Pagina 1 van 1
Update boordcomputer
Geplaatst: 13 nov 2011, 19:35
door gustos.be
Hallo,
Ik heb een R1200RT model 2010.
Ik heb er een boordcomputer bij (anders was deze topic niet zo interessant voor mij). Nu vraag ik mij af indien je kan zien welke versie van software op je boordcomputer is geïnstalleerd en of er updates zijn. Kan je daar ergens links over vinden ?
Waarom update ?
- Ik vind de aanduiding over de resterende kilometers met de tankinhoud niet zo sterk
- ik zou graag het actuele verbruik kunnen zien (dit kan je bvb wel zien op een F800ST)
- Kan er geen digitale snelheidsaanduiding worden gegeven, naast de info die je selecteer met je knopje...
Thankssssssssssssssssssss
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 13 nov 2011, 23:10
door Inspector Gadget
Of je zelf kunt inzien welke versie software in je (CAN-bus!) dashboard draait, weet ik niet.
Oftewel dat je bepaalde knoppen moet indrukken, contact aan o.i.d. en dan magisch-oh-magisch je een versie genoemd ziet worden op je display.
Wel kan je met behulp van diagnose-software/hardware die geschikt is voor BMW's allerlei informatie uitlezen, zie bijlages.
De 1e is een deel van de Engine ECU die ik uitgelezen heb met nog wat andere onderdelen.
De 2e afbeelding is het gedeelte Instrument Cluster.
De BMW dealeRT kan, vooralsnog als enige, de software van je motor updaten.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 10:23
door gustos.be
Thanks voor deze info. Zal eens bij de dealer informeren ....

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 13:07
door Inspector Gadget
Graag gedaan!
In tegenstelling wat ik verwachte, bleek voor mijn 2007

geen update beschikbaar te zijn.
Het is niet zoals in de IT dat elke periode er een "noodzakelijke" update benodigd is. :roll: :lol:
Ik heb vandeweek wel mogen aanschouwen hoe dit daadwerkelijk in de praktijk gaat, en gelijk mijn knipperlicht-instellingen laten aanpassen.
Koste wel 25 euro. :roll:
Bij een 2010

verwacht ik wel een ietwat grotere kans dat er een update beschikbaar is.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 13:12
door roangRT
Hallo Gustos,
Waarom heb je de knipperlicht-instellingen laten veranderen?
groet,
Rob.

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 13:42
door EL SCORPIO
roangRT schreef:Hallo Gustos,
Waarom heb je de knipperlicht-instellingen laten veranderen?
groet,
Rob.

Rob, heb jij een nieuwe naam Gustos?
Jij had toch je knipperlicht-instelling laten wijzigen en niet Gustos?
Richard
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 14:02
door Inspector Gadget
Blijkbaar ?!

_002 :shock: :lol:
Ach, kan gebeuren, geen probleem hoor!
Terug naar de topic;
Ik heb de knipperlicht-instellingen laten aanpassen omdat deze de onhebbelijkheid hadden uit te gaan op die momenten dat ik dat als heel erg onprettig ervoer.
Zoals het rijden in een voorsorteervak, en als ik moet remmen voor de verkeerslichten (oranje of rood), het knipperlicht dan al vrijwel gelijk uitging.
Of terwijl je op een uitvoegstrook reed, halverwege net vlak voor of nabij het puntstuk. Heel irritant.
Ik ben nu eenmaal iemand die vroegtijdig en langdurig(er) gebruik maakt van het knipperlicht, dat zit er bij mij ingeramd.
Het is tenslotte een zeer belangrijk communicatiemiddel met het overige verkeer.

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 16:05
door roangRT
Sorry heren,
Als ik de verkeerde naam heb gebruikt.
groet,
Rob.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 16:09
door roangRT
dutchmidiman,
Dank je wel voor je antwoord

