijg je nou die brandblaren van. :roll: :lol: :lol: :lol:
Groeten, Paul.
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 03 jan 2012, 15:13
door Ropdam
Wow, wat een handige reacties...
Ik start nu met choke, deze draai ik wat bij zodat hij lekker blijft lopen maar net niet te hard ongeveer 2000 toeren.
Dan de jas dicht, oordoppen in, helm op handschoenen aan en weg.... ik draai bij het weg rijden bijna gelijk de knop terug, volgens mij doe ik het gewoon goed :)
in ieder geval meer inzicht in hoe andere rijders het doen, ik choke bij koud weer wel iets langer.
GRoet,
Richard
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 04 jan 2012, 00:06
door Benji
dutchmidiman schreef:PaulRS schreef:Hoi.
dutchmidiman schreef:
Wat ik altijd deed was de motor starten, en 1 minuutje te laten staan (met iets handgas), totdat je 1 streepje op de temperatuurmeter ziet staan.
Daarna opstappen en wegrijden.
En daar krijg je nou die brandblaren van. :roll: :lol: :lol: :lol:
Groeten, Paul.
En daarin zit je helemaal mis, mijn motor had geen enkele brandblaar!

Daar ben ik het met PaulRS helemaal eens, verhoogd stationair toerenral met stilstaande motor, daar komen brandblaren van. Je kunt natuurlijk ook starten en meteen wegrijden met de choke op en als je één blokje op de temperatuur aanduiding hebt de choke afzetten, zo doe ik dat.
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 04 jan 2012, 10:01
door Ropdam
Ik woon op het platteland, als ik de hoek omrijd kan ik de choke er al afhalen dan ga ik toch rechtuit en geef gewoon gas.
Ik lees dat bougies nog uitmaken voor het wel of niet choken... dat ga ik wel eens proberen.
Gr,
Richard
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 04 jan 2012, 10:57
door Bob The Builder
Ikzelf start met choke op, rij 200 m tot aan de eerste lichten. Als ik daar moet stoppen voor rood kijk ik even of ie al af kan, als ik niet moet stoppen zet ik hem daar uit nadat ik de bocht heb genomen. Loopt wel lekker zo ...
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 04 jan 2012, 18:58
door Stoffel
De choke helpt bij het starten en stationair laten draaien van een kouden motor. Dat laatste zou na een paar 100m al niet meer nodig zijn, qua comfort laat ik deze nog wel eens open staan. De choke van vandaag de dag (ook al voor de R1100) draait je "gas" continue iets verder open, je zou ook je handle continue iets kunnen open draaien.
Vroegah werd er meer peut bijgegooid en was het dus zaak snel choke-loos te rijden (niet vergeten niet vergeten niet vergete aargh) want dan verbuikt de motor behoorlijk. Dat is dus niet het geval dus ook al staat hij de hele rit open maakt het geen verschil, alleen dat geluid bij een verkeerslicht....
Stoffel
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 04 jan 2012, 22:09
door JoJothefirst
Ik neem aan dat de choke van de RT's niet van elkaar verschillen?

Toen ik mijn 1150RT kocht (particulier) kreeg ik te horen dat de choke automatisch terug gaat. Ik doe dus standaard bij elke start de choke uit (of juist aan, hoe zeg je het goed?) en kom er verder eigenlijk niet meer aan. Dat hoeft ook niet want de choke gaat immers automatisch terug
Ik lieg wel een beetje:

ik check namelijk elke rit de choke (meerder malen zelfs, automatisme

). En wat denk je? Hij gaat inderdaad vanzelf terug, ik hoef eigenlijk nooit handmatig de choke weer terug te zetten. Sterker nog... het wil 's middags nog wel eens voorkomen dat de motor afslaat omdat de choke te vroeg terug gegaan is. Door dit topic begon ik toch te twijfelen en heb de handleiding van de 1150RT erbij gehaald. Daar staat idd in dat je,
zodra de motor mooi rond draait, de choke terug moet zetten. Dus niks automatisch.... _002
Vraag ik me wel af hoe het kan dat mijn choke toch eigenlijk vanzelf terug zakt naar de originele stand