,was namelijk benieuwd aangezien ik in mei mijn R1200RT krijg.
Groet,
Rob.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 17 nov 2011, 16:29
door Inspector Gadget
Meer informatie over de zaken die je dealeRT kan instellen;
Voorkeursinstellingen:
{*} = instelling op mijn fiets; {af} = instelling af-fabriek
Uitsluitend de dealer kan deze instellingen wijzigen middels de programmeer- en update-kast.
Mijn motor heeft alle opties.
Inclusief een "Exclusive Uitvoering" volgens de lijst, wat dat ook mag betekenen.
Diefstalbeveiligingsinstallatie:
Automatisch inschakelen
- actief
- niet actief {*} {af}
Actieve tijd DWA
- 3 dagen
- 7 dagen
- 10 dagen {*} {af}
- altijd actief
Actieve tijd LED-DWA:
- 3 dagen {*} {af}
- 7 dagen
- 10 dagen
- altijd actief
Bevestiging signaal aan/uit
- actief {*}
- niet actief {af}
Signaal type alarm
- ECE {af}
- US {*}
Instrumentenpaneel:
Tijdsaanduiding
- 24u - aanduiding {*} {af}
- 12u - aanduiding
Buitentemperatuurweergave
- Graden Celcius - weergave {*} {af}
- Graden Fahrenheid - weergave
Verbruikseenheidweergave
- l / 100km {*} {af}
- km / l
- mpg (GB)
- mpg (US)
Kilometertelleraanduiding
- km - weergave {*} {af}
- mls - weergave
Bandenspanningsweergave
- bar - weergave {*} {af}
- kpa - weergave
- psi - weergave
Elektrisch systeem:
Terugst.richtingaanwijzersch. tijdsafhankelijke terugstelling
- na 10 seconden {af}
- na 15 seconden
- na 20 seconden {*}
- uitgeschakeld
afstandsafhankelijke terugstelling
- na 210 meter / 230 yards {af}
- na 350 meter / 380 yards
- na 500 meter / 550 yards {*}
- uitgeschakeld
Bron:
http://www.gerritspeek.nl/motor/bmw-r12 ... 200rt.html
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 11:59
door hv121456
Vandaag onverwacht stil komen te staan langs de A12 met een lege tank ondanks dat de boordcomputer aan gaf dat er nog 175 km gereden kon worden met de aanwezige brandstof

. Ook het gele waarschuwingslampje (reservebrandstof) is niet aangegaan

. Motor op de bergingstruck en op zoek naar een tankstation. Bij een tankstation 15 liter in de tank "gegooid" starten en lopen

. Alles verder geregeld met de berger en de motor van de truck afgereden en de reis naar Naaldwijk voort gezet.
Nu snap ik dat een boordcomputer en de verstrekte data niet altijd even secuur is. Wat ik niet begrijp is dat de gele waarschuwingslamp niet is gaan branden? Blijkbaar is er geen backup systeem voor de boordcomputer en gaat de gele lamp pas branden wanneer de boordcomputer dit aangeeft. Je staat toch raar te kijken aan de veilige kant van de geleide rail

.
iemand bekend met dit verschijnsel?
Nog wel even kontakt zoeken met de dealeRT en daar dit fenomeen maar neerleggen. Misschien wat meters ijken/afstellen.
Gr
Henk
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 13:19
door Inspector Gadget
Het schijnt dat de BMW dealeRT dit kan kalibreren via het CIP programma.
In ieder geval kunnen ze eventuele storingen zo uitlezen.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 14:54
door hv121456
dutchmidiman schreef:Het schijnt dat de BMW dealeRT dit kan kalibreren via het CIP programma.
In ieder geval kunnen ze eventuele storingen zo uitlezen.
Ondertussen gebeld met de BMW dealeRT en er zijn wat mogelijke oorzaken:
1. Een soort reset door de berijder. Dit kan door alle meetgegevens zoals gem snelheid, gem verbruik etc. op nul te stellen. de boorcomputer gaat dan weer aan het rekenen vanaf 0. Ik vraag mij af of dit werkt omdat ik na elke tweede/derde tankbeurt alles op 0 stel
2. Zoals opgemerkt door dutchmidiman. kalibreren van de sensor
3. Mocht bovenstaande niet het probleem oplossen is er electronisch iets defect. Bijvoorbeeld de sensor in de tank (alu strip) en/of een defecte rekenunit.
'k Word er niet blij van _003 . Gelukje is dat wanneer het slechts kalibreren of reparatie betreft, het onder de BMW 24 maanden garantie valt. Nu alleen afwachten wat de kosten zullen zijn van het afslepen/bergen. Door benzinegebrek stil te komen staan is meestal "rekening man" vwb de kosten :roll:
Moraal van het verhaal; Niets boordcomputers. Gewoon weer het ouderwetse hoofdrekening op basis van gem verbruik en tankinhoud en daarmee je dagteller in de gaten houden (bij 400-430 km TANKEN!!!).

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 15:10
door Erikh
hv121456 schreef:
Moraal van het verhaal; Niets boordcomputers. Gewoon weer het ouderwetse hoofdrekening op basis van gem verbruik en tankinhoud en daarmee je dagteller in de gaten houden (bij 400-430 km TANKEN!!!).

Ik zet de dagteller 1 altijd op 0 na het tanken, plus bij mijn Zumo 550 reset ik de brandstofmeter, zo kan ik het op een paar fronten in de gaten houden.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 15:46
door hv121456
Erikh schreef:hv121456 schreef:
Moraal van het verhaal; Niets boordcomputers. Gewoon weer het ouderwetse hoofdrekening op basis van gem verbruik en tankinhoud en daarmee je dagteller in de gaten houden (bij 400-430 km TANKEN!!!).

Ik zet de dagteller 1 altijd op 0 na het tanken, plus bij mijn Zumo 550 reset ik de brandstofmeter, zo kan ik het op een paar fronten in de gaten houden.
Dank Erikh. Ik heb nu een business case voor de aanschaf van navigatie systeem :lol: :lol:
Henk
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 19:50
door hansuitolst
Ik gooi altijd de tank vol en vertrouw de dagteller en kijk alleen met een schuin oog naar de benzinemeter. Ik heb bijna altijd de dagteller (nr 1) in het display staan. Ik weet dat ik er 550 km mee kan rondrijden. Mijn gemiddelde verbruik over de laatste 20.000 was exact 1:20.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 21:34
door Erikh
hv121456 schreef:Erikh schreef:hv121456 schreef:
Moraal van het verhaal; Niets boordcomputers. Gewoon weer het ouderwetse hoofdrekening op basis van gem verbruik en tankinhoud en daarmee je dagteller in de gaten houden (bij 400-430 km TANKEN!!!).

Ik zet de dagteller 1 altijd op 0 na het tanken, plus bij mijn Zumo 550 reset ik de brandstofmeter, zo kan ik het op een paar fronten in de gaten houden.
Dank Erikh. Ik heb nu een business case voor de aanschaf van navigatie systeem :lol: :lol:
Henk

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 20 mar 2012, 21:48
door Kees Jan
Ik heb de ervaring dat de boordcomputor snel en redelijk nauwkeurig rekent. Op een bepaald moment ben ik heel zuinig gaan rijden of heel onzuinig, dan zie je de computor het actieradius verruimen of verkorten. Als je daarna weer de normale rijstijl aanneemt geeft hij binnen enkele kilometers weer het juiste normale actieradius aan.
Groet,
Kees Jan
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 21 mar 2012, 09:01
door hv121456
Kees Jan schreef:Ik heb de ervaring dat de boordcomputor snel en redelijk nauwkeurig rekent. Op een bepaald moment ben ik heel zuinig gaan rijden of heel onzuinig, dan zie je de computor het actieradius verruimen of verkorten. Als je daarna weer de normale rijstijl aanneemt geeft hij binnen enkele kilometers weer het juiste normale actieradius aan.
Groet,
Kees Jan
Kees Jan,
dat was mijn beleving ook ik tot gisterochtend.
Nu op advies van de DealeRT de tank volgegooid en alles op 0 gesteld en met de dagteller monitoren of de aangegeven actieradius reeel is.
Groet
Henk
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 21 mar 2012, 15:27
door Inspector Gadget
Verstandig, want de nuttige tankinhoud van een

is nogal verschillend tussen de diverse model-jaren;
Circa 27 liter voor de modellen vóór september 2008

en circa 24 liter voor de

van september 2008 (en later)
Waarbij ik het zo lees, zie afbeelding hieronder, dat de

van september 2008 (en later) blijkbaar geen reserve-inhoud meer hebben, volgens de REProm.
(voor die tijd dus een reserve van circa 4 liter)
PS: de

van modeljaar 2010 hebben een nuttige tankinhoud van circa 25 liter (en een reserve van circa 4 liter)
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 22 mar 2012, 10:01
door hv121456
dutchmidiman schreef:Verstandig, want de nuttige tankinhoud van een

is nogal verschillend tussen de diverse model-jaren;
Circa 27 liter voor de modellen vóór september 2008