: Niet dat ik er problemen mee heb hoor, tot nu toe werkt het naar mijn tevredenheid. Maar als ik de reacties hier zo lees ben ik de enige waarbij de choke een eigen leven leidt?
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 05 jan 2012, 00:54
door Inspector Gadget
Klopt, de toerentalverhoging zit via een soort triangel-constructie aan hetzelfde punt als waar je gashandel is op aangesloten.
Zodra je het gashandel een stuk bedient, schiet de toerentalverhoging weer terug naar de nul-positie.
Normaal gesproken.
Door de ietwat onhebbelijke gekozen constructie door Herrn. BMW wil de kabel van de toerentalverhoging nog wel eens wat zwaar lopen in de buitenmantel.
Waardoor deze niet altijd terugschiet (is veer-geladen).
Soms helpt (door)smering vanaf de bovenkant, maar net zo vaak is het noodzakelijk de kabel te vervangen en dat schijnt een rotklus te zijn.
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 05 jan 2012, 16:47
door Ropdam
De choke van mijn R1100RT gaat idd niet automatisch terug, dit geeft nog wel eens wat rare acties.
bv je gaat op de rem voor een kruispunt met de choke nog aan, je motor heeft dan een hoger toerental (meer brandstof) en hij heeft meer de neiging om een eigen leven te leiden als je gas terug doet om te stoppen.
Heel vreemd gevoel, ik denk er nu elke keer om, licht aan? choke uit? beetje een standaard routine aan het worden tja, ik rij nog niet zo heel lang (2 maand) dus alles is nog een beetje wennen.
Gr,
Richard
ps bedankt voor alle reacties.
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 14 jan 2012, 23:37
door 1500vulcano
dutchmidiman schreef:Klopt, de toerentalverhoging zit via een soort triangel-constructie aan hetzelfde punt als waar je gashandel is op aangesloten.
Zodra je het gashandel een stuk bedient, schiet de toerentalverhoging weer terug naar de nul-positie.
dus ik heb hem op mijn choke in de winter ,ik rijd het pad uit dan gebruik ik de gashendel en dan gaat de choke gelijk weer uit volgens jullie hoe blijft hij dan op toeren met het koude weer(schiet mij maar lek)
bij mij gaat hij niet helemaal terug alleen maar een klein stukje en en dan zal ik hem zelf weer op 'nul' moeten zetten als hij warm is
Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 15 jan 2012, 01:13
door Inspector Gadget
Volgens mij was het alleen in Stand A (1e aanzet, de "motor op bedrijfstemperatuur"-stand, volgens de handleiding) dat de toerentalverhoger terug zal springen.
En pas als je de gashendel een paar centimeter gebruikt.
Het was volgens mij niet zo dat je nauwelijks je gashendel kon gebruiken en gelijk de toetentalverhoger gelijk terug sprong.
Maar ik eventueel maandagochtend ff een hele rij (6 stuks)

's ff proberen en terugkoppeling geven.
Feit blijft dat die constructie nogal gevoelig is voor slijtage en vuil, en vandaar dat ik deze nimmer gebruikte, en mijn startprocedure altijd was, om de motor te starten, met de "overheidsgashendel-schroef" net aan, om na een minuutje of zo pas weg te rijden.
Maar goed, ik ben een rare, ik start nimmer een motor om gelijk weg te rijden. :roll:

Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 15 jan 2012, 12:24
door Ton1959
Eigenlijk is het meteen wegrijden wel beter ook al hebben wij dit jaren geleden anders geleerd. Het opwarmen van de motor gaat dan sneller. Maar dan naturrlijk wel "normaal"wegrijden. We hadden vroeger een motorrijinstructeur in de straat wonen die het liefst nog even de 120km haalde voordat hij net voorbij ons huis weer op de rem moest om rechtsaf te slaan. En dan weer 200 meter na die bocht weer stopte om nog even bij de familie op bezoek te gaan.
De materialen en de olie zijn beide zoveel verbeterd dat het beter is om meteen na het starten weg te rijden.
Ton

Re: Wanneer en hoelang choken op een R1100RT
Geplaatst: 15 jan 2012, 21:59
door PeteRT
Hoi,
Starten met half choke en rustig wegrijden. Na 500m gaat de choke eraf en lekker doortokkelen.
Werkt uitstekend.
Gr. Peter