en circa 24 liter voor de

van september 2008 (en later)
Waarbij ik het zo lees, zie afbeelding hieronder, dat de

van september 2008 (en later) blijkbaar geen reserve-inhoud meer hebben, volgens de REProm.
(voor die tijd dus een reserve van circa 4 liter)
PS: de

van modeljaar 2010 hebben een nuttige tankinhoud van circa 25 liter (en een reserve van circa 4 liter)
21-3-2012 15-20-45.jpg
Betekent dit dat mijn

uit 2010 met een volledig gevulde tank 29 liter benzine aan boord heeft. Of moet ik de 4 liter reserve van de 25 liter afhalen? Dit laatste overigens klink mij meer plausibel dan de 29 liter die de tank zou kunnen bevatten. De handleiding spreekt van een inhoud van 24 of 25 liter en een een reserve van 4 liter.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 22 mar 2012, 12:53
door Inspector Gadget
De reserve gaat van de nuttige tankinhoud af, normaal gesproken.
Alleen kan ik BMW's opmerking van de september 2008 niet helemaal plaatsen.
Ik zal dat eens een keer navragen bij de BMW-dealeRT.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 27 mar 2012, 09:44
door hv121456
Ben er uit. Na twee tanks benzine te hebben "verstookt" en daarbij de trip1 gebuikt om te bepalen of er weer getankt moet worden kom ik tot de conclusie dat de boord computer een hardere reset nodig heeft dan ik die kan geven. Wellicht is het vervangen van de strip aan de binnenzijde van de tank noodzakelijk

.
Mijn conclusie is gebaseerd op 2x trip1 km stand van ongeveer 400 km waarbij de actieradius volgens de boordcomputer nog 230 km zou zijn.

Tevens geeft de brandstofniveaumeter (3x woordwaarde) aan dat er nog een halve tank benzine beschikbaar zou zijn

. Nu komt 450 tot 500 km op een tank niet geheel vreemd over maar 600 km of meer lijkt mij te optimistisch :roll: .
Ik ga de dealeRT blij maken

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 02 apr 2012, 09:44
door hv121456
hv121456 schreef:Ben er uit. Na twee tanks benzine te hebben "verstookt" en daarbij de trip1 gebuikt om te bepalen of er weer getankt moet worden kom ik tot de conclusie dat de boord computer een hardere reset nodig heeft dan ik die kan geven. Wellicht is het vervangen van de strip aan de binnenzijde van de tank noodzakelijk

.
Mijn conclusie is gebaseerd op 2x trip1 km stand van ongeveer 400 km waarbij de actieradius volgens de boordcomputer nog 230 km zou zijn.

Tevens geeft de brandstofniveaumeter (3x woordwaarde) aan dat er nog een halve tank benzine beschikbaar zou zijn

. Nu komt 450 tot 500 km op een tank niet geheel vreemd over maar 600 km of meer lijkt mij te optimistisch :roll: .
Ik ga de dealeRT blij maken

Bij de dealeRT langsgeweest. Kalibreren van de brandstofmeter is nu aan de orde. Helaas is dat iets dat niet dmv een eenvoudige reset van de boordcomputer geregeld is _002 .
Vrijdag 27 april staat de

bij de dealeRT en kunnen ze een dagje knutselen. Volgens de dealeRT wordt de gehele tank gedemonteerd en de brandstof afgetapt. Daarna dient de alu strip aan de binnenzijde van de tank geheel te worden gereinigd. Er mogen zelfs geen "dampen" aanwezig zijn. Als dat is geregeld kan er gekalibreerd worden. Verzoek van de dealeRT om de motor met een minimale brandstofvoorraad ter reparatie af te geven is daarom niet zo vreemd :lol: .
Jammer is wel dat ik de motor weer een dag niet kan gebruiken voor mijn werk _003 . Toch de reden waarom de motor is aangeschaft.
Na een nieuwe accu, vervanging van de knoppenwinkel van het linkerhandvat en nu dus de brandstofmeterproblemen, hoop ik dat na de reparatie/kalibrering allemaal een tijdje zonder problemen blijft werken. Ik zie de dealeRT te veel de laatste maanden

.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 02 apr 2012, 10:00
door Erikh
Krijg je geen leentje mee dan?

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 02 apr 2012, 10:09
door hv121456
Erikh schreef:Krijg je geen leentje mee dan?

Niet eens aan gedacht. Goeie tip

.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 02 apr 2012, 16:43
door Beamietoo
Somige bouwjaren van de 1200 heben een "lintje" om de tank inhoud te meten. BMW is terug in latere bouwjaren naar het vlotter mechanisme omdat ze heel veel problemen met dat lint hebben gehad. Meestal bij fouten moet dat mylar lint vervangen worden en met de BMW moditec computer(alleen bij dealer) met een droog tank gekalibreerd worden.
Het is 1 van de nukken die is gelukkig door BMW zelf erkent een vrij snel gecorrigeerd.
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 03 apr 2012, 15:30
door hv121456
Beamietoo schreef:Somige bouwjaren van de 1200 heben een "lintje" om de tank inhoud te meten. BMW is terug in latere bouwjaren naar het vlotter mechanisme omdat ze heel veel problemen met dat lint hebben gehad. Meestal bij fouten moet dat mylar lint vervangen worden en met de BMW moditec computer(alleen bij dealer) met een droog tank gekalibreerd worden.
Het is 1 van de nukken die is gelukkig door BMW zelf erkent een vrij snel gecorrigeerd.
Bij is het dan waarschijnlijk nog niet gecorrigeerd _002 . De dealeRT heeft het over volledig aftappen van de brandstoftank en het dampvrij maken van de meter, waarschijnlijk het Mylar lint.
Ben wel benieuwd hoe dit opgelost wordt door de dealeRT

. Wordt er een nieuw lint geplaatst en gekalibreerd of komt er een ander (vlotter) systeem aan te pas ter vervanging van het lintprobleem?
Groet
Henk
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 03 apr 2012, 15:45
door hv121456
hv121456 schreef:Erikh schreef:Krijg je geen leentje mee dan?

Niet eens aan gedacht. Goeie tip

.
Geregeld. :)
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 03 apr 2012, 18:27
door Erikh
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 03 apr 2012, 19:36
door Lexrt
Beamietoo, mijn r1200rt is van modeljaar 2011, hoe weet ik of ik een lintje of vlotter in de tank heb.
groeten lexrt
Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 04 apr 2012, 06:17
door Beamietoo
Lexrt schreef:Beamietoo, mijn r1200rt is van modeljaar 2011, hoe weet ik of ik een lintje of vlotter in de tank heb.
groeten lexrt
Simpel Lexrt, Kijk een op bv. RealOEM en gebruik de laatste 7 cijfers van het chassis nr. in de VIN balk (vehicle identification nr)

Re: Update boordcomputer
Geplaatst: 27 apr 2012, 21:17
door hv121456
hv121456 schreef:Beamietoo schreef:Somige bouwjaren van de 1200 heben een "lintje" om de tank inhoud te meten. BMW is terug in latere bouwjaren naar het vlotter mechanisme omdat ze heel veel problemen met dat lint hebben gehad. Meestal bij fouten moet dat mylar lint vervangen worden en met de BMW moditec computer(alleen bij dealer) met een droog tank gekalibreerd worden.
Het is 1 van de nukken die is gelukkig door BMW zelf erkent een vrij snel gecorrigeerd.
Bij is het dan waarschijnlijk nog niet gecorrigeerd _002 . De dealeRT heeft het over volledig aftappen van de brandstoftank en het dampvrij maken van de meter, waarschijnlijk het Mylar lint.
Ben wel benieuwd hoe dit opgelost wordt door de dealeRT

. Wordt er een nieuw lint geplaatst en gekalibreerd of komt er een ander (vlotter) systeem aan te pas ter vervanging van het lintprobleem?
Groet
Henk
BRommeRT vandaag bij de dealeRT geweest. Bleek een sensor defect te zijn. Een sensor in de tank (Mylar lint).
De mannuh bij Van Harten hebben weer lekker mogen klussen. Tupperware verwijderen, tank aftappen, tank dampvrij maken, sensor testen/kalibreren. Uiteindelijk de sensor vervangen, kalibreren en alles in omgekeerde volgorde weer gemonteerd. Jammer genoeg hebben ze niet effe de tank volgegooid _002 . Als test dan uiteraard

.
Dinsdag weer op pad en de tank volgooien en testen of alles weer correct functioneert.
Gr
Henk